Tak je doma... :)

damucz
Příspěvky: 33
Registrován: stř 16. pro 2015 0:00:54

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod damucz » pát 23. bře 2018 22:21:52

Ja myslim, ze je EV snad dokonce v zime lepsi.
Zatimco ostatni se snazi nastartovat sve mazlicky, ja radim D a jedu.

Bezramova okna zamrznou, zvlast kdyz auto predtim oprsi, ale to neni problem EV.
Spotreba je vetsi, s tim souhlasim. Ale jede to. :)

Gratuluji k porizeni.
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 185
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod Josef » pát 23. bře 2018 22:33:28

Ani v zimě není problém s EV jezdit, samozřejmě se dojezd prudce snižuje. Měřil jsem spotřebu po celonočním stání na 15 km trase, kdy je auto sice předtopené, ale stejně má na prvním kilometru trasy poměrně velkou spotřebu, která pak rychle klesá. Spotřeba je především dána teplotou baterií, neboť s každým 1°C klesající teploty, klesá kapacita baterií o cca 1%. Řídící počítač ovšem neukazuje klesající kapacitu baterie, ale nahrazuje to zobrazením vyšší spotřeby. Pokud se baterie rychlým nabíjením zahřeje na teplotu např. na 17°C, pak má auto prakticky stejnou spotřebu, jako kdyby bylo venku 12°C, přestože je např. -2°C. Samozřejmě topení bere podstatně více energie, ale s tepelným čerpadlem to není zase tak zásadní rozdíl na krátkých trasách a menších rychlostech. Rozdíl ve spotřebě na mojí referenční 15km trase (po celonočním parkování venku) je opravdu velmi zásadní - při +8°C je 10.5 kWh/100km, při -8°C je 16,5 kWh/100km. Pokud bude auto již zahřáté předchozí jízdou, bude spotřeba v -8°C na stejné trase výrazně menší. Tedy teplá garáž v zimě zvyšuje dojezd na kratších trasách opravdu znatelně.
Obrázek
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 247
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod Radovan » sob 24. bře 2018 12:01:39

Potvrzuje to moje 4leté zkušenosti s elektromobily všech značek. Pod 10°C mírný pokles dojezdu, pod 5°C větší, jelikož se topí tak ovlivněno dále topením a nejhorší jsou krátké pojížďky, kdy auto vychladne a je nutno ho znovu zahřívat. To pak spotřeba raketově letí u Iona nahoru. Nejenže má 11 let vývojově staré vytápění přes vodu, ale na rozjezd si klidně řekne o skoro 5 kW výkonu, což u baterky 16 kWh je pro dojezd smrtící. Pak 80 km a šlus (z papírových 150).
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 58 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 19 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Turbo
Příspěvky: 57
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod Turbo » sob 31. bře 2018 10:11:16

Včera cesta 109km a návrat domu s 53% baterie, z čehož mi vychází reálný dojezd 230km. Otázka, zda-li na zbývající procenta lze najezdit stejné km, protože na spotřebu mi to vychází malinko hůř. Režim ECO PRO a cca 1/3 cesty s topením, ráno při odjezdu bylo 1,5°C, obsazenost 2 dosp. a 2 děti. A to jsem rozhodně nebyl brzdou provozu, při zpáteční cestě mi známý se spalovákem nestačil. Těch 109km sedí přesně i podle mapy.cz (možná pal PC sbírá data z GPS a ne z ABS?) a to je moje první auto kde se to shoduje.

Dal jsem inzerát na manželky spalováka, jeden nám doma bohatě stačí, na 95% cest je i3ka plně dostačující, ale občas potřebuji tažné, nebo něco většího převést. Až toto nějaké EV zvládne, tak myslím, že není pro mě důvod doma mít spalovací auto.

Auto se dá úžívat i jako rodinné, zav. prostor není zase tak úplně malý, horší je to protisměrné otvírání dveří, to není moc praktické. Ale pro mě nejhorší je naladění podvozku, na těch našich tankodromech je to někdy utrpení.
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 185
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod Josef » sob 31. bře 2018 11:00:42

Spotřeba hodně záleží na profilu trasy. Například Praha-Vystrkov si vzal Soul z baterie 65%, cesta Vystrkov-Praha 52%. BMW i3 mi přišlo opravdu hodně tvrdé (velká nízkoprofilová kola), Soul je na tom opravdu výrazně lépe. Mít i3, tak na to dám o palec menší kola s vyšším profilem pneu a vyřešeno - zůstane stejný obvod kola a auto bude pohodlnější.
Obrázek
Turbo
Příspěvky: 57
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod Turbo » sob 31. bře 2018 20:19:38

Start i cíl byl v jednom bodě.

O těch kolech jsem také přemýšlel, ale v 5" šířce je to neřešitelné, to by musely být asi 15"
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 185
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod Josef » sob 31. bře 2018 21:20:19

Našel jsem místo těch 155/70 R19 vyšší 155/85 R18 a a sedí to skoro přesně, viz KALKULAČKA.
Obrázek
Turbo
Příspěvky: 57
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod Turbo » ned 01. dub 2018 8:53:43

Ale ještě ty disky k tomu...
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 185
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod Josef » ned 01. dub 2018 9:35:46

Když dělají pneu, dělají i disky, v každém případě je ideální poslat data pneu a auto (případně rozteče disků) prodejci disků a prodejce disků (je jich jako máku) vybere přesně alu kolo. Pak se to musí nechat zapsat do techničáku.
Obrázek
Turbo
Příspěvky: 57
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod Turbo » pát 20. dub 2018 13:37:37

Najeto už skoro 2tis km, toto počasí je optimální na spotřebu (bez topení, bez klima). Když se trochu krotím, tak lze jezdit za 10kWh (většina město), když si to víc užívám, tak za 12.
Mám vypozorováno, že plný výkon vozu (max. odběr proudu z baterie) je až kolem 8-10°C. Při nižších teplotách musí dojít nejdřív k zahřátí baterie, aby vůz poskytoval takový výkon. A v těch -10°C bylo omezení skutečně výrazně citelné.

Zajímalo by mě, jestli jste na tom podobně v závislosti na teplotě i s ostatní technikou? U jednoho prodejce kol/motorek na Amperu jsem zaslechl, že při teplotě pod 5°C se nedají jejich stroje vůbec provozovat (ani nabíjet).
spino
Příspěvky: 4
Registrován: pát 20. dub 2018 23:01:46

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod spino » pát 20. dub 2018 23:17:21

Ahoj, moc pěkná prácička, gratuluji! Jsem také čerstvým majitelem i3ky a chtěl jsem se zeptat, jestli náhodou nemáš k dispozici kódovací kabel Ethernet/OBD (viz třeba zde https://www.ebay.com/itm/201069740077?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT, případně zda jsi přímo nezkoušel úpravy kódování auta? Jsem také z Liberecka ;)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 247
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod Radovan » sob 21. dub 2018 20:18:24

A co teprve až se oteplí, to bude pohoda. My s Iony/Zery to známe velmi dobře, pod 0°C nic moc, 0 až +10°C jakž takž, nad +10°C stoupá dojezd o desítky procent. Podobně jako když sundáte zimní kola, to je taky +10%.
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 58 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 19 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Turbo
Příspěvky: 57
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod Turbo » sob 21. dub 2018 21:07:45

spino:

No paráda, to se nám to pěkně rozrůstá...

Používám KTS od Bosche, s tím se toho sice moc kódovat nedá, ale diagnostikovat dosti podrobně. S tím kabelem z odkazu toho myslím moc nenakóduješ, to bude chtít spíš něco víc profi, a to je na nejnovější BMW dosti komplikované (drahé).
spino
Příspěvky: 4
Registrován: pát 20. dub 2018 23:01:46

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod spino » ned 22. dub 2018 8:54:34

Jen vysvětlení, proč to řeším ... Jezdím standardně v módu EcoPro, ale auto je nastavené tak, že při nastartování se zapne v módu Comfort a do EcoPro je nutné to přepnout manuálně. Stejně tak při jízdě vypínám kontrolní displej (toto mám přiřazené na programovacím tlačítku). Změnit toto defaultní nastavení přes standardní uživatelské rozhraní nelze. Takže při každé jízdě musím stisknout navíc dvě tlačítka, kontrolní displej pak navíc při každém zařazení zpátečky. Není to samozřejmě nic, s čím by se nedalo žít, ale jak se říká, stokrát nic umořilo osla ... :-)

Chtěl bych změnit nastavení tak, že při nastartování se mi oboje přehodí automaticky do mnou používaného režimu. Na netu jsem našel nějaké návody přímo přes změnu kódu vozidla (např. http://www.bmwblog.com/2014/10/11/coding-tutorial-bmw-i3-electric-car/), ale je to mimo ofiko servisy, tak sháním, jestli už se tomu u nás třeba někdo nevěnoval :-)
Luigi EV
Příspěvky: 1
Registrován: čtv 03. kvě 2018 23:04:38

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod Luigi EV » čtv 03. kvě 2018 23:06:10

Josef píše:Našel jsem místo těch 155/70 R19 vyšší 155/85 R18 a a sedí to skoro přesně, viz KALKULAČKA.

Jenže takové disky se nevyrábí!
Flajzi
Příspěvky: 24
Registrován: pon 13. čer 2016 22:31:22

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod Flajzi » sob 05. kvě 2018 18:13:35

spino píše:Není to samozřejmě nic, s čím by se nedalo žít, ale jak se říká, stokrát nic umořilo osla ... :-)

Chtěl bych změnit nastavení tak, že při nastartování se mi oboje přehodí automaticky do mnou používaného režimu. Na netu jsem našel nějaké návody přímo přes změnu kódu vozidla (např. http://www.bmwblog.com/2014/10/11/coding-tutorial-bmw-i3-electric-car/), ale je to mimo ofiko servisy, tak sháním, jestli už se tomu u nás třeba někdo nevěnoval :-)


Tohle jsem vyřešil koupí OBD wifi adaptéru z Aliexpresu a pro iPhone koupil aplikaci BimmerCode, která umožňuje kódovat prakticky jakékoliv BMW.
Vypnul jsem varování nepřipoutání, standardně mi auto nabíhá do EcoPro, vytahování oken se mi nezastaví při otevření dveří, při nouzovém brzdění jsem vypnul blikačky a zvýšil frekvenci blikání brzdových světel, zobrazení teploty ze senzorů tlaků v pneu, povolil obraz videa při jízdě, při couvání mi svítí osvětlení vnějších klik, vypnul jsem si takové ty přiblbé hlášky na obrazovce "Při couvání dejte pozor, atd.", atd.

Je toho poměrně, co se toho dá pozměnit. Dřív jsem to řešil přes kabel s BMW softem PSdZData, ale to bylo poměrně složité a nekomfortní. Tohle řešení přes wifi obd adaptér a BimmerCode je naprosto jednoduché, chlapci software neustále vylepšují, jakmile najdou novou funkci, tak ji přidají a zvládne to každý, kdo umí ovládat smartphone.

Viz http://www.bimmercodeapp.com
spino
Příspěvky: 4
Registrován: pát 20. dub 2018 23:01:46

Re: Tak je doma... :)

Příspěvekod spino » stř 16. kvě 2018 16:57:59

Super tip, díky! Založil jsem na toto téma nové vlákno http://www.elektroforum.cz/viewtopic.php?f=12&t=235 a požádal jsem admina o přesun tvého příspěvku, aby to nezapadlo. Tu appku vyzkouším. Díky