Upgrade 60REx -> 120REx

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Havrla » pát 21. srp 2020 23:04:19

Ahoj
tak panove je to tady, muzu se pochlubit vysledkem sveho dvou mesicniho pocinani.
A to je Upgrade I3 60 REx na 120 REx. Lze to.
A protoze nejsem skrt podelim se o tento pocin snad to nekomu pomuze.
Hi guys,
so finaly is it here and I can report results of two months effort – upgrade of I3 from 60Ah REX version to 120Ah REX. Maybe someone will have same idea, therefore I do share my experience.

1. Baterie
Baterii potrebujete z podobneho vozu jako mate vy, rozhodna vybava je vyhrivani sedacek.
Vyhrivani sedacek = vyhrivana baterie odporovym dratem na mrazicim rostu.
Nevyhrivane sedacky = nevthrivana baterie, pouze chlazena.
Kde a jak baterii poridit, ... jina kapitola.
1. Battery: must be from similar car – the decision point is seat heating. Seat heating relates to heating of battery through resistive wire on battery aluminum grid.
If there is no seat heating, the battery thermal management is running over fluid in grid.
Where to buy a battery is other chapter – used one make sense, new is very expensive.



2. Co je potreba k vymene
a) pllnicku klimatizace r1234yf (evropa) ma malo ktery servis.
b) moci pracovat s tezkym bremenem
c) teoreticky BMW kodovani
d) nekoho kdo neni posranej a pusti vas do dilny (zajmave obavy z elektra jsou vetsi nez z LPG)
Tato kombinace se zda orisek.
Poznamka: Snaha nechat baterii vymenit autorizak skoncila vzdy na tom, ze me vyfakli s tim at si u nich koupim novou za 5XX 000 Kc
2. What is needed for upgrade procedure:
a) Air condition filling unit r1234yf – not too usual in workshops
b) Ability to work with heavy loads
c) Theoretically BMW coding
d) Somebody in workshop who has balls and is willing to let you work there – interesting is that most of workshops have more fear from EV as liquid gas vehicle
Remark: Inquiry directly by BMW has always crashed with middle finger – buy a new battery by us (20k€) or nothing.


No a nyni vlastni proces.
Exchange procedure:


Musite dopravit vuz na montazni pracoviste, pozor baterie pri demontazi musi byt co nejvice nabita. Samovybijeni je 1 az 1,5 % tydne k balastu a pak neznatelne (asi se odstavi elektronika a balancing). Nicmene to neznamena ze ji vybiti kdo vi jak svedci..., pokud klesne napeti clanku pod 2,7V clanek se poskodi.
First get the car in workshop with fully loaded battery – self discharge is about 1-1,5% per week till lowest allowable charge level. Then is the self-discharge much lower (probably BMS gives up), nevertheless low discharge is nothing good for the battery… if the voltage drops under 2,7V per cell, damage of battery is almost sure.



Odstavit vysoko napetovy akumulator konektorem vepredu. A mit overeno ze doslo k odstaveni.
Then is necessary detach HV battery by orange connector in front connector and check in menu that the battery is detached.
IMG_20200821_074657.jpg

IMG_20200821_074755.jpg


Musite demontovat predni Frunk kuli pristupu k plneni klimacky, vyprazdnit chladici okruh.
Further demontage of frunk is needed to get access to air condition filling – cooling system has to become empty.
IMG_20200821_075259.jpg


Odpojit silovy/vysokonapetovy konektor baterie, nejprve vyndat pojistny loop konekturek, pote vysunout do strany jisteni a pak zlehka v jednom kuse vytahnout. POZOR v prubehu vytahovani uz nemuzete zasouvat poskodili by jste konektor.
Then we need to disconnect high voltage connector of battery. First remove safety loop connector and gently in one piece slide out. Be carefull during pulling out – during pull you cannot push – otherwise the connector will be damaged.
IMG_20200821_080040.jpg

IMG_20200821_080401.jpg
Naposledy upravil(a) Havrla dne pon 24. srp 2020 19:46:54, celkem upraveno 1 x.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Havrla » pát 21. srp 2020 23:29:02

A uz to jde..
Takze odpojit nizkonapetovy konektory a chlazeni.
Next step is disconnect 12V battery and low voltage connectors on HV battery and cooling hoses.
IMG_20200821_080021.jpg

IMG_20200821_081000.jpg


Pokud nemate jak zvedat baterku, jiste mate jak zvedat auto...
Nuze ripravime palety odsroubujeme po okrajich baterku a zvedneme auto.
Pozor je tam v rohu takovy kouzelny sroubek, je zemnici a vyzaduje peci. Dale doporucuji si na podlahu napriklad pomoci olovnice zamerit umisteni palet a baterie.
I you have no chance to lift the battery under car, you have of course possibility to lift the car.
So we can prepare wooden pallets, set them under a car and after unscrewing of screws in frame just lift whole car up.
Be carefull – in edge is there a ground screw that need attention – do not forget it. Further is smart to mark off position of battery and wooden pallets as measure for back mounting of battery.
Remark.: If you damage the grounding screw, there is second thread on other side of frame – battery frame need then just a second hole.
IMG_20200821_075949.jpg

IMG_20200821_082434.jpg
Naposledy upravil(a) Havrla dne pon 24. srp 2020 19:48:28, celkem upraveno 2 x.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Havrla » pát 21. srp 2020 23:30:12

No a mame baterii venku
…and the battery is out of vehicle.
IMG_20200821_084445.jpg

IMG_20200821_084439.jpg

IMG_20200821_082859.jpg

IMG_20200821_082851.jpg
Naposledy upravil(a) Havrla dne pon 24. srp 2020 19:48:59, celkem upraveno 1 x.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Havrla » pát 21. srp 2020 23:36:12

Nyni musime pripravit novou baterii, zde ja maly rozdil v expanznim ventilu chlazeni.
Baterie s vozu tepelnym cerpadlem na elektronicky expanzni ventil rizeny z baterie.
Baterie s vozu bez tepelneho cerpadla - tedy REx na expanzni ventil rizeny termostatem.
Je tedy treba mezi bateriemi prendat tyto ventily tak aby si vuz zachoval svuj ventil, jinak by nepasoval konektor atd..., je dobry jde to udelat z venku a netreba baterii rozebirat.
Now we have to prepare the replacement battery – there is slight difference in expansion valve for battery cooling.
Cars with heat pump has battery with electronic expansion valve driven by battery itself.
Battery in car without heat pump has thermostatic expansion valve.
Therefore, the expansion valves must be exchanged on HV battery to let the car the its right valve otherwise the connection will not fit. Fortunately, there is good access from outside and the battery do not have to be opened.
IMG_20200821_093435.jpg

IMG_20200821_093338.jpg

IMG_20200821_093334.jpg


Poznamka pokud jiz zmineny kouzelny sroub poskodite, lze udelat na opacnem rohu baterie dirku a v ramu je zalozni zavit.

IMG_20200821_092930.jpg
Naposledy upravil(a) Havrla dne pon 24. srp 2020 19:50:25, celkem upraveno 1 x.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Havrla » pát 21. srp 2020 23:37:34

No a baterii zpatky do vozu..
And then with the battery back to vehicle.
IMG_20200821_100937.jpg

IMG_20200821_100906.jpg

IMG_20200821_100901.jpg

IMG_20200821_100856.jpg
Naposledy upravil(a) Havrla dne pon 24. srp 2020 19:50:42, celkem upraveno 1 x.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Havrla » pát 21. srp 2020 23:41:09

Pripojit chlazeni a male konektory
Connect cooling and small connectors.
IMG_20200821_101953.jpg


Pripojit vysokonapetovy konektor, zasouvat jednim tahem necuknout zpatky, zajistit a vratit loop konekturek.
Connect high voltage connector – must be done at once – no moving back and forth (!), lock it and put backloop connector. Then connect back 12V battery.
IMG_20200821_101815.jpg


Naplnit chladivem 750g +- 10g + olej
Fill with coolant 750g +- 10g + oil.
IMG_20200821_110039.jpg
Naposledy upravil(a) Havrla dne pon 24. srp 2020 19:51:48, celkem upraveno 1 x.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Havrla » pát 21. srp 2020 23:55:30

Zapomel jsem napsat ze je dobre si odpojit i 12V aku takze pripojit odpojene aku.
IMG_20200821_074905.jpg


Vyzkouset ze nam jde vuz zapnout a ze pise ze vysokonapetovy akumulatorje odstaven... vypnout vuz z zapnout konektor vepredu pro aktivaci akumulatoru.
All mounting done, so test if the car can be switched on and reports detached HV battery. If all is OK, then plug in the orange connector in front.

A zase zapnout auto, pokud je baterie vybita dojde k nastartovani RExe.
Zde poznamky, pokud rex nastartuje tak zastavit a pripojit pomalou nabijecku z 230V, pripojit diagnostiku a overit ze baterie je sice vybita, ale ze nedoslo k vybiti spodniho balastu. Pokud je balast vycerpan, baterii reklamovat a rozhodne nenabijet.
Switch car again on. If the replacement battery is depleted the REX will start to charge. If the REX will start, then witch off and put on 230V charger and put on diagnostics. That way can be checked that the battery is depleted, but not under lowest charging level. If its under lowest limit – claim the battery – no charging anymore.

Tady pokud je v ramci balastu asi jen doporuceni nabit do plneho balastu ze site pomalu, az se na palubbce ukaze 0,5% zapnout auto a nechat baterii dobit REXem. Samozrejme ze kontrolujeme teplotu baterie.

IMG_20200821_124223.jpg

IMG_20200821_130459.jpg

IMG_20200821_165842.jpg



Kapitola kodovani baterie:
Zda se ze baterie pokud je takto vybavove pribuzna je plug-in-play. Predava data vozu, presto ze ma mechanicky expanzni ventil nic nerve a baterie aktivuje chlazeni. Diagnostika/kodovani Esys nema aktualne data pro kodovani teto nove baterie (jednotka SME). BMW autorizak nema problem s kontrolou kodovani baterie k vozu, objednano za tyden.
Vychazime z toho, ze vuz v dobe vymeny ma firmware 2019-11 a baterie je vyrobena 2019-05.

Aktualizace po dalsim upgrade 25.1.2020
Muze se stat, ze baterie svym SW neni blizko vozu, pak je vuz v nouzaku, a na palubce sviti vanocni stromecek.
Je treba baterii a vuz k sobe skodovat !!! a to v kazdem pripade !!!
Jsou mi hlaseny pripady, kdy ke kodovani nedoslo a vuz se po case zastavil a uz rok nejezdi. Asi budu mit vylet do Anglie.

Dobra prace 4 hodiny. :-)))


Chapter battery coding:
It seems to be that the battery is plug-and-play. It supplies data to the vehicle, even has mechanical expansion valve, there is no alarm and battery is able to activate the cooling. Diagnostic tool Esys has no data for coding this new battery (SME unit). BMW service has no problem to check the coding – that is ordered for next week. The vehicle where the exchange has been done is with FW 2019-11 and battery has manufacturing date 219-05.
Update after another upgrade 25.1.2020
It may happen that the battery with its SW is not close to the SW of the car, then the car is in emergency mode, and the Christmas tree lights up on the deck.
It is necessary to encode the battery and the car with you !!! in any case !!!
I am reported cases where the coding did not occur and the car stopped after a while and has not been running for a year. I'll probably have a trip to England.


Whole work in workshop has taken about 4 hours.






Pro zvidaveho ctenare ... zde kolegove z nemecka potvrdili ze je baterie kompatabilni, a dle vseho bych mel byt tak treti ctvrty kdo se o to pokusil:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=71&t=37000
Naposledy upravil(a) Havrla dne ned 07. úno 2021 23:11:09, celkem upraveno 6 x.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Josef » sob 22. srp 2020 0:15:12

Pěkná práce, myslím, že nebude moc lidí co tuhle věc podstoupí, musíte své auto hodně milovat.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Havrla » sob 22. srp 2020 0:55:24

Spis me stvalo ze kdyz prijedu z prace, uz neni energie na druhou otocku do Prahy.
A moje zena se za dobu kovidi kdy jsem do prahy nejezdil uz naucila s autem, tak proc ho jeste vice nevyuzit.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Josef » sob 22. srp 2020 1:08:56

Dvojnásobná kapacita je znát, to je jasné, já přešel z 75 na 180 :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Turbo » sob 22. srp 2020 7:59:07

Tak gratulace ;)

Teď už tam ten Rex bude jen zbytečná zátěž navíc ne? A na i3 už i docela slušná provozní hmotnost - jak to dává podvozek?

K tomu kódování - měl jsem auto z půjčovny, kde si před prodejem vyndali nějaký GSM modul pro vzdálené ovládání (originál BMW jednotka) a celkem mě překvapilo, na co všechno to mělo v autě vliv. Naivně jsem si myslel, že si to dám sám nějak dohromady a začal stahovat E-sys :) Jo dneska už vím, že je to sci-fi. V autorizáku se u toho prý docela zapotili, ale nevím jestli to bylo jen obhájení ceny. Co jsem pochopil, tak se stejně posílá konfigurace on-line a zpět dostanou nové kódování. Měnit ručně jednotlivé bity v x jednotkách aby vše opravdu korektně šlapalo, není asi v těchto případech reálné.
Tak jsem zvědav, jak s tím kódováním pořídíš.

Co nabíječka, původní 1f?
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Havrla » sob 22. srp 2020 10:21:17

Rex náhodou super. Mě se ta kombinace moc líbí. Ano nabíjení 1f. Kódování ve výsledku problém není pac to funguje jak má, jde spíš o profesni postižení :) ano to kódování má jistou úroveň abstrakce.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Josef » sob 22. srp 2020 10:30:35

Pokud vím, jak se verze 120 Ah se nedělá s Rex, takže skoro unikát i když se takové prodává.
Je jasné že prodat 60 Ah Rex a koupit 120 Ah má své výhody a nevýhody, (např. 3f nabíječka), hlavně finanční ztráta, na druhou stranu se Rex stále může v kritických situacích hodit. Samozřejmě údržba v záruce je u Rex náročnější včetně měření emisí.


https://www.sauto.cz/osobni/detail/bmw/i3/18720707
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Havrla » sob 22. srp 2020 11:44:45

Když kouknes tak auto je z Ameriky. Tzn tato kombinace je pouze pro americký trh. By mě zajímalo kolik km zase odcouvalo cestou do Evropy.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Josef » sob 22. srp 2020 12:17:47

To ještě v dnešní době elektronických servisních knížek jde stáčet? Myslím že to auto jezdilo pár měsíců. V USA je celkem běžné, že řidiči nevyhovuje auto a po pár měsících se ho zbaví.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Havrla » sob 22. srp 2020 13:03:01

No... Jde stocit na odometru, v servisní knize BMW ne.
když jsem. Kupoval I3 začínal jsem kuli ceně v USA, 3 auta za každý jsem zaplatil lustraci, každé odcouvalo 40 až 80tkm.
Dale auta z Kalifornie mají v háji baterie, pac je tam moc hyc.
A mimo jiné konektor nesedí , connect drive nechodi atd.. Samej problém.

Ameriku nebrat!
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Josef » sob 22. srp 2020 14:31:05

Všechno se dá nějak obejít, ale když by to auto bylo tak za 600 tis. a ne za milion. :) V dnešním světě kde je auto více software než hardware, tak je pak problém.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod stejk » ned 23. srp 2020 20:53:16

Díky za detailní popis upgradu. Díky moc.
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod e-Kája » pon 24. srp 2020 8:41:06

Gratuluju k úspěšnému upgradu trakční baterie, takhle fungujou zlaté české ručičky ;)
A taky díky za detailní popis i s fotkama. To upozornění na postup odpojováním/zapojováním hlavního trakčního konektoru může ušetřit hodně peněz a starostí.
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Upgrade 60REx -> 120REx

Příspěvekod Havrla » pon 24. srp 2020 11:44:37

IMG_20200824_101130.jpg

No neni to nadhera :-)


Preteceny citac kapacity v Ah uz se stovnal....
Screenshot_20200821_130901_com.bremeier.ralf.electrified.jpg

Screenshot_20200824_093627_com.bremeier.ralf.electrified.jpg


No nicmene to zatim narazi na jednu vec ktera se bud "sama adaptuje", nebo bude treba do ni dloubnout.
Aktualne se ta 120Ah nabiji na 4,19V clanek a celkove napeti je 402V
Stara baterka nabijela na 4,07V clanek a celkove napeti 392V :
Screenshot_20200814_085003_com.bremeier.ralf.electrified.jpg


No a auto omezuje dostupny vykon pokud ma baterie nad 400V :
IMG_20200823_114247-r.jpg


No uvidime, budeme to sledovat, a uvidime co nam reknou v BMW na to kodovani.
Reseni jsou 3:
Bud SME se adapatuje a snizi maximalni napeti pri nabiti "samo".
Ohneme auto, aby akceptovalo rekneme 404V.
Oheme SME, aby nabijelo na 4,1 V clanek.
Vyserem se na to a ohneme domaci nabijecku, aby si prez ConnectDrive zjistila baterku a prestala naijet pri 80% a setrila bateri :-), coz udelam tak jako tak.


Dite X Dospely, rozdil je pouze ve velikosti hracek :D
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L