CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Hybridní vozy, CNG, LPG apod.

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 141
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod Jan Čapek » sob 27. úno 2016 15:36:42

Ahoj,

jezdím teď dost ve Škodě Octavii G-tec. Troufám si říct, že když dám vedle sebe nějaké starší dieslové auto a moderní elektromobil, tak Octavia III G-tec patří podobně jako hybridy přesně mezi ně - komfortem jízdy, jízdními náklady, ekologií, dojezdem apod. Zde jsou moje postřehy a důvody, proč si to myslím.


Pohonné ústrojí je 1.4TSI 81kW a motor je schopný spalovat jak benzín, tak CNG. Vůz má cca 50 litrovou nádrž na benzín umožnující vozu ujet cca 850km a CNG bomby, kam lze natlačit cca 16kg CNG, což postačuje pro dojezd cca 400km. K přirovnání se zde hodí elektromobil s prodlužovačem dojezdu. Jistota delšího dojezdu je hezká, ale v běžném provozu jeho využití nedává smysl. Nebudu odkládat tankování CNG, abych jezdil za více peněz a méně ekologicky... Z tohoto důvodu jsem zatím neměl důvod plnit benzínovou nádrž do plna a tahat tak sebou zbytečnou hmotnost benzínu navíc.

DSC_0313.JPG

Fotka z doby, kdy jsem auto přebíral a mělo za sebou různé servisní přesuny - údaje o dojezdech tedy byly dost zmatené.


Tankování CNG - ze začátku jsem s tím trochu bojoval, na některých stanicích se mi např. nepovedlo správně nasadit plnící hadici na auto nebo se mi po tankování třeba minutu nedařilo hadici odpojit. Dále návštěva nějakých CNG stanic je v noci skoro o strach. Zapadlé stojany v průmyslových oblastech kde široko daleko nikdo není (ani obsluha). Člověk je rád, když odtamtud vypadne. Nyní jsem již myslím dostal ten správný grif a jezdím k jedné klasické benzínce, kde je i CNG stojan, takže tankování už vůbec za problematické nepovažuji. Plnění trvá cca 3 minuty.

CNG stanic je sice zatím dost málo, ale dostupné mapy se stanicemi jsou rozhodně použitelnější než v případě nabíjecích stanic pro elektromobily. Obecně většina aplikací s mapami obsahují prakticky všechny stanice v ČR - i jiných provozovatelů. Já si vystačím s aplikací přímo od Škody. Počet CNG stanic je v současnosti v ČR něco přes 100, ale jejich počet rychle roste s tím, jak stoupá obliba tohoto pohonu (což je dost). Já mohu tankovat plyn aniž bych si musel při běžném provozu domov-práce zajíždět, takže zde bez problémů, nemusí to ale platit pro všechny.

DSC_0336.JPG


Jízdní náklady s CNG - o tom bylo napsáno již hodně. Dá se jezdit pod 1kč/km. Já mám dlouhodobou spotřebu tuším asi 4,2kg CNG na 100km, ale leze to teď dolu - začínal jsem v v tom nejhorším počasí.

Ekologie - CNG je na tom rozhodně lépe než fosilní paliva. Jednak CNG není pouze vedlejší produkt ropy, jako je LPG. Odpadá tedy velký dopad na ekologii při výrobě tohoto paliva. Dále motor při provozu na CNG produkuje výrazně méně škodlivých částic. Podrobněji např. zde: http://www.cng.cz/cs/626/

Jízdní komfort - proč řadím toto auto mezi staré klasické vozy a elektromobily? Je to kombinací start-stop systému, bezklíčkového provozu a tichosti pohonu.

1) Tichost motoru - oktávka mi nikdy nepřišla nějak extra odhlučněná, ale tady se mi někdy stává, že motor vůbec neslyším ani když je spuštěn na volnoběh. Není to tak vždy a není to pouze podle zahřátí motoru. Zatím jsem nevysledoval, proč někdy motor na volnoběh slyším a jindy vůbec - v každém případě se jedná o velice tichý motor. Říká se, že CNG kultivovanost motoru ještě zvyšuje a mohu to potvrdit. Jedná se také o turbo motor, takže není problém držet velmi nízké otáčky i při jízdě. Při pomalé jízdě ho tedy prakticky taky také neslyšíte, protože valivý odpor pneumatik a odpor vzduchu je hlučnější. Jedná se ale o společné rysy všech moderních malých benzínů - s dieslama v podobné cenové kategorii se to nedá srovnat.

2) Jedná se o celkem malý motor, kde mi start-stop systém nečiní problémy. Vypínám ho pouze v kolonách při pomalém popojíždění, kdy se často musím rozjet sekundu po zastavení. Na světelných křižovatkách to nijak nezdržuje a způsobuje, že kdykoliv zmizí hluk od valivého odporu kol, neprodukuje vůbec žádný zvuk ani motor. Pocitově tedy motor přestanete zcela slyšet už při sundání nohy z plynu před dojezdem ke křižovatce. Jeden čas byl toto jeden z důvodů, proč jsem uvažoval o pořízení hybridu od Toyoty. Moderní malé turbobenzíny jsou ale vlastně při provozu ještě tišší než tento hybrid. Nepíská zde rekuperace a při sešlápnutí plynu se motor nemusí tolik točit jako v priusu, protože má turbo. Samozřejmě motor se začne vypínat až po jeho zahřátí, ale to je hned a u hybridu je to vlastně taky tak.

3) bezklíčkový systém - korunu tomu nasazuje tato funkcionalita. Když někam přijedu, vlastně se o běh motoru vůbec nemusím starat stejně jako u elektromobilu. Stačí zastavit (motor se automaticky hned vypne) a vystoupit. Při otevření řidičových dveří při zhaslém motoru auto samo vypíná elektroniku. (Světla zhasnou až po uzamknutí zvenku.) Ještě by po "nastartování" mohl s během motoru počkat do doby, než skutečně šlápnu na plyn. :)

DSC_0495.JPG

Stav po natankování - hodnoty se nulují až po rozjezdu.


Řadit se zde ale musí. Octavia s tímto pohonem automat nenabízí. CNG s automatem ale nově nabízí např. VW Caddy. Co se týče Octávky, ještě bych zmínil svůj subjektivní pocit o podvozku - drncá to. Auto přenáší malé nerovnosti do sedačky více, než by se mi líbílo. Dále můžu zmínit mělčí zavazadlový prostor bez místa pro rezervu (auto má pouze opravné sady). U kombi toto může vadit méně než u liftbacku. A mám pocit, že přívěs za tuto oktávku asi nezaháknete, nepřišlo mi, že by vzadu bylo místo pro uchycení koule. Jist si ale nejsem. Každopádně výfuk se také kvůli plynovým bombám nedostane až dozadu - končí ještě před zadními koly. :)

DSC_0478.JPG


Nevýhodou je zákaz parkovat v některých veřejných garážích - často bohužel bez bezpečnostního důvodu - CNG lze narozdíl od LPG snadno odvětrat. Poskytovatelům garáží se ale často nechtělo rozdíl mezi rizikem těchto dvou plynů řešit a tak CNG zakázali společně s LPG. S rostoucím počtem těchto aut se ale bude situace zlepšovat.

Z mého pohledu bude CNG teď v kurzu. Elektromobily jsou přece jenom stále ještě dost drahé pro masový trh. Beru tedy CNG jako poslední přestupní stanici, protože věřím a doufám, že elektromobilita bude ta, která se bude smát naposled. Budu ale rád, když si tuto recenzi přečtou i ti, kdož slepě obhajují elektromobil a neseděli v nějakém moderním turbobenzínu. Není to tak černobílé, jako by se mohlo zdát.
Honza P
Příspěvky: 23
Registrován: úte 15. pro 2015 18:29:05

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod Honza P » sob 27. úno 2016 19:22:45

Pěkné shrnutí. Patřím k těm kteří CNG (než se naplno prosadí EV) fandí. Ještě bych doplnil že v kombinaci CNG a automat se dělal Passat B7. Jezdí s ním táta a to ticho je opravdu luxusní. Stanic by mohlo být určitě víc, to je pořád docela nevýhoda oproti LPG které je v každé druhé vesnici.
Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 141
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod Jan Čapek » ned 28. úno 2016 14:42:07

Jj, passat a touran od VW jsou celkem slušné CNG vozy. O nich bych klidně přemýšlel.
dako
Příspěvky: 19
Registrován: úte 26. dub 2016 14:43:38
Bydliště: OSTRAVA!!!
Kontaktovat uživatele:

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod dako » pát 29. dub 2016 8:00:28

CNG jako alternativa i jako mezistupen mezi EV,s tim jsem zacal uz beznamale pred 8-mi lety. V te dobe bylo pouhych 18 cng stanic v cele CR (dnes jich je kolem 80) samozrejme, mezi tim doslo i ke zdrazeni zemniho plynu, takze jezdit <1kc/km je dnes hodne optimistické, ale musim uznat, ze ten rozmach CNG za tech 8let je fakt velky a hlavne je uz celkem siroka nabidka tovarnich aut.
Snad nebude vadit, kdyz tady dam odkaz na ceske forum o CNG, ktere spravuji.

http://forum.cngklub.cz/
E-Ryc
Příspěvky: 207
Registrován: ned 24. led 2016 20:25:48

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod E-Ryc » úte 03. kvě 2016 13:16:10

Zasadni nevyhoda plynaku je, ze se s nimi neda skoro nikde parkovat uvnitr (podzemni garaze pod barakem, pod kancelarskymi budovami, v nakupacich...), teda pokud se clovek nerozhodne zakaz ignorovat...
dako
Příspěvky: 19
Registrován: úte 26. dub 2016 14:43:38
Bydliště: OSTRAVA!!!
Kontaktovat uživatele:

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod dako » úte 03. kvě 2016 13:25:49

To je jen mala nevyhoda, ale pokud tam pri vjezdu neni znacka "zakaz vjezdu CNG" ale pouze LPG tak ti nikdo nemuze nic rict. Ale urcite se najdou takovi, kteri jen pro tohle omezeni si auto na CNG nekoupi.
E-Ryc
Příspěvky: 207
Registrován: ned 24. led 2016 20:25:48

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod E-Ryc » úte 03. kvě 2016 17:57:41

Mozna je to jak kde, tady (Praha) uz jsou vetsinou obe (alespon na mistech, kam jezdim)...
Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 141
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod Jan Čapek » stř 04. kvě 2016 11:01:03

Bohužel je to tak, zrovna včera jsem na toto trochu pozapomněl a místo plánovaného jednoduchého parkování pod hotelem, kde jsme měli konferenci, jsem musel objet pár okolních bloků, než jsem našel místo na zaparkování.

Pro mě ale klady tohoto pohonu toto negativum kompenzují. U každého to tak ale být nemusí.
Honza P
Příspěvky: 23
Registrován: úte 15. pro 2015 18:29:05

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod Honza P » stř 04. kvě 2016 22:17:42

Varianta je také nemít na autě nálepku CNG a do garáží normálně jezdit. Já to tak dělám, protože vím že ten zákaz v ČR je hovadina.

edit: další důvod pro firmy proč si pořídit vozy na CNG je že stlačený plyn se blbě krade (na rozdíl od nafty).
Cocin
Příspěvky: 1
Registrován: pon 18. zář 2017 14:26:45

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod Cocin » pon 18. zář 2017 14:32:46

Ahoj, moc pěkné obecně shrnutí, mel bych dotaz jak je na tom auto ted po dalším roce používání? Slouží dobře? Byly nějaké nečekaně poruchy?
Mam ted možnost koupit roční vůz za dobrou cenu a nerad bych pak něčeho litoval.
Diky moc za info
Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 141
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod Jan Čapek » pát 13. říj 2017 11:56:20

Tím autem jsem jezdil rok, poté jsem přesedlal na něco jiného. Ve firmě CNG oktávek jezdí desítky. S těmi auty není sebemenší problém, vůbec bych se toho nebál. Podle mě ty auta budou určitě méně poruchové než diesly, ale to je samozřejmě subjektivní.
Honzicek82
Příspěvky: 1
Registrován: sob 21. říj 2017 15:15:52

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod Honzicek82 » sob 21. říj 2017 15:21:22

Já mám ted g tec 2 roky. Jezdím s tím po Praze taxi, mám najeto 150000 km a zatím žádný problém. Pouze garancky po 15ti tisících. Spotřeba super, to je bez debat a jízda taky. Jinak Chorvatsko 2 dospěli 2 děti, rakev na střeše a narvanej kufr a úplně bez problému. Pořad kolem 130 za hodinu a spotřeba cca 3,9 kg. Myslim, ze se tenhle motor fakt povedl.
Pavel
Příspěvky: 3
Registrován: čtv 26. lis 2020 17:53:16

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod Pavel » pát 27. lis 2020 10:00:28

ADMIN: Nepovolená reklama. Smazáno.
dako
Příspěvky: 19
Registrován: úte 26. dub 2016 14:43:38
Bydliště: OSTRAVA!!!
Kontaktovat uživatele:

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod dako » pát 27. lis 2020 14:49:01

Děkujeme za komerční sdělení a "skrytou" reklamu :)
travis
Příspěvky: 1
Registrován: pon 07. úno 2022 12:06:00

Re: CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti

Příspěvekod travis » pon 07. úno 2022 13:21:06

Trochu oživím i já. O4 v kombíku s G-tec 96Kwh a automatem jsem si vybral jako služební auto. Objednávána v říjnu 2020, obdržel jsem 14.prosince 2020. Z pohledu dnešních dodacích lhůt to zní skoro jako sci-fi, ale opravdu to tak bylo. Na firmě nám docela dost plynů jezdí, na rozdíl od většiny stávajících aut co mají nádrže 50l benzín a 16kg plyn já mám 17,33kg plyn a 9l benzín. Jezdím s ní přes rok, na plyn podle stylu jízdy a podle toho, jestli jezdím dálky nebo poposkakuji po městě ujedu cca 380 - 430 km, ale rád si šlápnu na plyn. Dalo by se ujet i o trochu víc. na benzín to udává cca 140 km, ale ten jsem ještě nikdy nevyjel do dna. O přepínání paliva se nestarám, podle mne ani nejde přepnout, jestli chci jet na benzín nebo plyn. Auto je parádně tiché, do 40km/h to asfalt netrhá, pak už je to vcelku normální auto. Se sítí na čerpání CNG problém nemám. Ve městě jedna je a dále máme firemní čerpačku v areálu. Vzhledem k tomu, že jezdím nejčastějí cca 400km služebky, dám je většinou jen na plynovou nádrž na pohodu. Jezdit tak o 100-150 km dál, asi bych přemýšlel i o naftě nebo benzínu.