Stačí současná výroba ČR pro elektromobily?

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
ozana
Příspěvky: 165
Registrován: úte 15. pro 2015 14:13:26
Bydliště: Orlová

Stačí současná výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod ozana » sob 11. lis 2017 11:46:01

Tady se ten výpočet bude hledat (pro další použití) snadněji než v diskuzi na Hybridu (autor Kuk).

Počet aut v ČR 30. 9. 2015 byl 5 822 089 aut, bez traktorů a motorek zaokrouhleno na 6 milionů
průměrný nájezd jednoho auta činí 6 880 km ročně - zaokrouhleno na 7 000 km ročně
6 000 000 EV aut x 7 000 km = 42 000 000 000 km ročně
Při těch tvejch 20 kWh na 100km
420 000 000 x 20 kWh = 8,4e9 kWh = 8,4 TWh
při 90 % účinnosti
(8,4 TWh/9) x 10 = 9,88 TWh
spolkne náš vozovej park cca 9,9 TWh za rok

Při našem ročním vývozu 25 TWh budem moci stále ještě vyvážet za pakatel cca 15 TWh elektrické energie ;)

Průměrné nájezdy
ČR 6 880 km/rok
SR 4 870 km/rok

EU 9 850 km/rok
Naposledy upravil(a) Jan Čapek dne ned 09. pro 2018 11:16:44, celkem upraveno 2 x.
Důvod: opravena chyba v názvu tématu
Jezdím na proud, najeto 70 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.
mp1
Příspěvky: 233
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod mp1 » sob 11. lis 2017 19:50:01

alebo inak (to isté) so zohľadnením tých, ktorí tvrdia, že najazdia denne 1000 km tam a 1000 km späť:
25 TWh je 25 000 000 000 000 Wh
spotreba BEV aj so stratami (a bulharskou konštantou) nech je 25 kWh
takže v česku by BEV (ročne) prešli 1 000 000 000 km na dnes VYVÁŽANÚ elektrinu ...
tá elektrina dnes JE v SIETI, NESPÔSOBUJE žiaden KOLAPS, ako tvrdia "škarohlídi",

ps - možno niekto vie, ako je to s prebytkom v noci
bert
Příspěvky: 16
Registrován: úte 12. led 2016 21:31:14

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod bert » sob 11. lis 2017 22:27:15

A ak sa zaráta aj el. energia spotrebovaná v rafinérii, potrebná na výrobu paliva pre spalovacie vozidlá ( https://automix.centrum.sk/revue/832067/rafineria-spotrebuje-rocne-viac-elektriny-ako-niekolko-velkomiest ), tak pri priemernej spotrebe fosiložrúta len 5l/100km, BEV prejdú ešte o ďalších 20% viacej bez potreby navyšovania výroby elektriny. :roll:
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Radovan » ned 12. lis 2017 18:47:35

Přestaňme rafinovat ropu a budeme mít dost elektřiny pro elektromobily - Elon Musk.

Na výrobu 1 litru benzínu se spotřebuje jen v rafinerii 1,3 kWh elektřiny.

Elektrárny v ČR jedou v současnosti na 50% kapacity. Dále mají v noci sníženou výrobu o zhruba dalších 20%. - přednáška doc.Marušince Asociace elektromobilního průmyslu.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4023
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Josef » ned 12. lis 2017 20:08:00

Souhlas, elektřiny je dost a v ČR, kde je nárůst EV aut velmi pozvolný i díky nízkým platům, to bude trvat 20 let, než bude u nás tak 20% EV aut (tedy 1,2 mil. kusů).
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Miroslav8
Příspěvky: 25
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » úte 02. led 2018 18:58:57

Problémem není zda současná výroba elektřiny stačí na provoz aut.

Problémem je jak tuto elektřinu dopravit ke koncovému uživateli a hlavně jak zabránit odběrovým špičkám v síti které elektromobily způsobí.
Dalším problémem je ekologičnost elektrovozů. Dokud nebude jejich provoz pokrývat jaderná energetika, tak nelze hovořit o ekologickém provozu.

Pro masovější rozšíření elektrovozů je nejprve nutné vyřešit minimálně tyto dvě věci.
mp1
Příspěvky: 233
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod mp1 » úte 02. led 2018 20:19:42

Miroslav8 píše:Problémem není zda současná výroba elektřiny stačí na provoz aut.

Problémem je jak tuto elektřinu dopravit ke koncovému uživateli a hlavně jak zabránit odběrovým špičkám v síti které elektromobily způsobí.

k takýmto otázkam píšem "čítať s porozumením" - tá elektrina JE VYROBENÁ, JE V SIETI. takže otázka by mala smerovať na napäťové špičky pri VYPÍNANÍ NABÍJANIA BEV.

Dalším problémem je ekologičnost elektrovozů. Dokud nebude jejich provoz pokrývat jaderná energetika, tak nelze hovořit o ekologickém provozu.

použijem iný citát - čo také si predstavujete pod ekologičnosťou? BEV je oproti iným výrobkom pomerne ekologický automobil, po pár rokoch prevádzky svojou ekologočnosťou tú "stopu" zmaže a už iba zlepšuje životné prostredie (absencia exhalátov, ...) ďalej dnes nemáme ekologickejší zdroj elektriny s porovnateľným výkonom, takže ako ďalej?

Pro masovější rozšíření elektrovozů je nejprve nutné vyřešit minimálně tyto dvě věci.


a pretože tie spomenuté ve "veci" už sú (čiastočne) (vy) riešené, vidím ďalšie - PíÁr!
na benzín/nafta diskusnom fóre som sa spýtal prečo sú nespokojní so servisnými službami, napadajú tých, ktorí servis značky obhajujú - čo vás núti ostať pri spaľováku a vložil som cenové vyjadrenie majiteľa BEV - koľko za dva roky jazdenia UŠETRIL oproti benzínovému autu.
dvaja napísali odpoveď, obom som napísal širšie zdôvodnenie. jeden jednoducho povedal, že NECHCE diskutovať, druhý operoval o.i. dojazdom. v svk podmienkach už neplatí dojazd Ba-Tatry, pretože je podstatná časť koľají repaSOVANÁ A BEŽNÝ RÝCHLIK JAZDÍ 120, ICÉ/Ecé 160. neuviazne ako dnes v dvojhodinovej zápche.
ďalej je to sieť nabíjacích miest (náročky nepíšem rýchlo) - zatiaľ tu (svk) máme skôr súkromné, jedna sieť je situovaná ba-za-vt-košice. druhá sieť je v štádiu žiadosti o grant a povolenia. juh svk je akoby ho leninovo GOELRO obišlo.
a mnoho nvysvetľovaní s ukážkami skutočných BEV a skutočných nákladov ...
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod petr.balas » úte 02. led 2018 20:28:32

Miroslav8 píše:Problémem není zda současná výroba elektřiny stačí na provoz aut.

Problémem je jak tuto elektřinu dopravit ke koncovému uživateli a hlavně jak zabránit odběrovým špičkám v síti které elektromobily způsobí.


Jak velká část nabíjení bude probíhat v noci? Pokud výrazná většina nabíjejících bude využívat nižší ceny nočního proudu, tak bych to jako problém neviděl - dráty jsou v noci "prázdné". IMHO by šlo docela elegantně využít i současného HDO, jen by bylo vhodné rozdrobit území na mnoho malých oblastí, které by bylo možné samostatně spínat.

Pokud se bavíme o rychlonabíječkách, tak bude více než vhodné je doplnit "bufferem" alias baterií.


Miroslav8 píše:Dalším problémem je ekologičnost elektrovozů. Dokud nebude jejich provoz pokrývat jaderná energetika, tak nelze hovořit o ekologickém provozu.


Ony právě elektrovozy popř. nabíječky s bufferem (baterií) jsou při vhodném řízení nabíjení velice přátelské k nespolehlivým zdrojům elektřiny jako jsou fotovoltaika či větrné elektrárny :-). Ale v ČR je IMHO prostor spíš pro ty jaderné elektrárny a doufám, že zde přežijí a budou se rozvíjet.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Radovan » čtv 04. led 2018 16:35:39

Miroslav8 píše:Problémem není zda současná výroba elektřiny stačí na provoz aut.
Problémem je jak tuto elektřinu dopravit ke koncovému uživateli a hlavně jak zabránit odběrovým špičkám v síti které elektromobily způsobí.
Dalším problémem je ekologičnost elektrovozů. Dokud nebude jejich provoz pokrývat jaderná energetika, tak nelze hovořit o ekologickém provozu.
Pro masovější rozšíření elektrovozů je nejprve nutné vyřešit minimálně tyto dvě věci.


Ano, současná výroba by hravě pokryla změnu minimálně všech osobních aut a dodávek do 3,5 tuny na elektrická (celkem máme dnes registrováno 5.127.000 vozidel).

Vůbec není problémem, jak tuto elektřinu dopravit ke koncovému uživateli, to s přehledem zvládají nynější dráty. Hodně lidí si neuvědomuje, že do BEV neteče elektřina stále, ale po kouskách. A že běžné nabíjení z běžné zásuvky znamená při 10A nabíjecím kabelu, standardně dodávanému k autům, pouhých max. 2,3 kW špičkového odběru, tedy o něco silnější mikrovlnku či rychlovarnou konvici (obvykle kolem 1,5-2,2 kW). A daleko méně, než jejich nynější elektrická trouba, co peče maso a buchtu klidně po sobě 3 hodiny v kuse a beze i 3,6 kW. Jinými slovy tak silné spotřebiče už dávno v domácnostech máme a provozujeme. Hodně lidí ani neví, kolik jejich domácnost, zejména rodinný domek, žere v době jejich nepřítomnosti. Nejen standby režimy, ale chladnička, mražák, oběhové čerpadlo a elektronika kotle či tepelného čerpadla, alarm, akvárium, terárium a další blbiny.

Vůbec není problémem, jak zabránit odběrovým špičkám v síti. Jednak ji elektromobily ještě dlouhé roky nezpůsobí, protože jsou na úrovni běžných spotřebičů, druhák pokud má někdo zásuvku 16A 400V (11 kW výkon), pak má na ni dimenzovaný odběr i jističe a muselo mu to být schváleno distributorem. Takže distributor s tím musel počítat a je to jeho problém, pokud na to kašlal. I z takové zásuvky však může cucat plný výkon minimum aut, většina má "větší palubní nabíječku" jen od 6,6 do 7 kW výkonu, tedy jako elektrická trouba plus pár dalších spotřebičů typu pračky či sušičky zároveň. 11 kW si umí vzít jen Smart ED, Mercedes B, Renalut Zoe a Tesly. Jinak se už dnes řeší omezení rovnou na úrovni nabíjení v objektu, kdy má odběr domácnosti/objektu přednost před nabíjením. To je běžná věc. Dokonce u nabíječek napájených z OZE tak lze nastavit plný výkon jen na elektřinu z OZE a omezený ze sítě.

S ekologičností elektroaut z hlediska výroby elektřiny si vůbec hlavu nelámejte. To je pseudoargument jako kráva. Nikomu nevadí megasračky ze spalovacích aut ani to, že i výroba paliv do nich, z nichž megasračky vznikají, je ze spalovacích elektráren. 1,3 kWh na 1 L benzínu. O dopravě, skladování a těžbě ropy nemluvě. Najednou ale všem vadí, že na stejných 1,3 kWh střední elektromobil rovnou ujede "špinavých" 10 km. Bez dalších megasraček a oné dopravy, skladování a těžby. To všichni spadli na hlavičku nebo se prostě hodí každá hůl, aby bylo psa čím bít?
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Miroslav8
Příspěvky: 25
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » čtv 04. led 2018 17:50:52

Radovan píše:
Vůbec není problémem, jak tuto elektřinu dopravit ke koncovému uživateli, to s přehledem zvládají nynější dráty. Hodně lidí si neuvědomuje, že do BEV neteče elektřina stále, ale po kouskách. A že běžné nabíjení z běžné zásuvky znamená při 10A nabíjecím kabelu, standardně dodávanému k autům, pouhých max. 2,3 kW špičkového odběru, tedy o něco silnější mikrovlnku či rychlovarnou konvici (obvykle kolem 1,5-2,2 kW). A daleko méně, než jejich nynější elektrická trouba, co peče maso a buchtu klidně po sobě 3 hodiny v kuse a beze i 3,6 kW. Jinými slovy tak silné spotřebiče už dávno v domácnostech máme a provozujeme. Hodně lidí ani neví, kolik jejich domácnost, zejména rodinný domek, žere v době jejich nepřítomnosti. Nejen standby režimy, ale chladnička, mražák, oběhové čerpadlo a elektronika kotle či tepelného čerpadla, alarm, akvárium, terárium a další blbiny.

Vůbec není problémem, jak zabránit odběrovým špičkám v síti. Jednak ji elektromobily ještě dlouhé roky nezpůsobí, protože jsou na úrovni běžných spotřebičů, druhák pokud má někdo zásuvku 16A 400V (11 kW výkon), pak má na ni dimenzovaný odběr i jističe a muselo mu to být schváleno distributorem. Takže distributor s tím musel počítat a je to jeho problém, pokud na to kašlal. I z takové zásuvky však může cucat plný výkon minimum aut, většina má "větší palubní nabíječku" jen od 6,6 do 7 kW výkonu, tedy jako elektrická trouba plus pár dalších spotřebičů typu pračky či sušičky zároveň. 11 kW si umí vzít jen Smart ED, Mercedes B, Renalut Zoe a Tesly. Jinak se už dnes řeší omezení rovnou na úrovni nabíjení v objektu, kdy má odběr domácnosti/objektu přednost před nabíjením. To je běžná věc. Dokonce u nabíječek napájených z OZE tak lze nastavit plný výkon jen na elektřinu z OZE a omezený ze sítě.

S ekologičností elektroaut z hlediska výroby elektřiny si vůbec hlavu nelámejte. To je pseudoargument jako kráva. Nikomu nevadí megasračky ze spalovacích aut ani to, že i výroba paliv do nich, z nichž megasračky vznikají, je ze spalovacích elektráren. 1,3 kWh na 1 L benzínu. O dopravě, skladování a těžbě ropy nemluvě. Najednou ale všem vadí, že na stejných 1,3 kWh střední elektromobil rovnou ujede "špinavých" 10 km. Bez dalších megasraček a oné dopravy, skladování a těžby. To všichni spadli na hlavičku nebo se prostě hodí každá hůl, aby bylo psa čím bít?


1. nezlobte se, ale přirovnávat elektroauto (EA) k běžným spotřebičům je čirá neznalost. Odpovím pouze to, že máte pravdu. Auto můžete nabíjet z běžné zásuvky výkonem 3kW. Ale jste asi jediný člověk který touží nabíjet auto 40 hodin.

2. co se týká přetížení sítě, odpověděl jste si sám "Takže distributor s tím musel počítat a je to jeho problém, pokud na to kašlal."
Jinak zase je potřeba vzít to z globálního hlediska a nepočítat jako zátěž pouze domácí nabíječky, ale i výkonné rychlonabíječky, ty taky musí odněkud brát energii že ano.
Když jsem mluvil o problémech s odběrovými špičkami narážel jsem například na situaci mezi 16-18 hodinou v pracovní dny. Co se v tuto dobu děje? Obrovské množství lidí se vrací autem z práce domů a každý bude chtít v tuto chvíli nabíjet. Jakmile se do sítě v tuto chvíli zapojí x-desítek tisíc aut tak vznikne takový špičkový odběr že současná rozvodná síť to nemá šanci přežít.

3. ekologie. To co jste napsal opět ukazuje že se na celou problematiku díváte jen z pohledu, že elektřina prostě vzniká v zásuvce. V ČR dominují tepelné elektrárny - kde se podle vás bere uhlí? To se netěží? Uhlí se nezpracovává? Tepelné elektrárny nemají komíny a nekouří? Lithium na baterie se netěží? Doporučuju k prostudování: https://www.svetmobilne.cz/emise-co2-u- ... z-bmw/4645
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod petr.balas » čtv 04. led 2018 19:31:32

Miroslav8 píše:
Radovan píše:
Vůbec není problémem, jak tuto elektřinu dopravit ke koncovému uživateli, to s přehledem zvládají nynější dráty. Hodně lidí si neuvědomuje, že do BEV neteče elektřina stále, ale po kouskách. A že běžné nabíjení z běžné zásuvky znamená při 10A nabíjecím kabelu, standardně dodávanému k autům, pouhých max. 2,3 kW špičkového odběru, tedy o něco silnější mikrovlnku či rychlovarnou konvici (obvykle kolem 1,5-2,2 kW). A daleko méně, než jejich nynější elektrická trouba, co peče maso a buchtu klidně po sobě 3 hodiny v kuse a beze i 3,6 kW. Jinými slovy tak silné spotřebiče už dávno v domácnostech máme a provozujeme. Hodně lidí ani neví, kolik jejich domácnost, zejména rodinný domek, žere v době jejich nepřítomnosti. Nejen standby režimy, ale chladnička, mražák, oběhové čerpadlo a elektronika kotle či tepelného čerpadla, alarm, akvárium, terárium a další blbiny.

Vůbec není problémem, jak zabránit odběrovým špičkám v síti. Jednak ji elektromobily ještě dlouhé roky nezpůsobí, protože jsou na úrovni běžných spotřebičů, druhák pokud má někdo zásuvku 16A 400V (11 kW výkon), pak má na ni dimenzovaný odběr i jističe a muselo mu to být schváleno distributorem. Takže distributor s tím musel počítat a je to jeho problém, pokud na to kašlal. I z takové zásuvky však může cucat plný výkon minimum aut, většina má "větší palubní nabíječku" jen od 6,6 do 7 kW výkonu, tedy jako elektrická trouba plus pár dalších spotřebičů typu pračky či sušičky zároveň. 11 kW si umí vzít jen Smart ED, Mercedes B, Renalut Zoe a Tesly. Jinak se už dnes řeší omezení rovnou na úrovni nabíjení v objektu, kdy má odběr domácnosti/objektu přednost před nabíjením. To je běžná věc. Dokonce u nabíječek napájených z OZE tak lze nastavit plný výkon jen na elektřinu z OZE a omezený ze sítě.

S ekologičností elektroaut z hlediska výroby elektřiny si vůbec hlavu nelámejte. To je pseudoargument jako kráva. Nikomu nevadí megasračky ze spalovacích aut ani to, že i výroba paliv do nich, z nichž megasračky vznikají, je ze spalovacích elektráren. 1,3 kWh na 1 L benzínu. O dopravě, skladování a těžbě ropy nemluvě. Najednou ale všem vadí, že na stejných 1,3 kWh střední elektromobil rovnou ujede "špinavých" 10 km. Bez dalších megasraček a oné dopravy, skladování a těžby. To všichni spadli na hlavičku nebo se prostě hodí každá hůl, aby bylo psa čím bít?


1. nezlobte se, ale přirovnávat elektroauto (EA) k běžným spotřebičům je čirá neznalost. Odpovím pouze to, že máte pravdu. Auto můžete nabíjet z běžné zásuvky výkonem 3kW. Ale jste asi jediný člověk který touží nabíjet auto 40 hodin.

Jaký je průměrný nájezd automobilu za den? Tento si vynásobte spotřebou a máte tu průměrnou spotřebu, kterou potřebujete večer dobít. A najednou zjistíte, že potřebný výkon pro nabíjení až zas tak velký není. Pokud jste šílenec, tak si zaplatíte silný jistič abyste byl schopen dobít kdykoliv za pár hodin. Zbytek bude uvažovat ekonomicky a spočítá si, že po delší cestě se auto dobije do plna až za 2 až 3 dny a nebo se jednou za čas staví na rychlonabíječce a za to zaplatí něco navíc.


Miroslav8 píše:2. co se týká přetížení sítě, odpověděl jste si sám "Takže distributor s tím musel počítat a je to jeho problém, pokud na to kašlal."
Jinak zase je potřeba vzít to z globálního hlediska a nepočítat jako zátěž pouze domácí nabíječky, ale i výkonné rychlonabíječky, ty taky musí odněkud brát energii že ano.
Když jsem mluvil o problémech s odběrovými špičkami narážel jsem například na situaci mezi 16-18 hodinou v pracovní dny. Co se v tuto dobu děje? Obrovské množství lidí se vrací autem z práce domů a každý bude chtít v tuto chvíli nabíjet. Jakmile se do sítě v tuto chvíli zapojí x-desítek tisíc aut tak vznikne takový špičkový odběr že současná rozvodná síť to nemá šanci přežít.

Buď začnete nabíjet ihned a zaplatíte za kWh vysokou cenu, nebo se začne nabíjet až v okamžiku sepnutí nočního proudu (či budoucí obdoby) a nabijete za třetinovou cenu. Schválně kolik procent šílenců zaplatí 3x více za pocit, že mají nabito o 2 hodiny dříve.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Radovan » čtv 04. led 2018 22:11:12

Miroslav8 píše:
Radovan píše:1. nezlobte se, ale přirovnávat elektroauto (EA) k běžným spotřebičům je čirá neznalost. Odpovím pouze to, že máte pravdu. Auto můžete nabíjet z běžné zásuvky výkonem 3kW. Ale jste asi jediný člověk který touží nabíjet auto 40 hodin.

2. co se týká přetížení sítě, odpověděl jste si sám "Takže distributor s tím musel počítat a je to jeho problém, pokud na to kašlal."
Jinak zase je potřeba vzít to z globálního hlediska a nepočítat jako zátěž pouze domácí nabíječky, ale i výkonné rychlonabíječky, ty taky musí odněkud brát energii že ano.
Když jsem mluvil o problémech s odběrovými špičkami narážel jsem například na situaci mezi 16-18 hodinou v pracovní dny. Co se v tuto dobu děje? Obrovské množství lidí se vrací autem z práce domů a každý bude chtít v tuto chvíli nabíjet. Jakmile se do sítě v tuto chvíli zapojí x-desítek tisíc aut tak vznikne takový špičkový odběr že současná rozvodná síť to nemá šanci přežít.

3. ekologie. To co jste napsal opět ukazuje že se na celou problematiku díváte jen z pohledu, že elektřina prostě vzniká v zásuvce. V ČR dominují tepelné elektrárny - kde se podle vás bere uhlí? To se netěží? Uhlí se nezpracovává? Tepelné elektrárny nemají komíny a nekouří? Lithium na baterie se netěží? Doporučuju k prostudování: https://www.svetmobilne.cz/emise-co2-u- ... z-bmw/4645


ad1) 4 roky mám doma elektroauto s baterií 16 kWh, druhý rok další. Absolutně žádný problém, "nočním" proudem se nabije z nuly do plna za zhruba 7 hodin, pokud chci rychleji, použiji silnější kabel 3,6 kW a mám to za 4,5. Asi nepředpokládáme nikdo, že lidé budou mít auta se 120 kW baterkou (Tesla má dnes 100) a budou je nabíjet z nuly do plna 40 hodin. Protože při průměrné spotřebě kolem 12 kWh/100 km by to znamenalo, že ujeli ten den 1.000 km na otočku. Navíc auto se nabíjí vždy, když stojí, takže málokdy máte opravdu nulu. Zkouším i další elektromobily s většími bateriemi a opravdu jen přejezdy mezi městy typu Praha - Ostrava znamenají vycucat baterku skoro k nule a používat rychlonabíjení 50 kW. Nejsilnější BEV roku 2017 s cenou do milionu Kč mají baterie necelých 40 kWh. Tzn. 3,6 kW výkonu je nabít za 12 hodin. Pokud máte nulu a ráno potřebujete v 6 odjet, dáte auto večer v 18 nabíjet. To je celé.

ad 2) lidé nebudou chtít nabíjet po návratu z práce. To je nesmysl. proč by to dělali, když jim auto stálo minimálně 8 hodin před firmou. Já takhle před firmou dokážu nabít za ony 4,5 hodinovky baterku z běžné zásuvky 2x, nacpat do auta hypotetických 32 kWh na dojezd necelých 300 km. Protože jsem v práci celkem 9 hodin i s přestávkou na oběd. Lidé obvykle najedou +-60 km denně. Já, pokud nejezdím přes den, tak 24, někdy dokonce i méně. Žena donedávna 40 (jezdila do nuly, dobíjela v noci co 3 dny), nyní taky 24. Prostě nějaká špička kvůli elektromobilům je nesmysl a dlouho bude. Navíc pokud dorazím domů (ano, k rodinnému domku) tak auto vrazím do zásuvky hned a nechám ho buď nabíjet přebytky z FVE nebo z baterie v domě nebo naopak poslouží auto díky špičce jako baterka pro dům a nabiji ho až levným nočním proudem mimo špičku. To je prostě dnešní realita lidí, kteří mají BEV a FVE (případně i baterku) v domě. Co se výkonných nabíječek týče, Renault (starší a slabší baterky ze ZOE) i Tesla (PowerPack) už k nim dnes dávají baterky k vyrovnání sítě a pro levnější rezervovaný příkon. BMW se k tomu chystá (starší a slabší baterky z i3).

ad 3) já elektřinu už 8 let sám vyrábím ze slunce a nejsem sám. Chystám se ji kromě mých akumulátorových spotřebičů včetně 2 aut akumulovat i do stacionární baterie. Už 8 let řídíme spotřebu v domě dle slunce a 4 roky v kombinaci s nočním proudem (22-06 hodin tarif za polovic D27d Elektromobilita). Auto se snažím nabíjet jen tam, kde vím, že je elektřina z OZE. I v práci ji máme plné střechy a k tomu jednu vrtuli.
Článek, na který odkazujete, je, s prominutím, obyčejná tendenční hovadina. Takových výplodů z pera ropné lobby Vám můžu obratem dodat mraky. Obvykle započítá do spotřeby elektromobilu vše až po elektřinu na svačinu horníka i geologa, co ložisko našel, zato pro spalovák počítá jen s benzínem. Jako kdyby pršel z nebe nebo co. A nezapomene dodat, že lithium, kterého je ale v baterii jen +-6%, těží chudáci africké děti. Demagog.
V ČR tepelné elektrárny nedominují, jen výroba z nich díky zkorumpovaným politikům stále dělá +-50%. Přestože už roky vyvážíme celou produkci Temelína a mohli bychom spousty uhelek odstavit jako rezervu. Online zde http://oenergetice.cz/vyroba-elektriny-v-cr/. A tady máte online naše jaderky, kterým to loni moc nešlo díky průšvihům http://oenergetice.cz/jaderne-elektrarn ... lni-vyroba.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Miroslav8
Příspěvky: 25
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » pát 05. led 2018 7:53:49

Radovan píše:ad 3) já elektřinu už 8 let sám vyrábím ze slunce a nejsem sám. Chystám se ji kromě mých akumulátorových spotřebičů včetně 2 aut akumulovat i do stacionární baterie. Už 8 let řídíme spotřebu v domě dle slunce a 4 roky v kombinaci s nočním proudem (22-06 hodin tarif za polovic D27d Elektromobilita). Auto se snažím nabíjet jen tam, kde vím, že je elektřina z OZE. I v práci ji máme plné střechy a k tomu jednu vrtuli.
Článek, na který odkazujete, je, s prominutím, obyčejná tendenční hovadina. Takových výplodů z pera ropné lobby Vám můžu obratem dodat mraky. Obvykle započítá do spotřeby elektromobilu vše až po elektřinu na svačinu horníka i geologa, co ložisko našel, zato pro spalovák počítá jen s benzínem. Jako kdyby pršel z nebe nebo co. A nezapomene dodat, že lithium, kterého je ale v baterii jen +-6%, těží chudáci africké děti. Demagog.
V ČR tepelné elektrárny nedominují, jen výroba z nich díky zkorumpovaným politikům stále dělá +-50%. Přestože už roky vyvážíme celou produkci Temelína a mohli bychom spousty uhelek odstavit jako rezervu. Online zde http://oenergetice.cz/vyroba-elektriny-v-cr/. A tady máte online naše jaderky, kterým to loni moc nešlo díky průšvihům http://oenergetice.cz/jaderne-elektrarn ... lni-vyroba.


Zatím se vyjádřím k bodu 3.

Zapomeňte na všechna ta Vaše kdyby, až by, pokud, jakmile, někdo je zkorumpovaný atd. Mluvte o realitě a vyložte fakta na stůl.

1. v ČR hraje dominantní roli ve výrobě elektřiny uhlí. Celkem 50% energie se vyrobí z uhlí což je nejhorší možný způsob. Viz https://www.eru.cz/documents/10540/462820/Rocni_zprava_provoz_ES_2016.pdf/800e5a09-a58a-4a73-913f-abc30cda42a5 str 8 To že nějakou elektřinu vyvážíme a můžeme přestat vyvážet znamená jen to že se prostě musí někde v zahraničí postavit nové elektrárny který pokryjí výpadek od nás.

2. To že se snažíte nabíjet EA pouze z OZE vás sice šlechtí (ačkoli nevím jak elektřinu z OZE poznáte) ale bohužel ale tuto možnost nemá 90% národa v ČR.

3. Článek o porovnání EA vs spalováků nazýváte tendenční hovadinou. Čímž jste hrubě urazil autora jelikož v článku rozebírá i to co zmiňujete - co vše obnáší výroba benzínu. Takže očividně jste článek ani pořádně nečetl.
Uživatelský avatar
ozana
Příspěvky: 165
Registrován: úte 15. pro 2015 14:13:26
Bydliště: Orlová

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod ozana » pát 05. led 2018 8:41:07

I kdyby bylo z uhlí 100% elektřiny, je elektromobilita čistější než přeprava pomocí spalování ropných produktů.
Jezdím na proud, najeto 70 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Radovan » pát 05. led 2018 15:20:40

Přesně tak, pořád je jednodušší, čistější a levnější vyrobit elektřinu jakkoliv a jezdit na ni, než těžit, dopravovat, skladovat, rafinovat, skladovat, dopravovat a znovu skladovat (na čerpacích stanicích) ropu a pak řešit problémy s emisemi aut, co na tu rafinovanou ropu jezdí. Plus vyrábět k tomu oleje (motorové, převodové), filtry vzduchové, olejové, palivové, lambda sondy, katalyzátory, dpf filtry......... To všechno stojí hafo elektřiny. A to jsem ještě nepočítal s tou plejádou součástek, které elektromobil nemá a nepotřebuje a pro spalovák se musí vyrobit. Ale to jaksi ropáci nechtějí vidět.

Miroslav8 píše:
Radovan píše:Zatím se vyjádřím k bodu 3.
Zapomeňte na všechna ta Vaše kdyby, až by, pokud, jakmile, někdo je zkorumpovaný atd. Mluvte o realitě a vyložte fakta na stůl.
1. v ČR hraje dominantní roli ve výrobě elektřiny uhlí. Celkem 50% energie se vyrobí z uhlí což je nejhorší možný způsob. Viz https://www.eru.cz/documents/10540/462820/Rocni_zprava_provoz_ES_2016.pdf/800e5a09-a58a-4a73-913f-abc30cda42a5 str 8 To že nějakou elektřinu vyvážíme a můžeme přestat vyvážet znamená jen to že se prostě musí někde v zahraničí postavit nové elektrárny který pokryjí výpadek od nás.
2. To že se snažíte nabíjet EA pouze z OZE vás sice šlechtí (ačkoli nevím jak elektřinu z OZE poznáte) ale bohužel ale tuto možnost nemá 90% národa v ČR.
3. Článek o porovnání EA vs spalováků nazýváte tendenční hovadinou. Čímž jste hrubě urazil autora jelikož v článku rozebírá i to co zmiňujete - co vše obnáší výroba benzínu. Takže očividně jste článek ani pořádně nečetl.


Fakta jsou, klidně si je dohledejte. My nehrajeme na kdyby, my tím jezdíme a reálně fakticky situaci takto řešíme.
1. Že zbytečně vyrábíme elektřinu, kterou levně posíláme do zahraničí, je snad špatně, ne? Zasíráme si tím svoji kotlinu, nebo ne? A jak si kdo v zahraničí vyrobí elektřinu, mne snad jako elektromobilistu nemusí zajímat? Nebo snad spalováky tohle zajímá a řeší to? Každý svého štěstí strůjcem.
2. 90% národa v ČR má možnost nabíjet elektřinou z OZE. Spočítala univerzita, že jen osadit střechy všech domů v ČR (a dnes v kombinaci s bateriemi) nás posune prakticky k soběstačnosti. A to ještě nezapočetli paneláky, kde jsou k dispozici celé jižní stěny o obrovských plochách. Takže nevymlouvat se a makat.
3. Ale to víte, že jsem článek četl. Prvotně nebudeme srovnávat Teslu model S s BMW 320i. Se sedmičkovým baworem prosím, ale ne auto s koloběžkou. Tam je to o jiné spotřebě, samozřejmě. Pro Vaši představu já jezdím za 12, Leafy obvykle kolem 14, i3 kolem 15, Tesly od 17 kWh průměrné spotřeby na 100 km výše. Takže první faul autora, porovnává neporovnatelné. A byť se okrajově zmíní o Mercedesu S a sedmičkovém baworu, dále počítá se 7 litry na 100 km místo 12-13,5 L u těch srovnatelných. Pak jsou veškeré jeho výpočty jen dalším faulem. Opět z nich vybruslí o kousek dál tím, že porovnává prvotní faul z Hong-kongu, ale je to spousta omáčky a pomíjení dalších věcí. A ten největší faul přichází na konci – pomlčí zcela o tom, že jsme museli tu ropu vytěžit, skladovat a dopravovat. Podle něj se asi v rafinerii zázračně zjevila. Dokonce přidá jakési spekulace, že výroba baterie pro elektromobil je 2,5x horší zátěž pro přírodu, než výroba benzínu. A úplně poslední tragédie je, že samozřejmě nezmíní, že baterii vyrobím jen jednu a jedenkrát. Kdežto ropu budu těžit a benzín z ní vyrábět po celou dobu provozu auta, na každý jeho ujetý kilometr. To fakt nemá cenu s takovými články polemizovat.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Miroslav8
Příspěvky: 25
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » pát 05. led 2018 16:31:05

Radovan píše:Přesně tak, pořád je jednodušší, čistější a levnější vyrobit elektřinu jakkoliv a jezdit na ni, než těžit, dopravovat, skladovat, rafinovat, skladovat, dopravovat a znovu skladovat (na čerpacích stanicích) ropu a pak řešit problémy s emisemi aut, co na tu rafinovanou ropu jezdí. Plus vyrábět k tomu oleje (motorové, převodové), filtry vzduchové, olejové, palivové, lambda sondy, katalyzátory, dpf filtry......... To všechno stojí hafo elektřiny. A to jsem ještě nepočítal s tou plejádou součástek, které elektromobil nemá a nepotřebuje a pro spalovák se musí vyrobit. Ale to jaksi ropáci nechtějí vidět.


Fakta jsou, klidně si je dohledejte. My nehrajeme na kdyby, my tím jezdíme a reálně fakticky situaci takto řešíme.
1. Že zbytečně vyrábíme elektřinu, kterou levně posíláme do zahraničí, je snad špatně, ne? Zasíráme si tím svoji kotlinu, nebo ne? A jak si kdo v zahraničí vyrobí elektřinu, mne snad jako elektromobilistu nemusí zajímat? Nebo snad spalováky tohle zajímá a řeší to? Každý svého štěstí strůjcem.
2. 90% národa v ČR má možnost nabíjet elektřinou z OZE. Spočítala univerzita, že jen osadit střechy všech domů v ČR (a dnes v kombinaci s bateriemi) nás posune prakticky k soběstačnosti. A to ještě nezapočetli paneláky, kde jsou k dispozici celé jižní stěny o obrovských plochách. Takže nevymlouvat se a makat.
3. Ale to víte, že jsem článek četl. Prvotně nebudeme srovnávat Teslu model S s BMW 320i. Se sedmičkovým baworem prosím, ale ne auto s koloběžkou. Tam je to o jiné spotřebě, samozřejmě. Pro Vaši představu já jezdím za 12, Leafy obvykle kolem 14, i3 kolem 15, Tesly od 17 kWh průměrné spotřeby na 100 km výše. Takže první faul autora, porovnává neporovnatelné. A byť se okrajově zmíní o Mercedesu S a sedmičkovém baworu, dále počítá se 7 litry na 100 km místo 12-13,5 L u těch srovnatelných. Pak jsou veškeré jeho výpočty jen dalším faulem. Opět z nich vybruslí o kousek dál tím, že porovnává prvotní faul z Hong-kongu, ale je to spousta omáčky a pomíjení dalších věcí. A ten největší faul přichází na konci – pomlčí zcela o tom, že jsme museli tu ropu vytěžit, skladovat a dopravovat. Podle něj se asi v rafinerii zázračně zjevila. Dokonce přidá jakési spekulace, že výroba baterie pro elektromobil je 2,5x horší zátěž pro přírodu, než výroba benzínu. A úplně poslední tragédie je, že samozřejmě nezmíní, že baterii vyrobím jen jednu a jedenkrát. Kdežto ropu budu těžit a benzín z ní vyrábět po celou dobu provozu auta, na každý jeho ujetý kilometr. To fakt nemá cenu s takovými články polemizovat.


1. Váš názor jinak: elektroauto je ekologické nebo má snad výfuk? Nemá! To jak někdo někde vyrobá elektřinu je mi šumafuk, každý svého štěstí strůjce. Takže jinými slovy pro Vás je důležité že Vám EA nekouří pod nos, jak a kde se bere elektřina Vás jako elektromobilistu nemusí zajímat.

2. zase jenom kdyby, coby, někdo spočítal, teoreticky, možná....

3. poprvé jste si článek nepřečetl a podruhé jste jen proletěl několik odstavců. To co píšete jsou domotané kusy článku a už podruhé neprávem urážíte autora.


Očividně máte utkvělou představu o Vaší pravdě, nehodláte příjmout jiné argumenty. Já jsem fakta vyložil na stůl a Vy ani nejste schopen si nastudovat jeden článek. Kvůli tomu jste pro mě mrtvá duše pro další diskusi.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4023
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Josef » pát 05. led 2018 17:47:24

Miroslav8 píše:
1. nezlobte se, ale přirovnávat elektroauto (EA) k běžným spotřebičům je čirá neznalost. Odpovím pouze to, že máte pravdu. Auto můžete nabíjet z běžné zásuvky výkonem 3kW. Ale jste asi jediný člověk který touží nabíjet auto 40 hodin.

2. co se týká přetížení sítě, odpověděl jste si sám "Takže distributor s tím musel počítat a je to jeho problém, pokud na to kašlal."
Jinak zase je potřeba vzít to z globálního hlediska a nepočítat jako zátěž pouze domácí nabíječky, ale i výkonné rychlonabíječky, ty taky musí odněkud brát energii že ano.
Když jsem mluvil o problémech s odběrovými špičkami narážel jsem například na situaci mezi 16-18 hodinou v pracovní dny. Co se v tuto dobu děje? Obrovské množství lidí se vrací autem z práce domů a každý bude chtít v tuto chvíli nabíjet. Jakmile se do sítě v tuto chvíli zapojí x-desítek tisíc aut tak vznikne takový špičkový odběr že současná rozvodná síť to nemá šanci přežít.

3. ekologie. To co jste napsal opět ukazuje že se na celou problematiku díváte jen z pohledu, že elektřina prostě vzniká v zásuvce. V ČR dominují tepelné elektrárny - kde se podle vás bere uhlí? To se netěží? Uhlí se nezpracovává? Tepelné elektrárny nemají komíny a nekouří? Lithium na baterie se netěží? Doporučuju k prostudování: https://www.svetmobilne.cz/emise-co2-u- ... z-bmw/4645


Add 1 a 2. Já si dovolím auto s baterií 28kWh přirovnat k běžnému spotřebiči. Auto na celodenní ježdění nabíjím 2kW ze zásuvky po dobu 6 hodin, tedy celkem 12 kWh. Akumulačky, které mám doma nabíjím v mrazech cca 100 kWh denně. Stejně tak řada mých sousedů, přesto se síť ve vesnici nesesypala. Nárůst množství aut bude natolik pozvolný, že si dovolím odhadnout, že za 10 let bude u nás maximálně 5% aut na baterie z celkového počtu všech aut. Síť se postupně tomuto trendu bude přizpůsobovat a nějaké katastrofické scénáře určitě nehrozí.

Add 3. Je úplně jedno, zda budeme nabíjet auta, včetně nákladních a autobusů, lodě či letadla, energii stejně vyrobíme a buď ji použijeme, nebo vyvezeme. O ekologii se bavím jen ve smyslu, že je EV auto ideální pro to, dostat z velkých měst to velké množství výfukových plynů a popílku a nakonec i ten hluk.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Radovan » pát 05. led 2018 18:57:16

Miroslav8 píše:1. Váš názor jinak: elektroauto je ekologické nebo má snad výfuk? Nemá! To jak někdo někde vyrobá elektřinu je mi šumafuk, každý svého štěstí strůjce. Takže jinými slovy pro Vás je důležité že Vám EA nekouří pod nos, jak a kde se bere elektřina Vás jako elektromobilistu nemusí zajímat.
2. zase jenom kdyby, coby, někdo spočítal, teoreticky, možná....
3. poprvé jste si článek nepřečetl a podruhé jste jen proletěl několik odstavců. To co píšete jsou domotané kusy článku a už podruhé neprávem urážíte autora.
Očividně máte utkvělou představu o Vaší pravdě, nehodláte příjmout jiné argumenty. Já jsem fakta vyložil na stůl a Vy ani nejste schopen si nastudovat jeden článek. Kvůli tomu jste pro mě mrtvá duše pro další diskusi.


ad 1) nic jste nepochopil, my si elektřinu dokážeme vyrábět sami a čistě (a často to můžete vidět i online http://www.roznovan.cz/~kubis/parametry.php). Zkuste si vyrobit benzín bez ropy a bez uhelky nebo jaderky, protože té elektřiny k dopravě, výrobě a skladování budete potřebovat setsakra hodně. Máte doma vrt a rafinerku? Já čerpám elektřinu z eko zdrojů (den) nebo tu, která se dodává levně, protože je jí v té době přebytek (noc). Je velmi důležité, že nejen mně samému BEV nekouří pod nos, ale ani nehlučí a nevibruje. Ostatní řidiči spalovacích vozidel jsou z tohoto pohledu v podstatě - řečeno tvrdě - masoví vrazi a sebevrazi.

ad 2) ano, to jsou univerzitní počty, ale na ty my nespoléháme, máme vlastní tvrdá data za posledních cca 10 let. Pouhá 1/6 střechy mého rodinného domku (ano, je to ta jižní, ale na východ a západ mám další volné 4/6) vyrobí díky FVE 3,6 kWp za 1 rok průměrně 4.400 kWh elektřiny. Než jsme koupili BEV, byla naše spotřeba necelé 4 tis. kWh, nyní s 2 BEV je kolem 7.000. Bez akumulátoru dokážu efektivně využít 48% výroby, s akumulátorem a řízeným nabíjením obou BEV kolem 80%. Takže nyní osadím západ a východ dalšími panely a dodám akumulátory s řídícím prvkem a ještě mi zbude dost na ohřev 500L bojleru. Žádná teorie.

ad 3) Kdyby ten článek byl co k čemu, tak by v několika tabulkách jednoduše a přehledně ukázal co a jak. A taky nezmateně páté přes deváté. Jenže není. A už vůbec není pravdivý.

Není žádná moje pravda a utkvělá představa. Jen moje praxe. Těžko mi ji zpochybníte. Vy opravdu nemáte fakta, jen domněnky a výpočty teoretiků. My s tím denně již léta žijeme. Ale můžete dále tvrdit farmáři, že kráva je fialová a dojí čokoládu Milka. ;)
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Miroslav8
Příspěvky: 25
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » ned 21. led 2018 10:03:29

Josef píše:
Add 1 a 2. Já si dovolím auto s baterií 28kWh přirovnat k běžnému spotřebiči. Auto na celodenní ježdění nabíjím 2kW ze zásuvky po dobu 6 hodin, tedy celkem 12 kWh. Akumulačky, které mám doma nabíjím v mrazech cca 100 kWh denně. Stejně tak řada mých sousedů, přesto se síť ve vesnici nesesypala. Nárůst množství aut bude natolik pozvolný, že si dovolím odhadnout, že za 10 let bude u nás maximálně 5% aut na baterie z celkového počtu všech aut. Síť se postupně tomuto trendu bude přizpůsobovat a nějaké katastrofické scénáře určitě nehrozí.

Add 3. Je úplně jedno, zda budeme nabíjet auta, včetně nákladních a autobusů, lodě či letadla, energii stejně vyrobíme a buď ji použijeme, nebo vyvezeme. O ekologii se bavím jen ve smyslu, že je EV auto ideální pro to, dostat z velkých měst to velké množství výfukových plynů a popílku a nakonec i ten hluk.


Ne každému stačí ludra s dojezdem 100km, to už raději skůtr.
Já dojíždím denně celkem 90km do práce. V zimě abych se bál zatopit si a zajet si někde do obchodu, to opravdu ne.
Když už EA, tak pod teoretický dojezd 400km bych nešel.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4023
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Josef » ned 21. led 2018 11:08:41

Není potřeba kupovat dnes auto s dojezdem 100km, to stačí sice řadě lidem (60% lidí nenajede více než 30km denně). Kia Soul najede max 220 km na jedno nabití, v zimě max 140km. Já jezdím denně 70km a nabíjím obden. Dnešní auta už mají podstatně větší baterie (eGolf, i3, nový Leaf) a mají dojezd 250 km a více. Nebo stačí počkat 2 roky a standard bude 400 km. Otázka je, zda člověk chce dát 900 tis. Kč za nové auto s dojezdem 400km, nebo starší za 400 tis. Kč s dojezdem 200km, záleží na potřebách. Pokud člověk jednou za čas potřebuje někam dojet rychle a daleko spalovákem, má pořád možnost si auto půjčit za 600-900 Kč na den. Když si člověk počítá náklady na provoz elektroauta, zjistí, že reálný náklad s nabíjením, s pneumatikama a servisem se pohybuje od 50 haléřů na kilometr. U běžného auta je to 7-10 x více. Nedávno jeden majitel Leafu počítal, že dal za servis, pneu a elektřinu za 26 měsíců a nájezdu 100 tis. km cca 930 EUR, to už je extrémně nízko, ale pokud má někdo levné nabíjení, proč ne. Já mám náklad na elektřinu vyšší protože platím paušál ČEZ a občas nabíjím na cestách dráže, ale pořád vychází elektřina na dojíždění pouze do práce kolem 35 hal na kilometr, celkově i s dražším nabíjením 43 haleřů. Údržba auta 1x za 20 tis. km stojí v průměru 1700 Kč. Brzdové obložení se mění po 150-200 tis. km, záleží na stylu jízdy. Tohle je přesně to, co výrobce aut štve na elektroautech - minimální náklady na údržbu, prodejci nemají na čem vydělávat, proto neustále odkládají výrobu, přestože už elektrické Octávky jezdí ve zkušebním provozu už 8 let.
Audi Q4 Sportback e-tron 50