Rekalibrace baterie

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 02. pro 2021 11:02:45

Podle mě to balancuje při AC dobíjení a pokud je rozdíl 0,1V i při plném nabití, tak je něco špatně a článek to být může,ale nemusí. Třeba je chyba v BMS, nebo měření. Každopádně je to poměrně časově náročný a výsledek nejistý. Já bych hledal slušnou jinou baterku a tuhle případně prodat na orgány. Když se rozebere dá se prodat za nečekaný peníze možná za víc, než dáte za jinou. viz. můj příspěvek u skutra Vectrix
Mike
Příspěvky: 178
Registrován: čtv 20. pro 2018 18:22:46

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Mike » čtv 02. pro 2021 12:39:27

xlfd píše:A co konkrétněji znamená "dobalancovat ručně"? Proč vestavěná BMS to při nabíjení neudělá? Taky mám pár článků horších, ale při posledním měření v nabitém stavu byly všechny zbalancované, rozjelo se to až při zátěži. Takže mám 16 dílků, ale poslední 4 jou nevyužitelné do našich kopců (naskakuje želva). Naposled naskočila už při 5 dílcích, naštěstí to omezilo výkon jen málo, takže velmi pomalou jízdou jsem se na ten kopec vyželvičkoval a domů dojel.

Dobalancovat rucne znamena je nabit vsechny na stejnou hodnotu napeti. U iOnu to je max 4,1V na clanek. Tech pricin muze byt poruznu. Nevim jak ma iOn nastavene balancovani ale muze to byt napriklad tak, ze BMS balancuje od 4,05 do 4,1V a pokud nabijite auto vyhradne na 80-90% tak vlasne k balancovani nikdy nedojde a rozdil se bude stale zvysovat. Berte to jen jako mozny priklad.
Pokud ale po nabiti mate clanky vyrovnane a rojizdi se v zatezi, sveci to o vyssim vnitrnim odporu na nekterych clancich a tam zadne balancovani nepomuze.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Lama » čtv 02. pro 2021 17:06:22

iOn (trojčata) balancují pouze na AC a od samého spodku SOC, takže už ve 30% nejpozději 50% jsou články krásně srovnané. Během nabíjení klidně dojde i k pauze nabíjení cca 15 min. Až jsou články srovnané, tak krásně jedou v jedné lajně.
Osobně bych vyjel baterku min. k želvě (případně pak do-vybít přes topení), zkontrolovat přes OBD a pomalu (10A, lépe 6A) nabíjel a pozoroval zda dochází k balancování článků. Pokud bude baterka vybita na želvu, tak budou všechny články hodně rozházené a postupným pomalým nabíjením se budou srovnávat.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1175
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Radovan » čtv 02. pro 2021 18:34:52

Budu muset po 100 tis. km a 7 letech kalibraci udělat, věnovat tomu ten čas. tento týden se mi 2x při požadavku na vysoký výkon na dálnici stalo, že se rozsvítila želvička. A to ukazovala baterka čtvrtku nebo půlku. Holt vývojově 13 let staré auto.
Peugeot Ion nový 2014 nyní 121 tis. km,2016 ojetý 77 tis. (91 vše),ekolo Agogs SilverGo 2013,FVE 3,6kWp 2009+11,55 kWp 2024,21 kWh bat,2 WB,solár.panely Vaillant 250 L 2010,vrtaná studna 1999,permakulturní zahrada 2017,dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Lama » čtv 02. pro 2021 19:05:17

Bohužel, kde je ten predikovaný odhad 550.000 km, nedá to ani polovinu, reálná je čtvrtina.... :(
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod dracekvo » čtv 02. pro 2021 19:20:19

Neřekl bych, že kalibrace pomůže při rozsvícení želvičky při plném. To prostě už nějaký článek je měkký a nedá požadovaný proud. Spadne mu napětí a auto v rámci ochrany omezí výkon.

A k životnosti. Při nájezdu 100 tis km ta baterka musela dát cca 1000 nabíjecích cyklů. To vzhledem k její velikost a jaké jsou z ní brané proudy a jakejma proudama se nabíjí není špatná životnost. A ještě nemá žádný teplotní management, tak kdo ví při jakých teplotách se nabíjela.

Standardní li-ion mají většinou životnost 80% kapacity při 2000 cyklů. Ale jen pokud se k nim chováme normálně a vybíjíme a nabíjíme rozumnejma proudama.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Lama » čtv 02. pro 2021 19:35:05

Ano, trojčata měla baterie staré LEV50 vs nové LEV50N baterie.
https://pushevs.com/2015/11/04/gs-yuasa-improved-cells-lev50-vs-lev50n/
Zde píší, že nové články LEV50N si udrží 80 % původní kapacity po 5 500 cyklech nabití/vybití (100 % DOD při 25 °C). Osobně tomu nevěřím, že to dá 5500 plných cyklů.
Staré měly asi 2000 - 2500 cyklů, což by mělo dát při dojezdu 100 km (pro lepší počítání) 200 - 250 tisíc km, což nedá.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod dracekvo » čtv 02. pro 2021 19:45:28

To jo, však to píšu. 2000 cyklů, ale při určitých parametrech. TJ. ideálních. Což při reálném používání v tomto autě není.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1175
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Radovan » čtv 02. pro 2021 23:58:53

Lama píše:Bohužel, kde je ten predikovaný odhad 550.000 km, nedá to ani polovinu, reálná je čtvrtina.... :(

Ale to fakt nemohu od vývojově 13 let starého auta s 16 kWh a 14,6 kWh využitelnými chtít. Navíc nabíjím při každé příležitosti do plna, protože jinak to při mých nájezdech není použitelné.
Peugeot Ion nový 2014 nyní 121 tis. km,2016 ojetý 77 tis. (91 vše),ekolo Agogs SilverGo 2013,FVE 3,6kWp 2009+11,55 kWp 2024,21 kWh bat,2 WB,solár.panely Vaillant 250 L 2010,vrtaná studna 1999,permakulturní zahrada 2017,dřevodům sendvič.panel 2000
radex
Příspěvky: 21
Registrován: pát 11. čer 2021 7:41:59
Bydliště: Kutná Hora

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod radex » pát 03. pro 2021 4:45:10

Dovolím si zdůraznit, že ObdLinkem vidím na článku 78 ztrátu 100mV oproti ostatním POŘÁD. V klidu, při nabíjení, při vybíjení jízdou, prostě POŘÁD minus 100mV.
Je vůbec něčeho takového vadný článek chemicky schopen? Nedokázal by těch pevných 100mV nějaký špatný kontakt? Určitě by to zvládla elektronika, ale i tak - divné. Tak pořád bych zkusil tu rekalibraci - ne že bych na to moc sázel - ale je to levný pokus, protože zřejmě nevyžaduje rozebrání auta.
Takže potřebuji nějaký diagbox ? Další krabička, kam se připojuje, čím se ovládá, máte někdo poblíž Kolína ?
Citroen C-Zero 2011
Nissan Leaf 30kWh 2016
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Josef » pát 03. pro 2021 19:26:01

Audi Q4 Sportback e-tron 50
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod dracekvo » pon 06. pro 2021 15:47:30

Takže ten rozdíl se nezvětšuje se zatížením?
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
radex
Příspěvky: 21
Registrován: pát 11. čer 2021 7:41:59
Bydliště: Kutná Hora

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod radex » čtv 10. úno 2022 7:20:10

Po 11 týdnech se ztráta článku 78 zhoršila ze 100mV na 120mV. Zatížení nemá vliv.
A ubyla jedna čárka při plném nabití - místo 11 jich mám 10. OBDlink přitom ukazuje toto:
CZero_bat2202.png

Je to velká škoda mít takto zašitých 30+km dojezdu. Moc rád bych to vyřešil.
Stále se nebráním jakékoliv nabídce opravy/výměny/diagnostiky na klíč.
Ale byl bych velmi vděčen i za zkušeného asistenta - hlavně při demontáži.
Sehnal jsem dva náhradní články. A mám dvě garáže - v Kostelci nad Orlicí, nebo u Kutné Hory, kde auto může stát s vyndanou baterkou, pokud by bylo třeba čekat na nějaký další náhradní díl. Jsem zatím ochoten do této samodomo akce vrazit 10-20 tisíc.
Citroen C-Zero 2011
Nissan Leaf 30kWh 2016
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Lama » čtv 10. úno 2022 8:10:08

Zaráží mi, že ostatní články nejsou v jedné lajně vybalancovány.... Pokud se nabíjí na AC, třeba od 10%, tak kolem 30% (max.50%) už jsou články vyrovnané a jedou tak až do 100%. Že by byl článek v pořádku a nefungovalo balancování (možná jen proto, že se jeden článek rozjel). Možná by stačilo ho ručně dobalancovat a bude to zas O.K. Bohužel bez rozborky baterie to nepůjde. Ono když tam budete měnit ty dva připravené, tak aby byly na stejném napětí jako ostatní (aby jste pak neměl ve výsledku rozhozené dva).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Havrla » pát 11. úno 2022 13:09:20

mp1 píše:pre bmw i3 užívatelia kalibráciu doporučujú vcelku často 1-2* ročne.

jo ?a ktery ?
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Havrla » pát 11. úno 2022 13:13:26

radex píše:Můj Citroen C-Zero během posledních dvou týdnů náhle ztratil 2-3 poslední čárky na ukazateli baterie.
Místo 16 čárek se nabije jen na 13-14 čárek. Dojezd se úměrně tomu zkrátil z asi 88km na 72km.
Nevím kdy přesně se to stalo, protože ho jen někdy nabíjíme naplno a taky jsem s ním osobně moc nejezdil.
Zkusil jsem tři různé AC nabíječky 10A,10A,16A, všechno stejné.
Auto má už přes 10 let. Za 4 roky, co ho mám, dojezd spadnul jen asi o 15km, což považuji za dobré.
Ale nemizely čárky. A teď najednou dalších 16 km mínus.
Během jízdy se chová auto normálně, ztrácí asi 5-6 km na čárku.
Nemáte někdo podobnou zkušenost? Případně radu? Byl by někdo v dosahu 100km od Kolína ochotný mi tu baterku aspoň zdiagnostikovat?


Koukam .... dalsi co si mysli ze kdyz to nenabije naplno tomu pomuze :-)
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Havrla » pát 11. úno 2022 13:18:09

radex píše:Děkuji dracekvo za první diagnostiku baterie a test ObdLinkem MX. Ten jsem si pak koupil z Amazonu za 3000Kč taky.
V autě je jeden článek : č.78 o 100mV slabší než ostatní. A to pořád. Při plném nabití, při vybití, za jízdy.
Překpokládám, že kvůli němu je o 100mV nižší pracovní rozsah napětí všech článků a kvůli tomu mám místo 16 čárek jen max.12 a zimní dojezd 60km místo 80km.
Prosím o nabídky asistence, vymontování baterky, diagnostiky nebo kompletního provedení ohledně - sehnání náhradního článku (raději dvou), vymontování baterie, podrobné diagnostiky (třeba postačí jen dotahnout svorku), výměny apod. Auto máme v oblibě, tak trochu trofejní kus (první C-Zero v CZ).
Nebo aspoň info, např. kde je ten článek 78 ?


Zkus mesic dva nabijet do plna.... ono se to treba srovna :-) od toho je tam BMS, ale to se neaktivuje pokud nenabijis do plna ....

A nebo to nepomuze, a pak teprve mas problem :-)
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
radex
Příspěvky: 21
Registrován: pát 11. čer 2021 7:41:59
Bydliště: Kutná Hora

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod radex » ned 13. úno 2022 4:31:41

Podle záznamu z canion od elektromobilityat se celkem slušná baterka (po výměně vadného článku) balancuje od začátku nabíjení a po 30-40% už se balanc nezlepší.
https://www.youtube.com/watch?v=QUPN8pb4-1A
Můj článek 78 měl před začátkem nabíjení ztrátu 205mV oproti nejsilnějšímu.
SoC=28.5%, ale to je hodnota silně rozhozená článkem 78. Ostatní články jsou na 3,98V, což by odpovídalo SoC=65%.
Screenshot_20220212-111304.png

Screenshot_20220212-111315.png

Po 45 minutách nabíjení se ztráta článku 78 snížila na 175mV. Zajímavost - na palubovce svítila oranžová kontrolka [CAR + !]
Screenshot_20220212-133455.png

Před koncem nabíjení byla ztráta čl.78 na 150mV. SoC=61%, na bargrafu 10 čárek, ale ostatní články jsou na 4,1V ... 100%.
Screenshot_20220212-155015.png

Screenshot_20220212-155023.png

Potom ještě na "nabíječce" na zásuvce 3 hodiny svítilo "Charging", zvedlo se SoC=65%,dojezd o 5km, ale těch 150mV ztráta čl.78 se nezlepšilo.
Pak zhaslo "charging" jen "power ready". A po 8 hodinách se nic nezlepšilo.
Zatím to budeme držet na nabíječce a jezdit s tím jen 5+5km do školky.
Zkusím ještě v blízkém servisu, jestli nenajdeme možnost tomu vnutit dobalancování nějakým příkazem diagnostiky.
Moc na to nespoléhám, vidím to na vyndání baterky. Objednávám nájezdové rampy a podpěry, to se neztratí...
Citroen C-Zero 2011
Nissan Leaf 30kWh 2016
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod Lama » ned 13. úno 2022 8:57:35

radex - Když jsem jezdil MiEVem, tak jsem hodně sledoval dění přes CanIon. Potvrzuji, že baterka se vybalancuje kolem 30-40% a pak už jede v jedné lajně, jako na tom videu. Někdy to i krátkodobě odpojuje nabíjení (nejdéle jsem zaznamenal asi 10-15 min.) a pak to jede dále. Ve 100% to nějakou dobu drží a dorovnává, jak popisujete. Na DC to naopak "vůbec" nebalancuje a baterka se časem hodně rozhodí.
Trochu mi u vás překvapuje, že články nejsou (krom toho jednoho) po vybalancování v jedné lajně. Je ale vidět, že k nějakému balancování dochází. Buď to způsobuje ten jeden článek, ale je možné, že je problém v BMS, která balancuje špatně a ten jeden článek vůbec...
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Rekalibrace baterie

Příspěvekod dracekvo » pát 18. úno 2022 17:02:51

A co ukazuje teplota?

Ono je možné, že je špatná BMS a prostě špatně měří o těch 200mV. Pak se to snaží nabíjet, ale baterie už více nepojme a to co do ní jde se mění v teplo. Takto to dlouhodobě provozovat by mohlo ten článek zničit, pokud je v pořádku.
Chce to vyhodit a změřit napětí na tom konkrétním článku, jestli odpovídá tomu co ukazuje diagnostika.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)