Rekalibrace baterie
Moderátor: Josef
Re: Rekalibrace baterie
Teplota neukazuje nic zvláštního. A už to mám vyndané.
A všechny články jsou mezi 3,95V až 3,96V. Žádný nemá 200mV ztrátu, kterou poslední dobou spolehlivě hlásil OBDlink
Teď by bylo ideální umět zdiagnostikovat ten blok 8 článků přes konektor vlevo.
Ono možná pomohlo přitažení těch šroubků přes které jde měřící kontakt nebo vypojení/zapojení modrého svazečku drátů.
Jenže to zatím neumím zjistit jinak než znovusložením baterky, odvozem do servisu a montáží do auta.
I diagnostika celé vyndané baterky by bodla.
Jinak mě nenapadá než proměřít všechny články - co kdyby byla chyba v lokalizaci.
A pak vyměnit tu elektroniku. A pak to složit, zamontovat do auta a zkusit...
Dík za případné tipy.
A všechny články jsou mezi 3,95V až 3,96V. Žádný nemá 200mV ztrátu, kterou poslední dobou spolehlivě hlásil OBDlink
Teď by bylo ideální umět zdiagnostikovat ten blok 8 článků přes konektor vlevo.
Ono možná pomohlo přitažení těch šroubků přes které jde měřící kontakt nebo vypojení/zapojení modrého svazečku drátů.
Jenže to zatím neumím zjistit jinak než znovusložením baterky, odvozem do servisu a montáží do auta.
I diagnostika celé vyndané baterky by bodla.
Jinak mě nenapadá než proměřít všechny články - co kdyby byla chyba v lokalizaci.
A pak vyměnit tu elektroniku. A pak to složit, zamontovat do auta a zkusit...
Dík za případné tipy.
Citroen C-Zero 2011
Nissan Leaf 30kWh 2016
Nissan Leaf 30kWh 2016
Re: Rekalibrace baterie
Tak oprava. Chyba v lokalizaci článku. Hledal jsem schemata rozložení článků a nebyla moc jednoznačná.
Tak jsem lepším multimetrem proměřil moduly a jeden měl 31.30V zatímco ostatní 31.55+-50mv.
Rozebral jsem a vida - jeden článek má 3.67V, zatímco ostatní 3.95V.
Tak mi přijde, že můj vadný článek 78 je spíš tady
Tak jsem lepším multimetrem proměřil moduly a jeden měl 31.30V zatímco ostatní 31.55+-50mv.
Rozebral jsem a vida - jeden článek má 3.67V, zatímco ostatní 3.95V.
Tak mi přijde, že můj vadný článek 78 je spíš tady
Citroen C-Zero 2011
Nissan Leaf 30kWh 2016
Nissan Leaf 30kWh 2016
Re: Rekalibrace baterie
Otestoval bych uvedeny clanek + pro kontrolu a referencni porovnani dva clanky kolem. Udelal bych kapacitni test se zatezi 30A a zmeril u nich vnitrni odpor. To je cesta jak zjistit jestli uvedeny clanek ma nejaky problem nebo jsou proste jen napetove rozhozene a nevybalancovane.
Re: Rekalibrace baterie
Takže podle inzerátu vadná deska elektroniky balancéru?
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Rekalibrace baterie
Ano, desku balancéru podezírám nejvíc, ale jen vylučovací metodou.
Protože ten původně napěťově slabší článek se zdá OK.
Vybil jsem současně ten "slabý"(při vyjmutí 3,67V) a sousední "normální" (při vyjmutí 3,95V) článek. Přitom jsem si ale spíš hrál s nastavením nabíječky SkyRC D100 V2, připojením k PC a grafy, aby mi přitom neusínalo PC, atd... Pak jsem oba články nabil. A do obou nateklo něco přes 30Ah. Teď mi běží vybíjení 2A(max. co umí SkyRC), protože mě zajímá vybíjecí charakteristika. Pak ještě zkusím měření vnitřního odporu. A pak vybíječku Atorch DL24, abych zkusil větší vybíjecí proud. Ale to už bude spíš pro jistotu a ze zvědavosti.
Jinak jsem začal hledat chybu na desce balancéru, ale zatím jsem nic zjevného nevykoukal. Ani nevím jak ho aktivovat, abych mohl problém aspoň pozorovat na stole. Takže už sháním díly, které bych vyměnil, abych byl připraven na další pokusy, až baterku připojíme k autu. Což bud taky ještě zajímavé, protože auto stojí u servisu v KH a baterku mi přivezli domů do garáže.
Protože ten původně napěťově slabší článek se zdá OK.
Vybil jsem současně ten "slabý"(při vyjmutí 3,67V) a sousední "normální" (při vyjmutí 3,95V) článek. Přitom jsem si ale spíš hrál s nastavením nabíječky SkyRC D100 V2, připojením k PC a grafy, aby mi přitom neusínalo PC, atd... Pak jsem oba články nabil. A do obou nateklo něco přes 30Ah. Teď mi běží vybíjení 2A(max. co umí SkyRC), protože mě zajímá vybíjecí charakteristika. Pak ještě zkusím měření vnitřního odporu. A pak vybíječku Atorch DL24, abych zkusil větší vybíjecí proud. Ale to už bude spíš pro jistotu a ze zvědavosti.
Jinak jsem začal hledat chybu na desce balancéru, ale zatím jsem nic zjevného nevykoukal. Ani nevím jak ho aktivovat, abych mohl problém aspoň pozorovat na stole. Takže už sháním díly, které bych vyměnil, abych byl připraven na další pokusy, až baterku připojíme k autu. Což bud taky ještě zajímavé, protože auto stojí u servisu v KH a baterku mi přivezli domů do garáže.
Citroen C-Zero 2011
Nissan Leaf 30kWh 2016
Nissan Leaf 30kWh 2016
Re: Rekalibrace baterie
2A zatez pro tento clanek neni zadna zatez. Rovnou bych pouzil DL24 a 20A zatez. Urcite to bude presnejsi mereni nez SkyRC.
Navic DL24 umi take kompletni vystup do PC.
Navic DL24 umi take kompletni vystup do PC.
Re: Rekalibrace baterie
Zatím výsledky pomalého vybíjení SkyRC.
Nakonec jsem z článků vytahl 37,1 Ah z toho "lepšího" a 38,1Ah z toho "horšího".
Na spočítání procent nevím, kolik bych mohl čekat u nových článků, ale asi ne víc než jmenovitých 50Ah, takže bych mohl být na 70-80%.
Bylo to proudem 2A a z napětí 4,13V na napětí 3,2V - což by odpovídalo využití v úložišti.
I na těch 3,2V ukazuje měření resistance 1mOhm - SkyRC asi ani míň neumí a moc ji v tomto nevěřím.
Je to modelářská nabíječka a při použití s články modýlků měřítka 1:1 nečekám zázraky
Nejdřív jsem vybíjel 12 hodin (zapoměl zrušit timeout) a vycucnul tak 24Ah
Tak následovalo pokračování do 3,2V
Jinak ještě jsem našel diagnostice CANion a mému měření odpovídající rozložení článků.
https://www.speakev.com/threads/one-cel ... ll.163179/
Teď je na řadě nabití a pak rychlé vybití DL24kou. Ale jak jsem už psal - vidím to na ten balancér.
Viz. také moje poptávka http://elektroforum.cz/viewtopic.php?f=20&t=1204
Nakonec jsem z článků vytahl 37,1 Ah z toho "lepšího" a 38,1Ah z toho "horšího".
Na spočítání procent nevím, kolik bych mohl čekat u nových článků, ale asi ne víc než jmenovitých 50Ah, takže bych mohl být na 70-80%.
Bylo to proudem 2A a z napětí 4,13V na napětí 3,2V - což by odpovídalo využití v úložišti.
I na těch 3,2V ukazuje měření resistance 1mOhm - SkyRC asi ani míň neumí a moc ji v tomto nevěřím.
Je to modelářská nabíječka a při použití s články modýlků měřítka 1:1 nečekám zázraky
Nejdřív jsem vybíjel 12 hodin (zapoměl zrušit timeout) a vycucnul tak 24Ah
Tak následovalo pokračování do 3,2V
Jinak ještě jsem našel diagnostice CANion a mému měření odpovídající rozložení článků.
https://www.speakev.com/threads/one-cel ... ll.163179/
Teď je na řadě nabití a pak rychlé vybití DL24kou. Ale jak jsem už psal - vidím to na ten balancér.
Viz. také moje poptávka http://elektroforum.cz/viewtopic.php?f=20&t=1204
Citroen C-Zero 2011
Nissan Leaf 30kWh 2016
Nissan Leaf 30kWh 2016
Re: Rekalibrace baterie
A kolik ukazoval Canion celkovou kapacitu baterie ?
Re: Rekalibrace baterie
radex: Již dříve jsem psal: "...je možné, že je problém v BMS, která balancuje špatně a ten jeden článek vůbec".
Je ale možné, že balancování může být v pořádku... ,že se jen jeden článek dostal mimo rozsah BMS a ta už ho nebyla schopna vrátit zpět. Je možné, že teď už to bude zase fungovat správně.
Je ale možné, že balancování může být v pořádku... ,že se jen jeden článek dostal mimo rozsah BMS a ta už ho nebyla schopna vrátit zpět. Je možné, že teď už to bude zase fungovat správně.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Rekalibrace baterie
To garmont: Canion ukazoval 34Ah. Zdá se, že tohle trefil docela dobře. Přitom měl dost blbé podmínky, články jely v 50% svého rozsahu.
To Lama: Možná by to po zbalancování a složení už bylo OK. To se při opravách stává často.. Proti mluví to, že se to při nabíjení trochu zlepšovalo - balancér se asi snažil (třeba dohnal 50mV z 230mV na 180mV), ale vybíjením(jízdou) to zase padlo trochu víc (o 55mV) a toto se zhoršovalo a nešlo zvrátit.
Jestli nakonec půjdu touto cestou (jen zbalancování a montáž zpět), tak aspoň zkusím vytahnout dvoulinku k inkriminovanému článku a kdyby se chyba vracela, tak ho budu dobíjet zvenku ve vypnutém autě. Ale přijde mi to zoufale nejisté.
To Lama: Možná by to po zbalancování a složení už bylo OK. To se při opravách stává často.. Proti mluví to, že se to při nabíjení trochu zlepšovalo - balancér se asi snažil (třeba dohnal 50mV z 230mV na 180mV), ale vybíjením(jízdou) to zase padlo trochu víc (o 55mV) a toto se zhoršovalo a nešlo zvrátit.
Jestli nakonec půjdu touto cestou (jen zbalancování a montáž zpět), tak aspoň zkusím vytahnout dvoulinku k inkriminovanému článku a kdyby se chyba vracela, tak ho budu dobíjet zvenku ve vypnutém autě. Ale přijde mi to zoufale nejisté.
Citroen C-Zero 2011
Nissan Leaf 30kWh 2016
Nissan Leaf 30kWh 2016
Re: Rekalibrace baterie
Pokud vím, tak zde je BMS na systému odporové zátěže (ty malinké odpory na desce. U desky pro 4 články není polovina osazena).
Pokud některý čánek dosáhne vyššího napětí než ostatní články, tak se začne proud do něj pálit v odporové zátěži a měnit na teplo. Tím se defakto přibrzdí jeho nabíjení.
Tj. pokud mám jeden článek na menším napětí, tak abych ho nabil, tak u všech ostatních musí docházet k balancování, ale ne na tom nejméně nabitém článku.
Tato BMS není aktivní a není schopna přelévat napětí do nejméně nabitého článku.
Proč se článek dostal takto nízko oproti ostatním může mít více příčin. Článek může trpět samovybíjením, nebo je špatná BMS.
Zkontroloval bych, jestli po připojení článku k BMS tam neteče nějaký malý proud, který by tu baterku pernamentně vybíjel. Už jsem viděl proražený mosfet v BMS, která balancovala stále i když neměla.
Samovybíjení se může zjistit tak, že baterii nabiju a nechám jí týden stát a pak změřím napětí.
Pokud některý čánek dosáhne vyššího napětí než ostatní články, tak se začne proud do něj pálit v odporové zátěži a měnit na teplo. Tím se defakto přibrzdí jeho nabíjení.
Tj. pokud mám jeden článek na menším napětí, tak abych ho nabil, tak u všech ostatních musí docházet k balancování, ale ne na tom nejméně nabitém článku.
Tato BMS není aktivní a není schopna přelévat napětí do nejméně nabitého článku.
Proč se článek dostal takto nízko oproti ostatním může mít více příčin. Článek může trpět samovybíjením, nebo je špatná BMS.
Zkontroloval bych, jestli po připojení článku k BMS tam neteče nějaký malý proud, který by tu baterku pernamentně vybíjel. Už jsem viděl proražený mosfet v BMS, která balancovala stále i když neměla.
Samovybíjení se může zjistit tak, že baterii nabiju a nechám jí týden stát a pak změřím napětí.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Re: Rekalibrace baterie
Ještě jsem změřil vybíjecí charakterisktiku toho podezřelého článku. Odběr lehce přes 16A. Dal 35,1Ah, celkem za 2h11min. Dvě pausy, konec na 3.2V
To mi na článek po 10,7 roku mi přijde super.
Jádro problému se pořád skrývá.
Může článek trpět nadměrným samovybíjením, když má tak dobré nabíjení, vybíjení i vnitřní odpor?
Může to být balancér, když jsem do něj nenaměřil žádný odběr - ani mikroampéra? Přitom ta ztráta byla aspoň 5mV (spíš 10mV) denně, což by znamenalo ztrátu nejmíň 0,3Ah denně, což je přes 10mA.
dracekvo: představuji si princip balancingu stejně. Jeden výrazně slabší článek se takto balancuje těžko, naopak jeden výrazně silnější by šel snadno.
Teď ho nechám pár dní samovybíjet - nejdřív bez balancéru, pak s balancérem.
To mi na článek po 10,7 roku mi přijde super.
Jádro problému se pořád skrývá.
Může článek trpět nadměrným samovybíjením, když má tak dobré nabíjení, vybíjení i vnitřní odpor?
Může to být balancér, když jsem do něj nenaměřil žádný odběr - ani mikroampéra? Přitom ta ztráta byla aspoň 5mV (spíš 10mV) denně, což by znamenalo ztrátu nejmíň 0,3Ah denně, což je přes 10mA.
dracekvo: představuji si princip balancingu stejně. Jeden výrazně slabší článek se takto balancuje těžko, naopak jeden výrazně silnější by šel snadno.
Teď ho nechám pár dní samovybíjet - nejdřív bez balancéru, pak s balancérem.
Citroen C-Zero 2011
Nissan Leaf 30kWh 2016
Nissan Leaf 30kWh 2016
Re: Rekalibrace baterie
Zajímalo by mě, když se nabitý článek dá zpět do baterie auta, tak se zase rozhodí jeho napětí vůči ostatním?
Audi Q4 Sportback e-tron 50
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Rekalibrace baterie
Kdyby to nebylo tolik práce, tak bych navrhnul dát ten článek na jinou pozici a zkusit sestavit dát do auta o pojezdit, tak se definitivně pozná jestli to je článek, nebo deska.
Sám jsem si s tím užil v elektroskutru kde bylo 105 článků NIMH a rozdělával jsem baterku 2x když nějaký umřel a pak mě to přestalo bavit a vyměnil jsem to celý za lion. Tohle je přeci jen už moderní baterka.
Sám jsem si s tím užil v elektroskutru kde bylo 105 článků NIMH a rozdělával jsem baterku 2x když nějaký umřel a pak mě to přestalo bavit a vyměnil jsem to celý za lion. Tohle je přeci jen už moderní baterka.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Rekalibrace baterie
Tak mám opět pojízdné C-Zero ! Řešení poněkud hrubé a nijak oslňující. Koupil jsem a přivezl baterku z bouraného P-Iona.
O rok novější, ale o 10 000km víc jetou, dojezd možná malinko horší (80-90km) než měla ta moje před půlrokem, než začala blbnout. Ale balancuje a dobíjí krásně.
Výměnu provedl velmi vstřícně Citroen servis Unikom KH, což uvádím i po zkušenosti z účasti na garážové demontáži baterky z toho bouraného Iona a poté, co mě v x oficiálních superznačkových místech odmítli (někdy zděšení nebo bizardní výmluva).
To auto docela potřebujeme, tak šly zdlouhavé a nejisté hobby pokusy stranou.
K těm se mohu vrátit teď, protože tu původní baterku pořád mám. Zkusím sehnat náhradní článek. Ten "špatný" ztratil první den asi 10mV a pak to padalo týden tak 2mV denně. Ono to napětí článku s denními změnami teploty na půdě kolísalo víc (+-5mV), ale tento vliv jsem vyloučil, když jsem měřil rozdíl mezi dobrým a špatným. Překvapuje mě, že si s tak malou a těžko dohledatelnou slabinou balancing neporadil.
Až vyměním článek, budu hledat auto s baterkou na šrot (tj. tak jako tak na vyndání), na kterém tu moji zkusit. A volnou garáž s paleťákem a pořádným heverem, nebo rovnou zvedákem.
O rok novější, ale o 10 000km víc jetou, dojezd možná malinko horší (80-90km) než měla ta moje před půlrokem, než začala blbnout. Ale balancuje a dobíjí krásně.
Výměnu provedl velmi vstřícně Citroen servis Unikom KH, což uvádím i po zkušenosti z účasti na garážové demontáži baterky z toho bouraného Iona a poté, co mě v x oficiálních superznačkových místech odmítli (někdy zděšení nebo bizardní výmluva).
To auto docela potřebujeme, tak šly zdlouhavé a nejisté hobby pokusy stranou.
K těm se mohu vrátit teď, protože tu původní baterku pořád mám. Zkusím sehnat náhradní článek. Ten "špatný" ztratil první den asi 10mV a pak to padalo týden tak 2mV denně. Ono to napětí článku s denními změnami teploty na půdě kolísalo víc (+-5mV), ale tento vliv jsem vyloučil, když jsem měřil rozdíl mezi dobrým a špatným. Překvapuje mě, že si s tak malou a těžko dohledatelnou slabinou balancing neporadil.
Až vyměním článek, budu hledat auto s baterkou na šrot (tj. tak jako tak na vyndání), na kterém tu moji zkusit. A volnou garáž s paleťákem a pořádným heverem, nebo rovnou zvedákem.
Citroen C-Zero 2011
Nissan Leaf 30kWh 2016
Nissan Leaf 30kWh 2016
- xlfd
- Příspěvky: 65
- Registrován: pon 01. lis 2021 8:42:17
- Bydliště: Valašské Klobouky
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rekalibrace baterie
Tak naše baterka zatím na šrot není. Nelze kvůli dvoum článkům využit tak 25 až 40 % kapacity. Zatím jsme se smířili s kratším dojezdem a pomalým DC nabíjením. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet.
Garáž s krátkou montážní jámou je volná, paleťák umím pučit, zvedák nemáme.
Jen je to asi trochu z ruky a zatím jezdíme.
Máte nějaký odhad na kolik by taková výměna dvou článků vyšla (peněz, času), když už v tom máte tyto zkušenosti?
A gratuluju k pojízdnému automobilu.
Garáž s krátkou montážní jámou je volná, paleťák umím pučit, zvedák nemáme.
Jen je to asi trochu z ruky a zatím jezdíme.
Máte nějaký odhad na kolik by taková výměna dvou článků vyšla (peněz, času), když už v tom máte tyto zkušenosti?
A gratuluju k pojízdnému automobilu.
Peugeot Ion (najeto my: 14,4 tisíc km (za 2,5 let) [Konečná cena na využitý km: 9,77 Kč])
Re: Rekalibrace baterie
Jestli to není tajný, kde a za kolik jsi sehnat tu baterku?
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Re: Rekalibrace baterie
Baterku jsem sehnal na - již stažený inzerát (sbazar bouračka) - od soukromníka tady v CZ.
xlfd:jak jste přišel na ty dva vadné články? Diagnostikou Canion? Ubírá vám to z těch 16 čárek dojezdu na palubovce jako mě?
Pak by jste na tom byl jako já.
Veškeré moje "úspěchy" a knowhow jsem víceméně popsal tady na fóru. Od lidí zde jsem taky získal plno rad, první diagnostiku apod., za což všem velice děkuji.
K opravě na klíč jsem nesehnal nikoho.
Svoji náhradní baterku si zatím chci nechat - na pokusy a jako rezervu. Asi přehnaná reakce na dlouhé pátrání.
Další vývoj bude záležet na tom, jak se bude chovat ta nově nasazená baterka , jestli se mi podaří sehnat a nahradit blbý článek, diagnostikovat ji vyndanou atd...
xlfd:jak jste přišel na ty dva vadné články? Diagnostikou Canion? Ubírá vám to z těch 16 čárek dojezdu na palubovce jako mě?
Pak by jste na tom byl jako já.
Veškeré moje "úspěchy" a knowhow jsem víceméně popsal tady na fóru. Od lidí zde jsem taky získal plno rad, první diagnostiku apod., za což všem velice děkuji.
K opravě na klíč jsem nesehnal nikoho.
Svoji náhradní baterku si zatím chci nechat - na pokusy a jako rezervu. Asi přehnaná reakce na dlouhé pátrání.
Další vývoj bude záležet na tom, jak se bude chovat ta nově nasazená baterka , jestli se mi podaří sehnat a nahradit blbý článek, diagnostikovat ji vyndanou atd...
Citroen C-Zero 2011
Nissan Leaf 30kWh 2016
Nissan Leaf 30kWh 2016
- xlfd
- Příspěvky: 65
- Registrován: pon 01. lis 2021 8:42:17
- Bydliště: Valašské Klobouky
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rekalibrace baterie
Vadné články jsem zjistil přes OBDZero. Chová se to tak, že mám všech 16 dílků a zbalancováno v pořádku. Ale během jízdy se to rozbalancuje a ty dva články jdou hodně dolů. Při 4 až 6 čárkách začne naskakovat želva, aby ochránila tyto články od podbití. A protože bydlíme na kopcu, tak na 3 dílky už domů nevyjedu. Při DC nabíjení se to zase chová opačně tak, že se omezuje nabíjecí výkon, aby se ty dva články nepřebíjeli. Takže u takových 12 dílků jede DC už jenom 2 kW a když rychlonabíječka hlásí 70 %, tak se DC nabíjení vypne.
Při AC nabíjení se všechno krásně zbalancuje a nabije na plných 16 dílků.
Nic nenasvědčuje tomu, že by tato teorie byla špatně. Jakékoli jiné ověření by vyžadovalo větší zásah, tak zatím jezdíme s tímto omezením.
Při AC nabíjení se všechno krásně zbalancuje a nabije na plných 16 dílků.
Nic nenasvědčuje tomu, že by tato teorie byla špatně. Jakékoli jiné ověření by vyžadovalo větší zásah, tak zatím jezdíme s tímto omezením.
Peugeot Ion (najeto my: 14,4 tisíc km (za 2,5 let) [Konečná cena na využitý km: 9,77 Kč])