Výměna baterií

Moderátor: Josef

dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Výměna baterií

Příspěvekod dracekvo » sob 14. lis 2020 20:19:56

Když jezdím svojí trasu do práce, která je strašně blbá, protože každé auto na ní má větší spotřebu, tak to ukazuje cca 70-80 km. Podle toho jak jedu. Když jedu jnou trasu tak 80-90. Ale kecá to, reálně najedu tak o 10 km méně, protže to nevyjíždím do mrtě.
Podle mě tomu dali na zadek, když to bylo asi rok u prodejce jako auto z protiúčtu. Tak s tím nejspíš jezdil každej stylem brzda plyn a nabíjeli to jen na DC.

Tady máš to foto. Při zátěži se to rozchásí o něco více.
Přílohy
1605381374292.jpg
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Lama » sob 14. lis 2020 20:36:23

dracekvo píše:Neřekl bych, že omezení napětí je schválně kvůli degradaci. Ale je to kvůli výrobci, který udává horní pracovní napětí právě těch 4.1V

A tady máš můj graf.
Ah je sloupec D. Sloupec C je udaj z elektroměru do zásuvky v kW. Občas když v něm dojdou baterky, tak se zresetuje. Proto ty čísla tak stáčou. Snažím se údaje vždy opisovat k prvnímu v měsíci.

25Ah mám nastaveno jako limit pro využití mé cesty do práce 45km. Pak možná budu řešit jiné baterky, nebo to prodám za nějakou zbytkovou cenu, nebo začnu nabíjet v práci. Ale doufám, že ještě aspoň dva roky pojezdím.

Z grafu vidím, že se celkem přesně potvrzuje moje tvrzení, že baterie v EV ztrácejí 0,1% každý měsíc (i když se nejezdí) a k tomu plus 0,1% každých 1.000 km. Nicméně ke konci "života" baterie v EV to půjde rapidně dolů a EV už nepojede plným výkonem a pak nepůjde ani rychle nabíjet z důvodu velkého vnitřního odporu baterie. Jsou názory, že baterie cca pod 66% kapacity je již v EV nepoužitelná. Vidím, že vám to ale stále jezdí :shock:
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Výměna baterií

Příspěvekod dracekvo » sob 14. lis 2020 20:57:18

DC taky funguje. Ale strašně rychle klesá nabíjecí výkon.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Lama » sob 14. lis 2020 21:15:46

dracekvo píše:DC taky funguje. Ale strašně rychle klesá nabíjecí výkon.

Můžete být konkrétnější? Děkuji, L.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Výměna baterií

Příspěvekod dracekvo » sob 14. lis 2020 21:35:43

No prostě plný výkon je strašně krátkou dobu. Nejhorší z článků se dostane na 4,105V a začíná to padat k 22kW. Potom nad 70% už tam jde třeba jen 7kW
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Lama » sob 14. lis 2020 21:49:45

dracekvo píše:No prostě plný výkon je strašně krátkou dobu. Nejhorší z článků se dostane na 4,105V a začíná to padat k 22kW. Potom nad 70% už tam jde třeba jen 7kW

To je nemilé, asi se bohužel blíží konec (možná pouze jednoho článku...). Máte vypozorováno, zda je to stále ten stejný (nebo několik stejných)?
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
garmont
Příspěvky: 450
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Výměna baterií

Příspěvekod garmont » sob 14. lis 2020 22:33:11

Draček - mě by vcelku zajímalo z čeho Canion počítá tu kapacitu aku - bere to podle nejslabšího článku? Jestli to dobře chápu tak tím jak jsou všechny v sérii tak když se jeden (nejslabší článek) vybije na spodní hranici napětí tak auto baterii odstaví aby nedošlo ke zničení článku?
garmont
Příspěvky: 450
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Výměna baterií

Příspěvekod garmont » sob 14. lis 2020 22:35:24

Tady moje články
Přílohy
Screenshot_20200623-101533.png
garmont
Příspěvky: 450
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Výměna baterií

Příspěvekod garmont » sob 14. lis 2020 22:37:09

Já mám za to, že kdybych vyměnil těch cca 20 nejslabších článků tak bych mohl o něco zvýšit kapacitu i případný dojezd (otázka o kolik..)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4051
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Josef » ned 15. lis 2020 7:58:10

Otázka je zda se to vyplatí, podle mě určitě ne, protože každý kilometr navíc vyjde odhadem na 10000 Kč.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Výměna baterií

Příspěvekod dracekvo » ned 15. lis 2020 8:24:14

Canion kapacitu nepočítá. Tu si počítá samo auto. Ano, nějak se vypočítává z hodnoty min a max napětí a dodaného náboje.

Mě to pomalé DC nevadí. Na DC nabíječce jsem maximálně jednou za měsíc. A články se mi měnit nechtějí, protože podle mě to nemá smysl za ty peníze jaké chtějí lidi za staré LEV50.
Zatím sledují zahraniční fóra, kde řeší výmenu baterek za jiné, jestli někdo neprošlápne tu uličku. A až to pro mě bude aktuální, tak uvidím, jestli budou dostupné za rozumné peníze nějaké články, které by šli v tomto autě použít.

Použitelných baterek by byla halda. Jenže narážíme na problém při nabíjení, kdy tam může jít až 125A. A většina běžně dostupných li-ion má od 0,5C do 1C.
Zatím mám pouze jedny kandidáty. A to 16ks Molicel INR21700-P42A 4000mAh - 45A jako náhradu za 1 LEV článek. Nabíjecí proud mají max. 8,4A což je plně dostačující pro DC nabíjení i plnou rekuperaci. Akorát v současné době by cena byla asi 150 tis kč. Což se možná zdá hodně, ale kdyby to vydrželo dalších 10 let a 100 tis km, tak je to jen 1.5Kč / km.
Pokud někdo uvažuje o výměně baterií v budoucnu, tak v současné době bych mu doporučil hlavně péči o spodek auta a o prevenci před korozí.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
garmont
Příspěvky: 450
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Výměna baterií

Příspěvekod garmont » ned 15. lis 2020 9:07:47

Starší články s vyšší kapacitou než moje se dají sehnat za 500-700ks takže když bych vyměnil 20ks tak jsem na 14000,- Ale otázka je - a na tu jsem zatím nenašel odpověď co by to udělalo z dojezdem a dále pokud moje články mají v průměru 32Ah a já bych tam dal 20ks které by měli třeba 40Ah co by to udělalo - zda by to pobrala BMS ten rozdíl kapacity, zda by články s větší kapacitou více netrpěli atd..
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4051
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Josef » ned 15. lis 2020 9:29:21

Pokud něco měnit tak za nové, jestli někdo prodává článek, který má hodnotu 4000 za 500, tak už samo o sobě to vypovídá o kvalitě. Otázka je, zda ten dojezd o 20 km větší bude za ty peníze stát.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
garmont
Příspěvky: 450
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Výměna baterií

Příspěvekod garmont » ned 15. lis 2020 9:42:21

Články které jsou v Ionu a spol koupit nové nejdou... Ty použité jsou z bouraných aut..
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4051
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Josef » ned 15. lis 2020 9:54:38

No právě, takže staré nahradit méně starými... Asi jako zajímavost to dělat lze, já bych měnil spíš auto. Když jsem viděl 4ks LEV50N 80% kapacity za 255 EUR, tak by se mi do výměny nechtělo,.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Lama » ned 15. lis 2020 13:01:09

garmont píše:Starší články s vyšší kapacitou než moje se dají sehnat za 500-700ks takže když bych vyměnil 20ks tak jsem na 14000,- Ale otázka je - a na tu jsem zatím nenašel odpověď co by to udělalo z dojezdem a dále pokud moje články mají v průměru 32Ah a já bych tam dal 20ks které by měli třeba 40Ah co by to udělalo - zda by to pobrala BMS ten rozdíl kapacity, zda by články s větší kapacitou více netrpěli atd..

Dvacet jich rozhodně měnit nemusíte. Stačí ty 4, pokud bude jeden špatný (viz. KIWI_Ev video). Zatím se Vás to ale netýká - žádný vadný nemáte. To by jste poznal okamžitě a nedojel by jste ani 20 km... To že baterka stárne je normální. Je to jak jsem psal 0,1% za měsíc (i když nejezdíte) a plus 0,1% za 1 tis.km. Prostě jezdit, dokud vám bude stačit dojezd.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Výměna baterií

Příspěvekod dracekvo » ned 15. lis 2020 13:34:54

Já furt doufám, že by se nějaký čísnký výrobce mohl rozhoupat a začit vyrábět třeba 60Ah články rozměrově schodné s LEV50. Podle mě by odbyt nějaký byl.
A samozřejmě parametrově použitelné. Jak jsem psal. Největší problém je požadavek, že celý aku musí být schopen pojmout 125A při nabíjení.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
garmont
Příspěvky: 450
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Výměna baterií

Příspěvekod garmont » ned 15. lis 2020 19:33:57

Lama jasně chápu že žádný není vyloženě špatný - spíš mě zajímala varianta nahradit ty nejslabší silnějšími a zvednout tak částečně dojezd..
Uživatelský avatar
JanO
Příspěvky: 225
Registrován: stř 17. dub 2019 16:30:44
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Výměna baterií

Příspěvekod JanO » sob 28. lis 2020 20:57:23

..jak to tady čtu, tak u mě to s bateriemi nevyapdá taky moc dobře...
Zkalibrovat a jestli se potvrdí a bude to ukazovat reálný dojezd 95-100km, tak nabídnout, jestli se najde nějaký nadšenec s lepším servisním zázemím...
Znovu jsem ověřova, běžné mechnické opravy, pokud se seženou díly, mi jeden servis v blízkosti udělá...
Ale pokud by se stalo něco s elektrikou, každá dává ruce pryč "že to auto ještě neviděli"...
To samé s bateriemi, i kdybych nějaké sehnal a přivezl, nikdo by je nevyměnil... běžné servisy mě již s pouhým dotazem odkázaly na značkový Citroën a tam říkali, že na to nemají školené lidi, že to nedělají... :?
To vypadá jako hlavní problém většího rozšíření elektrombilů u nás - nejen stále málo nabíječek, ale i nedostatečné servisní zázemí....
Teda pokud si někdo nekoupí nové auto za šílené peníze, to už asi servisy berou, a hlavně to do nich pár let skoro nemusí jezdit... :|
Citroën C-Zero 2012
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1069
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Výměna baterií

Příspěvekod Citigo e IV » ned 29. lis 2020 0:35:12

Myslim ze vymenu baterie Vám urcite nejaky nadsenec zde z fora udela, kdyz bych musel sam bych do toho sel, ale take jsem radeji vuz tesne pred koncem 5 lete zaruky prodal a koupil citigo. Kdyz by nebylo skodovky tak s tim jezdim v klidu dal. Zde na foru se menila baterka BMW i3 dokonce i za jiny typ. Ja jsem si koupil take vyndanou z i3 od jinyho cloveka co si nechal baterku vymenit primo v BMW stalo to 10 tis. Tu koupenou jsem dal do skutra a funguje bezvadne je z roku 2014 a ma 52Ah z 60 Ah tj 86% a ma najeto 90 tis. KM.

Jinak vymenu Vam urcite udelaji v Mitsubishi to je jejich auto do citroenu bych s tim opravdu nechodil. Ale na netu je video z vymenu baterky zadna veda to neni.