ID.3 - první zkušenosti

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Havrla » pát 04. pro 2020 22:16:00

jee a ja to ctu az ted, jsem tam mohl taky zajet :-) mohla byt legrace
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Turbo » sob 05. pro 2020 14:51:08

Citigo e IV píše:Já právě na rekuperaci moc nejezdím, z kopce na brzdě stojím normálně, stejně to jen rekuperuje.


To je přesně 100 lidí 100 chutí. Mě právě baví jezdit jen na jeden pedál, vyhovuje mi co nejsilnější rekuperace až do zastavení. Simulace klasického automatu, jako to mají Korejci, mi přijde spíš otravná. Pádla pod volantem je pro mě úplná zbytečnost, nastavit max rekuperaci a nazdar.

Havrla píše:jee a ja to ctu az ted, jsem tam mohl taky zajet mohla byt legrace


Sice jsem byl dneska prohnat běžky, ale tady si zima dala prozatím oddych. Snad to nebude na dlouho, tak můžeme dát pak klidně nějaký challenge. Jako majitel REXe máš nejlepší předpoklady ;)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Citigo e IV » sob 05. pro 2020 19:14:56

Turbo píše:
To je přesně 100 lidí 100 chutí. Mě právě baví jezdit jen na jeden pedál, vyhovuje mi co nejsilnější rekuperace až do zastavení. Simulace klasického automatu, jako to mají Korejci, mi přijde spíš otravná. Pádla pod volantem je pro mě úplná zbytečnost, nastavit max rekuperaci a nazdar.


jezdit s plnou rekuperací je fajn tak na projetí po městě ,ale jezdit s tím denodenně nevím, pořád musíte mít nohu na plynu a podle mě na tlak je větší cit v noze, než regulovat plyn zpátky. Nehledě na to že tu nohu tam máte celou cestu, já dost často plachtím a to tak, že pustím oba padály a tím pádem nedělám s nohou nic a čekám co se stane a pak buď přidám a nebo brzdím a snažím se to dělat tak a předvídat , abych nemusel co nejdelší dobu na nic šlapat. Myslím, že většinu doby po nešlapu na žádný pedál , pak na brzdu a nejméně na plyn. Delší rovné useky na tempomat.
Je pravda že se snažím jezdit usporně spotřeby dle aplikace škoda connect mám
Duben 1552 Km 13,6
Květen 612 Km 12,8
556 Km 13,4
červen 1645 KM 11,4
červenec srpen 2834 Km 10,7
srpen září 2687 Km 10,4
říjen lispopad 2697 Km 12,2
prosinec 508 Km 16 (i stou černou)

léto jezdím s plnou klimou na 22 st. v zimě topím na couračky 18 st. , 21 delší trasy někdy na pár KM vůbec
Ta zimní spotřeba je třeba brát s rezervou, protože se v zimě méně jezdí a jezdím je nutné trasy couračky 4-5 Km s roztopením a odmrazením
auta logicky nepojedu v tomhle počasí a námraze do Hradce pro zboží, raději si to něchám dovést a tím pádem spotřeba roste, pokud bych jezdil dálky tak si myslím že bych se do 15 vešel v pohodě i s topením na 21 st. Myslím že ID bude v raálu jezdit na 2x tolik , ale na druhou stranu bych ho asi naučil :-)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Lama » sob 05. pro 2020 19:35:58

Jezdil jsem MiEVem, kde jsem stále musel mít nohu na pedálu a přes CanIon jsem se snažil o čistou nulu, abych plachtil. Byla to zábava a zkušenost, ale nesundat nohu z pedálu a odpočnou si chvilku..., už bych to nechtěl trvale, jen jako možnost kterou si mohu navolit. Jel jsem několikrát Stuttgart 900km s nohou většinu cesty na podlaze, ale i tak po delší době jsem se těšil na zastávku po 50km.
S IONIQem na adapabiní tempomat to byla pohoda a nejen na dálnici. Jezdil jsem tak, když to šlo. Teď s KONOU nemusím šlapat na žádný pedál ať jedu přes obec, v zácpě, prostě téměř všude a jsem po jízdě velice odpočatý 8-)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Turbo » sob 05. pro 2020 20:00:38

Tak nějaký extra dálky s tím nejezdím, ale ani na občasnou delší trasu s tím problém nemám, jako že křeč v noze nebo tak něco :) Samozřejmě když tak tempomat.
Možná je to prostě jen o zvyku, i3 byla první EV ve kterém jsem jezdil, má rekuperaci docela silnou a žádnou možnost nastavení. S tím autem se nějak zžiju, naučím se předvídat jak rekuperace zpomaluje, kdy pustit plyn atd. Když nenastane vyloženě krizovka, zvládnu Jablonec velmi svižně jedním pedálem úplně v pohodě. A v IONIQu s těma pádlama jsem měl právě problém v tom, že po každém nastavení bylo všechno jinak, plachtění jsem nikdy nepřišel na chuť a párkrát mě to i vylekalo - potřebuju přibrzdit, ze zvyku povolím plyn a ono nic :shock:

Je pravda, že jsem spotřebu dřív taky docela prožíval, ale nějak mě to opustilo, letos topení pořád Comfort a žádná křeč. Jako asi z hlediska dojezdu to občas smysl dává, ale ekonomicky je to nesmysl. Jestli pojedu za 0,30Kč/km, nebo za 0,40Kč? Vzhledem k ceně auta? To sorry jako... :) Navíc s i3 je jízda na spotřebu prostě utrpení, to auto na to není stavěné :lol: V IONIQu to je zase úplně obráceně.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Lama » sob 05. pro 2020 20:11:44

MiEV neměl žádný tempomat, takže noha stále na pedálu a snaha o co nejmenší spotřebu (byla nutná pro dojezd) nedala noze odpočinout. Jako autíčko na pouti. Když má i3 tempomat, ta k je to o něčem jiné, přesto bych možnost plachtění chtěl.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Citigo e IV » sob 05. pro 2020 22:41:41

To že nemá I3 možnost nastavit rekuperaci je pro mě novinka, řidil jsem ho jen jednou par km a rekuperovalo docela silně. Myslite ze citigo na B rekuperuje vic? Spotrebu u EV nema smysl ekonomicky řešit. Já ji taky neřešim , jezdim docela ostře ,ale je pravda, že nemusim moc pretapet.
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod dracekvo » ned 06. pro 2020 8:55:38

Na imiev stačí prostě vyřadit a auto plachtí. Používám to tak, protože mě nebaví mít nohu na pedálu.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Lama » ned 06. pro 2020 9:16:36

"N"eutrál je za jízdy zakázaný používat krom odtažení myslím rychlostí max. 15km/hod a na krátkou vzdálenost (viz. návod k vozu). Hrozí poškození několika věcí. Kolega měl v záruce měněn celý motor s reduktorem (došlo i k poškození pastorku při zařazování zpět).
Navíc při neutrálu je stálý odběr, který si změříte. Takže pouze jízdou a lehkou nohou se nechá dle měření dostávat na nulu. Divil by jste se, ale na 50-60 km ušetříte i 2-3 čárky.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Turbo » ned 06. pro 2020 10:42:59

Citigo e IV píše:To že nemá I3 možnost nastavit rekuperaci je pro mě novinka, řidil jsem ho jen jednou par km a rekuperovalo docela silně. Myslite ze citigo na B rekuperuje vic? Spotrebu u EV nema smysl ekonomicky řešit. Já ji taky neřešim , jezdim docela ostře ,ale je pravda, že nemusim moc pretapet.


Max. rekuperace v Golfu byla asi podobně jako v i3, ale mě spíš štvalo, že max. rekuperace nebyla jak default nastavení a po každém startu se tam musela nakvedlat. Teda byla to jedna ze 3 otravných věcí, další bylo, že po startu nezůstalo topení na posledním nastavení (což by šlo teda asi dokódovat) a další nepochopitelná věc, že nikde nebylo zobrazení SOC přesně v procentech. Ale tak každé auto má něco.
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Havrla » ned 06. pro 2020 22:40:42

Tak az bude druha snehova plosna nadilka, tak v pulnoci sraz na Jestedu ?
Naposledy upravil(a) Havrla dne pon 07. pro 2020 14:02:01, celkem upraveno 2 x.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod e-LUKY » pon 07. pro 2020 10:12:31

Turbo píše:
Citigo e IV píše:To že nemá I3 možnost nastavit rekuperaci je pro mě novinka, řidil jsem ho jen jednou par km a rekuperovalo docela silně. Myslite ze citigo na B rekuperuje vic? Spotrebu u EV nema smysl ekonomicky řešit. Já ji taky neřešim , jezdim docela ostře ,ale je pravda, že nemusim moc pretapet.


Max. rekuperace v Golfu byla asi podobně jako v i3, ale mě spíš štvalo, že max. rekuperace nebyla jak default nastavení a po každém startu se tam musela nakvedlat. Teda byla to jedna ze 3 otravných věcí, další bylo, že po startu nezůstalo topení na posledním nastavení (což by šlo teda asi dokódovat) a další nepochopitelná věc, že nikde nebylo zobrazení SOC přesně v procentech. Ale tak každé auto má něco.


**
Tak pokud si dáš D, tak si rekupraci musíš nakvedlat, pokud dáš B, tak ji máš hned a s plným výkonem. To pak můžeš jezdit jak jsi i I3 zvyklý.
Naposledy upravil(a) e-LUKY dne pon 07. pro 2020 15:46:54, celkem upraveno 2 x.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 141
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Jan Čapek » pon 07. pro 2020 13:48:44

Havrla píše:Tak az bude druha snehova plosna nadilka, tak v pulnoci sraz na Jestedu ?

Prosím, vytvořte si na to samostatné téma - máme tu od toho sekci "Srazy". Tohle je zcela off-topic + určitě by vysledek zajímalo víc lidí, kteří to zde nedohledají. Díky
HoB
Příspěvky: 3
Registrován: pon 07. pro 2020 14:27:20

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod HoB » pon 07. pro 2020 22:42:03

Turbo píše:Je pravda, že jsem spotřebu dřív taky docela prožíval, ale nějak mě to opustilo, letos topení pořád Comfort a žádná křeč.

Jsem na tomto fóru poprvé. Byť e-Golf(100kW) vlastním od 04/2020. Dnes cca > 17 kkm (případně >17 Mm ;) ).
A spotřebu řeším, neb mám jen 36 kWh pod podlahou.
A právě proto by mě velmi zajímal názor vás, zkušených elektromobilistů: Proč vlastně v zimě elektromobil má tak velkou spotřebu (v porovnání s létem) ?
A topení teď samozřejmě vynecháme (řekněme, že je zcela vypnuté). Myslím, že velký vliv ani nemají zimní gumy, protože styčná plocha letních s vozovkou a styčná plocha zimních s vozovkou je asi tak stejná. Bude teda záležet na dezénu (šířce drážek) a nafouknutí. Ale velký rozdíl tam asi nebude.
Vodiče (včetně vinutí statoru a cívek frekvenčního měniče) a přechody polovodičů mají za nižších teplot menší odpory. Tady jsou tepelné ztráty naopak nižší než v létě. Tedy alespoň “elektrika” by mohla fungovat ještě s větší účinností v mrazech.
Z větší zimní spotřeby podezírám hlavně maziva. V obou ložiscích motoru, v ložisku reduktoru, v ozubeném soukolí reduktoru, v ložiscích diferenciálu, v ozubených soukolích diferenciálu, v homokinematických kloubech, v ložiscích na kolech. V zimě maziva zatuhnou (mají nižší viskozitu). Kladou pak velký mechanický odpor. A to jsou právě ty ztráty. Proto je nižší spotřeba v létě a vyšší v zimě( ignorujeme-li topení). Oni se časem maziva zahřejou a trochu změknou. Čím déle se s autem jede (čím víc se ložiska kola a klouby protáčí,) tím více maziva měknou. To by vysvětlovalo, proč třeba když vyjíždím s úplně promrzlým e-Golfem, tak na začátku je ta spotřeba tak šílená (i když netopím), ale za pár kilometrů se to postupně lepší (spotřeba se snižuje) a vrací k rozumnější hodnotě.

Jak to vidíte vy?

Co takhle kromě letních a zimních pneumatik vyměňovat také letní a zimní maziva? ;)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » úte 08. pro 2020 6:48:48

Samozřejmě v zimě, když vynecháme zimní pneu, vyšší tření točivých dílů v autě a topení, tak je několik dalších podstatnějších důvodů. První důvod je podstatně vyšší hustota vzduchu, která se projeví na aerodynamickém odporu zvláště ve vyšších rychlostech od 80 km/h. Druhá podstatnější věc je teplota baterií. Jejich kapacita klesá poměrně výrazně a dokonce klesá i maximální proud, které povolí elektronika odebírat, tedy snižuje se výkon auta a z praxe víme, že třeba na dálnici je lepší spotřeba v režimu sport, než úsporném eko. Kapacita baterie může být např. o 20% nižší než v létě a aby to matematicky vycházelo infotainmentu ve výpočtu spotřeby auta, tak má auto o těch 20% vyšší spotřebu. Jízdou a nabíjením se následně baterie ohřeje a tedy stoupne její dostupná kapacita a tím se ve výpočtu sníží spotřeba. Celkově bývá v zimě spotřeba až o 30% vyšší než v letních měsících. Nejlepší je v zimě parkovat v garáži, nebo alespoň předtopit před jízdou.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod e-LUKY » úte 08. pro 2020 9:15:43

Mám úplně stejný názor jako Josef.
To mazivo bych až tak nepřeceňoval, ono se rychleji zahřeje než ta baterka, takže takový vliv mít nebude.
Naposledy upravil(a) e-LUKY dne úte 08. pro 2020 11:44:25, celkem upraveno 1 x.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Lama » úte 08. pro 2020 9:19:19

HoB: Bude to hlavně studenou baterií ;) .....budele-li parkovat v obýváku při 25°C, pak dojedete mnohem dál... 8-)

°C-----Ah--------%
25--- 64,00--- 100,00%
20--- 61,44--- 96,00%
15--- 58,98--- 92,16%
10--- 56,62--- 88,47%
5----- 54,36--- 84,93%
0----- 52,19--- 81,54%
-5---- 50,10--- 78,28%
-10--- 48,09--- 75,14%
-15--- 46,17--- 72,14%
-20--- 44,32--- 69,25%
-25--- 42,55--- 66,48%
-30--- 40,84--- 63,82%
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Citigo e IV » úte 08. pro 2020 12:46:23

V zimě jsou prostě zvýšené nároky na energii a současná technologie baterek a pohonů je na to krátká. Elektromobil obecně nemá rád vyšší výkon a zátěž, vemte si testy na 1000 Km po dálnici jak mají ta auta extrémní spotřebu při pouhých 130 Km /hod. Pro spalovací motor platí čím vyšší zátež, tím je lepší účinnost, tady je u EV to napopak. V ropném palivu je neskutečné množství energie, když mě vezl borec z německa Niro na podvalníku tahnul to Naftovým Tuagegem 3,0 TDI. Ta auto jezdí samo o sobě za 8 litrů nafty , s vlekem a 2 tunovým Nirem PHEV jel za 10 litrů a to místy s tou soupravou atakoval 130 Km/hod.

Umíte si představil o kolik víc elektřiny by s tak težkým vlekem muselo brát třeba audi e-tron? rozhodně ne o 20% víc.
U EV pokud se zvýší jizdní odpory vlivem tření, teploty, nebo vzduch o 20% spotřeba půjde nahoru o 30% u spalováku třeba jen o 10%
s tím se prostě musí počítat.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » úte 08. pro 2020 14:20:22

Už si to přesně nepamatuju z diskuze na hybridu.cz, ale Tesla X s podvalníkem jela za nějaký 34 kWh/100 km.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod dracekvo » úte 08. pro 2020 15:27:28

Tak v 1 litru benzínu je cca 8kWh energie. Z toho se dá krásně spočítat s jakou účinností funguje spalovací motor, který se pohybuje v 1/3 jeho výkonu.
Pokud jezdím lážo plážo za 6 litrů, tak vlastně jezdím za krásných 48kWh/100km.

Nejmodernější tepelná elektrárna prý má účinnost 50%. Nebylo by lepší u málo zatížených motorů spíše tento benzín spálít a pak s ním nabít elektromobil? :D
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)