ID.3 - první zkušenosti

Moderátor: Josef

Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Marek71 » stř 23. úno 2022 22:23:19

Josef píše:Jak se tohle nabíjení u ID.3 projeví za pár let teprve uvidíme, víme že Kia/Hyundai to má ověřené mnoha lety provozu. Mimochodem ID.3 nemá využitelnou kapacitu 58 kWh jak píší, ale po roce provozu jen 53 kWh, jak prokázal Luboš, to je docela tragedie....


To jsem viděl taky, resp. jsem koukal na rozhovor s Lubošem o jeho 5555 km tripu s eNiro po Evropě :-) A právě ho vzpomínal i Milan (elektromobil.tv) v testech v souvislosti s měřením kapacity baterie.

A jak jsem pochopil, tak koncern VW u baterek nedosahuje deklarované kapacity. To znamená, že se zřejmě nejedná o degradaci baterie, ale že ani jako nová nemá tu kapacitu, kterou by měla mít, což je samozřejmě divné a Milan se tomu taky podivuje. Dělal i test u Enyaqu, že vyjel baterku do nuly a pak počítal kapacitu. Pak ale zjistil, že ještě ujede cca. 16 km se spotřebou kolem 15-16 kWh/100 km, takže ještě je tam kapacita cca. 2,5 kWh pod úrovní, kde ukazuje dojezd 0.

Myslím si, že je to způsobeno tím, že baterka má "zdola" nastavený určitý buffer, pod který nepustí vybití. A ten buffer bude asi větší, než bývá zvykem, čemuž napovídá i docela vysoké napětí vybité baterky (kolem 3,41 V/článek). To by znamenalo, že baterka je dobře chráněna před hlubokým vybitím, za cenu nižší kapacity než je deklarovaná využitelná. Je možné, že postupem času bude VW "odemykat" část této kapacity tak, aby to opticky vypadalo, že baterka téměř nedegraduje. Ostatně, takto to zřejmě dělá i SW u Kia/Hyundai, jinak není fyzikálně možné, aby baterka po 60-90 tis. km neměla skoro žádnou degradaci.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » stř 23. úno 2022 22:43:45

Kia/Hyundai pouze neukládá hodnoty SOH, tedy nelze je vyčíst pomocí OBDII (jsou tam stále stejná čísla z výroby) nicméně lze jednoduše zjistit SOH pomocí výpočtu. Na začátku je SOH Kony či Nira kolem 66,4 kWh a postupně klesá na deklarovanou hodnotu výrobcem 64 kWh. To že je kapacita u ID.3 nižší než deklarovaná, je prostě problém, ať je již vysvětlení jakékoliv a auto ujede prostě méně, než by mělo.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Marek71 » stř 23. úno 2022 23:06:10

Josef píše:Kia/Hyundai pouze neukládá hodnoty SOH, tedy nelze je vyčíst pomocí OBDII (jsou tam stále stejná čísla z výroby) nicméně lze jednoduše zjistit SOH pomocí výpočtu. Na začátku je SOH Kony či Nira kolem 66,4 kWh a postupně klesá na deklarovanou hodnotu výrobcem 64 kWh. To že je kapacita u ID.3 nižší než deklarovaná, je prostě problém, ať je již vysvětlení jakékoliv a auto ujede prostě méně, než by mělo.


Samozřejmě, s tím zcela souhlasím a VW by to měl nějak rozumně vysvětlit. Jen jsem tím chtěl řít, že ten pokles kapacity, jak jste zmiňoval u ID.3, nemusí znamenat velkou degradaci, protože pokles nebyl z počátečních 58 kWh, ale třeba z 56 (55?) kWh. Kia/Hyundai to dělá fikaně. Baterka má větší kapacitu než deklarovanou a tak během záruky při postupné degradaci (která fyzikálně zákonitě musí nastat) při normálním používání není šance, že by kapacita klesla pod úroveň danou zárukou.

Takže podle katalogu je rozdíl v kapacitě baterky ID.3 58 a Kona 64 jenom 6 kWh, prakticky ale cca. 10 kWh (56 vs. 66). V dojezdu to udělá tak 60-70 km a to už je znát.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » čtv 24. úno 2022 7:09:00

Ta nižší kapacita by mě dost štvala, říkal bych si že 58 a 64 už není takový rozdíl, ale ve skutečnosti je velký (53 versus 66 tedy 13 kWh!!) a hlavně ta kapacita přepočítaná z rozdílu cen aut 58 kWh a 77 kWh stojí 3700 EUR, to taky není zadarmo.

Mimochodem už minulý rok se mi moc nechtělo věřit té degradaci baterie a přikládal jsem to náhodě u jednoho auta, ale dnes už to vidím jinak. Podle mě to je důsledek špatného rychlého nabíjení, tak jak jsme měli možnost vidět u několika Kia Soul, které byly nabíjeny jen na DC 50 kW a degradace byla na 130 tis. km přes 30%.

Sep 2021: 122 Wh/km and estimated 54.4 kWh
Sep 2020: 129 Wh/km and estimated 58.8 kWh
difference: 4.4 kWh or 7.5%

https://insideevs.com/news/533923/volks ... ion-1year/

Ještě doplním, že Bjorn Nyland u testovaných ID3 58 a 77 kWh s malým nájezdem pozoroval o 2-4% menší kapacitu, než auta měly mít.

Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Lama » čtv 24. úno 2022 8:03:19

Marek71 - Hyundai (IONIQ_5 od 2023) vyřešil Coldgate obdobně jako Tesla tak, že pokud zadáte v mapě nabíjecí stanici, tak si auto samo předehřeje baterii podle potřeby k dosažení rychlého nabíjení. Myslím, že oproti ID od VW je to mnohem lepší, asi ideální řešení.
Předpokládám, že půjde pouze o aktualizaci software, které se dočkají i předchozí vozy.
Ještě jak jste psal o ohřevu baterie po delší jízdě, tak je snad jasné, že fyzika funguje stejně. A pokud Vás zajímá o kolik se baterie ohřeje, tak samozřejmě záleží na okolní teplotě a rychlosti jízdy, tedy odběru z baterie, které ji zahřívá. Moje zimní eko jízdy do Stuttgartu ohřejí baterku o plus 10-15 stupňů...
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Marek71 » čtv 24. úno 2022 9:18:37

Josef píše:Ještě doplním, že Bjorn Nyland u testovaných ID3 58 a 77 kWh s malým nájezdem pozoroval o 2-4% menší kapacitu, než auta měly mít.


Ano, to je přesně ono, nový vůz, co by měl mít kapacitu 58 kWh, tak má jenom 55-56 kWh. Teda, dle měření do nuly. Možná ještě něco "skrytého" má, ale to je k ničemu, pokud se k tomu uživatel nedostane nebo pokud mu hlásí dojezd nula.
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Marek71 » čtv 24. úno 2022 9:23:19

Ano, ioniq 5 od 2023 to bude mít vyřešené jako Tesla, takže baterku zahřeje, když řeknu, že jedu nabíjet. Toto je asi nejlepší řešení, jen musí uživatel použít navigaci, resp. musí autu dlpředu říct, že bude nabíjet. Podle vzdálenosti a času to pak SW vyhodnotí a zažne baterku nahřívat podle potřeby a efektivně bez plýtvání energií.

Pak je VW a jejich způsob, kdyto nějak řídí automatika dle okolní teploty a někdy zahřívá baterku zbytečně. Ale zas když uživatel chce nabít, ví že může nabíjet max. výkonem. Předpokládám, že i toto by šlo SW updatem změnit na ten způsob, jak to má Tesla.

A nejhorší způsob je nezahřívat baterku vůbec, kdy pak překvapený uživatel zjistí, že mu to nabíjí ani ne polovičním výkonem :-(
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » čtv 24. úno 2022 12:47:42

e-Niro ohřívá baterii při nabíjení jak na AC 11 kW tak na DC a pak při těch -5°C. Řidič je překvapen pouze jednou, než zjistí, že ty auta mají coldgate (nejen Kia, Hyundai, ale řada dalších). U Tesly jen není započítáván ohřev baterie do spotřeby, proto má TM3 tak malé spotřeby. Já jsem osobně raději, když budu nabíjet pomaleji, než abych po prvním roce přišel o 10% kapacity baterie :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 24. úno 2022 13:27:57

Marek71 píše:Jo, jo, to jsem tady viděl a na to jsem si vzpomněl u toho testu ID.3. Tam auto stálo v noci venku, pak stačilo 30 km jízdy po okreskách a městě (Blava) a nabíjení jelo hned 90 kW. Teplota těsně nad nulou. Další test (jiný den) byl po ujetí 100 km, stejné podmínky a to už se baterka ohřála tak, že nabíjení jelo 100 kW.

Takže když to shrnu, nabít v zimě cca. 40 kWh do baterky bude v případě Kony znamenat min. hodinovou zastávku, kdežto u ID.3 to bude tak půlhodinka. A to je už dost rozdíl, to už nesmaže ani lepší spotřeba Kia/Hyundai :-( A není to dáno jenom vyšším max. výkonem, ale hlavně tím zpomalením v zimě. V létě ten rozdíl bude odpovídat cca. rozdílu v nabíjecím výkonu, coldgate to neovlivní.


Problém je v tom, že vy srovnáváte neporovnatelné vozy. ID mají rychlost nabíjení až 130 kW. Kona a Niro s bídou 75 kW. Prostě Niro Vám nebude nabíjet 90 kW ani náhodou nikdy. A logicky ten poměr rychlostí je i se studenou baterkou. Niro a Kona jsou na dnešní dobu zastaralá EV mají horší chemii článků. Při deseti stupních na baterce nabíjí citigo stejně jak niro, ale přitom citigo má poloviční kapacitu baterky, mělo by teoreticky nabíjet polovinou výkonu.. Srovnávejte vozy řady ID se I5 nebo kEV6
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Lama » čtv 24. úno 2022 14:40:35

Marek71 píše:Ano, ioniq 5 od 2023 to bude mít vyřešené jako Tesla, takže baterku zahřeje, když řeknu, že jedu nabíjet. Toto je asi nejlepší řešení, jen musí uživatel použít navigaci, resp. musí autu dlpředu říct, že bude nabíjet. Podle vzdálenosti a času to pak SW vyhodnotí a zažne baterku nahřívat podle potřeby a efektivně bez plýtvání energií.

Pak je VW a jejich způsob, kdyto nějak řídí automatika dle okolní teploty a někdy zahřívá baterku zbytečně. Ale zas když uživatel chce nabít, ví že může nabíjet max. výkonem. Předpokládám, že i toto by šlo SW updatem změnit na ten způsob, jak to má Tesla.

A nejhorší způsob je nezahřívat baterku vůbec, kdy pak překvapený uživatel zjistí, že mu to nabíjí ani ne polovičním výkonem :-(

Hezky jste to shrnul.
Pokud budou všechna auta promrzlá přes noc venku a připojíte je ráno v místě na nabíječku, tak Coldgate bude u všech.
Pokud pojedou k nabíječce vzdálené několik km, tak to bude s Coldgate téměř stejné.
Pokud pojedou k nabíječce několik desítek km, tak auta s výhřevem baterie zahájí nabíjení s baterkou o několik málo stupňů teplejší, což k rychlosti nabíjení moc nepůmůže.
Pokud pojedou auta několik set km a pak budou nabíjet, tak předehřev baterie pouze způsobil větší spotřebu a menší dojezd (u auta bez předehřevu se baterka na potřebné hodnoty ohřeje jízdou).
Pokud pak odjíždíte od rychlo-nabíječky, baterka je naopak ochlazována (někdy až moc) a k žádnému dalšímu předehřevu před dalším nabíjení už nedochází.

Když to shrnu, tak to není vůbec o teplotě baterie, ale o tom, kolik se rozhodl výrobce do baterky pouštět. Zde bych poukázal na varování v návodu, že rychlonabíjení baterii škodí a mělo by se používat omezeně.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » čtv 24. úno 2022 17:06:04

Citigo e IV píše:Problém je v tom, že vy srovnáváte neporovnatelné vozy. ID mají rychlost nabíjení až 130 kW. Kona a Niro s bídou 75 kW. Prostě Niro Vám nebude nabíjet 90 kW ani náhodou nikdy. A logicky ten poměr rychlostí je i se studenou baterkou. Niro a Kona jsou na dnešní dobu zastaralá EV mají horší chemii článků. Při deseti stupních na baterce nabíjí citigo stejně jak niro, ale přitom citigo má poloviční kapacitu baterky, mělo by teoreticky nabíjet polovinou výkonu.. Srovnávejte vozy řady ID se I5 nebo kEV6


Neřekl bych, že to je o chemii článků, Kia Soul 28 kWh vývojově 10 let staré auto nabíjelo v létě či zimě příkonem 45 kW a má baterii menší než Citigo.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 24. úno 2022 17:11:40

Josef píše:
Citigo e IV píše:Problém je v tom, že vy srovnáváte neporovnatelné vozy. ID mají rychlost nabíjení až 130 kW. Kona a Niro s bídou 75 kW. Prostě Niro Vám nebude nabíjet 90 kW ani náhodou nikdy. A logicky ten poměr rychlostí je i se studenou baterkou. Niro a Kona jsou na dnešní dobu zastaralá EV mají horší chemii článků. Při deseti stupních na baterce nabíjí citigo stejně jak niro, ale přitom citigo má poloviční kapacitu baterky, mělo by teoreticky nabíjet polovinou výkonu.. Srovnávejte vozy řady ID se I5 nebo kEV6


Neřekl bych, že to je o chemii článků, Kia Soul 28 kWh vývojově 10 let staré auto nabíjelo v létě či zimě příkonem 45 kW a má baterii menší než Citigo.


Ano nabíjelo rychle i v chladu a čím myslíte že to bylo? Chemií článků i před 10 lety šlo udělat rychlé nabíjení viz. Japonská trojčata, ale ta baterka ve starém soulu při menší kapacitě Vážila a zabírala 2x tolik místa co nyní. Starý e-up s poloviční baterkou také nabíjel rychleji jak nový, ale oni dostali do stejného prostoru 2x tolik energie. Prostě to je něco za něco. A taky jde o cenu a to v prvním případě.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Josef » čtv 24. úno 2022 17:56:05

Před 10 lety neřešili citlivě nabíjení a pak se u Soulu běžně stávalo, že stálým používáním DC 50 kW byla baterie po 120 tis. km na odpis. Když pak v záruce měnili mraky baterií, došlo jim, že takto baterie nabíjet nelze. Větší baterie je výhoda, při nabíjení Nira výkonem 75 kW, teče do článků v průměru menší proud než v Soulu, když nabíjel 45 kWh. Hodně tedy záleží na zapojení baterie.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Marek71 » pát 25. úno 2022 21:52:54

Jen tak narychlo, o víkendu jsem obvykle jen na mobilu. Docela velké změny v SW u Enyaqu, předpokládám že i u ostatních z MEB. Lepší tepelný manažment, rychlejší nabíjení, režim ochrany baterie (uživatelem řízené omezení rychlosti DC). Podle mě změny hodně k lepšímu, takto to má vypadat.

https://fdrive.cz/clanky/enyaq-dostal-n ... unkce-8600
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Marek71 » pon 28. úno 2022 8:35:33

Citigo e IV píše:Problém je v tom, že vy srovnáváte neporovnatelné vozy. ID mají rychlost nabíjení až 130 kW. Kona a Niro s bídou 75 kW. Prostě Niro Vám nebude nabíjet 90 kW ani náhodou nikdy. A logicky ten poměr rychlostí je i se studenou baterkou. Niro a Kona jsou na dnešní dobu zastaralá EV mají horší chemii článků. Při deseti stupních na baterce nabíjí citigo stejně jak niro, ale přitom citigo má poloviční kapacitu baterky, mělo by teoreticky nabíjet polovinou výkonu.. Srovnávejte vozy řady ID se I5 nebo kEV6


Ne, nesrovnávám absolutní rychlost nabíjení. ID.3 má max. rychlost 100 kW (ne 130) u baterky 58 kWh, o které se tady bavíme. To znamená necelých 2C. Kia/Hyundai má max. 75 kW. to znamená něco přes 1C. A pokud se koukněte na ten test, co jsem dával, tak u studeného auta, co stálo v noci venku, stačí u ID.3 ujet cca. 30 km a nabíjí 90 kW, to znamená 90% max. rychlosti. U Kia/Hyundai toto nehrozí a ta rychlost bude za stejných podmínek ani ne poloviční. O to jde.

Jo, může to být tím, že jsou to (vzhledem k MEB platformé) už zastaralé elektromobily a je tam nějaký limit baterky, ochrana a pod. Ale pak jsem koukal na test baterky u Ioniq 28 (tady někde je odkaz) a to je ještě starší EV a vede si mnohem lépe. Nabíjení cca. stejně rychlé jako Kona a to při ani ne poloviční baterce - takže přes 2C. A degradace po 70 nebo 90 tis. km je velmi malá, pod 5%. Tak jak je to možné? Prostě mi to nejde do hlavy a argument, že u Kony/eNiro se šetří baterka a proto nenabíjí tak rychle a v zimě vysloveně pomalu, je zvláštní. Jako, kdyby použily horší baterky než u jejich staršího EV.
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Marek71 » pon 28. úno 2022 8:39:43

Lama píše:Hezky jste to shrnul.
Pokud budou všechna auta promrzlá přes noc venku a připojíte je ráno v místě na nabíječku, tak Coldgate bude u všech.
Pokud pojedou k nabíječce vzdálené několik km, tak to bude s Coldgate téměř stejné.
Pokud pojedou k nabíječce několik desítek km, tak auta s výhřevem baterie zahájí nabíjení s baterkou o několik málo stupňů teplejší, což k rychlosti nabíjení moc nepůmůže.


Dle toho testu ujel s promrzlým ID.3 cca. 30 km a dostal se na 90 kW, čili na 90% max. výkonu. Kona by asi tak rychle nenabíjela, takže asi to téměř stejné nebude. A to říkal ze zkušenosti, že by klidně stačilo 20 km.

Ale OK, někdo to neřeší a pomalé nabíjení v zimě mu nevadí, resp. to bere jako vlastnost a s tím si to auto i pořídí a počítá s tím. Je to v pořádku.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Citigo e IV » pon 28. úno 2022 9:55:51

Marek71 píše:
Citigo e IV píše:Problém je v tom, že vy srovnáváte neporovnatelné vozy. ID mají rychlost nabíjení až 130 kW. Kona a Niro s bídou 75 kW. Prostě Niro Vám nebude nabíjet 90 kW ani náhodou nikdy. A logicky ten poměr rychlostí je i se studenou baterkou. Niro a Kona jsou na dnešní dobu zastaralá EV mají horší chemii článků. Při deseti stupních na baterce nabíjí citigo stejně jak niro, ale přitom citigo má poloviční kapacitu baterky, mělo by teoreticky nabíjet polovinou výkonu.. Srovnávejte vozy řady ID se I5 nebo kEV6


Ne, nesrovnávám absolutní rychlost nabíjení. ID.3 má max. rychlost 100 kW (ne 130) u baterky 58 kWh, o které se tady bavíme. To znamená necelých 2C. Kia/Hyundai má max. 75 kW. to znamená něco přes 1C. A pokud se koukněte na ten test, co jsem dával, tak u studeného auta, co stálo v noci venku, stačí u ID.3 ujet cca. 30 km a nabíjí 90 kW, to znamená 90% max. rychlosti. U Kia/Hyundai toto nehrozí a ta rychlost bude za stejných podmínek ani ne poloviční. O to jde.

Jo, může to být tím, že jsou to (vzhledem k MEB platformé) už zastaralé elektromobily a je tam nějaký limit baterky, ochrana a pod. Ale pak jsem koukal na test baterky u Ioniq 28 (tady někde je odkaz) a to je ještě starší EV a vede si mnohem lépe. Nabíjení cca. stejně rychlé jako Kona a to při ani ne poloviční baterce - takže přes 2C. A degradace po 70 nebo 90 tis. km je velmi malá, pod 5%. Tak jak je to možné? Prostě mi to nejde do hlavy a argument, že u Kony/eNiro se šetří baterka a proto nenabíjí tak rychle a v zimě vysloveně pomalu, je zvláštní. Jako, kdyby použily horší baterky než u jejich staršího EV.


Sám jste si odpověděl, ty auta mají jiné baterie, takže spekulace ohledně ohřevu, jsou mimo mísu, to se nedá takhle amatérsky porovnávat, musel by jste si najít datové listy k použitým článkům a z toho vycházet, nejde o to horší, nebo lepší baterky, ona se obecně nedá udělat ideální baterka, lehká, malé, kapacitní a ješte k tomu levná současně. Musel by jste hledně ohřevu srovnávat vozy s naprosto stejnou baterkou ,ale rozdílným systémem ohřevu a BMS. Prostě ty auta jsou jiná a každý si přece vybere podle svých preferencí, pokud budu mít potřebu jezdit na DC po ránu se studeným vozem , tak opravdu Niro a Kona není dobrá volba. Ale pokud budu nabíjet výhradně na AC a přes noc, tak budu rád, že budu mít zimní spotřebu kolem 18 kWh/100 Km a né kolem 30 ti jak jsem viděl v jednom testu ID3.
https://www.auto.cz/dlouhodoby-test-volkswagen-id-3-pro-s-zimu-nema-rad-142866

nevím kdo by si po přečtení toho testu to auto koupil k nám do hor na deno denní cesty kolem komina, ješte s tou šílenou trakcí, kdy si musíte kvůli vypnutí ESP vytahovat pojistku :D . Já se Citigem kolem konína jezdím v zimě kolem 16 kWh/100 Km a to se tím moc nemažu.
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod Marek71 » pon 28. úno 2022 12:54:26

No já právě myslel, že ty baterie jsou čím dál tím lepší. Nebo takto... co je na té baterii v původím Ioniq 28 špatného, že ji (nebo podobnou jen větší) nepoužívají i u Kony? Nabíjí se rychle, teplota na to moc vliv nemá, degraduje velmi pomalu... že by jako nevýhoda byla např. vyšší hmotnost, větší objem? To bych pak pochopil. Ale i tak, pořád čtu, jak vývoj baterek jde dopředu a jsou lepší a lepší, tak se mi toto právě nezdá, ten kontrast Ioniq 28 a Kona.

Ale ano, jak píšete (a jak jsem taky zmínil), zájemce o auto si toto vše lehce zjistí dopředu a koupí auto dle svých preferencí.
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: ID.3 - první zkušenosti

Příspěvekod e-LUKY » sob 09. dub 2022 17:16:25

Já byl poslední dobou asi 3x v Lysé nL. Tam a zpátky by se to dalo zvládnout na jedno nabití.
Jelikož ale nejezdím na úsporu, tak tam jsem dojel a měl něco málo pod 50% SOC.
Tam jsem něco nabil ze slunce a zpátky jsem jel svižněji (domů se každý těší a tak jsem nejel pomalu).
Jedna cesta zpátky z 97%, jízda nad rychlostní limity po dálnici i mimo (ani je zde psát nebudu) s jednou zastávkou na večeři a v Olomouci jsem měl něco nad 20%, hned jsem jel na nabíječku a hned dával 74 kW, a si až do 55%.
Druhá cesta v rychlostních limitech a dojel jsem bez nutnosti nějakého nabíjení na nabíječce.
Třetí cesta začala s nabitím baterie na 60% a cestou jsem jel pod rychlostní limit na dálnici a na ostatní silnici na limit, venku celkem zima a věděl jsem, že cestou budu nabíjet, tak 15km před nabíjením jsem překračoval rychlostní limity a jel dost svižně. Dojel jsem po cestě k nabíječce kde jsem plánoval nabíjení a povedlo se, po zastrčení při asi 8% se nabíjení hned spustilo na 75%.

Ale raději bych byl kdybych si ten ohřev mohl zapnout sám něž přijedu k nabíječce a neřešil to svižnější jízdou. Luboš to asi ještě nemá a Hyundai také ne?
Pokud se baterie sama ohřeje dle nastaveného nabíjení cestou (jak tu někdo psal) nevím ale nepoužívám žádnou nabíječku v navigaci, většinou jsou tam jen čezácké a tam jsem víc jak rok a půl za peníze nenabíjel.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz