Josef píše:Jak se tohle nabíjení u ID.3 projeví za pár let teprve uvidíme, víme že Kia/Hyundai to má ověřené mnoha lety provozu. Mimochodem ID.3 nemá využitelnou kapacitu 58 kWh jak píší, ale po roce provozu jen 53 kWh, jak prokázal Luboš, to je docela tragedie....
To jsem viděl taky, resp. jsem koukal na rozhovor s Lubošem o jeho 5555 km tripu s eNiro po Evropě A právě ho vzpomínal i Milan (elektromobil.tv) v testech v souvislosti s měřením kapacity baterie.
A jak jsem pochopil, tak koncern VW u baterek nedosahuje deklarované kapacity. To znamená, že se zřejmě nejedná o degradaci baterie, ale že ani jako nová nemá tu kapacitu, kterou by měla mít, což je samozřejmě divné a Milan se tomu taky podivuje. Dělal i test u Enyaqu, že vyjel baterku do nuly a pak počítal kapacitu. Pak ale zjistil, že ještě ujede cca. 16 km se spotřebou kolem 15-16 kWh/100 km, takže ještě je tam kapacita cca. 2,5 kWh pod úrovní, kde ukazuje dojezd 0.
Myslím si, že je to způsobeno tím, že baterka má "zdola" nastavený určitý buffer, pod který nepustí vybití. A ten buffer bude asi větší, než bývá zvykem, čemuž napovídá i docela vysoké napětí vybité baterky (kolem 3,41 V/článek). To by znamenalo, že baterka je dobře chráněna před hlubokým vybitím, za cenu nižší kapacity než je deklarovaná využitelná. Je možné, že postupem času bude VW "odemykat" část této kapacity tak, aby to opticky vypadalo, že baterka téměř nedegraduje. Ostatně, takto to zřejmě dělá i SW u Kia/Hyundai, jinak není fyzikálně možné, aby baterka po 60-90 tis. km neměla skoro žádnou degradaci.