Samovybíjení?

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Josef » pon 18. led 2021 11:59:16

Citigo e IV píše:Baterie co dá 10A to auto opravdu neaktivuje, motocyklová co dá 100A ano, sám jsem Niro aktivoval pomocí baterky do sekacího traktůrku, ale vy jste psal co dá 10A asi jste myslel bateku s kapacitou 10AH a to je rozdíl, chápu, že pro někoho to je malichernost, ale kapacita barerie a proud jsou poměrně odlišné veličiny. 10 A mi dá tužková AA nabíjecí baterka a na 10 techto baterek bych to auto nenastartoval, stačí , že se jen pustí světla hlavní , brzdová, vetrák topení, rádio a máte to 20A jen to fikne.


Měl jsem namysli baterii, která dá 10A (opravdu si nepletu Ah a A při svém elektro vzdělání), často se uvádí náběhový proud, což třeba řada 12V baterií typu do alarmů, či záložních zdrojů apod. nesplňuje, mají jen 2,5-3A náběhový proud. Tedy vůbec nezáleží na kapacitě, ale na proudu, který jsou baterie schopné dodávat, což nemusí splňovat ani 20Ah baterie.

Asi by šlo použít i tohle, jde jen o to, aby naskočila elektronika a připojila se trakční baterie.

https://www.battery-import.cz/noco-2/no ... droj-gb40/
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Citigo e IV » pon 18. led 2021 12:10:42

Tak nevím co jste myslel, ale napsal jste dá 10A. Jestli jste myslel baterii co má náběhový proud 10A ,ale dá 100 A tak oK.
Jen jsem podotkl, že zdroj na nahození hoho vozu musí opravdu být shcopen dát 50-70 A při poklesu napětí na ninimálně 10V, pokud půjde níže je problém.

Taky Vám u NIRA EV oři tevření dveří řidiče zahučí ten posilovač? Podle mě to je kvůli bezpečnosti, když by to třeba někdo se rozhodl táhnout na laně.
A když už byla 12V baterka slabá tak první co bylo, že to napsalu hlášku "Zkontrolujte BRZDy" a pak začalo auto pomalu umírat, jako první přestal fungovat bezklíčové odemykání a muselo se auto aktivovat přidržením ovladače přímo na startovací tlačítko, od té doby sebou vozím startovací kabely.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Josef » pon 18. led 2021 13:23:13

Po otevření dveří se nic neděje, respektive neslyším nic, ale schválně změřím jaký je odběr z baterie při odemčení a pak při zapnutí auta.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Citigo e IV » pon 18. led 2021 20:19:04

A když šlápnete na brzdu, při vypnutém voze třeba i několikrát ,tak by to mělo udělat stejné zahučení na natlakování toho posilovače.

Stějně nechápu proč tam ty baterky 12V dávají. Stačí přece jen DC-DC měnič
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Štemba » pon 18. led 2021 20:33:35

Myslím že proto, aby trakční mohla při vypnutém vozidle přejít s celým vysokonapetovym systémem do hibernace a šetřila se energie.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Josef » pon 18. led 2021 21:09:12

Citigo e IV píše:A když šlápnete na brzdu, při vypnutém voze třeba i několikrát ,tak by to mělo udělat stejné zahučení na natlakování toho posilovače.


Jakmile odemknu auto, nic se neozve, když šlápnu na brzdu, také nic, naprosté ticho. Nechce mi teď v noci s autem laborovat a odpojovat baterii, ale klešťový ampérmetr hlásí odběr 2,5A z baterie, to se mi moc nezdá.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Citigo e IV » úte 19. led 2021 9:58:48

Tak to má EV asi jinak , máte eletrickou parkovací brzdu, tam se asi aktivuje posilovač brzd až po "nastartování" hybridy a citigo mají klasickou ruční brzdu a mechanické odjištění řazení, tam jde teoreticky odbrzdit auto a jet z kopce,nebo táhnout na laně i bez aktivace vozu a tak tam funguje posilovač brzd hned.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Citigo e IV » úte 19. led 2021 10:06:38

Štemba píše:Myslím že proto, aby trakční mohla při vypnutém vozidle přejít s celým vysokonapetovym systémem do hibernace a šetřila se energie.


Třeba hybridní Niro od modelového roku 2020 má jen trakční baterku 1,56 kWh a ta slouží i pro startování spalováku generátorem a nemá olověnou baterku, jak to mají dělané nevím. Ale ta baterka se nesmí nikdy vybít protože se zničí, navíc s tak malou kapacitou a nikdy není nabitá po jízdě na 100% . Když se jede do kopce tak může jít i na 30% a pak musí být auto schopné být odstavené třeba měsíc a musí jít natočit. Navíc HV baterku u hybridu nanabijete z externího zdroje. Mají tam jen tlačítko na reset 12V protože třeba po týdnu se auto uspí a nejde třeba otevřít kufr a tak zmačnete to plačítko u řidiče a vše začne fungovat.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Lama » úte 19. led 2021 10:23:24

Citigo e IV píše:Tak to má EV asi jinak , máte eletrickou parkovací brzdu, tam se asi aktivuje posilovač brzd až po "nastartování" hybridy a citigo mají klasickou ruční brzdu a mechanické odjištění řazení, tam jde teoreticky odbrzdit auto a jet z kopce,nebo táhnout na laně i bez aktivace vozu a tak tam funguje posilovač brzd hned.

Já tam zahučení slyším a předpokládám, že Kona & Niro to mají stejné a nebude to o el.parkovací brzdě.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Citigo e IV » úte 19. led 2021 10:57:57

A zahučí i jak otevřeš jen dveře u řidiče? Jak to hučí, tak při slabší baterce dokonce i poblikává displej u řidiče v rytmu toho hučení. Podle mě mají koncerk KIA A H stejný technologie. Při slabší baterce to nedohučí a konec připom na sepnutí stykače by proud ještě byl a pro nastartování já musím dál nohu na brzdu a zase zahučí.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Lama » úte 19. led 2021 11:08:17

Ano, jen když otevřu poprvé dveře u řidiče, tak se auto více ožije. Když otevřu dříve zadní, tak se nic neděje.
Dopnění: Dělá to asi jen když je potřeba..., když jsem dnes odemkl a otevřel dveře tak bylo ticho...
Naposledy upravil(a) Lama dne úte 19. led 2021 12:11:02, celkem upraveno 1 x.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod martin7470 » úte 19. led 2021 11:28:58

Tak jen upřesnění, k Citigu. Dnes jsem zkusil pomocí klešťového ampérmetru (Voltcraft VC 590 OLED) proměřit odběry. Při otevření dveří (a jakémkoli probuzení - i pomocí aplikace) vyskočí odběr krátce nad 9 A a poté pomalu padá na cca 7 A, kde se drží něco přes minutu. Potom se "hučení vypne", auto se uspí a odběr postupně klesá z 0.4A (ještě svítí displej na palubní desce) na cca 0.15A po asi 5 minutách (dále jsem neměřil). Zdá se tedy, že 12V baterie není v příliš dobrém stavu, když odběr cca 8 A vyvolá pokles napětí o cca 0,7 V (pokles z 12.55V na cca 11.85 V). Když auto baterii nabíjí (napětí cca 13.25 V) tak jsem naměřil cca 4-6 A.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Citigo e IV » úte 19. led 2021 13:05:49

Změřit to na jiném Citigu a uvidí se. Ale je možný, že baterka má dost. Psal jste,že parkujete na ulici, takže asi není pravidelně auto nabíjený a na baterce se to mohlo podepsat. Otázka je jaká na ní platí záruka, možná dva roky jako když se kupuje nová. Na žarovky mi dali jen 1/2 roku.

Ja bych ji vyndal a nechal ji otestovat a případně zkusit reklamaci.
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Štemba » úte 19. led 2021 14:55:45

Mohu potvrdit výše uvedené.
Včera večer -8 stupňů a zátěžák ji nechatěl ani změřit. Dnes ráno jsme ji napích na klasickou nabíječku, nabyl do plna, počkal půl hodiny a změřil zátěžákem. Po připojení hlásil napětí 12,5V, pod zátěží 11,4V a vyhodnoceno rozsvícením žluté konrolky u WEAK. A to bych řel, že po nabití už mohla mít tak 5-10 stupňů (venkovní teplota +-0 stupňů).

Do servisu jsem napsal, vyzkouším na ní RMA. Baterka vyrobena v 7. týdnu 2020, tak bych nečekal, že nevydrží ani rok. Na rozdíl od spalováku se nenabíjí jen jízdou, ale i při nabíjení, což je u mě minimálně 2x týdně....

Taky noc ze včerejška na dnešek měla o 10-15 stupňů vyšší teplotu a baterka (12V) byla odpoledne nabíjená jízdou a stáním se zaplým motorem, takže se ohřála, nabila a přes noc nemusela dobíjet (nebo ne tak často) a % nabití trakční baterie nezměnilo a předpokládaný dojez se lišil jen o 2 km.
----------
Citigo e IV: Zjevně je nejlepší to mít napojený na dodanou tovární, ta to nabíjí dlouho a při tom si občas může přikrmit i tu 12V.
Respektive stačí to mít napojeno doma na wallbox a maj to udělaný tak, že ikdyž je auto nabito (trakční) a nabíjecí port nesvítí a klesne kapcita 12V baterie, tak si ji dobije ze sítě (nabíjecí port začne pulzovat jako když se auto nabíjí, ale do trakční nedoteče nic, krmí jen palubní 12V systém :idea: :)
Naposledy upravil(a) Štemba dne úte 19. led 2021 20:13:25, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Josef » úte 19. led 2021 16:51:25

martin7470 píše:Tak jen upřesnění, k Citigu. Dnes jsem zkusil pomocí klešťového ampérmetru (Voltcraft VC 590 OLED) proměřit odběry. Při otevření dveří (a jakémkoli probuzení - i pomocí aplikace) vyskočí odběr krátce nad 9 A a poté pomalu padá na cca 7 A, kde se drží něco přes minutu. Potom se "hučení vypne", auto se uspí a odběr postupně klesá z 0.4A (ještě svítí displej na palubní desce) na cca 0.15A po asi 5 minutách (dále jsem neměřil). Zdá se tedy, že 12V baterie není v příliš dobrém stavu, když odběr cca 8 A vyvolá pokles napětí o cca 0,7 V (pokles z 12.55V na cca 11.85 V). Když auto baterii nabíjí (napětí cca 13.25 V) tak jsem naměřil cca 4-6 A.


No vida, tak jsem měl s baterií pravdu a s těmi 10A taky....
Audi Q4 Sportback e-tron 50
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod martin7470 » stř 20. led 2021 21:33:48

Tak "sypu si popel na hlavu" Nezměřil jsem ten odběr dobře. Změřil jsem jen ten nejtlustší kabel, co jde z baterie, jsou tam ale ještě další okruhy, co jsou jištěné přímo v krytu baterie. Odběr po probuzení tak může být vyšší. Až seženu "měřák" zkusím to znovu a lépe :D.
JosefIV
Příspěvky: 78
Registrován: sob 23. lis 2019 12:09:55

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod JosefIV » ned 24. led 2021 19:46:08

Tak jsem poprvé zaznamenal pokles baterie ze 64 % na 62% od úterý večer do soboty ráno. Ale bude to tím, že v úterý večer jsem odstavil auto s teplotou baterie 30 C a v sobotu ráno měla 5 C, takže rozdíl teplot 25 C...
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod Štemba » pon 25. led 2021 9:04:18

Myslím že takto se to v závislosti na teplotě nechová. Vypozorované mám, že se změní dojezd, ale % nabití zůstává stejné. Navíc, pokud měla baterka 30 st. C a bylo to po nějaké delší a svižnější jízdě, tak se pak dojezd a % nabití po odstavení během následujících 12 ti hodin naopak zvednou (dojez by zkorigoval pokles teploty, ale ty % mi v tom teda nesedí, něco ti vyžírá 12V bateri nejspíš)
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod martin7470 » pon 25. led 2021 14:33:18

JosefIV píše:Tak jsem poprvé zaznamenal pokles baterie ze 64 % na 62% od úterý večer do soboty ráno. Ale bude to tím, že v úterý večer jsem odstavil auto s teplotou baterie 30 C a v sobotu ráno měla 5 C, takže rozdíl teplot 25 C...

Pokud máte ODB adaptér a aplikaci carscanner, tak lze "samovybíjení" potvrdit, nebo vyvrátit jednoduše. Do aplikace si přidáte vyčítání energie odebrané z trakční baterie (ukazuje to celkový kumulovaný odběr energie z baterie od jejího vyrobení). Po odstavení si odečtete aktuální hodnotu a např. po 2 dnech před jízdou opět novou hodnotu. Pokud jsou hodnoty stejné, o samovybíjení se nejedná (případné změny v dojezdu nebo v procentech baterie jsou způsobeny přepočtem dle aktuální teploty a napětí trakční baterie).
Pokud se hodnoty liší (např. po odstavení bylo 2012.24 kWh a před další jízdou 2013.54 kWh), tak není něco dobře (něco v autě se neuspalo a neustále vybíjí 12V baterii, která se po určité době automaticky dobíjí z trakční baterie).
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Samovybíjení?

Příspěvekod martin7470 » úte 26. led 2021 16:49:31

martin7470 píše:Tak "sypu si popel na hlavu" Nezměřil jsem ten odběr dobře. Změřil jsem jen ten nejtlustší kabel, co jde z baterie, jsou tam ale ještě další okruhy, co jsou jištěné přímo v krytu baterie. Odběr po probuzení tak může být vyšší. Až seženu "měřák" zkusím to znovu a lépe :D.

Tak jsem to znova přeměřil, na těch dalších okruzích nic významného není. Odběr po probuzení auta je max. 10A. Josef měl pravdu :-).