Samovybíjení?
Moderátor: Josef
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Samovybíjení?
To je tam 10A jen po otevření dveří, nebo i při zapnutém zapalování, když se rozsvítí hlavní světla a při sešlápnuté brzdě, když je příprava pro nastartování motoru?
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
-
- Příspěvky: 144
- Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14
Re: Samovybíjení?
Odběr 10 A je po otevření dveří, případně po probuzení aplikací (nebo taky po zamknutí auta). Zhruba po minutě se auto opět "uspí" a odběr klesne na cca 0.5 A, po dalších cca 5 minutách dále odběr klesá na cca 0.1 A (dále jsem to nesledoval - možná to ještě klesne. 0.1A se mi zdá dost...).
V mém případě vydrží 12V baterie cca 3-4 probuzení, potom napětí klesne na cca 11.7V a automaticky na 1 hodinu zapne nabíjení v pomalém režimu (13.25V). Problém je vtom, že se auto občas probouzí bez zjevných příčin... (časovače vypnuté, bez použití aplikace...)
Při zapnutí zapalování okamžitě naskočí DC-DC měnič a napětí jde na 13.25 V (baterie se začne slabě nabíjet). Při "nastartování" jde napětí na 14.9 V (asi to záleží na % nabití 12V baterie),při zapínání spotřebičů napětí postupně klesá (dálková světla - pokles na 14.1V).
V mém případě vydrží 12V baterie cca 3-4 probuzení, potom napětí klesne na cca 11.7V a automaticky na 1 hodinu zapne nabíjení v pomalém režimu (13.25V). Problém je vtom, že se auto občas probouzí bez zjevných příčin... (časovače vypnuté, bez použití aplikace...)
Při zapnutí zapalování okamžitě naskočí DC-DC měnič a napětí jde na 13.25 V (baterie se začne slabě nabíjet). Při "nastartování" jde napětí na 14.9 V (asi to záleží na % nabití 12V baterie),při zapínání spotřebičů napětí postupně klesá (dálková světla - pokles na 14.1V).
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Samovybíjení?
To je zajímavá informace, že citigo nabíjí baterku už při zapnutém klíčku. MIEV nabíjel , až ve stavu Ready. A kia Niro PHEV podle mě taky, ale můžu to změřit. Je to výhoda, že při diagnostice nevybijou baterku.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Samovybíjení?
martin7470 píše:Pokud máte ODB adaptér a aplikaci carscanner, tak lze "samovybíjení" potvrdit, nebo vyvrátit jednoduše.
Tak jsem chtěl změřit případný úbytek z z HV baterie, ale "umřel" mi OBD adaptér. Teď bude citigo stát několik dní, tak uvidím jestli bude nějaký úbytek na baterii...
Re: Samovybíjení?
martin7470 píše:po dalších cca 5 minutách dále odběr klesá na cca 0.1 A (dále jsem to nesledoval - možná to ještě klesne. 0.1A se mi zdá dost...).
.
bezny odber auta napric automobilkami zacina nekde na 80mA a konci i na 150mA - 200mA
je take bezne za auto se kterym se nejezdi,stojici v teple garazi nebo venku malo kdy nastartujes kdyz stoji dele nez mesic...
z vlastni zkusenosti: v garazi mi stoji jeste Citroen C6 2.2Hdi a Toyota C-HR HSD obe batrie jsou v poradku..Citroen po 22 a Toyota po 30 dnech maji baterie vybite pod 10 V
je potreba si uvedomit zakladni zpusob uziti auta a to je jizda ,ke stani urceny neni...
Re: Samovybíjení?
To máš pravdu, že auto je na ježdění.
Akorát podle návodu by mělo přežít odstavení na 3 měsíce, což při 2% odběru energie z trakční baterie za 12 hodin nemá šanci dát.
Leda v létě, s růstem teploty nad nulu se to výrazně zlepšuje a 12V baterie již tak často nedobíjí.
Akorát podle návodu by mělo přežít odstavení na 3 měsíce, což při 2% odběru energie z trakční baterie za 12 hodin nemá šanci dát.
Leda v létě, s růstem teploty nad nulu se to výrazně zlepšuje a 12V baterie již tak často nedobíjí.
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Samovybíjení?
Tady mi něco nesedí, odběr u Citiga jsem neměřil, ale budu brát, že 100 mA to asi bere když to má jednotku na komunikaci.
Jinak Niro pHEV mi bere 10 mA a se zasunutým OBD nejlevnějším čínským 30 mA měřil jsem to normálně drátovým ampérmetrem tak že jsem odpojil baterku a vedl jsem to přes meřák.
Ale i když vezmu 0,1A x 12V x 24 hodin tak to je za den cca 30Wh a když by byla účinnost nabíjení díky jiným puštěným jednotkám naprosto šílená, tak to víc než 100 Wh asi za 24 za den vzít nemůže a 100Wh je z 32000 Wh trakční baterky 0,3%. Tady je něco špatně.
Možná by stálo za to najít nějaké prodejce co má citigi skladem a odstavené a podívat se jak mu ta baterka klesá.
Jinak Niro pHEV mi bere 10 mA a se zasunutým OBD nejlevnějším čínským 30 mA měřil jsem to normálně drátovým ampérmetrem tak že jsem odpojil baterku a vedl jsem to přes meřák.
Ale i když vezmu 0,1A x 12V x 24 hodin tak to je za den cca 30Wh a když by byla účinnost nabíjení díky jiným puštěným jednotkám naprosto šílená, tak to víc než 100 Wh asi za 24 za den vzít nemůže a 100Wh je z 32000 Wh trakční baterky 0,3%. Tady je něco špatně.
Možná by stálo za to najít nějaké prodejce co má citigi skladem a odstavené a podívat se jak mu ta baterka klesá.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Samovybíjení?
při +5 st. S přes noc žádný odber z trakční
při -5 st. C přes noc odběr 1-2% z trakční
při -17 st. C přes noc odběr 4% z trakční
Z toho mi vychází, za předpokladu, že odběr v klidu bude stále stejný, že je špatná 12 V baterie (stejné info podal i měřák). V pondělí to jde do servisu, tak uvidím.
při -5 st. C přes noc odběr 1-2% z trakční
při -17 st. C přes noc odběr 4% z trakční
Z toho mi vychází, za předpokladu, že odběr v klidu bude stále stejný, že je špatná 12 V baterie (stejné info podal i měřák). V pondělí to jde do servisu, tak uvidím.
-
- Příspěvky: 144
- Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14
Re: Samovybíjení?
Ten klidový odběr asi hlavní příčinou vybíjení nebude (i pokud by byl 0.1A). Některá Citiga (moje před zásahem servisu) se neustále probouzela (nebo se možná vůbec neuspala). Nevím přesně kolikrát za den se auto probudilo (bohužel jsem to nezměřil), ale dle toho, že údaj v aplikaci o okolní teplotě nikdy nebyl starší než 1 hodina, usuzuju, že to bylo třeba i 30 x za den. Při "probuzení" má auto odběr cca 100 W. Takto se neustále vybíjela 12V baterie, která se poté při poklesu napětí automaticky dobíjela. V důsledku tak poklesla trakční baterie o cca 2% za den.
Po zásahu servisu je to mnohem lepší (odhadem trakční baterie poklesne o 1 % za 2 až 3 dny). Dle měření napětí 12V baterie (už jsem ho sem dával) se auto stále občas bezdůvodně probouzí (2 až 3 x za den). Po cca 4 probuzeních vždy naběhne nabíjení 12V baterie (nabíjí se 1 hodinu) a z trakční baterie se odebere cca 150 Wh (SOC trakční baterie poklesne o cca 0.5%). Toto jsem vypozoroval u svého auta... Jak jsem již psal, v létě byl pokles SOC pouze o 1% za 14 dní.
Po zásahu servisu je to mnohem lepší (odhadem trakční baterie poklesne o 1 % za 2 až 3 dny). Dle měření napětí 12V baterie (už jsem ho sem dával) se auto stále občas bezdůvodně probouzí (2 až 3 x za den). Po cca 4 probuzeních vždy naběhne nabíjení 12V baterie (nabíjí se 1 hodinu) a z trakční baterie se odebere cca 150 Wh (SOC trakční baterie poklesne o cca 0.5%). Toto jsem vypozoroval u svého auta... Jak jsem již psal, v létě byl pokles SOC pouze o 1% za 14 dní.
Re: Samovybíjení?
Štemba píše:při +5 st. S přes noc žádný odber z trakční
při -5 st. C přes noc odběr 1-2% z trakční
při -17 st. C přes noc odběr 4% z trakční
Z toho mi vychází, za předpokladu, že odběr v klidu bude stále stejný, že je špatná 12 V baterie (stejné info podal i měřák). V pondělí to jde do servisu, tak uvidím.
Vypadá to, že si to ohřívá baterku.... ,že by malá Tesla?
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Samovybíjení?
Olověná 12V baterie ztrácí každý den cca 1% samovybíjením. Proto je potřeba odstavené baterie min. 1x za měsíc dobít. Když je namontovaná v autě, kde je vždy nějaký odběr, tak dobíjet častěji. Nejlépe nasadit udržovací nabíječku.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Samovybíjení?
Štemba píše:To máš pravdu, že auto je na ježdění.
Akorát podle návodu by mělo přežít odstavení na 3 měsíce, což při 2% odběru energie z trakční baterie za 12 hodin nemá šanci dát.
Leda v létě, s růstem teploty nad nulu se to výrazně zlepšuje a 12V baterie již tak často nedobíjí.
v navodu toho, pisou treba ze to dobiji 40kw ...je potreba brat to sportovne..mozna vydrze deklarovane 3 mesice ale uz neni psano za jakych podminek..
Re: Samovybíjení?
Nečítal som celé dlhé vlákno, možno to niekto spomenul:
Ak sa použije externá dobijačka, tak je vhodné pripajať -pól nabíjačky na kostru a nie priamo na - pól 12 V aku. Riadiaca jednotka v pripade pripojenia nabijačky na -pól nedostáva info o tom že aku je dobíjany.
Medzi -polom aku a kostrou je senzor ktorý meria prúd a komunikuje s príslušnou riadiacou jednotkou. Senzor použiva snímaci odpor cca 1 mOhm a tak sa dá pomerne dobre merať prud do/z aku. Lepši multimeter ma rozsah 200 mV z rozlíšením 0,1 mV a tak sa dá indikovať aj 0,1 A.
Ak sa použije externá dobijačka, tak je vhodné pripajať -pól nabíjačky na kostru a nie priamo na - pól 12 V aku. Riadiaca jednotka v pripade pripojenia nabijačky na -pól nedostáva info o tom že aku je dobíjany.
Medzi -polom aku a kostrou je senzor ktorý meria prúd a komunikuje s príslušnou riadiacou jednotkou. Senzor použiva snímaci odpor cca 1 mOhm a tak sa dá pomerne dobre merať prud do/z aku. Lepši multimeter ma rozsah 200 mV z rozlíšením 0,1 mV a tak sa dá indikovať aj 0,1 A.
-
- Příspěvky: 144
- Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14
Re: Samovybíjení?
@Palo47, díky to je velmi dobrá informace.
Re: Samovybíjení?
Včera ráno předáno do servisu se závadou "Čím je chladněji, tím častěji si auto dobíjí 12V baterii. Nejspíš je špatná". Dnes dopoledne volali, že je opraveno: "Výměněna vadná 12V baterie za novou" a ať si pro auto dojdu.
(na baterii provedli několik zátěžových testů a nějakou diagnostiku. Za mě dobrý, proběhlo to rychle, servis zaslouží pochvalu)
(na baterii provedli několik zátěžových testů a nějakou diagnostiku. Za mě dobrý, proběhlo to rychle, servis zaslouží pochvalu)
Re: Samovybíjení?
Josef píše:To se mi moc nezdá, pokles o 0,7V je hrozně moc, baterie má vnitřní odpor tak 0,01Ω, to by musel být proud 70A to je nesmysl. Pokud je takový pokles, tak ta baterie je docela špatná a její vnitřní odpor bude tak 4x větší.
No, tak došlo na moje slova před 14 dny....
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Samovybíjení?
Tak jen aby ta další nová 12V baterka vydržela déle...
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Samovybíjení?
Josef píše:Josef píše:To se mi moc nezdá, pokles o 0,7V je hrozně moc, baterie má vnitřní odpor tak 0,01Ω, to by musel být proud 70A to je nesmysl. Pokud je takový pokles, tak ta baterie je docela špatná a její vnitřní odpor bude tak 4x větší.
No, tak došlo na moje slova před 14 dny....
Raz sa mi úplne vybila 12 V bateria a mal tiež podozrenie na vadnú 12 V bateriu ( kupoval som 3 mesačnú skladovku). Tiež mi vychádzal veľký vnútorný odpor, podozrieval som, že bez dobíjania zasulfatovala. Testy v servise boli OK . Diagnostika VW zistila Ri 75 mohm , nominálnu hodnotu uvadzal protokol 70 mohm. To je hodne vysoká hodnota na 36 Ah bateriu.
Nedávno som zisťoval pri akom napäti a v akom intervale sa 12 V bateria začne automaticky dobijať z HV baterie pri odstavenom vozidle. . Prah mi pri cca 0 deg C vyšiel cca 12,4 V ćo zodpovedá 12,5 V pri 25 deg C čo zodpovadá pre bezúdržbovú bateriu cca 75 % SoC. To je OK pri 75% je sulfatácia ešte nízka. Prvý raz bol interval 10 dni ale druhý krát len 4 dni čo dáva ekvivalentný vybijací prúd 0,1 A. HV bateriu opakované dobíjanie 12 V baterie vybíja orientačne SoC 0,1% /deň. Za mesiac je tom už pozorovateľných SoC 3%. Takže nie je problém auto nechať ostavené bez zásahu aj viac mesiacov keď je nabitá aspoň na 50%.
Nezistil som prečo sa inteval autodobíjania tak líšil. Pri kontrole 12 V baterie som neotvaral ani dvere ani kapotu, bola nezaklapnutá a ani som sa nepripájal na WeConnect. Najskôr by to mohol byť, že WeConnect server zmenil interval kontroly vozidla.
Teraz pri 0 deg C sa 12 V bateria dobíja počas jazdy napätím až cca 15 V. Zdalo sa mi to priveľa ale literatúra uvádza, že nabijacie napätie je nutné zvyšovať o 0,03 V pri poklese o kazdý 1 deg C tj o 0,75 V pri 0 deg C voči 25 deg C. Pre 25deg C má bezúdržbova (nie AGM) nabíjsť pri 14,4 V tj tých 15 V je OK.
Naposledy upravil(a) Palo47 dne stř 03. úno 2021 23:19:24, celkem upraveno 3 x.
Re: Samovybíjení?
Štemba píše:Včera ráno předáno do servisu se závadou "Čím je chladněji, tím častěji si auto dobíjí 12V baterii. Nejspíš je špatná". Dnes dopoledne volali, že je opraveno: "Výměněna vadná 12V baterie za novou" a ať si pro auto dojdu.
(na baterii provedli několik zátěžových testů a nějakou diagnostiku. Za mě dobrý, proběhlo to rychle, servis zaslouží pochvalu)
Tak to je dobrá správa, že sa to dalo takto jednoducho vyriešit. Ale ja by som doporučoval ešte nejakú dobu HV bateriu sledovať či skutoćne to bola 12V bateria. Dajte potom vedieť výsledok.
Re: Samovybíjení?
Auto nema kontakt zavreni kapoty ???
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)