Rychlost nabíjení

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Štemba » úte 28. dub 2020 19:09:20

Turbo píše:Teď je teplota optimální, baterka bude mít určitě o něco víc. Vyšší venkovní teplota už to asi moc nezachrání, spíš naopak, v létě to bude ještě tragičtější, protože to nepůjde nijak chladit.

Do 40 stupňů teploty baterie se bude dojezd zvyšovat tipuji.
Dnes jsem dal 144km za 90 minut, mimo 5-6km privadecu k dálnici vše po dálnici, průměrná rychlost 98km. Jel jsem na tempomat 115km/h,předjíždění i na doraz, je to 2x 72km testovací trasa. Zpět proti větru, celá cesta se střešním boxem.
Podle ABRP měla být spotřeba 16,9kWh/100, mel jsem 16,6kwh/100, ale v cíli měla mít baterie 18% podle plánovače, vzhledem ke spotřeba měla být spíš 19%, ale měla po dojetí 13%. Po 15minutach stani (vyple auto, zaparkované) hlásí o 3% víc (16%), za další 2 hodiny stani přidala baterie na zbývající kapacitě další 1%, venkovní teplota mezitím klesla o 8 stupňů.
Celkove to stále nesedí, cesta vzala 24kWh, melo by zbyt 8kWh,coz by odpovídalo 25%, vyjizdel jsem ale při 92% baterie, čili mělo by zbýt 18%. Po 12ti hodinách stání přibylo další 1%, takže to nakonec sedí na zůstatek 18%.

Myslím že jízdou se zahřívá baterka minimálně a vzhledem k průměrné teplotě za 24 hodin kolem 10-11 stupňů a umístění u podvozku je stále chladná.Coz by vysvětlovali i to, že ukazatel e-max ukáže plných 5 dílků při nabití baterie nad 95%. Nebo to někomu zobrazuje jinak?

Edit 29.4. - doplněn stav po 12ti hodinách parkování.
Naposledy upravil(a) Štemba dne stř 29. dub 2020 7:35:42, celkem upraveno 1 x.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Turbo » úte 28. dub 2020 22:04:10

Tady není řeč o dojezdu, ale o rychlosti nabíjení, potažmo i vybíjení. Neznám přesný datasheet výrobce baterie Citiga, ani jak konkrétně to má Škoda SW ošetřené, ale obecně je optimální provozní teplota (maximální proud) kolem 20-25°C. Při teplotě 45°C a stejných proudech má baterie méně jak poloviční cyklickou životnost než při teplotě 25°C. Při provozu auta a jeho nabíjení bude mít baterie určitě o 5-10°C vyšší teplotu než okolní prostředí, což při dnešních venkovních teplotách už překračuje tu optimální hodnotu. Proto jsem vyjadřoval skepsi k tomu, že s dalším zvyšováním venkovních teplot se rychlost nabíjení u Citiga zvýší.
Pokud bude stát auto v létě na přímém slunci, tak asi nebude problém, aby se teplota baterie vyšplhala možná na 40°C i v klidovém stavu, a to se jistě neobejde bez proudového omezení BMS. Jenže zatím co z chladnějších teplot baterii ohřejete samotným provozem auta, tak chladit z vysokých teplot u Citiga není jak. A bohužel navýšená kapacita ve stejném prostoru tento problém jen prohlubuje viz Nissan Leaf, nebo IONIQ.
S narůstající kapacitou je teplotní management baterie evidentně nepostradatelnou součástí každého rozumně použitelného EV, ale stojí to samozřejmě další peníze navíc.
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Štemba » úte 28. dub 2020 22:36:35

Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Turbo » stř 29. dub 2020 8:21:24

Nepleťte do toho kapacitu, o tom to není. Vytáhněte z toho závislost nabíjecích/vybíjecích proudů na provozní teplotě, resp. cyklickou životnost v závislosti na teplotě.
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Štemba » stř 29. dub 2020 9:04:02

Mě by spíš zajímala ta teplota, o kolik bude vyšší než okolní venkovní, tipnul bych do 5 st. při intenzivní jízdě.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Lama » stř 29. dub 2020 9:07:17

Štemba píše:Mě by spíš zajímala ta teplota, o kolik bude vyšší než okolní venkovní, tipnul bych do 5 st. při intenzivní jízdě.

Teplotu a mnoho dalšího vyčtete v aplikaci (Car Scanner).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod dracekvo » stř 29. dub 2020 9:33:31

Mě by spíš zajímalo, jak se k reklamací postaví Škodovka.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Turbo » stř 29. dub 2020 19:05:14

Pravděpodobně stejně, jak když půjdete reklamovat "letákovou" spotřebu. Pochybuji, že by i toto jejich právní dodělení nechalo na náhodě. O problémech s nabíjením se už moc dobře vědělo ještě než se dostala první auta k zákazníkům.
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » stř 29. dub 2020 19:22:16

spotrebu ovlivnis a je diskutabilni,ale dobijeni neovlivnis ani neokecas...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Josef » čtv 30. dub 2020 15:23:05

Není co reklamovat, nabíjení odpovídá specifikacím rovněž spotřeba je prokázaná certifikací a přes to nejede vlak.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1175
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Radovan » čtv 30. dub 2020 15:39:12

Tak přemýšlím, jestli v případě koncernových trojčat by se tohle vlákno mělo jmenovat Rychlost nabíjení? :D
Peugeot Ion nový 2014 nyní 121 tis. km,2016 ojetý 77 tis. (91 vše),ekolo Agogs SilverGo 2013,FVE 3,6kWp 2009+11,55 kWp 2024,21 kWh bat,2 WB,solár.panely Vaillant 250 L 2010,vrtaná studna 1999,permakulturní zahrada 2017,dřevodům sendvič.panel 2000
vendys
Příspěvky: 33
Registrován: pon 30. říj 2017 13:26:24

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod vendys » čtv 30. dub 2020 17:08:12

Mě by spíš zajímalo jak je na tom e-up. Jestli dobíjí taky tak pomalu a nebo Škodovka jako dcerka VW dostala pokyn to zpomalit.
Volkswagen e-Golf 2018 prvních 40.000 km a jedeme dále.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Josef » čtv 30. dub 2020 18:05:20

Nabíjí úplně stejně pomalu jako Citigo-e a jako Seat Mii.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » čtv 30. dub 2020 19:15:28

Josef píše:Není co reklamovat, nabíjení odpovídá specifikacím rovněž spotřeba je prokázaná certifikací a přes to nejede vlak.


v tom pripade se kazdy bavime o jinem aute
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Turbo » pát 01. kvě 2020 8:20:45

Štemba píše:Mě by spíš zajímala ta teplota, o kolik bude vyšší než okolní venkovní, tipnul bych do 5 st. při intenzivní jízdě.


Dával jsem to vedle v diskuzi, ale hodím i sem...
Nárůst teploty baterie u BMW i3 po 35s akceleraci, teplota okolí 16°C
Je to docela fofr, sice i3 má dvojnásobný výkon, ale chlazení, které možná nějaké teplo posbírá i v pasivním modu.
Přílohy
20200430_162547.jpg
20200430_162620.jpg
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Josef » pát 01. kvě 2020 11:19:22

autodiag píše:
Josef píše:Není co reklamovat, nabíjení odpovídá specifikacím rovněž spotřeba je prokázaná certifikací a přes to nejede vlak.


v tom pripade se kazdy bavime o jinem aute


Myslím, že se bavíme o nabíjení Citigo-e a to vyhovuje specifikaci že max. příkon nabíjení je 40 kW, to že je to opravdu maximální, která nastává jen za určitých podmínek je jasné, protože průměrná rychlost je podstatně nižší. Výrobce jasně specifikuje, že auto se nabije 0-80% za 60 minut, tedy využitelná kapacita baterie je 32,3 kWh, 80%=26 kWh, tedy průměrný příkon nabíjení je 26 kW a to opět zdůrazňuji v ideálních podmínkách. Např. při testech v chladném počasí dosáhli maximálního příkonu kolem 30 kW a průměrný příkon nabíjení byl 22.7 kW.

Prostě Citigo-e má jedno z nejpomalejších DC nabíjení na trh EV aut a to je nepopiratelný fakt.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » pát 01. kvě 2020 13:53:01

Čas od času koukám na teplotu baterie, musím říct že se zahřívá opravdu minimálně, v tomhle období atále nemá optimální teplotu 25 st. ani po rychlodobíjení.

Typicky ráno má kolem 12 st. když je v garáži kolem 10 st. přes den se po 60 Km jízděohřeje maximálně o 2-3 stupně i když jedu domů po dálnici převýšením 350 metrů. Největší teplotu jsem měl v tomto jarním období 16 st. Na rychlonabíječce sem nabíjel z 48% na 85% skoro 15 kWh za 45 minut (vím šílený čas, ale já s letním dojezdem 280 Km rychlonabíjet nepotřebuju, jen jsem jel nakoupit a když je to zadara, tak jsem to tam připojil). Čekal jsem teplotu baterky kolem 30 st. ,ale byla jen 22,8 st.

Takže teplota 5-10 st. nad teplotu okolí opravdu u Citiga nehrozí, tím jak baterka v noci vychladne, tak se nyní ani na teplotu okolí, se jízdou kolem 100 Km, nedostanu ani náhodou. Někde jsem zde psal jak jsem jel do Polska 650 Km a tři rychlonabíjení kolem 20kWh v řadě a nepozoroval jsem pokles nabíjecího výkonu, naopak při posledním už to nabíjelo výkonem 36 kW a po nabití konečně ukazovalo auto plný dostupný výkon, ten den v půjce března bylo slunečno a 15 st. , musel jsem mít v autě zapnutou klimu. V té době teplotu baterky nevím, protože jsem neměl ještě OBD.

Přikládám obrázek specifikace nabíjení v závislosti na teplotě max výkon je nad 25 st. 224W což je *168 článků 37,6 kW to je podle mě maximální nabíjecí výkon při teplotě na 25 st. a to auto určitě umí.

Je třeba se smířit s tím že auto má články o vysoké energetické hustotě, které mají omezení, ale na druhou stranu mají nízký vnitřní odpor, citigo má malou spotřebu, dá se říci nejnižší z aut běžně na trhu, malý výkon a je nejlehčí EV s baterkou nad 30 kWh a tak se články opravdu málo zahřívají a dostupný nabíjecí výkon je až při venkovních teplotách nad 20 stupnů, bohužel.

Každý si má koupit auto na to k čemu je určený, já třeba jezdím kolem 20-25 tis. Km ročně a rychlodobíjení jsem za 3 měsíce potřeboval jen jednou jak jsem jel do Polska a to byla naprostá vyjímka, protože jsem tak jel pro náhradní díly na druhé auto /hybrid/ kterým bych to jel normálně.
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod autodiag » pát 01. kvě 2020 14:32:56

Josef píše:
autodiag píše:
Josef píše:Není co reklamovat, nabíjení odpovídá specifikacím rovněž spotřeba je prokázaná certifikací a přes to nejede vlak.


v tom pripade se kazdy bavime o jinem aute


Myslím, že se bavíme o nabíjení Citigo-e a to vyhovuje specifikaci že max. příkon nabíjení je 40 kW, to že je to opravdu maximální, která nastává jen za určitých podmínek je jasné, protože průměrná rychlost je podstatně nižší. Výrobce jasně specifikuje, že auto se nabije 0-80% za 60 minut, tedy využitelná kapacita baterie je 32,3 kWh, 80%=26 kWh, tedy průměrný příkon nabíjení je 26 kW a to opět zdůrazňuji v ideálních podmínkách. Např. při testech v chladném počasí dosáhli maximálního příkonu kolem 30 kW a průměrný příkon nabíjení byl 22.7 kW.

Prostě Citigo-e má jedno z nejpomalejších DC nabíjení na trh EV aut a to je nepopiratelný fakt.


pises tu teorii sice hezky ,ale pokud jak sam uvadis je maximalni udavane nabijeni 40kW tak by to v idealnich podminkach melo tech 40kW dat
nezlob se na me ale mit ve specifikaci 40kW a realne dobijet 22Kw je za me trochu klamani a zklamani a take duvod k reklamaci..nereknu kdyby to jelo 35Kw..
maximalni rychlost je taky udavana 140 a to auto 140km/h jede
udavana spotreba dle specifikace take sedi tak proc by nemelo sedet i nabijeni...
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod Lama » pát 01. kvě 2020 16:20:17

Citigo e IV píše:Přikládám obrázek specifikace nabíjení v závislosti na teplotě max výkon je nad 25 st. 224W což je *168 článků 37,6 kW to je podle mě maximální nabíjecí výkon při teplotě na 25 st. a to auto určitě umí.

Super vysvětlující příspěvek.
V příloze mi zaujalo nabíjení při nízkých teplotách (0, -10, -20°C) o čemž se tu moc nemluví. To je větší masakr, počítám-li správně (11,7 ... 7,8 ... 1,9 kW). Asi výrobce počítá s oteplováním a zimy nad nulou... Ta baterka musí vydržet téměř věčně jak ji chrání. Bez ohřevu baterie to ve větších zimách a bez garáže bude použitelné, ale DC je už časově na úrovni AC.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Rychlost nabíjení

Příspěvekod martin7470 » pát 01. kvě 2020 16:28:26

autodiag píše:
Josef píše:
autodiag píše:
v tom pripade se kazdy bavime o jinem aute


Myslím, že se bavíme o nabíjení Citigo-e a to vyhovuje specifikaci že max. příkon nabíjení je 40 kW, to že je to opravdu maximální, která nastává jen za určitých podmínek je jasné, protože průměrná rychlost je podstatně nižší. Výrobce jasně specifikuje, že auto se nabije 0-80% za 60 minut, tedy využitelná kapacita baterie je 32,3 kWh, 80%=26 kWh, tedy průměrný příkon nabíjení je 26 kW a to opět zdůrazňuji v ideálních podmínkách. Např. při testech v chladném počasí dosáhli maximálního příkonu kolem 30 kW a průměrný příkon nabíjení byl 22.7 kW.

Prostě Citigo-e má jedno z nejpomalejších DC nabíjení na trh EV aut a to je nepopiratelný fakt.


pises tu teorii sice hezky ,ale pokud jak sam uvadis je maximalni udavane nabijeni 40kW tak by to v idealnich podminkach melo tech 40kW dat
nezlob se na me ale mit ve specifikaci 40kW a realne dobijet 22Kw je za me trochu klamani a zklamani a take duvod k reklamaci..nereknu kdyby to jelo 35Kw..
maximalni rychlost je taky udavana 140 a to auto 140km/h jede
udavana spotreba dle specifikace take sedi tak proc by nemelo sedet i nabijeni...


Dle podkladů od Škody má Citigo nabíjet z 0 na 80 % za 1 hodinu a to na nabíjecí stanici s výkonem 40 kW (není uvedeno, že nabíjí výkonem 40 kW, klidně by tam mohli napsat 150 kW a bylo by to stále pravda :D ). Dále je pod hvězdičkou uvedeno, že doba nabíjení se může při opakovaných nabíjení prodloužit, stejně jako i při nízkých venkovních teplotách. Na YouTubu lze dohledat videa, ze kterých je zřejmé, že za optimálních podmínek trvá nabíjení 0 až 80 % cca 54 min.
I když je to nepříjemné, tak dle mého názoru není co reklamovat. Podobně "rychle" (0 až 80 % za hodinu)
jako Citigo nabíjí i další levné elektromobily (Renault Zoe, Hyundai Ioniq, Renault Twingo).