Škoda Citigo E

Moderátor: Josef

autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod autodiag » pon 01. čer 2020 10:48:49

Lama píše:SOC_Display bude na PP pro řidiče ukazovat 100% i když baterka bude mít již své za sebou, jen dojezd klesne a SOH bude třeba 70%.


PP neni relevantni ukazatel
dulezite jsou udaje z BMS
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod Citigo e IV » pon 01. čer 2020 10:57:22

martin7470 píše:
Palo47 píše:. Při SOC 5 % a napětí 3.413V je degradace baterie po 40 týdnech při teplotě 25 C do 1 %, při 40 % SOC je to cca 3 % a při 90 % SOC je to cca 5 %. Závislost je tedy poměrně výrazná. Při vyšší teplotě (45 C) jsou degradace zhruba 2 x takové. Při 100 % SOC degradaci neuvádí, bude ale zřejmě ještě vyšší.

Martin


Nechci se hádat, ale jestli vycházíte z tech nečitelných grafů na straně 17 toho dokumentu cop jste poskytl, tak se podle mě jedná o pokles kapacity myšlelo jako samovybíjení při skladování. To znamená že auto nabíté na 90% bude mít po 40 týdnech o 5% méně cca 12 Km dojezdu. Ale to je jen dočasný stav prostě to po roce připojíte na nabíječku s dobijete, rozhodně tím není myšlená nenávratná degradace baterie. Jako že nechám stát auto 10 měsíců a přijdu o 5% baterky bez jediného nabíjecího cyklu? :D
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod Štemba » pon 01. čer 2020 11:18:37

autodiag píše:
martin7470 píše: (moje auto při 100 % vůbec nerekuperuje. Napětí baterie je dle specifikace pro 100 % SOC 4.166 V při 25 C). Je to sice v rozporu s tím, co je uvedené v podkladech pro prodejce (tam je zmiňován spodní buffer 8 % a horní 4 %), ale asi to tak bude.
Martin


rekneme sw virtualnich 100% (realnych cca 90-95%) nebude rekuperovat proto,protoze ma informaco o nabite baterii,nebude ji nabijet vic,proc ? rekuperace je jen jiny druh dobijeni (zjednodusene),kdyz nabijecka rekne dost mas 100% tak i rekuperace (druha navijecka) nebude nabijet
neni to buffer ale nevyuzitelna kapacita


Toto sedí. Při nabytí na SW 100% je baterie například kouknutím přes carscaner nabita na 95%.
S tím rekuperováním bych řekl, že těch 5% nahoře vyuřívá k rozmělnění nabíjecího výkonu, max všach do těch SW 100% nabití.
Jinak je vidět, že je rychlost nabíjení zatím blokována teplotou, jak je teď chladno, tak při brždění rekuperuje tak do poloviny modrého pole na ukazateli výkonu, při silnějším brždění se nabíjecí výkon nezvedne a začne brzdit mechanickými brzdami. Když se baterka zahřeje, tak nechá rekuperovat vyšším výkonem. Při plynulém stisku brzdovýho pedálu, napřed vyskočí špička nabíjecího výkonu a pak postupně rekuperace klesá, ikdyž se brzdový pedál tiskne víc a víc. Aspoň to mám takto vysledváno.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod Lama » pon 01. čer 2020 11:28:40

autodiag píše:
Lama píše:SOC_Display bude na PP pro řidiče ukazovat 100% i když baterka bude mít již své za sebou, jen dojezd klesne a SOH bude třeba 70%.


PP neni relevantni ukazatel
dulezite jsou udaje z BMS

Ano, přesně jde o SOC_BMS, kdy např. při 100% SOC_D odpovídá 95% SOC_BMS (0% SOC_D = 3% SOC_BMS). Jak SOC_D tak SOC_BMS jsou hodnoty dopočítávané z různých mála měření (napětí, teplota, ...).
Myslím, že SOH je mnohem více vypovídající o "zdravotním" stavu baterie o kterém se zde bavíme. Jeho hodnota je také dopočítávána z různých, ale více měření (vnitřní odpor, kapacita, napětí, počet cyklů, stáří, a mnoho dalších...).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod autodiag » pon 01. čer 2020 11:48:05

Lama píše:
autodiag píše:
Lama píše:SOC_Display bude na PP pro řidiče ukazovat 100% i když baterka bude mít již své za sebou, jen dojezd klesne a SOH bude třeba 70%.


PP neni relevantni ukazatel
dulezite jsou udaje z BMS

Ano, přesně jde o SOC_BMS, kdy např. při 100% SOC_D odpovídá 95% SOC_BMS (0% SOC_D = 3% SOC_BMS). Jak SOC_D tak SOC_BMS jsou hodnoty dopočítávané z různých mála měření (napětí, teplota, ...).
Myslím, že SOH je mnohem více vypovídající o "zdravotním" stavu baterie o kterém se zde bavíme. Jeho hodnota je také dopočítávána z různých, ale více měření (vnitřní odpor, kapacita, napětí, počet cyklů, stáří, a mnoho dalších...).


je to samozdrejme vec nazoru,pro me je SOC relevantnejsi udaj nez SOH
je to pro me diky praxi ziskamy z nekolika e-aut ci jinych e-hejblat overeny nazor..ale nenutim jen informuju jak to vidim ja
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod Lama » pon 01. čer 2020 12:24:25

Štemba píše:
autodiag píše:
martin7470 píše: (moje auto při 100 % vůbec nerekuperuje. Napětí baterie je dle specifikace pro 100 % SOC 4.166 V při 25 C). Je to sice v rozporu s tím, co je uvedené v podkladech pro prodejce (tam je zmiňován spodní buffer 8 % a horní 4 %), ale asi to tak bude.
Martin


rekneme sw virtualnich 100% (realnych cca 90-95%) nebude rekuperovat proto,protoze ma informaco o nabite baterii,nebude ji nabijet vic,proc ? rekuperace je jen jiny druh dobijeni (zjednodusene),kdyz nabijecka rekne dost mas 100% tak i rekuperace (druha navijecka) nebude nabijet
neni to buffer ale nevyuzitelna kapacita


Toto sedí. Při nabytí na SW 100% je baterie například kouknutím přes carscaner nabita na 95%.
S tím rekuperováním bych řekl, že těch 5% nahoře vyuřívá k rozmělnění nabíjecího výkonu, max všach do těch SW 100% nabití.
Jinak je vidět, že je rychlost nabíjení zatím blokována teplotou, jak je teď chladno, tak při brždění rekuperuje tak do poloviny modrého pole na ukazateli výkonu, při silnějším brždění se nabíjecí výkon nezvedne a začne brzdit mechanickými brzdami. Když se baterka zahřeje, tak nechá rekuperovat vyšším výkonem. Při plynulém stisku brzdovýho pedálu, napřed vyskočí špička nabíjecího výkonu a pak postupně rekuperace klesá, ikdyž se brzdový pedál tiskne víc a víc. Aspoň to mám takto vysledváno.

Rekuperace nad 100% SOC_D je možná, pokud to další hodnoty, hlavně teplota baterie dovolí. Třeba IONIQ při 100% SOC_D bez problému rekuperuje maximem 98 kW při 37°C a více. S klesající teplotou maximum klesá, ale ještě 50 kW to dává při 12°C. U Citiga to bude myslím více hlídané.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod autodiag » pon 01. čer 2020 12:47:42

Lama píše:Rekuperace nad 100% SOC_D je možná, pokud to další hodnoty, hlavně teplota baterie dovolí. Třeba IONIQ při 100% SOC_D bez problému rekuperuje maximem 98 kW při 37°C a více. S klesající teplotou maximum klesá, ale ještě 50 kW to dává při 12°C. U Citiga to bude myslím více hlídané.


tezko rick,ale priznam se ze ja tyhle veci opravdu neresim,jak jsem psal...neni to pro me nijak dulezite jestli to pro 100% bude rekuperovat nebo ne..
Fiat,trojcata i jine rekuperaci nemaji a hele jezdi ;) ..
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod dracekvo » pon 01. čer 2020 13:11:29

To bude záležet auto od auta. I-miev snižuje rekuperaci tak, aby žádný článek nepřesáhl 4.105V.
Maximální limit rekuperace jsem nesledoval v návaznosti na teplotu. Byla teplá zima.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod autodiag » pon 01. čer 2020 14:02:48

ono osobne si myslim ,ze duvod k mirne prehnanou peci o aku ma na svedomi i fakt ze pouzili sackove baterie a ty diky konstrukci jsou o neco citlivejsi na zachazeni,velmy rady se nafukuju ,zase jsou ale levnejsi a lehci
Naposledy upravil(a) autodiag dne pon 01. čer 2020 16:32:51, celkem upraveno 1 x.
Palo47
Příspěvky: 40
Registrován: sob 08. úno 2020 13:18:31

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod Palo47 » pon 01. čer 2020 14:13:22

martin7470 píše:
Palo47 píše:
S tými buframi baterky je to podla mňa nasledovne.

Brutto kapacita Članku e63 65 Ah podľa LG Chem je daná po nabití na 4,2 V na članok pri 25 deg a vybíjajanim definovaným prudom (21,6 A pre jeden e63 článok) až do napätia 2.5 V na článok. Aká je brutto energia članku v kWh neviem.
V e-up zodpovedá plné nabitie napätiu 4,185 V (15 deg C) a plné vybitie napätiu cca 3,48 V.
LG Chem uvádza ako nominálne vybitie na 0% SoC 3,167 V a SoC 100% 4,166 V Rozdiel medzi 3,167 a 3,48 u e-p zodpovedá cca 15% kapacity (zo 100% SoC LG Chem).
Rozdiel medzi 4,20 V a 4.185 V zodpovedá cca 1% kapacity.
Uvedené buffre 1% a 15% zvolil VW asi hlavne pre spomalenie degradácie batérie a teda zníženie počtu možných záručných reklamácii.
To že zvolil dolný buffer až 15% asi súvisí aj s tým, že s poklesom celkového napätia baterie sa citelne zhoršujú výkonové parametre vozidla. Stúpa prúdové zataženie baterie, rastie úbytok na zväčšujúcom sa vnútornom odpore baterie.

Všeobecne sa pre Li-Ion uvádza, že degradácia je daná počtom a hĺbkou vybiti, teplotou a hornou hranicou pri nabíjaní. Ak je to možné tak určite je rozumné nabijať čim skôr. Ak nepotrebujem plný dojazd tak nabíjať len na cca 80%. A hlavne nenechávať 100% nabitú bateriu dlho stát v horúcich miestach. Koľko konkrétne to spomalí degradáciu tažko odhadnúť. Skôr bude závisieť od konkrétnej výrobnej šarže koľko bateria zdegraduje.
Ale asi o 8 rokov, keď bude končiť záruka, nám tieto úvahy o spomalení degradácie asi budú pripadať smiešne .


To jsou logické a asi správné závěry. Jen doplním, že dle mého názoru tam žádný horní buffer nebude (moje auto při 100 % vůbec nerekuperuje. Napětí baterie je dle specifikace pro 100 % SOC 4.166 V při 25 C). Je to sice v rozporu s tím, co je uvedené v podkladech pro prodejce (tam je zmiňován spodní buffer 8 % a horní 4 %), ale asi to tak bude.

O výhodnosti spodního bufferu cca 15 % nejsem přesvědčen. Ze specifikací baterie vyplývá, že ji hluboké vybíjení nevadí. Naopak má ve vybitém stavu nejlepší životnost. Při SOC 5 % a napětí 3.413V je degradace baterie po 40 týdnech při teplotě 25 C do 1 %, při 40 % SOC je to cca 3 % a při 90 % SOC je to cca 5 %. Závislost je tedy poměrně výrazná. Při vyšší teplotě (45 C) jsou degradace zhruba 2 x takové. Při 100 % SOC degradaci neuvádí, bude ale zřejmě ještě vyšší. Osobně si myslím, že baterie spoustě lidem 8 let nevydrží a VW bude řešit velké množství reklamací.
Prvotní příčinou současného stavu je to (dle mého názoru), že VW asi v rámci úspor snížil počet článků baterie z 204 (e-up 2013) na 168 (e-up 2020) a výrazně tak pokleslo napětí baterie. Motor, elektronika a kabeláž je údajně bez větších úprav převzatá z předchozí verze (2013) a nezvládá tak pracovat s nízkým napětím (vyšším proudem). Nejjednodušší řešení pro VW tak bylo použít velký spodní buffer...

Martin


Podla, mňa VW v BMS zakázal nabijať na viac ako 4,185 V (len 1% pod max SoC). Je podla mňa prirodzené že pri takomto napätí už nedovolí ani rekuperovať ale je to dosť nepríjemné. Ja štartujem vždy jazdou s výrazného kopca. Na druhej strane mi aspoň obrúsi hrdza z diskov bŕzd.

To čo hovoríte o výraznom poklese degradácie pri nízkom SoC je pravda ale ide o časovú degradáciu v takomto zotrvalom stave napr pri dlhodobom skladovani. Nemá zmysel o tom uvažovať pri praktickom používani lebo držat auto vybité a pred každou jazdou ho nabíjat na SOC podľa očakávanej dľžky cesty je nezmyselné. Istým riešením v prípade, že jazdím len občas, tak nabíjat až tesne pred jazdou. Chce to však disciplínu a mňa by to flustrovalo a asi by som nevystačil so zásuvkovou 2,3 kW nabíjačkou.

Obecne sa uvádza pre Li-Lion že degradáciu zvyšuje citeľne aj hlbka vybíjania tj až na aké napätie vybíjam. A pokles jazdného výkonu je pri SoC blízkom 0% citeľný. To ako sa zhoršujú jazdne vlastnosti indikuje aj “bar” v MFD “dostupný výkon”. Plný počet prúzkov je len veľmi krátko po nabiti, potom plynule klesa.
Iste, zníženie počtu člankov v 32,3 kWh baterii má zrejme svoj dopad na spodný buffer. Ale nemusí v to byť len snahou šetriť. Niekto to dosť podrobne analyzoval a vyšlo mu, že pri novom module (x seriove zapojených dvojíc e63 v module) sa do daneho krytu e-up nedalo zabudovať viac modulov ale či to je relevantná info neviem posúdiť.

Ešte ma napadá, či Škoda nemá vlastný FW pre BMS a má iný pristup k ochrane baterie. Ale skôr nie využiteľna kapcita je zhodná ale napr zrýchlenie 0-100 je 12,3 voči e-up 11,9 (presne si neoamätám).

Už som najazdil za mesiac cca 2000 km a som s e -up maximálne spokojný a predčilo moje očakavanie. Myslím, že na to, ze ide o koncept z 2009 roku a oprášená elektro verzia z 2013/2016 urobili vývojari VW serióznu prácu.Tie rôzne výhrady sú prkotiny treba si uvedomiť že ide o najnižšiu triedu. Ale ja mám iný uhol pohľadu lebo ma po VW eko bonuse a SK dotácii vyšlo len 9000 €.
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod autodiag » pon 01. čer 2020 19:15:47

mel jsem navecer chvilku casu tak jsem udelal nejake livedata
prvni mereni je pri 82% v aplikaci (81.6% fyzicky) ,prumerna napeti na clancich je cca 4.00v ,celkove potom 336v
dojezd dle aplikace 235km

aku_city-80%.png


druhe mereni bylo pri stejnych podminkach jen nabijeny bylo do "100%" (auto se odpojilo od nabijecky)
druhe mereni je pri 100% v aplikaci (96% fyzicky) ,prumerna napeti na clancich je cca 4.165v ,celkove potom 350.2v
dojezd dle aplikace 289km

aku_city-100%.png


z toho je jednoduche si vyvodit ze cca 4% jsou horni nevyvyuzita kapacita a rozdil mezi sw 80% a 100% je cca 165mv na clanek
kdyz to vezmu napetove je neprekrocitelne napeti dle specifikace dane vyrobcem 4.3v ..cili pri dobiti na 100 je to stale o cca 135mv na clanku
vetsinou se jako bezbecny deltapeak uvadi 4.2v ....proto dle meho nazoru je dobijeni na 80% jiz vicemene zbytecne plitvani kapacitou,ale je to muj nazor a kazdeho vec jak se k nabijeni stavi ;) ..

jako doplneni jeste jeden screeshot pomocneho akumulatoru o ktery mel nektrey ze clenu (nevzpomenu si ktery) velky strach a chce ji reklamovat :D ..myslim ze je o tuto baterii postarano minimalne stejne jako o tu trakcni ;) :D

aku_city_12v.png


mereni ,resp odhad je mozne dvema zpusoby...jedne je urceny jen pro pripad kdy jde baterie ven nebo dovnitr

aku_city.png
aku_city.png (42.07 KiB) Zobrazeno 15521 x


nebo dlouhodobe a presnejsi,pomoci nabiti a vybiti (0-100) kde me zaujala tato pasaz:

"Akumulátor musí být buďto nabitím nebo vybitím uveden do oblasti SOC ≤ 30 % (údaj infotainmentu < 10 %)
nebo ≥ 87 % (údaj infotainmentu cca 100 %)"


mereni cap.png
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod Citigo e IV » úte 02. čer 2020 16:51:48

autodiag píše:mel jsem navecer chvilku casu tak jsem udelal nejake livedata
prvni mereni je pri 82% v aplikaci (81.6% fyzicky) ,prumerna napeti na clancich je cca 4.00v ,celkove potom 336v
dojezd dle aplikace 235km


A co ta kapacita akumulátoru? Jsi ji smazal ? Nebo ji není možné mimo autorizovaný servis zobrazit? Bylo by zajímavé porovnat různá auta jakou měli kapacitu při expedici a nyní.
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod autodiag » úte 02. čer 2020 18:09:53

ta tam bez paricneho loginu neni pristupna
Uživatelský avatar
petrv
Příspěvky: 84
Registrován: sob 20. led 2018 15:29:53

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod petrv » úte 30. čer 2020 23:36:59

Pisi69 píše:Ahoj chci se zeptat zda z Vás si někdo už nechal na iV dokodovat níže uvedene a případně kde a za kolik. (Nejlépe okolí Prahy)

Děkuji za info
1) pamatovani poslední nastavené teploty klimatizace
2) automatické uzamknuti vozu při rozjezdu
3) automatické odemknuti celého vozu po otevření dveří řidiče
4) 5x blikaní směrovky

5) Nevíte někdo, jestli je možné přenastavit otevírání oken na automatické, tj. zmáčknu tlačítko a okno sjede až dolů, aniž bych musel celou dobu tlačítko držet, a totéž nahoru?
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod autodiag » stř 01. črc 2020 7:58:11

petrv píše:5) Nevíte někdo, jestli je možné přenastavit otevírání oken na automatické, tj. zmáčknu tlačítko a okno sjede až dolů, aniž bych musel celou dobu tlačítko držet, a totéž nahoru?

hele je to 1. sw vec a vzhledem k tomu ze si za kazdou renaultovinu nechaji u koncernu zaplatit cili obavam se ze ne a za 2. by jsi potreboval jine ovladani
Uživatelský avatar
petrv
Příspěvky: 84
Registrován: sob 20. led 2018 15:29:53

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod petrv » stř 01. črc 2020 13:25:26

Díky, to jsem si myslel...

a co to zamykání po rozjezdu? Jde to nějak jednoduše?
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod autodiag » stř 01. črc 2020 13:32:58

petrv píše:Díky, to jsem si myslel...

a co to zamykání po rozjezdu? Jde to nějak jednoduše?


jak budu mit chvilku kouknu do kodovani
ale tady zase plati ze je to kombfortni a tim padem i priplatkova vybava kterou citigo nemusi ani mit :D ..
Pisi69
Příspěvky: 47
Registrován: ned 01. pro 2019 8:57:19

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod Pisi69 » stř 01. črc 2020 20:49:45

petrv píše:Díky, to jsem si myslel...

a co to zamykání po rozjezdu? Jde to nějak jednoduše?


tak ja jsem už dané body výše nevydržel a šel na servis z bodů co jsem chtěl:

1) pamatovani poslední nastavené teploty klimatizace - nedokázali, nechápu :roll:
2) automatické uzamknuti vozu při rozjezdu - udělali
3) automatické odemknuti celého vozu po otevření dveří řidiče - udělali

cena 874,- (za přehození dvou "0" na "1" pěkné :oops: ) ale aspoň se už nemusíme doma "vztekat" když chceme po zastavení otevřít dveře dětem a ono nic :D
autodiag
Příspěvky: 236
Registrován: sob 29. zář 2018 17:04:23

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod autodiag » stř 01. črc 2020 21:03:10

to vis neplatis zato ze to udelali ,ale zato ze vedi jak to udelat :D
to limu nechapu take ta je jednoducha oproti kodovani komfortu
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Škoda Citigo E

Příspěvekod Lama » stř 01. črc 2020 21:11:02

Pisi69 píše:
petrv píše:Díky, to jsem si myslel...

a co to zamykání po rozjezdu? Jde to nějak jednoduše?


tak ja jsem už dané body výše nevydržel a šel na servis z bodů co jsem chtěl:

1) pamatovani poslední nastavené teploty klimatizace - nedokázali, nechápu :roll:
2) automatické uzamknuti vozu při rozjezdu - udělali
3) automatické odemknuti celého vozu po otevření dveří řidiče - udělali

cena 874,- (za přehození dvou "0" na "1" pěkné :oops: ) ale aspoň se už nemusíme doma "vztekat" když chceme po zastavení otevřít dveře dětem a ono nic :D

add1) uděláno servisem zdarma (psalo se tady o tom už dříve).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)