Degradace baterie
Moderátor: Josef
-
- Příspěvky: 144
- Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14
Degradace baterie
Dobrý den,
Zkusím zde trochu rozproudit téma degradace baterie u Citiga. Mám najeto 30 000 km, auto vyrobeno 1/2020. Degradaci odhaduji dle energie dodané do baterie při nabíjení (z 10% do 100%) na cca 3 %.
Přikládám také napětí článků v klidu a při zátěži (zaznamenáno dnes cestou z práce). Články se zdají být v relativně dobrém stavu. Čísla 67, 79, 83 mají při zátěži vyšší pokles napětí (bohužel nevím, jak to bylo u nového auta).
Zkusím zde trochu rozproudit téma degradace baterie u Citiga. Mám najeto 30 000 km, auto vyrobeno 1/2020. Degradaci odhaduji dle energie dodané do baterie při nabíjení (z 10% do 100%) na cca 3 %.
Přikládám také napětí článků v klidu a při zátěži (zaznamenáno dnes cestou z práce). Články se zdají být v relativně dobrém stavu. Čísla 67, 79, 83 mají při zátěži vyšší pokles napětí (bohužel nevím, jak to bylo u nového auta).
Re: Degradace baterie
Přes jaký program máš udelanej ten graf?
Bez zátěže mi ukazuje csr scanner rozdíl mezi max a min napětím na článcích 0,01V.
Pri akceleraci 0,03V. Ale otázka je, jaká je okamžitá realita, data čte postupně a nez všechny články projede, tak tam bude vždy nějaké zpoždění.
Bez zátěže mi ukazuje csr scanner rozdíl mezi max a min napětím na článcích 0,01V.
Pri akceleraci 0,03V. Ale otázka je, jaká je okamžitá realita, data čte postupně a nez všechny články projede, tak tam bude vždy nějaké zpoždění.
-
- Příspěvky: 144
- Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14
Re: Degradace baterie
Ano, data jsou z Car scanneru, kde jsem si je v průběhu jízdy nechal ukládat a potom v Excelu zpracoval. Průběhy bez zátěže jsou po cca 2 km jízdy od nabíjení (na 50 %) při zastavení před nájezdem na dálnici. Průběhy se zátěží jsou z nájezdu na dálnici (ten je do kopce a auto i při plném "plynu" zrychluje cca 30 s než dosáhne omezovače). Při delší zátěži se dá eliminovat pomalost vyčítání jednotlivých napětí (jeden cyklus trvá cca 3 s)
Při delším odstavení jsou napětí článků skoro stejná (rozdíl do 0.01V). Po nabíjení je rozdíl větší (až 0.02 V), při zátěži to stoupá až na 0.03 V. Podobné rozdíly jsou také při DC nabíjení (až 0.03 V).
Při delším odstavení jsou napětí článků skoro stejná (rozdíl do 0.01V). Po nabíjení je rozdíl větší (až 0.02 V), při zátěži to stoupá až na 0.03 V. Podobné rozdíly jsou také při DC nabíjení (až 0.03 V).
Re: Degradace baterie
Největší rozdíly se zátěží i bez jsou při malém % SOH (alespoň pod 10%).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Degradace baterie
martin7470 píše:Ano, data jsou z Car scanneru, kde jsem si je v průběhu jízdy nechal ukládat a potom v Excelu zpracoval. Průběhy bez zátěže jsou po cca 2 km jízdy od nabíjení (na 50 %) při zastavení před nájezdem na dálnici. Průběhy se zátěží jsou z nájezdu na dálnici (ten je do kopce a auto i při plném "plynu" zrychluje cca 30 s než dosáhne omezovače). Při delší zátěži se dá eliminovat pomalost vyčítání jednotlivých napětí (jeden cyklus trvá cca 3 s)
Při delším odstavení jsou napětí článků skoro stejná (rozdíl do 0.01V). Po nabíjení je rozdíl větší (až 0.02 V), při zátěži to stoupá až na 0.03 V. Podobné rozdíly jsou také při DC nabíjení (až 0.03 V).
To nabíjení na 50% bylo nastaveno v aplikaci jako cílové, nebo "po připojení nabij na minimální hodnotu 50%"?
-
- Příspěvky: 144
- Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14
Re: Degradace baterie
Těch 50 % bylo nastaveno jako cílový konečný stav. Auto s 50 % stálo před jízdou asi hodinu. Auto běžně nabíjím v práci do 50% (bydlím v paneláku ), v létě stačí 40 % a v zimě když jsou velké mrazy, tak dávám 60 %. Na denní nájezd 90 až 96 km (dle zvolené trasy do práce ) to stačí.
Re: Degradace baterie
Tak v článku na https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elektromobilita/elektricka-skoda-citigo-po-dva-a-pul-roce-provozu-stav-bater/r~1991069abc4511eda3c0ac1f6b220ee8/ ukazují stav vozu a oficiální změření degradace - 13% :-/
Re: Degradace baterie
Pokles kapacity je to výrazný, já měl u Kia Soul 28kWh baterii 94% po 5 letech a 65 tis. km, u eNiro mám za 3,5 roku kapacitu stále mírně přes 100%.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Degradace baterie
martin7470 píše:Dobrý den,
Zkusím zde trochu rozproudit téma degradace baterie u Citiga. Mám najeto 30 000 km, auto vyrobeno 1/2020. Degradaci odhaduji dle energie dodané do baterie při nabíjení (z 10% do 100%) na cca 3 %.
Přikládám také napětí článků v klidu a při zátěži (zaznamenáno dnes cestou z práce). Články se zdají být v relativně dobrém stavu. Čísla 67, 79, 83 mají při zátěži vyšší pokles napětí (bohužel nevím, jak to bylo u nového auta).
Obecně platí, že každý měsíc -0,1% a každých 1000km také -0,1%. Baterka degraduje ať se jezdí nebo ne
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Degradace baterie
Tedy za rok např. 0,1*12 + 0,1*20 = 3.2 % to se mi zdá docela dost.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Degradace baterie
Josef píše:Tedy za rok např. 0,1*12 + 0,1*20 = 3.2 % to se mi zdá docela dost.
Takto to celkem přesně platilo u MiEVa a jeho sourozenců a odpovídalo to i mým měřením v té době. Třeba degradace LEAFů vyla ještě větší. Dnešní baterky, si říkám, by na tom měly být lépe. Moc tomu ale nevěřím. Nicméně baterky jsou dnes mnohem větší a nájezd 150tis. km, který byl těžko překonatelný u starých trojčat, přestože se tenkráte počítalo, že 250tis.km nebude problém, se dnes posouvá min, o násobek velikosti baterie (prostě nájezd je vázán na počet cyklů a to je dáno hlavně velikostí - kapacitou baterie).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Degradace baterie
Baterie typu Leaf a Miev byly děsné, degradace byla vysoká za 8 let desítky procent, tedy dnes vidíme tyto auta s degradací 30-40%. To se nedá s dnešními auty srovnat. Co jsem zatím viděl je degradace u eNiro nějakých +/- 1% ročně.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Degradace baterie
Josef píše:Baterie typu Leaf a Miev byly děsné, degradace byla vysoká za 8 let desítky procent, tedy dnes vidíme tyto auta s degradací 30-40%. To se nedá s dnešními auty srovnat. Co jsem zatím viděl je degradace u eNiro nějakých +/- 1% ročně.
Ano, vypadá to tak a nedávno jsem někde viděl Ioniqa po 200tis.km a stále 100 %SOH (to je tím skrytým bafrem). Osobně mám najeto přes 60tis.km a nepozoruji žádné zkrácení dojezdu na cestě do Stuttgartu. Nedávná jízda při teplotě -3 až +3 stupně tam 397km a ještě 110 dojezdu zůstalo (byla teplá baterka - dobyto těsně před odjezdm) a ráno zpět 380km, kdy zůstalo 25 km (ale vyjížděl jsem s 96% a studenou baterkou). Podle hodnoty %SOC_BMS, které se z dřívější maximální hodnoty 95% někdy už dostane i na 97% je možnost, že horní bafr trochu poklesl, což může odpovídat vašemu +/- 1% ročně.
Ale ta degradace Citiga -13% je překvapivá. A to s ním bylo zacházeno velmi šetrně. Tady je něco špatně. Časem uvidíme, zda to mají i ostatní Citiga, nebo šlo pouze o tento případ, kdy mohlo být i špatné měření. Paní ale nejezdí dlouhé trasy, tak těch 13% na dojezdu nepozná...
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Degradace baterie
Dnešní auta typu Ioniq, Kona, Niro nelze měřit přes OBD II protože stále ukazují 100% a hodnoty, které auto vyčítá jsou stále stejné (prověřoval jsem výpis z OBDII), tedy tímto způsobem se nelze reálné kapacity dopátrat.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Degradace baterie
tak s ohledem na toto měření u Audi e-tron, které dostávalo 1/4 UFC https://fdrive.cz/clanky/zmerili-jsme-degradaci-baterie-audi-e-tron-po-bezmala-80-tisicich-km-10277 a degradace 9% (+-3% odchylka).
Mě trochu vrtá hlavou, jestli to škodovka měří správně. např. tam taky nemají uvedenou odchylku / o uložení do kontejneru si můžeme podle mě nechat zdát (prohřátí baterie na 25C - to snad nemají baterky do 24h ani v lete, kdy je auto po noci cely den venku.
U citiga je hodně znát omezení "využitelné" energie zima vs léto (teplota baterie).
Mě trochu vrtá hlavou, jestli to škodovka měří správně. např. tam taky nemají uvedenou odchylku / o uložení do kontejneru si můžeme podle mě nechat zdát (prohřátí baterie na 25C - to snad nemají baterky do 24h ani v lete, kdy je auto po noci cely den venku.
U citiga je hodně znát omezení "využitelné" energie zima vs léto (teplota baterie).
Re: Degradace baterie
Josef píše:Dnešní auta typu Ioniq, Kona, Niro nelze měřit přes OBD II protože stále ukazují 100% a hodnoty, které auto vyčítá jsou stále stejné (prověřoval jsem výpis z OBDII), tedy tímto způsobem se nelze reálné kapacity dopátrat.
Ano, SOH = 100% využitelných 64kWh, což je v pořádku. Ostatní značky počítají %SOH z celkové kapacity, proto zaznamenávají pokles od počátku. Až se nám vyčerpá cca 5% bafr 3,1 kWh (67,1-64), pak by SOH mělo ukazovat méně a využitelná kapacita baterie začne klesat spolu s dojezdem, který zatím také neklesá.
Mezi cca 170 hodnotami lze přes OBDII vyčíst hodnoty množství energie dodané do baterie nabíjením v kWh i Ah i odebrané jízdou. Lze tedy jednoduše zjistit využitelnou kapacitu a dopočítat si degradaci a zjistit i ztráty.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Degradace baterie
Byl tady test Ioniq 28 kWh který stále ukazoval 100% i když naměřili nějakou degradaci a to bylo myslím na 224 tis. km.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Degradace baterie
Josef píše:Byl tady test Ioniq 28 kWh který stále ukazoval 100% i když naměřili nějakou degradaci a to bylo myslím na 224 tis. km.
Jasně. Je to jen moje teorie. Pokud budou mít všechna stará auta SOH=100% i při velkých nájezdech, pak šlo jen o PR značky.
Nicméně uvedeným měřením můžeme zjistit využitelnou kapacitu, která by měla odpovídat i dojezdu. Však vy jste také nějak došel k těm vašim -2%.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Degradace baterie
Ano, došel jsem k tomu již několikrát uváděným výpočtem a taky přes evDash. Potřeboval bych jet nějakou delší cestu a zase to změřit. Původní kapacitu jsem měl myslím 66,4 kWh, kdy byla baterie nová.
Zatím jsem nikde jiné číslo než SOH 100 % u Ioniq 28 kWh neviděl.
Zatím jsem nikde jiné číslo než SOH 100 % u Ioniq 28 kWh neviděl.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Degradace baterie
Ještě video s Bjornem, který říká degradace 8 % přestože auto ukazuje 100% SOH.
Audi Q4 Sportback e-tron 50