Vadná VCU

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Vadná VCU

Příspěvekod e-Kája » čtv 30. bře 2023 10:55:14

Zakládám nové téma, jelikož jsem zjistil, že závada na mé elektromotorce Brammo Enertia+ souvisí i se závadou ve VCU.

Včera jsem opět zkoušel zapojit původní VCU s původním DC-DC měničem 72V na 12V a ujistil jsem, že 4A 12V pojistka se po otočení klíčku do ON pokaždé přepálí. Závada je tedy uvnitř VCU, na její základní desce.

Zde je k tomu vlákno na brammoforum.com, kdy známý z Německa objevil závadu na součástce DC převodníku z 12V na 5V, který byl prasklý:

http://brammoforum.com/index.php?topic=3663.msg25917#msg25917

Označení součástky je Murata NTE0512MC

Pak jsem s ním ještě komunikoval přes WhatsApp a zjistil, že ještě nějaká dioda na 12V vstupu do VCU odešla.

Další taková podružná závada je, že je kaput 3V nabíjecí baterie Panasonic ML2020, která je připájená na desce a napájí VCU když je motorka vypnutá, aby se zachoval čas na hodinách.

Takže nyní sháním šikovného člověka, který by mi součástky na VCU odborně vyměnil. Nevíte o někom, ideálně z Prahy nebo okolí?
Přílohy
muRata_NTE0512MC_DC-conventer-12V-5V.JPG
Panasonic_VL2020_3V-battery.JPG
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Vadná VCU

Příspěvekod dracekvo » čtv 30. bře 2023 11:52:26

Podle datasheetu by NTE0512MC měl být 1W převodník z 5V na 12V. To jen tak pro upřesnění.

Jinak při podobných pokusech se dělá zapojení přes žárovku. V tomto případě by to asi chtělo 3ks 24V žárovky. V případě zkratu se pouze rozsvítí žárovky a nedochází k žádnému dalšímu pálení pojistek a hlavně obvod nedostává šoky zkratem. Můžou klidně prohořet cestičky na pošném spoji a pak bude konec.

Kdyby to bylo přes zimu, tak bych se na to koukl. Ale teď přes léto mám vlastní práce kopec. Zkusil bych se klidně zeptat na https://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums jestli by se nenašel někdo ochotnej a šikovnej.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Vadná VCU

Příspěvekod e-Kája » čtv 30. bře 2023 13:37:51

Díky za tip, zkusím to tam poptat. Problém je ten, že motorka je nepojízdná zhruba už od května 2022, ale že může být závada kromě DC převodníku i ve VCU jsem zjistil teprve nedávno. Jediné z čeho mám obavu, aby se mi nevybila trakční baterie, než tu VCU opravím, protože bez ní to nejde ani nabíjet. Někdy v listopadu tam bylo 75% SoC a kontakty baterie jsem odpojil, ale člověk nikdy neví, jestli tam nemůže být nějaký slabší článek.
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Vadná VCU

Příspěvekod e-Kája » pon 03. dub 2023 17:57:34

Tak jsem během víkendu pokročil v pátrání po vadné součástce ve VCU, opět díky známému z Německa, který řesil stejný problém s vypalováním VCU pojistky. Ta dioda se nachází hned vedle vstupniho konektoru do VCU, na fotce označená červenou šipkou. Takže jsem jí proměřil a je opravdu vadná (propustná v obou sněrech). Takže je velký předpoklad, že po výměně této diody za novou by měla VCU opět fungovat 8-)
Přílohy
IMG-20230401-WA0001.jpg
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Vadná VCU

Příspěvekod dracekvo » úte 04. dub 2023 9:22:07

Podle označení vts to nebude dioda, ale transil. Jde na něm přečíst označení?

https://cs.wikipedia.org/wiki/Transil
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Vadná VCU

Příspěvekod e-Kája » stř 05. dub 2023 10:48:58

Ano, je to TVS dioda, která se přepálila, aby ochránila VCU, podezřívám že to způsobil náhradní DC převodník :(
Parametry neznám, asi je to označené na vnitřní straně, ale známý z Německa mi pošle údaje, jelikož jí už vyměňoval.
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Vadná VCU

Příspěvekod e-Kája » pát 14. dub 2023 14:59:21

Tak jsem včera otevřel i náhradní VCU a je tam na desce vadný/prasklý jednak DC-DC měnič muRata NTE0512MC a také TVS dioda D5 od firmy LittelFuse s kódem NX (SMBJ90A). Nabíjecí baterie Panasonic ML2020 je kupodivu funkční a je nabitá na 2,15V.

U originální VCU je vadná TVS dioda od LittelFuse s kódem LG (SMBJ13A) a na nabíjecí baterii jsem naměřil 0,54V, tudíž je mrtvá.

Pokusím se tedy nechat opravit obě VCU a budu doufat, že alespoň jedna z nich s novým DCDC měničem Delta Electronics zafunguje ;)
Přílohy
20230413_135232_dcdc_damage.jpg
20230413_135150_D5_damage.jpg
20230413_140036_TVS1_damage.jpg
20230413_135906_battery_damage.jpg
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Vadná VCU

Příspěvekod e-Kája » stř 17. kvě 2023 17:17:57

Chtěl bych tímto ještě jednou poděkovat Ctiradovi, který mi zkontroloval obě řídící jednotky a tu originální VCU odborně opravil. Vyměnil TVS diodu na vstupu a vybitá baterii (obě součástky byly vzaty z náhradní VCU) a nyní už originál VCU šlape jako hodinky.

Zbývá mi tedy už jen připájet jeden vytržený pin z konektoru akcelerátoru, vybalancovat všechny články baterie a můžu motorku zase obléct do kapotáží a tak konečně zahájit letošní sezónu 8-)

PS: U náhradní VCU Ctirad zjistil, že není vadná TVS dioda D5 na výstupu, jak jsem původně předpokládal, ale Mosfet hned vedle. Takže je v plánu nakoupit nové součástky a dát do kupy i druhou VCU, aby byla v záloze, pokud by se na té první zase něco porouchalo.
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
ctirad
Příspěvky: 22
Registrován: úte 15. pro 2015 14:29:55

Re: Vadná VCU

Příspěvekod ctirad » pát 26. kvě 2023 13:44:06

Měl jsi celkem kliku. Ten vadný měnič prorazil TVS na 12V vstupu a následně pojistku, takže žádné další škody nenastaly.

U té druhé jednotky to bude komplikovanější vzhledem k tomu, že odešel ten integrovaný měnič, co ze vstupních 5V dělá 12V napětí budící napětí pro (pravděpodobně) gate mosfetů, až mu prasklo pouzdro. Vzhledem k tomu, že tyhle moduly mají všemožné ochrany, tak to musela být pořádná rána.
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Vadná VCU

Příspěvekod e-Kája » čtv 08. čer 2023 13:12:49

Tak jsem se z mé opravené Enertie+ bohužel moc dlouho neradoval. Po pěti dnech, co jsem s ní dojel z práce do garáže k tátovi s úmyslem jí obleci do kapotáží jsem motorku chtěl znovu projet. Motorka se sice zapla, ale když jsem jí chtěl uvést do režimu jízdy, tak se nic nestalo, kontrolní dioda na ovladači motoru Sevcon se vůbec nerozsvítila. Tak jsem nejdřív zkontroloval pojistky, startovací spínač na řídítkách a kabeláž od něj až k ovladači motoru. Na nic jsem nepřišel, dokonce i spínací relé je v pořádku. Pak mě napadlo připojit VCU k jiné, funkční motorce a ejhle, vadný komponent nalezen!

Takže VCU půjde znovu ke Ctiradovi na operační stůl, asi tam bylo něco načnutého, čeho jsme si při první opravě nevšimli. Očividně to souvisí s řízením nebo napájením ovladače motoru, protože jsem předtím než se to porouchalo zaznamenal chybu komunikace řídící jednotky a ovladače motoru. Ale po vypnutí a znovu zapnutí klíčku motorka zase jela, takže jsem tomu nevěnoval tolik pozornosti (ikdyž se mi to v minulosti několikrát stalo).

Co jsem se dočetl na brammoforu, tak v jednom případě to bylo způsobeno vyhořelým DC-DC převodníkem na desce VCU. Skoukl jsem jak vypadá v mém případě, ale na první pohled není vidět nějaké poškození (jako je to vidět na mojí náhradní VCU), ale i tak bych ho asi pro jistotu vyměnil. Uvidíme, co řekne pan elektro-doktor :)

Mimochodem, jedna plně funkční Brammo Enertia+ je na prodej (ne ta moje) ;)
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Vadná VCU

Příspěvekod e-Kája » pát 21. črc 2023 15:24:34

Takže moje Enertia+ je od včerejška zase provozuschopná. Vyměnit se na desce VCU musela TVS dioda, DC-DC převodník a nabíjecí baterie.
Nyní zatím motorka šlape jako hodinky. Zítra jí otestuju na 100km výletě v okolí Sázavy, tak doufám, že mě nezklame 8-)
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)