Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Josef » pát 02. pro 2022 18:47:42

Chápu, máte od nich elektřinu.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Petr Andráš
Příspěvky: 24
Registrován: ned 19. lis 2023 18:39:17
Bydliště: Děčín

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Petr Andráš » stř 03. led 2024 11:54:43

dracekvo píše:Baví mě jak z tak jednoduché věci jako je cesta do země vedle je nutné absolvovat takovou anabázi s hledáním informací jak tam vůbec nabít aby se člověk mohl vrátit zase domů.
Takto to EU s tím grean dealem daleko nedotáhne.
Úplně obyčejná věc nad kterou nikoho s ICE vozem ani nenapadne přemýšlet je u elektra dovedená ab absurdum.


Bohužel máte pravdu, nemá cenu si něco namlouvat, komfort, na který jsou zvyklí řidiči klasických aut je zatím pro řidiče BEV jenom snem. A nejen v Německu, ale i u nás. Řidič klasického auta má pumpu na každém rohu, většinou s plnou výbavou vedlejších služeb a při placení tam má obsluhu a žádné karty s dodavatelem benzínu nepotřebuje. Snad tohle jednou dojde i někomu zodpovědnému za rozvoj e-mobility, protože současné podmínky pro nabíjení zvládne jen zkušený uživatel počítačové techniky. Můžu zodpovědně říct, že většina starších členů mě rodiny by nikam nedojela. Ale v Německu protlačují zákon, aby každá pumpa měla povinně i nabíjecí stojany, což by vše vyřešilo. Teď by chtělo, aby to ta zlá EU nařídila pro všechny státy EU a bylo by po problémech.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Josef » stř 03. led 2024 12:27:45

Ty nabíjecí stojany spolu s čerpačkami se již budují, Shell to rozjel i u nás. Navíc budou nové nabíječky od letošního roku všechny povinně osazeny platebním terminálem. Málokdo ví, že u nás máme největší počet přípojných bodů k nabíjení aut v Evropě, na počet BEV. ČEZ i PRE začali předělávat 50 kW nabíječky na 150 kW, tedy navyšuje se výkon a tedy rychlost nabíjení. Připojení k nabíječce a nabíjení bude stejné jako tankování s tím rozdílem, že člověk nemusí stát ve frontě na zaplacení u pokladny. Jedinou výhradu mám k tomu, že člověk, který se připojuje k nabíječce zcela nelogicky musí stát, v drtivé převaze, na dešti.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
xdenser
Příspěvky: 315
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod xdenser » stř 03. led 2024 12:53:28

Žádná obsluha není potřeba. Musí být Plug&Charge. Zapojil a nabíjím. V autě musí být nastavení přes koho a jak se platí u nabíjení. Také na stojanu musí být jednotná cena a "roaming" ze zákona. Kdo nemqa plug and charge musi mit moznost zaplatit kartou.
Mimochodem s těmi nabíječky na pumpách to není tak jednoduchý - to že je tam obsluha neznamená že jde přes ni zaplatit za nabíjení. Oni vám řeknou že k tomu nemají žádný přístup. I když je to Shell/Mol/Aral - myslím nejen u stojanu PRE/CEZ/E.ON na pumpě.
Naposledy upravil(a) xdenser dne stř 03. led 2024 12:59:06, celkem upraveno 1 x.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Marek71 » stř 03. led 2024 12:56:43

Ono, i benzinky jsou samoobslužné, takže u nich není potřeba zajít dovnitř. A třeba Orlen má stojany, kde lze platit přes QR kód. Ale jo, jsou to výjimky. Ta obsluha a nutnost platit uvnitř (o nějakých frontách většinou nemůže být řeč) je z důvodu dalších služeb a prodeje zboží, ze kterého mají mnohem vyšší marži než na PHM.

Ideální by bylo, zapojit kabel a na konci klidně zaplatit uvnitř, to už taková ztráta času není, stejně člověk většinou uvnitř je, nebude půlhodiny čekat v autě nebo na dešti, ne? Ale podstatné je to max. zjednodušit, zaplatit kartou (platební, ne nějakou obskurní od dodavatele elektřiny) a dostat do ruku třeba i hned doklad jako u PHM. Pak můžu uplatnit v účetnictví.
xdenser
Příspěvky: 315
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod xdenser » stř 03. led 2024 13:05:40

Další služby mohou nabízet přes obrazovku nabíječky. Nebo vymyslet něco jiného. Přístřešek musí být. Souhlasím nemá smysl stát před stojanem a čekat. Ale ztrácet čas placením za nabíjení když to může vyřídit auto samo také nemá smysl. Jen musí být jasná cena. Velkym písmem - kolik platím. Pro účetnictví může posílat fakturu na mail.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Josef » stř 03. led 2024 18:09:01

Marek71 píše:Ono, i benzinky jsou samoobslužné, takže u nich není potřeba zajít dovnitř. A třeba Orlen má stojany, kde lze platit přes QR kód. Ale jo, jsou to výjimky. Ta obsluha a nutnost platit uvnitř (o nějakých frontách většinou nemůže být řeč)


Já když jdu do myčky, tak standardně stojím ve frontě dvou až tří lidí, asi jsem nějaká vyjímka :) Měla by existovat služba pro majitele spalováku, že by v noci doplňovala benzín, nebo naftu, protože my majitelé BEV to tak máme doma :D
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Marek71 » stř 03. led 2024 21:40:31

Asi máte smůlu, já si na frontu na placení u benzínky ani nepamatuji. Ale hlavně jsem tím chtěl říct, že když už majitel EV stráví nabíjením půl hodiny, tak by ho ten čas navíc strávený placením nijak nezabil.

Jo, taky by se mi líbilo, kdybych v noci natankoval, před cestou na Slovensko, abych pak nemusel někde po cestě trávit zbytečně 5 minut doplněním paliva :-)

Na myčku můžete taky na samoobslužni, bezdotykovou. Je to fajn relax a pro lak auta lepší a šetrnější než kartáče. Ale je fakt, že všude nejsou.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Josef » čtv 04. led 2024 9:04:02

Teď jen tak přemýšlím, proč se zabýváte diskuzemi o BEV. Jste maximálně spokojený, a vydržíte se spalovákem do konce života. 8-)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
elektromobilista
Příspěvky: 48
Registrován: pon 25. črc 2022 13:46:09

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod elektromobilista » čtv 04. led 2024 10:34:14

Pro odlehčení, zdá se mi, že se jedná o normální technologickou změnu a takové detské chybičky, dokud si to nesedne a lidi se s tím nesžijí. Dřív se taky dalo tankovat jen v lékárnách, za to bylo možné mít koně napojeného na každém rohu. Svět se posunul dál, a protože na koni nikdo nejezdí, tak už není možné koně napojit nikde :-)
Také si pamatuji, když se přecházelo z audiokazet na CD (obdobně VHS->DVD). Také existovaly tábory starých a nových fanoušků, co měla každá technologie společného, výhody a nevýhody. Dnes už vidím kazetu jen v televizi v pořadu "archiv". Defacto v případě streamingu je i CD/DVD/BD téměř zapomenutá věc.
A stejné to bude i se spalovacím motorem, i když to bude trvat déle, protože náhrada kazety a auta je cenově a životností úplně jinde.
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod dracekvo » čtv 04. led 2024 11:31:55

To je neporovnatelné.

To že vytlačilo CD kazety a CD následně MP3 a online stream je z toho důvodu, že prostě to byl krok dopředu co se týče uživatelského komfortu a prostě ta technologie byla lepší. Viz. kvalita hudby na kazetě, zamotávání kazet, přetáčení písniček, atd...
Kdežto v elektromobilitě je to spíš opačně. Elektromobil je super na to když nabíjím doma přes noc a jezdím v rádiusu kde mi vystačí baterky.
Ale pokud od něho chci nějaké delší cestování, nedej bože přes několik států, tak tam teprve začíná ta paráda a pravé zážitky z poznávání omezení této technologie. Nebo druhý případ, když nemá kde nabíjet. A to vše ještě k přihlédnutím k tomu, že to stojí několikanásobně více a těžko to bude sloužit bez omezení dlouhodobě. Mé nejstarší auto 27 let 1.9tdi. Po koupi to vyžadovalo nějakou údržbu. Ale furt to je auto, které na nádrž dojede 1000km úplně stejně tak jako když bylo nové.
A když se o něj budu starat, tak klidně dalších 10 let nebo víc bude sloužit.
Co budu moci dělat s elektromobilem po dvaceti letech?

Prostě tyhle technologie si našli cestu sami, protože byli lepší a užitnou hodnotu měli větší. Elektromobil nikdo nechce, protože není lepší. Jen přináší spoustu omezení a stojí násobně více. Sundejte si růžové elektrické brýle a podívejte se na svět trošku realisticky.
A z ekologického hlediska pro lidi co jezdí málo je naopak horší jak spalovací auto.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Josef » čtv 04. led 2024 11:45:36

Když se nad tím bez emocí zamyslíme, tak pácháme spalováním nafty a jejích derivátů docela pěkná zvěrstva, včetně vypouštění jedovatých látek do vzduchu. Myslím, že za 100 let lidé nebudou skoro věřit, že něco takového se dělo, stejně jako že se kouřilo v restauracích. Dnes už ani nevěříme, že se kouřilo v letadlech a je to pouhých 33 let od zákazu. Prostě každá doba se mění a vždy se lidé moc měnit nechtějí a trvá to delší dobu.
Včera jsem slyšel i názor, že nic měnit nemusíme, ropa tady bude stovky let. To si nemyslím, prostě je jednoznačně nějaký důvod k novým energetickým zdrojům a odklon od těchto paliv. Vlády možná něco vědí co my ne, a CO2 je jen pohádka.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Everis
Příspěvky: 14
Registrován: stř 06. pro 2023 17:39:44

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Everis » čtv 04. led 2024 11:51:54

27 let staré auto? Není náhodou od 25let veterán? Teď čtu, že veterán může být od 30 let, dříve to myslím bylo 25.
Takže to potvrzuje moji tezi, že dříve totiž ty auta takhle dlouho rozhodně nevydržely.
Nehledě na to, že bez dalších investic pouštíš do ovzduší hoodně bordela. Nebo to auto nemá nic najeto, aby ty investice nebyly potřeba?
Tím pádem je argumentace obřím dojezdem tak nějak o ničem.

Ty vlastně srovnáváš stoletý vývoj spalovacího motoru s BEV které ještě před 10 lety v podstatě nebyly?
Nepřipadá ti to trochu divné?
xdenser
Příspěvky: 315
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod xdenser » čtv 04. led 2024 12:03:15

dracekvo píše:To je neporovnatelné...


Při údržbě i EVcko bude jezdit 20 let. Cestování přes několik států - žádný problém. O čem to mluvíte? O nedostatku infrastruktury? Nu tak to je otázka času. Pak bude podobný nedostatek pro spalovaky.
Stojí několikanásobně víc - není pravda. Stojí obdobně srovnatelnému spalovacímu autu. To že nejsou stará EVcka obdobná staré 1.9TDI je také otázka času. Nemůžou vzniknout na prázdném místě.

To že jsou levné náhradní díly pro 1.9TDi je jen proto že to vyrábějí už 20 let v stovkách tisíc kusů ročně. Pak ano samozřejmě je to nesrovnatelný s EV které masové nevyrábějí ani 10 let. Budou na to levné náhradní díly, levně baterky a garážové servisy, a bude to ještě levnější než to 1.9TDI.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod dracekvo » čtv 04. led 2024 12:51:10

Everis, xdenser -
Automobilismus začal na elektru. Ale velice brzdo se od toho upustilo, protože spalovací motor byl prostě lepší i za cenu toho, že jsem pro benzín musel chodit do lékárny.

Změním svůj názor, až někdo vymyslí baterie, které budou takto dlouho fungovat s minimálním poklesem kapacity
To se zatím nepovedlo a i při nejlepší vůli ty baterky vykazují degradaci po 10 letech a následná degradace se jen věkem urychluje. To je prostě chemie. O přelomových baterkách čtu každý rok a zatím skutek utek.
Až to tak bude tak se můžeme bavit dále a hlavně až cena baterek klesne na takovou úroveň, že bude mít i smysl u ojetiny udělat repas baterie.
Stejně tak až bude vyřešena bezemisní elektrika, tak se můžeme bavit o nějaké ekologii. V současné době se z ekologického hlediska vyrovná elektromobil proti spalovacímu autu až někde při nájezdu 200 tis km. Zavírají se fuj atomky, aby se mohl pálit fosilní plyn. Z atome není žádné CO2 a odpad je jen radioaktivní bordel, co se nechá bez problému zakopat do země. Celé to elektro kvůli ekologii je jen alibismus.
Jediná výhoda elektra je zatím jen, že to fakt nečoudí lidem pod nos. A i když se měřilo ovzduší při covidu, kdy byl provoz minimální, tak se ukázalo, že ty auta stejně na kvalitu ovzduší ve městech nemají až takový vliv.

"Stojí obdobně srovnatelnému spalovacímu autu." Ano. Ale kolik lidí si kupuje auta za milion? Nejlevnější spalovák jsem stále schopen koupit za 300 tis a můžu ho používat zcela bez omezení. I do toho chorvatska s ním dojedu.
To že do elektro aut nacpou mraky výbavy (která ve skutečnosti ve výrobních nákladech stojí pakatel), je jen maskování drahé technologie pohonu. Kde začíná nejlevnější elektromobil, hm? A kolik lidí si ho může dovolit? A co mu vlastně proti spalování přinese za užitnou hodnotu?

Kdyby to bylo tak super, tak si EV najde cestu na trhu samo. Bez nějakých zákazů, nařízení, dotací.

K tomu TDI. Najeto na to, že je to TDI to má přiměřeně. A co by bylo potřeba za investice? Tlaky to má. Vstřiky jsou OK. Emisema to prošlo zcela bez problému bez nutnosti nějakého obcházení, takže katík bude taky OK.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Marek71 » čtv 04. led 2024 13:07:52

Josef píše:Teď jen tak přemýšlím, proč se zabýváte diskuzemi o BEV. Jste maximálně spokojený, a vydržíte se spalovákem do konce života. 8-)


A proč bych nemohl? :-) Ta technologie mě zajímá, byl jsem i nakloněný ke koupi EV, ale nakonec zase zvítězil spalovák. A ano, jsem spokojený, splňuje, co po něm chci a nijak mě neomezuje, to je podstatné. Až doslouží (nebo bude po záruce), tak zas budu přemýšlet o náhradě a to už možná bude EV, uvidíme, kam se posune.
xdenser
Příspěvky: 315
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod xdenser » čtv 04. led 2024 13:18:05

dracekvo píše:V současné době se z ekologického hlediska vyrovná elektromobil proti spalovacímu autu až někde při nájezdu 200 tis km.

To by chtělo nějaký odkaz na studii. Těch 200 tis km je úplně mimo.

Ono ti baterky musí být buď' levně a nebo mít dlouhou životnost. Obojí v stejne baterce by byl zázrak. Který může se stát. To že budou stavajci baterky (s ok životnosti) levne podle mě je jste.

Co je na tom že na začátku 20 století elektro nebylo dokonalé? To je jako argument pro spalovaky dnes? A proč?
Tak kapacitní dotykové obrazovky také byli známé dloooho před tím až apple to postavil na úplně jinou úroveň'.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod dracekvo » čtv 04. led 2024 13:29:40

Výpočtů bylo mraky. Stačí pohledat na googlu.
Akorát problém je v jaké zemi to počítáme. Jinak na tom bude Norsko a Francie. Jinak ČR a v polsku to klidně může být i těch 200 tis. km.

Co jsem tak v rychlosti koukl na google, tak průměr je někde okolo 150 tis km. Až po tomto nájezdu začne elektromobil teprve na km produkovat menší emise. Pokud vemu průměrný roční nájezd 15 tis. Tak je to až po deseti letech.

"Ono ti baterky musí být buď' levně a nebo mít dlouhou životnost." Pokud to tak bude, tak elektromobilita se neprosadí nikdy. Však on si to trh rozhodne sám. V současné době to trh velice jasně dává najevo. Berlingo to zkusilo a jak dopadlo.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
xdenser
Příspěvky: 315
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod xdenser » čtv 04. led 2024 13:41:07

dracekvo píše:Výpočtů bylo mraky. Stačí pohledat na googlu.
Akorát problém je v jaké zemi to počítáme. Jinak na tom bude Norsko a Francie. Jinak ČR a v polsku to klidně může být i těch 200 tis. km.

Co jsem tak v rychlosti koukl na google, tak průměr je někde okolo 150 tis km.

Proč musím hledat něco co už jsem dřív viděl? Samozřejmě je rozdíl od toho i kdo počítá a jaká data bere i pro výrobu auta.
Viděl jsem 70 tisíc km. 200 tisíc neviděl. V podstatě jaké koliv číslo je plácání. Protože u EV se to časem zlepšuje.
Energetický mix je také sporná věc. Velká část nabíječek používá "zelený proud" - ano jsou to jen papírky, ale důležitý je kam tečou peníze, které také jsou jen papírky mimochodem.
Pro moje EV český energiticky mix také není platný - 50% nabíjím ze slunce.

To s tím Berlingo jen dukazuje že citroen zatím neumí vyrobit použitelný elektro. Buď' se naučí a nebo zanikne.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Lama » čtv 04. led 2024 14:16:20

V Číně po přepočtu...
- 35 Kč/litr benzínu
- 0,15 Kč/kWh na DC nabíječkách
...být to u nás, to bychom koukali, jak rychle lidé přesedlávají do EV
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)