Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Moderátor: Josef

xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod xdenser » čtv 04. led 2024 14:20:42

Lama píše:V Číně po přepočtu...
- 35 Kč/litr benzínu
- 0,15 Kč/kWh na DC nabíječkách
...být to u nás, to bychom koukali, jak rychle lidé přesedlávají do EV

V Číně i auta jsou levna. Byt u nas EV s realnym dojezdem 250km za 300 tisic, to bychom take koukali.
Ale vono přijde, vždy to šlo z většího trhu na menší.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Scalex
Příspěvky: 6
Registrován: pát 05. led 2024 9:36:03
Bydliště: Nymburk

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Scalex » pát 05. led 2024 13:36:38

dracekvo píše:Everis, xdenser -
Změním svůj názor, až někdo vymyslí baterie, které budou takto dlouho fungovat s minimálním poklesem kapacity
To se zatím nepovedlo a i při nejlepší vůli ty baterky vykazují degradaci po 10 letech a následná degradace se jen věkem urychluje. To je prostě


Výrobci to řeší jinak. Aby nedocházelo k frustraci uživatele z klesající kapacity baterie, dají do auta baterii, která je naddimenzovaná, ale ta její kapacita je nad určitou hranici uživatelsky nedostupná. Čili jako kdybych měl v autě baterii s kapacitou 120 %, ale ukazovala by se mi jen kapacita 100 %. S postupujícím časem bude kapacita klesat, ale z té "naddimenzované části". Čili už to bude třeba jako bych měl v autě baterii s kapacitou 108 % a auto mi pořád bude hlásit těch normálních 100 % a po celou dobu budu mít pořád stejný dojezd.

Samozřejmě, může mi v hlavě vrtat červík, že bych vlastně teď u nového auta mohl mít třeba o 80 km větší dojezd, ale já mám dojezd dostatečný a spíš jsem rád, že mě auto za pár let nebude štvát tím snižujícím se dojezdem. Ten bude furt stejný.
Volvo XC40 Pure Electric FWD model Early 2022
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Josef » pát 05. led 2024 14:28:33

Někteří výrobci (Audi, VW, Škoda) to řeší tak, že uvedou celkovou kapacitu 82 kWh, využitelnou 77 kWh a ve skutečnosti má 73 kWh, tedy rovnou prodají nové auto s degradovanou baterií a to se bavím o standardu a ne nějaké výjimce :D
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Scalex
Příspěvky: 6
Registrován: pát 05. led 2024 9:36:03
Bydliště: Nymburk

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Scalex » pát 05. led 2024 16:20:31

Tak to jsem rád, že mám auto od výrobce, který šel tou cestou, co jsem uváděl. :)
Volvo XC40 Pure Electric FWD model Early 2022
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod dracekvo » sob 06. led 2024 17:37:58

To nevím, jestli je nějaká výhra.
Mě to příjde akorát jako obcházení záruky. Baterka zdegraduje reálně o 30%, ale podle nějakého výpočtu atomobilky jen o 10%.
Papa záruko. A čím více zdegradovaná baterka, tím horší rychlo nabíjení. Nemožnost dodání max výkonu, pokud baterka nebude nabitá více jak 50% a další věci. Nehledě na to, že degradace pak zrychluje.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Scalex
Příspěvky: 6
Registrován: pát 05. led 2024 9:36:03
Bydliště: Nymburk

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Scalex » ned 07. led 2024 0:30:17

Pro mě to výhra je. Koupil jsem si auto s dojezdem X a i za 6-7 let to bude auto s dojezdem X. Ne auto s dojezdem X-100 km. Mohlo by mě teoreticky štvát, že naopak teď bych mohl mít auto s dojezdem X+100 km a nemám, ale varianta neklesajícího dojezdu mi vyhovuje víc.

Degradace baterie o 30 % je hodně velké scifi vzhledem k tomu, že se obecně uvádí, že kvalitní baterie degradují v průměru 2 % ročně a degradace není lineární, tj. zpočátku je rychlejší a postupně zpomaluje. Takže ne, degradace nezrychluje. 30 % dole odpovídá nějakým 15 letům používání a když si spočítám, co bych všechno narval za prachy do obdobného spalováku, tak si můžu koupit dvě nový baterky a ještě mi zbyde na děvky a blackjacka. :)
Volvo XC40 Pure Electric FWD model Early 2022
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Josef » ned 07. led 2024 11:32:27

Zajímalo by mě, kde čerpáte informace o baterce. Rozhodně nepočítejte s tím, že za 6 let budete mít stejný dojezd.

Volvo XC40 rozhodně nemá kapacitu baterie +20%. Celková kapacita uváděná výrobcem je u verze ER 82 kWh a využitelná 79 kWh tedy to je SOH 100% (verze R má 69/66 kWh). Bjorn Nyland potvrdil kapacitu verze ER 77,3 kWh v zimním období, to odpovídá. U standardní verze R naměřil 63 kWh v létě, tedy méně než uvádí výrobce.

https://ev-database.org/car/1796/Volvo- ... ngle-Motor
https://ev-database.org/car/1797/Volvo- ... e-Motor-ER

Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod Josef » ned 07. led 2024 11:36:15

Ještě doplním, že dálniční spotřeba XC40 je poměrně vysoká a dojezd 242 km v testu nic moc, ale to víme už dávno. Oba testeři se shodují. Samozřejmě koeficient odporu vzduchu CX je na BEV opravdu velky 0.329 se dnes už nevidí, tedy při vyších rychlostech roste spotřeba kvadraticky.



Audi Q4 Sportback e-tron 50
elektromobilista
Příspěvky: 48
Registrován: pon 25. črc 2022 13:46:09

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod elektromobilista » pon 08. led 2024 9:55:21

Nikdo nevi co bude, ale treba jsem nekde nasel jiz celou baterku na Enyaqa za 13.000 Eur (tvarilo se to jako cela baterka vcetne celeho bloku, bez nakladu na montaz&demontaz). Podle popisu je jednalo o cely bateriovy blok, ale nebylo explitne napsano, ze se melo jednat o vymenu za starou baterii. Pokud by to nebylo na vymenu, zajimala by me samozrejme cena o par let (treba 6-8 let) a pak i cena vykupu te stare.
Pokud vymena stare za novou by stala 100-150 tisic Kc ve voze s najezdem >200t km, tak to neni tak strasny.

K takove vymene mam spoustu dalsich otazek, ale predjimat co bude o par let je dnes vesteni z krystalove koule.
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod xdenser » pon 08. led 2024 10:34:59

Čekáme až výroba EV dosáhne takových čísel ze se vyplatí vyrábět neorigo baterky.
Třeba architektura MEB(kam patri i Enyaq) od VW má na to dobré šance.
Navíc u MEB existuje i výroba v Číně a tam se používají jiné baterky - místo LG pouch cells, tam jsou prizmatické od CATL (ktere se pouzivaji i v evrope ale nevim jestli jsou stejne).
Ale konstrukčně (rozměrově) měla by baterka sednout. Takže zbývá jen ji správně připojit případně přeprogramovat RJ (pokud vůbec je potřeba).
Myslím že ti čínské baterky budou levnější než evropské.
I tak vypadá na to že architektura má dost flexibility takže mohou vzniknout i ještě levnější varianty na bázi sodíkových článků. Ale nejdriv LFP.
Treba dokazu si predstavit 60kWh LFP pack v rozmeru 77kWh packu.
Ale ceny pro novy 60kWh LFP jeste nejsou na urovni 150 tisic, resp ne pro maloobchodni vymenu baterky v starem voze.

Ono vlastne trendy jdou proti sobe - levne baterky budou zlevnovat nove vozy, a to je proti vymene baterky u stareho vozu. To musi baterka stat stejne jako prace na vymenu aby se to vyplatilo. Myslim starou opotrebenou za novou, stara KO za pouzitou z bouracky ma smysl i dnes.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
elektromobilista
Příspěvky: 48
Registrován: pon 25. črc 2022 13:46:09

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod elektromobilista » pon 08. led 2024 14:03:23

Je otazne jestli bude mozne vymenit stavajici clanky za identicke a jenom "licencovane" - baterka bude mit jakysi cip podobny cipum v laserovych tiskarnach pro vymenu toneru, kdy vyrobce dela vse proto, aby nic jinyho tam neslo dat - zrovna u BEV to obhaji minimalne bezpecnosti.
Pak bude otazka jestli litiove baterie pujdou vymenit za jiny typ a je jedno jestli LFP a nebo sodikove. Nejvetsi problem neni v baterce, ale prave v SW co bude umozneno.
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod xdenser » pon 08. led 2024 14:13:42

Ted' je spise trend opacny - pravo na opravu.
Problem je spise to ze nemame zadny otevreny standard na battery pack. Ale mozna chceme to moc brzo. Takovy standard muze negativne ovlivnit vyvoj.
VW u dalsi platformy prosazi unified cell - tedy vsechni EV od VW budou mit clanky stejneho formatu nezavisle ne chemii. To by melo zjednodusit vyrobu packu. Pak ale batery pack musi byt opravitelny, jinak to nedava smysl.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Nabíjení v Německu - jak na to jednoduše?

Příspěvekod dracekvo » úte 09. led 2024 6:24:49

Josef píše:koeficient odporu vzduchu CX je na BEV opravdu velky 0.329 se dnes už nevidí


Víte, že písmeno A v názvu automobilky znamená Aerodynamiku? :lol:
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)