EQV - hladový medvěd :)

Moderátor: Josef

Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

EQV - hladový medvěd :)

Příspěvekod Turbo » pon 24. dub 2023 23:13:15

Měl jsem možnost na týden jezdit s EQV, je to pro mě sice kategorie aut, která je zcela mimo moje zorné pole, ale nakonec jsem za tu zkušenost celkem rád.

V podstatě jak k tomu došlo:
Můj velmi dobrý kamarád, se kterým jsme v minulosti zrovna na téma elektromobility vedli většinou celkem vyostřenou debatu, zejména po několika pivech :lol:, měl nedávno svatbu. No, a jelikož se poslední dobou přesouval právě s EQVéčkem (což mě hodně překvapilo), tak jsem si říkal, že ho trochu popíchnu s Teslou a jako svatební dar jsem půjčil novomanželům Teslu. Trochu jsem měl obavu jestli se vůbec ozve, a proto jsem byl poměrně překvapen, že to bylo hned když po svatbě vystřízlivěl, a ještě mi nabídnul právě EQV.

Jen pro představu - když jsem si auto nakonfiguroval podle výbavy, kterou jsem tam identifikoval, tak mi vyšla ceníkovka pouhých 2,860 mio. A to se tam pro elektromobil naprosto fundamentální výbava v roce 2023 nakonfigurovat nedá, viz níže.

Přesednul jsem z Tesly M3, ta auta jsou samozřejmě neskutečně rozdílná, takže jsem měl určitě trochu zkreslenou optiku.

Zkuste si teď prosím udělat tip za kolik by mělo EQV jezdit a pak mi to schválně napište. Moje představa byla v jarních teplotách kolem 25kWh, když to budu šetřit, tak ve městě a kolem města možná i 20. V mrazech po dálnici jsem tušil, že to budou asi dost děsivá čísla.

Začnu tím positivním:
Na autě je komplet vzduchový podvozek (příplatek 120tis) a to jsem tam vnímal jako největší bonus. Sice první 2-3dny jsem z toho měl trochu mořskou nemoc, protože to naladění je možná až moc houpavé, ale na naše silnice pohodovou jízdou fakt pecka.
Dále výborné odhlučnění, hlavně od vozovky, to jsem v autě toho typu ještě asi nezažil. Ale invertor, hlavně při rekuperaci, byl slyšet víc než v Tesle.
No a nakonec řemeslné zpracování jak se sluší a patří na MB, hlavně ve smyslu, že v autě nic nevrzne.

No, a teď to horší:
Na autě je několik (spíš dost) failů, až jsem si říkal, jestli to "někdo" neudělal tak schválně, aby se prostě ukázalo jaká je to "slepá větev".
Ten nejzásadnější je absence tepelného čerpadla (ani za příplatek), a to má samozřejmě pro minibus při potřebě vytápění naprosto fatální dopad na spotřebu. Když jsem si auto přebíral, tak tam svítila poslední spotřeba 42kWh/100km, přišlo mi to jako naprosto šílené číslo, ale říkal jsem si, že kamarád je elektromobilista začátečník, a že to určitě moc nešetří. Ovšem když jsem druhý den ráno v 5°C přijel do práce se spotřebou 38kWh, tak jsem z toho byl naprosto v šoku :shock:, a to jsem jel jak s hnojem a topil na 19°C. Pro srovnání při stejných podmínkách přijíždím s Teslou svižnějším tempem za 15kWh, je to mírně z kopce. Dnes ráno bylo kolem 10°C a přijel jsem za 32kWh.
V sobotu bylo ideálních 20°C a najezdil jsem cca 120km takovou ideální kombinací město/okresky/dálnice pohodovou jízdou, dálnice 110-125kmh, netopilo se vůbec, klima minimálně. Domu jsem přijel za 27kWh. Na autě jsou ještě zimáky. Věřím, že v létě se s tím bude dát kombinovaně jezdit kolem 25kWh, kolem města třeba i 22, což už je docela zkousnutelné. Ale jak je potřeba topit, tak to jsou šílená čísla. A v autě za skoro 3mio fakt mrznout nechcete :D
Další úlet je "startování", kdy musíte auto uvést do chodu přesně jako se to dělalo v minulém tisíciletí - tedy zastrčit klíček a otočit s ním úplně doprava aby se rozsvítilo "ready" a pak se dá teprve řadit a rozjet. V roce 2023 u elektromobilu mi to přijde úplně stejně jako kdyby se spalovací auto startovalo klikou :D Tedy: odemknu auto, zastrčím klíček, "nastartuju", odbrzdím ručku, nastavím rekuperaci a teprve odjíždím... V Tesle neřeším ani jedno, asi proto mi to přijde naprosto komické...
Nechám teď už stranou další věci jako ručičkové budíky, nemožnost časového nabíjení, a že třeba od sedaček v MB jsem čekal trochu víc a další, ale je tam ještě jedna věc, co mi dost pila krev: Auto nerekuperuje úplně do zastavení, ale je tam ta simulace měničového automatu jako to mají třeba korejská auta a mě tohle prostě nevyhovuje, ale tady to funguje ještě ne moc prediktivně, a navíc když auto rekuperuje, zabírá brzda jinde než když to jede jako by na "měnič", a ještě vzhledem k hmotnosti 2600kg (která je sakra znát) jsem z toho dobržďování byl stále lehce nervózní, musíte se na to prostě soustředit a to kazí tu pohodu za volantem. On celý ten pohon je takový lehce zpomalený, unavený, nebo jak to popsat. Zkrátka mi tam chybí takový ten "šestý smysl" který vnímám u Tesly, nebo i u i3.

Co se týče výkonu, byl to po přesednutí taky slušný šok, hlavně ty rozjezdy z křižovatek nejsou zdaleka tak mrštné a je třeba čekat na větší mezery mezi auty, a ani předjíždění rozmetačů rakoviny nejde zdaleka tak hladce, ale v nějakém obecnějším měřítku to nejde úplně špatně.

No, jak to nějak shrnout... asi položením otázky - pro koho to auto vlastně je? Já na to zatím nepřišel :)

Doufám, že to nebude někdo vnímat jako glorifikaci Tesly, mezi těmi auty jsou očekávatelné rozdíly - Tesla nemá řemeslné zpracování jako MB a MB nemá technologie, efektivitu a kreativitu na úrovni jako Tesla. Osobně vnímám rozdíl v druhém případě větší než v tom prvním (a ještě s ohledem na ceny).
Přílohy
IMG_1495.jpeg
IMG_1496.jpeg
IMG_1497.jpeg
IMG_1498.jpeg
IMG_1503.jpeg
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4103
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: EQV - hladový medvěd :)

Příspěvekod Josef » úte 25. dub 2023 6:15:03

Konfigurace, kterou jsem naklikal by byla 2.6 mil. Kč, to je dost. Nechápal jsem, že když chci odvětrávaná sedadla, musím zaplatit 250 tis. Kč za jinou modelovou řadu a dokonce je poplatek i za viditelné VIN pod oknem, už jim prostě jebe. Auto s klíčkem bez tepelného čerpadla za tyhle peníze je nesmysl. Vím, že Bjorn N. s tím jezdil při teplotě kolem 4°C za 30 kWh/100 km při 90 km/h a 40 kWh/100 km při rychlosti 120 km/h, další nesmysl. U nás je půl roku takto chladno, minimálně po ránu a večer. Podobný model v naftě bude stát něco kolem 2.1 mil. Kč, na druhou stranu to bude 4x4 a bude jezdit levněji, pokud někdo nebude EQV nabíjet doma jen z FVE nebo nočních spotových cen. Rychlost nabíjení je taky nic moc (max. 110 kW) a při nabíjení na UFC to bude ježdění za 5 Kč /km, strašný....

Co se týká ježdění v Tesle 3, to zastavování s rekuperací nebo nemožnost nastavení stupně rekuperace by mě na druhou stranu otravovalo, každý to má jinak a většina aut to má jinak než Tesla, tedy jde jen o zvyk. Samozřejmě se nedají ty dvě auta porovnávat ani prostorově ani parametry.

Já osobně bych EQV nechtěl a už vůbec ne za ty peníze. Navíc si musí člověk zvolit 90 kWh baterii (nechápu model s 60 kWh) naopak bych čekával možnost 120 kWh baterie. V zimě s tím jet na lyžování do Itálie nebo Rakouska musí být spíše utrpení a nabíjení každých 150 km je lahůdka.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: EQV - hladový medvěd :)

Příspěvekod Turbo » úte 25. dub 2023 8:10:08

Co koukám nebo čtu recenze, tak se většinou všichni shodují, že one pedal driving je ideální, mám to taky tak, protože nemusíte přešlapovat na brzdu, ale nikomu to nevnucuji.
V Tesle lze nastavit simulace automatu, volné popojíždění, nebo právě rekuperace do zastavení. Intenzita rekuperace se nenastavuje.

Q4 umí rekuperovat do zastavení?

Jinak tu spotřebu jsem trefil, ráno doma 4,5°C, v JBC to ukazovalo 6.

15 vs 38kWh je masakr.
Přílohy
IMG_1533.jpeg
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4103
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: EQV - hladový medvěd :)

Příspěvekod Josef » úte 25. dub 2023 9:52:12

Pokud vím, Q4 nerekuperuje do zastavení, pouze zabrzdi před překážkou. Já jsem si zvykl na ten asijský systém, takže jsme oba spokojeni. :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
xlfd
Příspěvky: 65
Registrován: pon 01. lis 2021 8:42:17
Bydliště: Valašské Klobouky
Kontaktovat uživatele:

Re: EQV - hladový medvěd :)

Příspěvekod xlfd » úte 25. dub 2023 10:15:15

Nezkoušeli jste, jaká je spotřeba v 7 lidech s nutností topit? Jestli není menší?
Peugeot Ion (najeto my: 14,4 tisíc km (za 2,5 let) [Konečná cena na využitý km: 9,77 Kč])
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: EQV - hladový medvěd :)

Příspěvekod Turbo » úte 25. dub 2023 11:08:10

Jo, to je dobrý postřeh ;) Pokud si dobře pamatuju, tak dospělý člověk generuje až 200W tepla, při plném obsazení to určitě není zanedbatelné, ale asi to moc neřeší to úvodní natopení auta, které sebere právě nejvíc energie. U ele dodávek a minibusů bude topení určitě značná výzva.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4103
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: EQV - hladový medvěd :)

Příspěvekod Josef » úte 25. dub 2023 12:39:08

Váha je taky celkem v kopcích znát, to už vidíme i v porovnání CX koeficientu. V zimě -10°C by to bylo v 7 lidech se zavazadly možná 50 kWh/100 km :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
xlfd
Příspěvky: 65
Registrován: pon 01. lis 2021 8:42:17
Bydliště: Valašské Klobouky
Kontaktovat uživatele:

Re: EQV - hladový medvěd :)

Příspěvekod xlfd » úte 25. dub 2023 12:49:51

Pokud to umí natopit z kabelu před odjezdem, tak by se tím mohl aspoň trochu zvednout dojezd (spotřeba samozřejmě zůstane stejná, resp. bude ještě trošičku větší).

Za tu cenu je ale asi lepší jet dvěma autama,
pokud má člověk tolik řidičů a místa na parkování
a cílem je převážet lidi (ne velké předměty).
Peugeot Ion (najeto my: 14,4 tisíc km (za 2,5 let) [Konečná cena na využitý km: 9,77 Kč])
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4103
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: EQV - hladový medvěd :)

Příspěvekod Josef » stř 26. dub 2023 16:22:47

Josef píše:Pokud vím, Q4 nerekuperuje do zastavení, pouze zabrzdi před překážkou. Já jsem si zvykl na ten asijský systém, takže jsme oba spokojeni. :)


Ještě jsem zkoušel režim rekuperace B, kdy je brzdný účinek rekuperace mnohem silnější a autem lze jezdit v podstatě na jeden pedál, nicméně auto nezastaví úplně a jede rychlostí 5 km/h.
Audi Q4 Sportback e-tron 50