V podstatě jak k tomu došlo:
Můj velmi dobrý kamarád, se kterým jsme v minulosti zrovna na téma elektromobility vedli většinou celkem vyostřenou debatu, zejména po několika pivech

Jen pro představu - když jsem si auto nakonfiguroval podle výbavy, kterou jsem tam identifikoval, tak mi vyšla ceníkovka pouhých 2,860 mio. A to se tam pro elektromobil naprosto fundamentální výbava v roce 2023 nakonfigurovat nedá, viz níže.
Přesednul jsem z Tesly M3, ta auta jsou samozřejmě neskutečně rozdílná, takže jsem měl určitě trochu zkreslenou optiku.
Zkuste si teď prosím udělat tip za kolik by mělo EQV jezdit a pak mi to schválně napište. Moje představa byla v jarních teplotách kolem 25kWh, když to budu šetřit, tak ve městě a kolem města možná i 20. V mrazech po dálnici jsem tušil, že to budou asi dost děsivá čísla.
Začnu tím positivním:
Na autě je komplet vzduchový podvozek (příplatek 120tis) a to jsem tam vnímal jako největší bonus. Sice první 2-3dny jsem z toho měl trochu mořskou nemoc, protože to naladění je možná až moc houpavé, ale na naše silnice pohodovou jízdou fakt pecka.
Dále výborné odhlučnění, hlavně od vozovky, to jsem v autě toho typu ještě asi nezažil. Ale invertor, hlavně při rekuperaci, byl slyšet víc než v Tesle.
No a nakonec řemeslné zpracování jak se sluší a patří na MB, hlavně ve smyslu, že v autě nic nevrzne.
No, a teď to horší:
Na autě je několik (spíš dost) failů, až jsem si říkal, jestli to "někdo" neudělal tak schválně, aby se prostě ukázalo jaká je to "slepá větev".
Ten nejzásadnější je absence tepelného čerpadla (ani za příplatek), a to má samozřejmě pro minibus při potřebě vytápění naprosto fatální dopad na spotřebu. Když jsem si auto přebíral, tak tam svítila poslední spotřeba 42kWh/100km, přišlo mi to jako naprosto šílené číslo, ale říkal jsem si, že kamarád je elektromobilista začátečník, a že to určitě moc nešetří. Ovšem když jsem druhý den ráno v 5°C přijel do práce se spotřebou 38kWh, tak jsem z toho byl naprosto v šoku

V sobotu bylo ideálních 20°C a najezdil jsem cca 120km takovou ideální kombinací město/okresky/dálnice pohodovou jízdou, dálnice 110-125kmh, netopilo se vůbec, klima minimálně. Domu jsem přijel za 27kWh. Na autě jsou ještě zimáky. Věřím, že v létě se s tím bude dát kombinovaně jezdit kolem 25kWh, kolem města třeba i 22, což už je docela zkousnutelné. Ale jak je potřeba topit, tak to jsou šílená čísla. A v autě za skoro 3mio fakt mrznout nechcete

Další úlet je "startování", kdy musíte auto uvést do chodu přesně jako se to dělalo v minulém tisíciletí - tedy zastrčit klíček a otočit s ním úplně doprava aby se rozsvítilo "ready" a pak se dá teprve řadit a rozjet. V roce 2023 u elektromobilu mi to přijde úplně stejně jako kdyby se spalovací auto startovalo klikou

Nechám teď už stranou další věci jako ručičkové budíky, nemožnost časového nabíjení, a že třeba od sedaček v MB jsem čekal trochu víc a další, ale je tam ještě jedna věc, co mi dost pila krev: Auto nerekuperuje úplně do zastavení, ale je tam ta simulace měničového automatu jako to mají třeba korejská auta a mě tohle prostě nevyhovuje, ale tady to funguje ještě ne moc prediktivně, a navíc když auto rekuperuje, zabírá brzda jinde než když to jede jako by na "měnič", a ještě vzhledem k hmotnosti 2600kg (která je sakra znát) jsem z toho dobržďování byl stále lehce nervózní, musíte se na to prostě soustředit a to kazí tu pohodu za volantem. On celý ten pohon je takový lehce zpomalený, unavený, nebo jak to popsat. Zkrátka mi tam chybí takový ten "šestý smysl" který vnímám u Tesly, nebo i u i3.
Co se týče výkonu, byl to po přesednutí taky slušný šok, hlavně ty rozjezdy z křižovatek nejsou zdaleka tak mrštné a je třeba čekat na větší mezery mezi auty, a ani předjíždění rozmetačů rakoviny nejde zdaleka tak hladce, ale v nějakém obecnějším měřítku to nejde úplně špatně.
No, jak to nějak shrnout... asi položením otázky - pro koho to auto vlastně je? Já na to zatím nepřišel

Doufám, že to nebude někdo vnímat jako glorifikaci Tesly, mezi těmi auty jsou očekávatelné rozdíly - Tesla nemá řemeslné zpracování jako MB a MB nemá technologie, efektivitu a kreativitu na úrovni jako Tesla. Osobně vnímám rozdíl v druhém případě větší než v tom prvním (a ještě s ohledem na ceny).