Jaký multimetr si pořídit?

aneb zpátky k základům: napětí, proud, zapojování obvodů atd.
Uživatelský avatar
Karel
Příspěvky: 311
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Jaký multimetr si pořídit?

Příspěvekod Karel » ned 23. úno 2020 20:52:49

Rád bych si pořídil přenosný elektronický multimetr, ale výběr na internetu je poměrně velký, takže bych uvítal vaše rady nebo zkušenosti, jaký typ a značku byste mi doporučili.

Bude mi sloužit jednak pro běžné domácí použití a dále na měření napětí trakčních baterií v elektroskůtru/elektromotorce nebo 12V baterie v elektromobilu.

Klidně si připlatím za kvalitu zpracování, ergonomičnost a přesnost měření, na druhou stranu bych si zase nerad pořídil něco, u čeho většinu funkcí nevyužiju.

Co se týká mých základních požadavků:
-kvalitní připojovací kabely/svorky
-automatické nastavení rozsahu měřících hodnot
-možnost podsvícení displeje
-zapuštěný hlavní otočný ovladač
-stojánek
-gumové ochranné pouzdro
-napájení na AAA baterie
-max. cena okolo 2500Kč

Rád bych se zeptal ještě na toto:
Jaké další funkce multimetru kromě měření U/I/R jakožto elektromobilista/elektroskůtrista využiju?
Měl by mít multimetr možnost připojení k PC nebo přes Bluetooth?
Měl by mít multimetr certifikát o kalibraci od výrobce?

Předem díky za vaše názory.
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018), Brammo Enertia Plus (od 04/2018),
Peugeot E-Vivacity (od 09/2018), Emax 110S (od 06/2016 do 08/2018).
Od 06/2016 do dnešního dne najeto celkem 25700 elektrických km!
E-Ryc
Příspěvky: 151
Registrován: ned 24. led 2016 20:25:48

Re: Jaký multimetr si pořídit?

Příspěvekod E-Ryc » pon 24. úno 2020 12:57:23

Muj nazor:
Rozmyslel bych si to automaticke prepinani rozsahu, zatim jsem nevidel takove, ktere by nebylo otravne (dlouho trva, nez uvidis hodnotu). Urcite chces zkratomer (propiskavani) BEZ PRODLEVY. Pro praci s baterkami bych zvazil klestak, ktery umi merit DC proud. Na typ baterky (AA(A) vs 9V) dlab, vydrzi dost dlouho. Logovani pres BT - neumim posoudit, ale pres kabel jsem to krom vyzkouseni nikdy nevyuzil. Certifikat - pokud s tim nebudes merit neco, co chces prodavat, tak to podle me nema zadny vyznam. Pokud potrebujes vetsi presnost, tak levny multimetr a k nemu presnejsi stolni merak.

Za sebe bych sel do kombinace obycejneho meriaku ve stylu DMM-3800, nebude te trapit, kdyz ho pustis na zem a pod, je celkem maly, lehky.. A uprimne, i kdyz mam drazsi, stejne nejvic a nejradsi pouzivam tenhle. A k nemu nejaky ten klestak, napr. neco jako Uni-T 210e. Ale to jsi asi slyset nechtel ;)

Pokud se chces rozsoupnout vic, tak Protek, Fluke,... Pripadne nejaky scope metr, ale to uz jsi daleko pres 2500.
dracekvo
Příspěvky: 538
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Jaký multimetr si pořídit?

Příspěvekod dracekvo » pon 24. úno 2020 15:51:57

Pokud se jedná o multimetr pro takový účel. Tak bych volil klešťák s měřením stejnosměrného proudu.

Třeba UNI-T UT203. Měl jsem ho. Porovnával jsem přesnost s podobným multimetrem za 6 tis a rozdíl minimální, spíše žádný.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 81 tis. km)
Uživatelský avatar
Karel
Příspěvky: 311
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Jaký multimetr si pořídit?

Příspěvekod Karel » pon 24. úno 2020 22:41:06

Díky moc, za tipy, rady a zkušenosti. Nakonec teda půjdu do toho klešťového multimetru. Je fakt, že to v mém případě a pro mé potřeby bude rychlejší a praktičtější než klasický multimetr.
Koukal jsem na netu a je opravdu velký oříšek najít mezi těma x typy i u jednoho výrobce takový přístroj, který umí změřit i DC proud.
Díval jsem se nejprve na nabídku UNI-T, ale tam mě žádný typ nepadl do oka. Pak jsem ještě skouknul Voltcraft a zaujal mě typ VC-523:
https://www.autoprofi.cz/ampermetry-a-v ... 47463.html
Umí změřit napětí až 600V AC/DC, proud až 400A AC/DC, má přesnost 0,8% a rozevření kleští 32mm. Má to i měření teploty, ikdyž nevím, jestli ho využiju. Cena do 2000Kč. Co vy na to?
Přílohy
Digitální+proudové+kleště+VOLTCRAFT+VC-523.jpg
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018), Brammo Enertia Plus (od 04/2018),
Peugeot E-Vivacity (od 09/2018), Emax 110S (od 06/2016 do 08/2018).
Od 06/2016 do dnešního dne najeto celkem 25700 elektrických km!
Havrla
Příspěvky: 119
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaký multimetr si pořídit?

Příspěvekod Havrla » úte 25. úno 2020 21:17:18

Já do dnes vydržel s základním multimetrem co jsem si na kolenou vyprosil k 16ctym narozeninám. Stal tehda 500 :) dnes stojí cca 300 :) a je to 20 let. Neuvěřitelný. Sebe lepci multimetr člověka nespasi :)
Havrla
Jezdive: BMW i3REx; Volvo V70 T6; Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
jvalik
Příspěvky: 18
Registrován: úte 15. pro 2015 22:24:59

Re: Jaký multimetr si pořídit?

Příspěvekod jvalik » sob 29. úno 2020 11:01:17

Ahoj,

nejsem velkej odborník, ale asi bych zvážil, zda je měření 400 A na místě. V elektroskůtru takový proudy nebudou a může se lehce stát, že na menších proudech to bude mít mizernou přesnost/rozlišení. Méně je někdy více.

Kalibrace je drahá věc a tady zbytečná, v podstatě nepotřebuješ znát napětí článků nějak absolutně, zajímají tě hlavně vzájemný rozdíly. To zvládne multimetr za pár korun.

Přenos dat přes BT je zbytečnej, pokud neplánuješ systematickej sběr dat, ale to je nepravděpodobný.

Pokud jde o zmiňovaný scopemetr, drtivá většina výrobků, o který jsem se před časem zajímal, jsou jen dva přístroje v jedné krabičce. Jinými slovy že bych tím měřil třeba proud v čase, to určitě ne. Osciloskop má svoje vstupy, obvykle BNC, měřák zase jiný svoje vstupy a víceméně se jen přepíná, kdo z nich zrovna kreslí na displej.

Ještě bych se pokud možno vyhnul 9 V baterii. Mívá horší výdrž.

Měření teploty funguje obvykle velmi orientačně, stupeň sem, stupeň tam. Nestojí za úvahu.

Hans
Blazer_cz
Příspěvky: 16
Registrován: stř 10. dub 2019 0:16:57
Bydliště: Olomouc

Re: Jaký multimetr si pořídit?

Příspěvekod Blazer_cz » sob 07. bře 2020 7:35:52

Nechci vám vyvracet kleštový multimetr, ale k čemu vám bude měření proudů? Pro diagnostiku baterie potřebujete znát napětí na článcích kvůli jejich balancování. Za jízdy a hlavně při akceleraci kde naběhnou vysoké proudy nejspíše nebudete nic měřit. Za stání tak nepoznáte "tvrdost" baterie. Logování za jízdy přes BT má jakš takš smysl, ale zde potřebujete okamžité hodnoty proudu i napětí a né nějaké snímkování po 5s. Měřící přístroj který tohle zvládne je už v jiné cenové kategorii a určen hlavně pro zkušebny. Také nebývá BT, ale ukládá data na paměťovou kartu.
Můj osobní názor je že je vhodnější velmi přesný měřák napětí s rozlišením minimálně na setiny (0,01), ideálně na tisíciny (0,001). Pak už jen záleží na rukou a hlavě uživatele jak dokáží tyhle informace zpracovat a vyhodnotit.
V případě rozebírání baterie na články a její kompletace pak ještě využijete měření odporu pro párování článků. Tahle činost už ale není moc pro laika!
Nissan Leaf 2013 23kWh, VW Golf V Variant 1,9TDI