Plachtění na neutrál

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Plachtění na neutrál

Příspěvekod Josef » úte 16. čer 2020 6:49:19

Karel píše:Sraz v Olomouci se myslím velmi vydařil, dojel jsem živ a zdráv tam i zpět, poznal jsem cestou i na srazu spoustu nadšenců pro elektromobilitu, setkal jsem se se svými přáteli, naučil jsem se od kamaráda za jízdy z kopce plachtit (zařadit N) a v neposlední řadě jsem nejen v sobě, ale i ve svém elektromobilu odhalil netušený skrytý potenciál co se týká dojezdu na jedno nabití (125km a ještě 20km zbylo v baterce!), takže za mě super 8-)

Pořád si myslím, že plachtěním v N, kdy nedobíjím baterii se spotřeba moc zlepšit nedá až na speciální případy. Při jízdě mimo město jsem schopen dobít až 20% energie pomocí rekuperace, pokud budu plachtit, pojedu sice výrazně rychleji, ale nebudu rekuperovat. Samozřejmě budou situace, kdy pojedu z mírného táhlého kopce 20 km na N, tedy nebudu rekuperovat, protože ta by příliš auto brzdila, pak to samozřejmě smysl dává, ale takových tras moc není, spíše to bude na horách. Na D1 Humpolec-Praha jsou místa, kde se na N dosáhne i 150 km rychlosti, tedy pokud pojedu 120 km/h a budu rekuperovat, tak z toho kopce získám 1km dojezd navíc, což při plachtění o 1 km dál nedojedu díky profilu trasy (následuje jízda do kopce).
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: 5. setkání elektromobilistů Olomouc, Horní náměstí, sobota 9. května 2020 9-17 hodin

Příspěvekod Lama » úte 16. čer 2020 10:29:54

Karel píše:Sraz v Olomouci se myslím velmi vydařil, dojel jsem živ a zdráv tam i zpět, poznal jsem cestou i na srazu spoustu nadšenců pro elektromobilitu, setkal jsem se se svými přáteli, naučil jsem se od kamaráda za jízdy z kopce plachtit (zařadit N) a v neposlední řadě jsem nejen v sobě, ale i ve svém elektromobilu odhalil netušený skrytý potenciál co se týká dojezdu na jedno nabití (125km a ještě 20km zbylo v baterce!), takže za mě super 8-)

Máte v návodu k vozidlu povoleno používat "N" za běžné jízdy? Většina EV to má výslovně povolena pouze při odtahu a to pouze po určitou dobu a hodně malou rychlostí. Hrozí poškození... Ale je to vaše věc. A pokud máte motor s magnety, tak stejně bude odběr i při plachtění cca 1kWh/100km (stejná spotřeba jako při nulové rekuperaci. Pokud chcete maximalizovat dojezd a nemáte možnost nulové rekuperace a musíte to korigovat pedálem akcelerátoru, tak doporučuji aplikaci, ve které uvidíte skutečný odběr energie a podle toho jezdit na nulu, nebo lépe s drobným minusem. Takto jsem u MiEVa byl schopen dosáhnout nemožného ;)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: 5. setkání elektromobilistů Olomouc, Horní náměstí, sobota 9. května 2020 9-17 hodin

Příspěvekod Radovan » úte 16. čer 2020 16:13:05

Lama píše: Máte v návodu k vozidlu povoleno používat "N" za běžné jízdy? Většina EV to má výslovně povolena pouze při odtahu a to pouze po určitou dobu a hodně malou rychlostí. Hrozí poškození... Ale je to vaše věc. A pokud máte motor s magnety, tak stejně bude odběr i při plachtění cca 1kWh/100km (stejná spotřeba jako při nulové rekuperaci. Pokud chcete maximalizovat dojezd a nemáte možnost nulové rekuperace a musíte to korigovat pedálem akcelerátoru, tak doporučuji aplikaci, ve které uvidíte skutečný odběr energie a podle toho jezdit na nulu, nebo lépe s drobným minusem. Takto jsem u MiEVa byl schopen dosáhnout nemožného ;)


Mohu poprosit o aplikaci a typ OBD, který jste používal? Bude pasovat i na Peugeot Ion?
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: 5. setkání elektromobilistů Olomouc, Horní náměstí, sobota 9. května 2020 9-17 hodin

Příspěvekod Lama » úte 16. čer 2020 17:32:19

Radovan píše:
Lama píše: Máte v návodu k vozidlu povoleno používat "N" za běžné jízdy? Většina EV to má výslovně povolena pouze při odtahu a to pouze po určitou dobu a hodně malou rychlostí. Hrozí poškození... Ale je to vaše věc. A pokud máte motor s magnety, tak stejně bude odběr i při plachtění cca 1kWh/100km (stejná spotřeba jako při nulové rekuperaci. Pokud chcete maximalizovat dojezd a nemáte možnost nulové rekuperace a musíte to korigovat pedálem akcelerátoru, tak doporučuji aplikaci, ve které uvidíte skutečný odběr energie a podle toho jezdit na nulu, nebo lépe s drobným minusem. Takto jsem u MiEVa byl schopen dosáhnout nemožného ;)


Mohu poprosit o aplikaci a typ OBD, který jste používal? Bude pasovat i na Peugeot Ion?


Aplikace caniOn je přímo pro Peugeot Ion
https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion&hl=cs
Psal jste tam 23.1.2015 komentář.....No function with my car :-( No conecting with my car

OBDLink LX Bluetooth (4.000 Kč) jako jeden z mála funguje s Peugeot Ion, protože načítá 10x rychleji než běžné za 400 Kč a nedojde k zahlcení.
https://www.alza.cz/auto//torria-diagnostika-obdlink-lx-bluetooth-cz-program-touchscan-d4349057.htm?kampan=adwau_auto-moto_pla_all_auto-moto_naradi_c_1003840__AUPS001&gclid=CjwKCAjw26H3BRB2EiwAy32zhQ0ENhjg6FDdY_xwG1jgx3isLbetOnDA5tPvlo6UaYTX3g8ReXRhUxoCzxcQAvD_BwE
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: 5. setkání elektromobilistů Olomouc, Horní náměstí, sobota 9. května 2020 9-17 hodin

Příspěvekod e-Kája » úte 16. čer 2020 22:22:04

Lama píše:
Karel píše:Sraz v Olomouci se myslím velmi vydařil, dojel jsem živ a zdráv tam i zpět, poznal jsem cestou i na srazu spoustu nadšenců pro elektromobilitu, setkal jsem se se svými přáteli, naučil jsem se od kamaráda za jízdy z kopce plachtit (zařadit N) a v neposlední řadě jsem nejen v sobě, ale i ve svém elektromobilu odhalil netušený skrytý potenciál co se týká dojezdu na jedno nabití (125km a ještě 20km zbylo v baterce!), takže za mě super 8-)

Máte v návodu k vozidlu povoleno používat "N" za běžné jízdy? Většina EV to má výslovně povolena pouze při odtahu a to pouze po určitou dobu a hodně malou rychlostí. Hrozí poškození... Ale je to vaše věc. A pokud máte motor s magnety, tak stejně bude odběr i při plachtění cca 1kWh/100km (stejná spotřeba jako při nulové rekuperaci. Pokud chcete maximalizovat dojezd a nemáte možnost nulové rekuperace a musíte to korigovat pedálem akcelerátoru, tak doporučuji aplikaci, ve které uvidíte skutečný odběr energie a podle toho jezdit na nulu, nebo lépe s drobným minusem. Takto jsem u MiEVa byl schopen dosáhnout nemožného ;)

V manuálu se píše, že při úplně vybité baterii je tažení vozidla se zařazeným N povoleno. Nic víc a nic míň. Kdybych se měl řídit vším co píšou v manuálu, chodil bych do servisu měnit například i prasklý žárovky mlhovek/zpátečky, protože je třeba sundat čalounění v kufru, abych se k nim dostal:-)
Když jsem za jízdy zařadil N, byla jednoznačně cítit ztráta veškerého odporu pohonu. Přirovnal bych to k tomu, jako když rozjedete spalovák, vyřadíte rychlost a vypnete motor. Jediné co se musí vychytat je to, že když vyřazuju z D na N, tak aby nebyl motor zrovna ve fázi silné rekuperace. V tom případě to s autem tak trochu škubne a asi i tomu motoru/převodu to nedělá dobře.
Co se týká efektivity, tak si troufám tvrdit, že kdybych to vyřazování nepoužíval, nikdy bych těch 125+20km neujel.
Síla rekuperace nelze nijak regulovat a je to buď akcelerace při sešlápnutí nebo rekuperace při uvolnění pedálu. Nic víc se s tím dělat nedá. Jo a použitá řadící páka je ta samá jako u spalovací verze Fluence s automatickou převodovkou. Je to prostě spalovák předělaný na elektro, z čehož plynou určité výhody i nevýhody. Žádné zázračné technologie v tom nejsou. Já to nazývám prvním pokusem Renaultu o elektromobil, který se moc nepovedl:-)
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: 5. setkání elektromobilistů Olomouc, Horní náměstí, sobota 9. května 2020 9-17 hodin

Příspěvekod Josef » stř 17. čer 2020 8:17:54

Já jsem v testování při jízdě na N u Kia Soul zjistil, že nefunguje rekuperace, tedy brzdění je natvrdo destičkami. Jakmile se zařadí N, odpojí se převodovka o nápravy, tedy je to vlastně logické.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: 5. setkání elektromobilistů Olomouc, Horní náměstí, sobota 9. května 2020 9-17 hodin

Příspěvekod Lama » stř 17. čer 2020 8:47:59

Josef píše:Já jsem v testování při jízdě na N u Kia Soul zjistil, že nefunguje rekuperace, tedy brzdění je natvrdo destičkami. Jakmile se zařadí N, odpojí se převodovka o nápravy, tedy je to vlastně logické.

Vidím, že tu spojku jste si nedal vymluvit... :)))
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: 5. setkání elektromobilistů Olomouc, Horní náměstí, sobota 9. května 2020 9-17 hodin

Příspěvekod Josef » stř 17. čer 2020 9:07:11

Nebudu auto kvůli tomu rozebírat, ale po zařazení N se auto volno rozdíždí, spotřeba motoru je 0 kW a nefunguje rekuperace, stejně tak to funguje ve vypnutém stavu - je nějaké jiné řešení, aby to takto fungovalo?
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: 5. setkání elektromobilistů Olomouc, Horní náměstí, sobota 9. května 2020 9-17 hodin

Příspěvekod Lama » stř 17. čer 2020 9:35:49

Josef píše:Nebudu auto kvůli tomu rozebírat, ale po zařazení N se auto volno rozdíždí, spotřeba motoru je 0 kW a nefunguje rekuperace, stejně tak to funguje ve vypnutém stavu - je nějaké jiné řešení, aby to takto fungovalo?

Myslím a podle společných šťítků na motoru, převodovce a dalším (KIA & HYUNDAI) máme stejné komponenty a na toto téma jsme si toho napsali dost a nejen zde ale i na Hybridu.
Ano, auto při N (krátkodobě z testovacích důvodů jsem vyzkoušel), stejně tak při rekuperaci 0, jede zcela volně a již z malého kopce se rozjíždí a ukazatel spotřeby v menu auta ukazuje nulu. Když se ale podíváte na spotřebu přes Torque, tak uvidíte spotřebu 0,7 až 1,2 kW podle rychlosti jízdy a naměříte i rychlost otáček motoru !!! Ano, motoru je dodávána potřebná energie, aby se volně točil (energie, který vyrovná sílu magnetů).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Plachtění na neutrál

Příspěvekod Josef » stř 17. čer 2020 11:26:36

Schválně si to vyzkouším v Torque, nicméně to že nefunguje rekuperace se dá určitě zařídit elektronicky, ale proč se auto pohybuje ve vypnutém stavu volně už se elektronicky zařídit nedá. Odborník na asynchronní motory prohlásil, že v žádném případě přes převodovku 1:8 se motor ve vypnutém stavu volně točit nebude. Mám i v autě namontované zařízení, kterým se dá do motoru nastavit 0 kW příkon, ale chová se to jinak než na Neutrál, navíc v N totálně zmizí jakékoli vf zvuky z elektroniky. Co se týká jízdy na N, tak to zavrhuji právě proto, že mi nedává smysl brzdit destičkami bez rekuperace.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
garmont
Příspěvky: 444
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Plachtění na neutrál

Příspěvekod garmont » čtv 18. čer 2020 18:09:58

Lama: používal jste u Mieva i ty ostatní režimy nebo se nakonec ukázalo jako nejlepší volba jezdit na D ?
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Plachtění na neutrál

Příspěvekod Lama » čtv 18. čer 2020 21:35:21

garmont píše:Lama: používal jste u Mieva i ty ostatní režimy nebo se nakonec ukázalo jako nejlepší volba jezdit na D ?

Používal jsem všechny, převážně B.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)