Degradace baterie po 224 tisících km

Moderátor: Josef

Petr
Příspěvky: 34
Registrován: pát 01. led 2016 18:42:42

Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Petr » ned 10. dub 2022 11:04:47

Po prvním testu, kdy jsme měřili degradaci u 78 tisícového Ioniqu 28 kWh, jsme udělali stejný test i u 224 tisícového nájezdu stejného modelu. Obě auta jsou cca stejně dlouho v provozu - 3,5 roku.
Výsledek nás překvapil a taky potěšil. Ve zkratce: vše je v pořádku. ;)
Odkaz na test 224 tisíc: https://www.autonabijecka.cz/jaka-je-de ... sicich-km/
Odkaz na test 78 tisíc: https://www.autonabijecka.cz/vybijeni-a ... tromobilu/
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Josef » ned 10. dub 2022 11:34:13

Jo, ty jejich baterie jsou opravdu výborné, samozřejmě hodně záleží na způsobu nabíjení, stálé nabíjení na DC ty baterie nemají rády. Já mám zatím jen 39 000 km v e-Niro 64 kWh, baterie má SOH 100.5%.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Petr
Příspěvky: 34
Registrován: pát 01. led 2016 18:42:42

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Petr » ned 10. dub 2022 17:24:47

Josef píše:Jo, ty jejich baterie jsou opravdu výborné, samozřejmě hodně záleží na způsobu nabíjení, stálé nabíjení na DC ty baterie nemají rády. Já mám zatím jen 39 000 km v e-Niro 64 kWh, baterie má SOH 100.5%.


Právě ten druhý testovaný Ioniq trávil drtivou většinu nabíjení na DC ... Uvidíme, ještě jsme sehnali jiný s ještě větším nájezdem a takřka jen DC nabíjením, tak uvidíme, co se nám podaří naměřit.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Josef » ned 10. dub 2022 21:24:15

Vím, že v ČR byly dva Kia Souly 28 kWh (to bude asi shodná baterie) nabíjené několikrát denně a výhradně na DC a oba šly do háje na cca 140 tis. km - výměna baterie v záruce, kapacita pod 70%). Rovněž vysoká teplota v místě provozování auta mělo za následek vysokou degradaci, viz Souly v Kalifornii a Arizoně či Nevadě.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Lama » pon 11. dub 2022 8:33:43

Porovnání mezi auty je zajímavé. Škoda, že nebyla zjištěna kapacita baterie u nových vozidel. Výrobcem uváděných využitelných 28 kWh zdaleka neodpovídá. Jak jsem psal, stejných kapacit jako Petr jsem měřil již u nového vozu a při spotřebě rovných 10kWh/100km 280km neujedete (253km, 100-3% při 10,0kWh/100km, při ideálních podmínkách). Provedl jsem na 40 měření kapacity (za 2 roky a 40tis.km) a hodnoty průběžně kolísaly dolů i nahoru.
Asi bych se přikláněl k tomu, že výrobce postupně otvírá bafr, aby co nejdéle vydrželo SOH 100%.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Marek71 » pon 11. dub 2022 9:07:41

Lama píše:Asi bych se přikláněl k tomu, že výrobce postupně otvírá bafr, aby co nejdéle vydrželo SOH 100%.


Přesně tak, to je jediné logické vysvětlení toho "zázraku", že po x desítkách tisíc km je baterie pořád na 100% (jak jsem viděl i v jednom spovenském testu). To prostě není možné. Aby se výrobce chránil před reklamací, tak postupně odemyká část kapacity baterky vyhrazené pro buffer a tím ji udržuje ve "100 %" stavu. Otázka je, jaký bude mít zmenšující se buffer vliv na rychlost nabíjení v oblastech vyššího SOC.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Lama » pon 11. dub 2022 9:13:28

Josef píše:Jo, ty jejich baterie jsou opravdu výborné, samozřejmě hodně záleží na způsobu nabíjení, stálé nabíjení na DC ty baterie nemají rády. Já mám zatím jen 39 000 km v e-Niro 64 kWh, baterie má SOH 100.5%.

Josefe, blahopřeji k SOH 100.5%. Musím se ale zeptat, jak jste to naměřil? Děkuji, L.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Josef » pon 11. dub 2022 11:20:18

Už jsme výpočet probírali minulý rok v tomto tématu.

http://elektroforum.cz/viewtopic.php?p=16293#p16293

V podstatě podobný způsob dělá Bjorn Nyland nebo Luboš pomocí evDash
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Citigo e IV » pon 11. dub 2022 13:21:36

Popravdě řečeno, já si myslím že jste žádnou degradaci baterie nezmeřili, pouze jste sečetli dodanou energii z baterie do vozu při daných podmínkách jako je teplota, příkon, nájezd vozu a to ještě jen tak co Vám umožnila BMS, která je nastavená od výrobce vozu aby postupně uvolňovala kapacitu podle záruky. A to ješte pomocí vlastního vozu který občas kecá podle teploty. A porovnáváte to s hodnotou podle katalogu. Měli jste použít vlastní ampermétr a voltmetr myslím že pro magazín fdrive by to zas nebyl takový problém to zajistit.

Skutečnou degradaci změříte tak, že u nového vozu vyndáte modul nabijete ho na max. napětí podle datového listu, změříte vybíjením dodanou kapacitu na ninimální napětí. A po 3 letech to zopakujete při stejné teplotě.
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod dracekvo » pon 11. dub 2022 19:44:58

Ještě je potřeba počítat také s časovou degradací baterie a s tím, že baterie nemá lineární degradaci.
Takže predikovat ujetí 1 mil km je poněkud úsměvné.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Petr
Příspěvky: 34
Registrován: pát 01. led 2016 18:42:42

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Petr » pon 11. dub 2022 21:25:20

dracekvo píše:Ještě je potřeba počítat také s časovou degradací baterie a s tím, že baterie nemá lineární degradaci.
Takže predikovat ujetí 1 mil km je poněkud úsměvné.


V článku píšu, "pokud by degradace pokračovala stejným tempem" ... Ano, jsme si vědomi toho, že degradace není lineární, ale její křivku bohužel neznáme ...
Petr
Příspěvky: 34
Registrován: pát 01. led 2016 18:42:42

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Petr » pon 11. dub 2022 21:31:37

Citigo e IV píše:Popravdě řečeno, já si myslím že jste žádnou degradaci baterie nezmeřili, pouze jste sečetli dodanou energii z baterie do vozu při daných podmínkách jako je teplota, příkon, nájezd vozu a to ještě jen tak co Vám umožnila BMS, která je nastavená od výrobce vozu aby postupně uvolňovala kapacitu podle záruky. A to ješte pomocí vlastního vozu který občas kecá podle teploty. A porovnáváte to s hodnotou podle katalogu. Měli jste použít vlastní ampermétr a voltmetr myslím že pro magazín fdrive by to zas nebyl takový problém to zajistit.

Skutečnou degradaci změříte tak, že u nového vozu vyndáte modul nabijete ho na max. napětí podle datového listu, změříte vybíjením dodanou kapacitu na ninimální napětí. A po 3 letech to zopakujete při stejné teplotě.


fDrive s testem není s testem spojená ;-) iniciátorem testu jsou jiní ... Načítali jsme data z diagnostiky. Víme, že nás BMS mohla limitovat a víme, že BMS uvolňuje buffer. A uznejte sám - baterii z auta vyndávat asi nebudete ;-)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Josef » úte 12. dub 2022 8:39:13

Tímto způsobem ji prakticky nikdo neměří a autorizovaný servis už vůbec ne. Jeden z mála, kdo to může takto měřit, je Havrla na BMW i3, který baterie kompletně vyndává a rozebírá.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Citigo e IV » úte 12. dub 2022 19:10:51

Autorizovaný servis ji umí změřit prostřednictvím spuštění speciálního programu, ten ji opravdu nepotřebuje vyndávat. Ale měřit to trochu vylepšenou dojezdovou zkouškou je přece blbost, nezměříte degradaci, ale uvolněnou kapacitu, kterou Vám povolí BMS vydat z baterky a pak vnikají takové blbosti jako 100,5%.

Chápu článek na fdrivu je kvuli čtenosti a reklamě pro laiky, ale tahat to sem?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Josef » úte 12. dub 2022 20:15:47

Je to jen váš názor, nic víc, nic méně. Nebudu rozebírat tu použitou metodu, nicméně podobným způsobem měří řada lidí, kteří jsou v tomto světě uznávaní. Jde o měření kapacity, kterou uvolní baterie (BMS), to neznamená kapacitu samotné baterie, což uživateli může být jedno, protože i kdyby měla samotná baterie o 50% větší nebo menší kapacitu, není to podstatné.

Mimochodem nové e-Niro má kapacitu cca 66,5 kWh, tedy 104% SOH.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Citigo e IV » úte 12. dub 2022 20:52:03

Já nezpochybňuji testovací metody uznávaných youtuberů :D

ale mě by fakt zajímala ta skutečná degradace článků v elektro voze, ale asi to je firemní tajemství

někde v rozhovoru Elektro Dad s vývojáři škodovky jsem slyšel informaci, že systém BSM řídí nevyužitelnou kapacitu tak, aby řidič vůbec minimálně do ujetí 100 tis. Km nepoznal pokles dojezdu vozu a výše uvedené meření je přece o dojezdu protože dojezd je kapacita baterky. Takže jaký má smysl dělat tohle měření? Naopak pokud u Ioniqa již po 80 tis. Km je pokles dojezdu 4% tak už tam je něco špatně, to znamená že už buffer nestačí na vyrovnání poklesu kapacity.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Josef » úte 12. dub 2022 22:56:08

V podstatě pokud by byly u všech BEV výměnné baterie jako má NIO, pak kapacitu baterií nebude nikdo zkoumat. Měření baterií pochází z doby, kdy stará auta měly děsivý pokles SOH, jako např. Nissan. Pokud v budoucnu udělá výrobce dostatečný buffer třeba + 15%, tak to taky přestane být zajímavé měřit kapacitu. Co má člověk dělat, když auto nemá žádné závady a jenom ho nabíjí :lol:
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Lama » stř 13. dub 2022 8:18:48

Tomu poklesu 4% po ujetí 80tis.km nevěřím. Příště může Petr naměřit pouze 2% po 160tis.km. Navíc bere jako počátek výrobcem uváděných 28kWh, které neodpovídá skutečnosti.
U starších elektromobilů (Nissan, "trojčata", Soul, ...) bylo krásně vidět jak %SOH klesá a klesal i dojezd.
U novějších (od IoniQ_28, Kona, Niro, ...) již vidíme stále 100 %SOH a dojezd se zřejmě také nemění. IoniQ_28 měl navíc hodně velký "bafr" nahoře i dole. Zajímavé by bylo porovnání rozdílu hodnot SOC_DYSPL (hodnota zobrazovaná řidiči) a SOC_BMS, který by u vozů s nájezdem kolem 250tis.km musel být podstatně menší. U svého vozu s 40tis.km jsem měl pouze SOC_BMS mezi 96,5 - 93,5% při 100% SOH_DYSPL.
Petr ale neměřil u vozu s větším nájezdem větší napětí baterie (článků), což by mohlo potvrzovat, že BMS "pouští" do baterky více a zmenšuje tak "bafr" baterky, aby SOH bylo stále na 100%. Osobně jsem naměřil (měřeno 104x za 40tis.km) napětí celé baterie při 100% SOC_DYSPL mezi 394 - 399,4 V (4,104 - 4,159 V na článek), ale kolísalo to s teplotou baterie.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Turbo » stř 13. dub 2022 11:32:21

Tak přihodím taky něco do ringu: Pokud by se s vyšším nájezdem skutečně snižoval buffer baterie, tak by přece musela mít ztráta kapacity exponenciální průběh, protože s posouváním mezí napětí bude docházet k rychlejší degradaci.
To, že se ten buffer posouvá, má někdo reálně ověřené?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Degradace baterie po 224 tisících km

Příspěvekod Josef » stř 13. dub 2022 12:37:57

Netuším, jak by fungovalo nějaké fyzické zamykání kapacity, podle mě to je jen virtuální věc, nakonec BMS může ukazovat uživateli co chce a vůbec ne realitu. U Nira 64 kWh a bude to stejné i u Soulu nebo Kony, je kapacita nové baterie přes 66 kWh (měřeno a ověřeno z více zdrojů), výrobce uvádí celkovou kapacitu 67,5 kWh. Tedy trvá cca 40-50 tis. km nájezdu, než se dostane baterie na 100% SOH, tedy 64 kWh. Od určitých modelů nelze SOH vyčítat jak to dříve šlo (hodnoty, které se přes OBD II vyčítají, se v řídící jednotce celou dobu nemění). Tohle je podle mě nejjednodušší přístup, protože výrobce definuje využitelnou kapacitu 64 kWh a od toho se odvíjí záruka. Např. eTron 55 má tento buffer násobně větší, konkrétně 8.5 kWh.

Bjorn Nyland změřil u konkrétního testovaného e-Nira kapacitu 65 kWh (udávaná je 64 kWh) a u eTron 55 82.6-83,1 kWh (udávaná je 86.5 kWh), zajímavé.
Audi Q4 Sportback e-tron 50