Říkal jsem si, jestli se v elektroautě mohu spolehnout na indikátor množství energie v baterii. A taky jestli odpovídají procenta kapacity zobrazované na displeji auta zbývající kapacitě energie v baterii.
A jaká je vlastně současná degradace baterie elektromobilu Hyundai Ioniq Electric 28 kWh po 78 tisících a 3,5 letech provozu?
Tak jsme sedli do auta a udělali test. Pravda, nedokončili jsme ho tak, jak jsme zamýšleli. Avšak nalogovaná data dávají dobré odpovědi na otázky výše.
Přidaná hodnota testu: data budou dále použita na FEKT VUT v Brně k dalšímu studiu.
www.autonabijecka.cz/vybijeni-akumulato ... tromobilu/
Degradace a vybíjecí křivka Ioniq 28 kWh
Moderátor: Josef
Re: Degradace a vybíjecí křivka Ioniq 28 kWh
Díky za data a pěkný článek!
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Degradace a vybíjecí křivka Ioniq 28 kWh
Petr píše:Říkal jsem si, jestli se v elektroautě mohu spolehnout na indikátor množství energie v baterii. A taky jestli odpovídají procenta kapacity zobrazované na displeji auta zbývající kapacitě energie v baterii.
A jaká je vlastně současná degradace baterie elektromobilu Hyundai Ioniq Electric 28 kWh po 78 tisících a 3,5 letech provozu?
Tak jsme sedli do auta a udělali test. Pravda, nedokončili jsme ho tak, jak jsme zamýšleli. Avšak nalogovaná data dávají dobré odpovědi na otázky výše.
Přidaná hodnota testu: data budou dále použita na FEKT VUT v Brně k dalšímu studiu.
http://www.autonabijecka.cz/vybijeni-ak ... tromobilu/
Petře, prováděl jste stejné měření i dříve u nového (zánovního vozu)? Bylo by to dobré porovnat, jelikož nelze brát za dogma že 28 kWh je opravdu využitelná kapacita. Pokud ne, pak nelze vůbec prohlásit, že "Bylo zjištěno že zbytková dostupná kapacita battery packu elektromobilu je přibližně 26,7 kWh, což odpovídá poklesu o 4,5 % z původní hodnoty dostupné kapacity 28 kWh."
Já prováděl měření dojezdu u zánovního vozu a ujel jsem při spotřebě rovných 10 kWh/100km 253,2 km 100% - 3%, tedy využitelná kapacita tímto způsobem 26,1 kWh. Podle odebrané energie pak z baterky bylo odebráno 26,3 (34,8 -8,5 rekuperace) a po přepočtu na 100% to dělá 27,1 KWh využitelných. Ta kapacita se nedá takto ale přesně určit (jedině laboratorně). Jel jsem s kolegou a bez topení za ideálních podmínek. Při dalších měřeních až do nájezdu cca 40tis.km a 2 let provozu jsem žádný pokles nezaznamenal. Jen nevěřím, že uváděných 28 kWh je dogma a že to může být baterka od baterky jiné. Pokud jste tedy neporovnával s dřívějším měření, kde jste naměřil těch 28 kWh využitelných, nelze dělat závěry.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Degradace a vybíjecí křivka Ioniq 28 kWh
Bjorn Nyland měřil kapacitu při testování Ioniq 28 kWh a skutečně mu vyšlo 28 kWh. Při nájezdu přes 92 tis. km zopakoval test a vyšlo mu 8% degradace, tedy kapacita 25.8 kWh. Samozřejmě, pokud neznáme kapacitu na začátku, je obtížné dělat přesný test degradace, nicméně se dá předpokládat, že degradace baterie v testu FEKT VUT je na skvělé hodnotě, rozhodně se nedá uvažovat, že by byla nulová, to by byly porušeny fyzikální zákony.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Degradace a vybíjecí křivka Ioniq 28 kWh
Kapacitu u nového auta jsem neměřil. Myslím, že se na kapacitu nového battery packu 28 kWh můžeme spolehnout.