Niro EV 2020 - spotřeba
Moderátor: Josef
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
[quote="Josef"]Musel bych pitvat ty soubory, ale okamžitou spotřebu v kW a A ukazuje jak při nabíjení tak při jízdě. Ještě je fajn si nechat zapisovat data do souboru, pak lze udělat i pěkné grafy z těch hodnot.
Ano, psal jsem, že tyto hodnoty vidím jak v aplikaci, tak přímo v menu vozidla. Nejde ale o spotřebu v kWh/100km...
Ano, psal jsem, že tyto hodnoty vidím jak v aplikaci, tak přímo v menu vozidla. Nejde ale o spotřebu v kWh/100km...
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Možná jsem špatně pochopil otázku Vemblouda, ale ptal se doslova "Napadá mne, zda lze exportovat přes OBD aktuální spotřeby a rychlosti? OBD čtečku mám objednanou a čekám až dorazí." Tedy neříkal nic o průměrné spotřebě na 100 km, tu přece vidí vedle tachometru.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Zdravím,
ano, mám v plánu získat větší množství dat při jízdě různými rychlostmi, ať si udělám obrázek o spotřebě při jízdě rychlostí 100, 110, 120 a 130 km/h.
Zatím se mi nedaří toto sledovat "manuálně" OBD reader zatím stále nedorazil.
Co se týče nulování spotřeby tak auto umí nulovacím tlačítkem nulovat jen dlouhodobou spotřebu, nulování krátkodobé lze nastavit automaticky, např. po každém vypnutí motoru po dobu delší než hodiny.
ano, mám v plánu získat větší množství dat při jízdě různými rychlostmi, ať si udělám obrázek o spotřebě při jízdě rychlostí 100, 110, 120 a 130 km/h.
Zatím se mi nedaří toto sledovat "manuálně" OBD reader zatím stále nedorazil.
Co se týče nulování spotřeby tak auto umí nulovacím tlačítkem nulovat jen dlouhodobou spotřebu, nulování krátkodobé lze nastavit automaticky, např. po každém vypnutí motoru po dobu delší než hodiny.
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Ještě mám dotaz, během poslední jízdy jsme nabíjel na rychlonabíječce CCS 50kW z 20 na 70% a posledních několik minut se z motorového prostoru ozývalo silné hučení ventilátoru a v prostoru obou předních podběhů bylo cítit teplo - jako by se přehřívala baterie a spustilo se její chlazení? Venkovní teplota byla kolem 20°C a prselo, proto jsem seděl v autě a slyšel zvuk chlazení.
Dnes jsme nabíjel na další rychlonabíječce 50 kW u Lidlu v Ostravě a, chtěl jsem nabít na 67% a nabíječka mi sama nabíjení ukončila v 65%, naa nbíješce nebyla žádná chybová zpráva a v autě bylo DC nabíječka byla odpojena zkontrolujte nabíječku.
Nemůže takové chování signalizovat problém s baterií nebo BMS?
Děkuji
Dnes jsme nabíjel na další rychlonabíječce 50 kW u Lidlu v Ostravě a, chtěl jsem nabít na 67% a nabíječka mi sama nabíjení ukončila v 65%, naa nbíješce nebyla žádná chybová zpráva a v autě bylo DC nabíječka byla odpojena zkontrolujte nabíječku.
Nemůže takové chování signalizovat problém s baterií nebo BMS?
Děkuji
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Vembloud píše:Ještě mám dotaz, během poslední jízdy jsme nabíjel na rychlonabíječce CCS 50kW z 20 na 70% a posledních několik minut se z motorového prostoru ozývalo silné hučení ventilátoru a v prostoru obou předních podběhů bylo cítit teplo - jako by se přehřívala baterie a spustilo se její chlazení? Venkovní teplota byla kolem 20°C a prselo, proto jsem seděl v autě a slyšel zvuk chlazení.
Dnes jsme nabíjel na další rychlonabíječce 50 kW u Lidlu v Ostravě a, chtěl jsem nabít na 67% a nabíječka mi sama nabíjení ukončila v 65%, naa nbíješce nebyla žádná chybová zpráva a v autě bylo DC nabíječka byla odpojena zkontrolujte nabíječku.
Nemůže takové chování signalizovat problém s baterií nebo BMS?
Děkuji
To odpojování se mi u IONIQa také na některé nabíječce stane a většinou je to v prvních minutách nabíjení a napíše to chyba DC nabíječky a na nabíječce je červený trojúhelník s chybou. Proto raději odcházím až po cca 3-5 minutách.
Do kolika % se vám Niro na DC nabíjí?
To hučení byl pravděpodobně ventilátor chlazení.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Taky si myslím, že po jízdě a dalším nabíjení je baterie dost zahřátá a začne se chladit, stejně tak to funguje u Kia Soul. To odpojení nabíjení bude chyba nabíječky, pokud by to odpojilo auto, neobjevila by se chybová hláška.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Je pravda, že baterie mohla být zahřátá jízdou. Na DC nabíječkách nabíjím do 60-80%
Jen jednou jsem nabíjel na 90% před delší cestou a to bylo doma přes AC. Do měsíce by měla být 11W nabíječka, jak často nabíjíte na 100% pro balancování baterie?
Jen jednou jsem nabíjel na 90% před delší cestou a to bylo doma přes AC. Do měsíce by měla být 11W nabíječka, jak často nabíjíte na 100% pro balancování baterie?
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Na 100 % nabijím velmi málo, hlavně na veřejných nabíječkách, kde využiju ten čas nabíjení i když v poslední době už ani to ne, abych zbytečně neplatil pokuty, doma nabíjím zásadně do 80%. Balancování baterie má na starost BMS jednotka a není potřeba nabíjet na 100 %.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Děkuji, někde jsem četl, že pro balancování potřebuje BMS jednou za čas nabít na 100%, pokud to není třeba, nebudu dělat, i na delší cesty mi stačí nabít auto těsně před jízdou na 90% a dobít cestou, kolik je potřeba.
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Vembloud píše:Děkuji, někde jsem četl, že pro balancování potřebuje BMS jednou za čas nabít na 100%, pokud to není třeba, nebudu dělat, i na delší cesty mi stačí nabít auto těsně před jízdou na 90% a dobít cestou, kolik je potřeba.
Podle používání (nájezdu), je doporučeno udělat 2x měsíčně plné nabití a velké vybití. Mám osobní zkušenost z měření, jak hodně mohou být články rozházené, když se jezdí pouze po DC a nabíjí se pouze v malém rozsahu od - do. Stačí pak udělat 2 plné cykly na pomalém AC a máte u iOna i 5Ah navíc a nejen číselně, ale prodlouží se okamžitě i dojezd.
Vy máte velkou baterku, tak ji jen tak nerozházíte a BMS již fungují podstatně lépe než dříve.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Co myslite velkym vybitím? Zatím se snažím nevybíjet pod 20%. Vcera se mi nepovedlo zprovoznit Torque ani Soul EV Spy, obě aplikace našly čtečku, ale nenacetla se zadna data. Zkusim dnes a uvidim, at mohu pozorovat jak se baterie chová.
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
To balancování článků (Load Balancing) je celkem věda, jsou v řadě literatur popsány matematické postupy a doporučená elektrická zapojení. Asi jednou za čas neškodí baterii vybít na 10% a nabít na 100%, ale spíš tak 2x ročně, než měsíčně. Člověk si to může přes OBD II sám ověřit co to udělá s baterií a jak dalece jí to prospěje. Já nabíjím na DC jen občas a když doma tak zásadně do 80%. Při nájezdu 65 tis. km mám SOH 97.4%, což je myslím výborná hodnota. Samozřejmě SOH hodnoty se pohybují v nějakém internalu a rozdíl je i zima-léto. Občas to sleduji, ale zatím ty hodnoty ukazují, že nabíjení na AC je pro baterii velmi dobré a časté nabíjení na DC poškozují baterii. Samozřejmě v hodně teplých krajinách je vidět, že degradace kapacity baterie je opravdu velká, z Kalifornie byly dost časté stížnosti.
https://www.researchgate.net/publicatio ... c_Vehicles
https://www.researchgate.net/publicatio ... c_Vehicles
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Vembloud píše:Co myslite velkym vybitím? Zatím se snažím nevybíjet pod 20%. Vcera se mi nepovedlo zprovoznit Torque ani Soul EV Spy, obě aplikace našly čtečku, ale nenacetla se zadna data. Zkusim dnes a uvidim, at mohu pozorovat jak se baterie chová.
Velkým vybitím myslím až na 0% (nic se nestane, auto je na to stavěné, jen je dobré ho co nejdříve dát nabíjet, stejně jako když pak nabijete na 100%, tak ideálně téhož dne vyjet nějaká procenta).
U prvních EV třeba nedocházelo na DC k balancování článků a docházelo k velkým rozdílům (až v extrému je BMS nezvládne stovnat).
Dnešní EV si baterky podstatně více hýčkají, takže moje rada 2x za měsíc byla spíše pro stará EV, jak mne "Josef" opravil. Nečetl jsem návod k e-NIRU co tam doporučují.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
v Návodu se doporučuje AC nabíjení, DC nabíjení může snižovat životnost baterie, nic více tam není, nedoporučují na kolik vybíjet a nabíjet. V létě mám v plánu několik delších tras, tak uvidím jak se bude baterie chovat po týdenním nabíjení na DC.
Doma preferuji AC, na cestách se bez DC neobejdu. Zatím nabíjím asi na 60% pokud nemám v plánu žádné delší trasy, před delší jízdou nabíjím na 80-90% a hned vyrážím, nejvyšší vybití zatím bylo na 16% a ihned jsem dal auto nabíjet.
Doma preferuji AC, na cestách se bez DC neobejdu. Zatím nabíjím asi na 60% pokud nemám v plánu žádné delší trasy, před delší jízdou nabíjím na 80-90% a hned vyrážím, nejvyšší vybití zatím bylo na 16% a ihned jsem dal auto nabíjet.
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Vembloud píše:v Návodu se doporučuje AC nabíjení, DC nabíjení může snižovat životnost baterie, nic více tam není, nedoporučují na kolik vybíjet a nabíjet. V létě mám v plánu několik delších tras, tak uvidím jak se bude baterie chovat po týdenním nabíjení na DC.
Doma preferuji AC, na cestách se bez DC neobejdu. Zatím nabíjím asi na 60% pokud nemám v plánu žádné delší trasy, před delší jízdou nabíjím na 80-90% a hned vyrážím, nejvyšší vybití zatím bylo na 16% a ihned jsem dal auto nabíjet.
Já to mám v návodu u IONIQa podobně. Auto je na ježdění a netřeba koukat na nějaká procenta. Tato naše auta mají dost velkou rezervu kapacity nahoře i dole, čímž se výrobce jistí a dává i velkou záruku na baterii (já mám 8 let a 200 tis.km).
To co zde píšeme o procentech je téměř nutné dodržovat u starších EV (ale měla to i Tesla), kde se nechalo nabít opravdu na 100% (BMS). Také ohledně toho ihned vyjet když je nabito na 100% a ihned nabít, když je vybito na 0% se zde hodně prosazuje, ale třeba ve studii na kterou nahoře odkazuje Josef píší, že pro správné balancování článků a tím i zvětšení procentního rozsahu SOC, se má v těchto úrovních ponechat delší čas. Takže si vyberte, čemu chcete věřit. Ve studii se také píše, že baterii škodí (doslova že je ve stresu), když auto jezdí po špatných silnicích (baterie chce být v klidu, tedy plynulá jízda po rovném hladkém asfaltu...). Dokonce i ElektroDad zmiňuje, že hodně pomalé nabíjení škodí a ve studii píší opak
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Ty údaje o rezervě v kapacitě baterie jsou uvádené u každého auta, většinou to není nic velkého. Např. u Kia eNiro to je pouhé 3,1 kWh tedy 4.6% z celkové kapacity. Pokud se podíváme do jedné z tabulek počtu cyklů v závislosti vidíme, že velmi zásadní je nabíjet auto v co nejmenším rozsahu kapacity, víceméně 20%-80% je doporučovaný standard, nicméně daleko lepší je např. 25%-75%.
Parameters Cycles before capacity reduced to 85%
100% — 25% 2,010
100% — 40% 2,800
100% — 50% 2,800
85% — 25% 4,500
75% — 25% 7,100
Tedy je jasné, že rezerva baterie zdaleka nepokrývá ideální rozsah nabíjení baterie. Elektro Dad se podle mě trochu dostal k tomu, že ty testy jsou trochu zatížené komercí a z praxe vím, že některé jeho vyjádření nejsou pravdivé, někdy i z neznalosti testovaného auta nebo technického problému. Např. v jednom z posledním testu BMW i3 je vyřčeno pár nepravd a celý test je podle mě hodně tendenční.
Parameters Cycles before capacity reduced to 85%
100% — 25% 2,010
100% — 40% 2,800
100% — 50% 2,800
85% — 25% 4,500
75% — 25% 7,100
Tedy je jasné, že rezerva baterie zdaleka nepokrývá ideální rozsah nabíjení baterie. Elektro Dad se podle mě trochu dostal k tomu, že ty testy jsou trochu zatížené komercí a z praxe vím, že některé jeho vyjádření nejsou pravdivé, někdy i z neznalosti testovaného auta nebo technického problému. Např. v jednom z posledním testu BMW i3 je vyřčeno pár nepravd a celý test je podle mě hodně tendenční.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Souhlas, krátké cykly = více celkových cyklů. Ideální by bylo s žádným EV nejezdit ani v celém rozsahu třeba 25-75%, ale 30-40% a po 10-20km nabíjet. Tedy co nejkratší cykly v dolní čtvrtině až polovině, což je použitelné, když budu pravidelně dojíždět pouze 10-20km a vždy dobít pouze to co jsem vyjel. Jenže..., tímto stylem zase dojde k většímu rozházení článků a pak je třeba udělat ten plný cyklus, jinak se zkracuje dojezd a zmenšuje SOC. Několikrát jsem dával odkaz na studii, kdy při hodně nízkém SOC a odstavením auta přes zimu při dojde k samovolné obnově kapacity (dochází k migraci lithia).
Ty volné kapacity (u některých EV menší, u některých větší - Ioniq_28 a eTron mnohem více) jsou u každého EV jiné a někdo má více nahoře, někdo dole, nebo stejně. Výrobce to stanovil tak, aby to pokrylo minimálně záruku (Ioniq_28=10% (5+5) a proto záruka 200 tis.km, Ioniq_38 má méně a proto jen 160 tis.km).
Ty volné kapacity (u některých EV menší, u některých větší - Ioniq_28 a eTron mnohem více) jsou u každého EV jiné a někdo má více nahoře, někdo dole, nebo stejně. Výrobce to stanovil tak, aby to pokrylo minimálně záruku (Ioniq_28=10% (5+5) a proto záruka 200 tis.km, Ioniq_38 má méně a proto jen 160 tis.km).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Největší nevyužitou kapacitu měl Opel Ampera - 30%, takže tím si výrobce zaručil velmi malou viditelnou degradaci baterie. eTron má velkou rezervu právě kvůli rychlému nabíjení. Jak je vidět, u některých aut začíná kolem 70% klesat nabíjecí výkon, konkrétně u Niro 64 kWh už od 40% po skocích a na 73% už nabíjí stejně rychle jako verze 39 kWh. Pokud výrobce rozloží rezervu řekněme 2.3%+2.3% nahoře a dole, pak je vidět na Torque SOH např. 102%, což je fajn, protože degradace má rezervu a teprve po ujetí řekněme 30 tis. km je SOH 100%. Tím si i výrobce dělá rezervu pro záruční podmínky. Pokud by Niro mělo nahoře řekněme +10% nevyužitelné kapacity (což by zdražilo baterii) tak by nabíjelo tu využitelnou část rychleji a degradace využitelné části baterie, pak by ještě na 100 tis. km byla nulová a auto by hlásilo SOH stále přes 100%.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Děkuji za inspirativní zkušenosti, jakmile se domluvím s OBD čtečkou, začnu zkoušet různé režimy a evidovat jak se baterie chová. Záruka na baterii je 7 let/ 150 000 km. Je vidět, že výrobci tuto záruku zkracují, rezerva proto bude relativně malá.
pokud Niro 64kWh zpomaluje nabíjení již od 40% potom by DC nabíjení nemělo baterii tolik vadit?
pokud Niro 64kWh zpomaluje nabíjení již od 40% potom by DC nabíjení nemělo baterii tolik vadit?
Re: Niro EV 2020 - spotřeba
Najde odkaz?Lama píše:Několikrát jsem dával odkaz na studii, kdy při hodně nízkém SOC a odstavením auta přes zimu při dojde k samovolné obnově kapacity (dochází k migraci lithia).