Vodíkové vlaky
Moderátor: Josef
- xlfd
- Příspěvky: 65
- Registrován: pon 01. lis 2021 8:42:17
- Bydliště: Valašské Klobouky
- Kontaktovat uživatele:
Vodíkové vlaky
https://zdopravy.cz/vlaky-na-vodik-dalsi-uz-nechceme-oznamil-jejich-prvni-zakaznik-nakoupi-bateriove-jednotky-171604/
Zajímavé je, že tam píšou, že někde pod tlakem ceny bateriových vlaků si spočítali, že se jim vyplatí tratě elektrifikovat (pomocí trolejí).
Zajímavé je, že tam píšou, že někde pod tlakem ceny bateriových vlaků si spočítali, že se jim vyplatí tratě elektrifikovat (pomocí trolejí).
Peugeot Ion (najeto my: 14,4 tisíc km (za 2,5 let) [Konečná cena na využitý km: 9,77 Kč])
Re: Vodíkové vlaky
Však vodík je největší kokotina pod sluncem.
Jen zelení studenti humanitárních oborů to furt nechtějí pochopit.
Jen zelení studenti humanitárních oborů to furt nechtějí pochopit.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Re: Vodíkové vlaky
Ve vodíku spatřují budoucnost především těžaři, protože se drtivá většina vodíku vyrábí z plynu. Státům se to rovněž líbí, mít palivo do aut pod kontrolou.
Dovedu si ale představit aplikace, že se bude přes den vyrábět z přebytků FVE a z větrných elektráren vodík, který se následně bude využívat jako zdroj energie, když Slunce nesvítí.
Dovedu si ale představit aplikace, že se bude přes den vyrábět z přebytků FVE a z větrných elektráren vodík, který se následně bude využívat jako zdroj energie, když Slunce nesvítí.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Vodíkové vlaky
Ja by spis dovedel predstavit ze z vodiku hned bude vyrabet metan. Ten je mnohem lepsi na dlouhodobe uskladneni.
Ano produkuje CO2 pri spalovani - musi odebirat CO2 ze vzduchu pro neutralitu. A nebo odchytit pri spalovani metanu a zpet do obehu.
Ale baterky byli by lepsi. Uskladneni plynu je docasne reseni. Vyroba a uskladneni vodiku a vyrpoba metanu jsou velice energeticky neefektivni.
Vy investujete X miliard do vyroby vodiku s prebytku v nadeji kupovat levnou elektrinu pro vyrobu a pak najednou nekdo pride z baterkama a odkoupi to draz do baterek porotoze do baterek je to x3-x5 efektivnejsi ( z 1kWh levne elektriny baterka vrati 0.9kWh, kdyz u vodiku bud' rad kdyz 0.2kWh), a vyroba vodiku zkrachuje.
Jedine kdyz na voidk bude se pouzivat primo teplo z jaderneho reaktoru - japonci maji takovy projekt reaktoru ktery se chladi ne vodou ale heliem, jsou tam obrovske teploty, poradne zahraty helium pak se pouziva na kataliticke deleni vodni pary. Ale to nema nic spolecneho s prebytkami.
Ano produkuje CO2 pri spalovani - musi odebirat CO2 ze vzduchu pro neutralitu. A nebo odchytit pri spalovani metanu a zpet do obehu.
Ale baterky byli by lepsi. Uskladneni plynu je docasne reseni. Vyroba a uskladneni vodiku a vyrpoba metanu jsou velice energeticky neefektivni.
Vy investujete X miliard do vyroby vodiku s prebytku v nadeji kupovat levnou elektrinu pro vyrobu a pak najednou nekdo pride z baterkama a odkoupi to draz do baterek porotoze do baterek je to x3-x5 efektivnejsi ( z 1kWh levne elektriny baterka vrati 0.9kWh, kdyz u vodiku bud' rad kdyz 0.2kWh), a vyroba vodiku zkrachuje.
Jedine kdyz na voidk bude se pouzivat primo teplo z jaderneho reaktoru - japonci maji takovy projekt reaktoru ktery se chladi ne vodou ale heliem, jsou tam obrovske teploty, poradne zahraty helium pak se pouziva na kataliticke deleni vodni pary. Ale to nema nic spolecneho s prebytkami.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Re: Vodíkové vlaky
Taky si myslím, že vyrábět syntetický metan je v současnosti nejlepší řešení pro dlouhodobé uchování energie, máme zásobníky a lze je poměrně levně rozšířit, máme infrastrukturu a mnoho využití, vytápění, průmysl, plynové elektrárny atd. Věřím když se začne vyrábět postupně i efektivita poroste. Jediné co schází je správná lobby.
Re: Vodíkové vlaky
Na metanu ale nic ekologického nevidím, nehledě na to, že je methan významný skleníkovým plynem.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Vodíkové vlaky
Tak ale metan se pálí ne? Nikoliv vypouští do vzduchu
CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O
CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Re: Vodíkové vlaky
A z CO2 se zase vyrobí metan CO2 + 4 H2 → CH4 + 2 H2O. Vodík je na skladování extrémně náročný a žádné významné kapacity nemáme. Jinak samozřejmě někdy v budoucnu se možná přesuneme k vodíku, ale přejít na syntetický metan by bylo o mnoho jednodušší a rychlejší.
Re: Vodíkové vlaky
Snižování emisí metanu je celosvětová záležitost (skládky produkují 20% celosvětové produkce metanu) a že bychom ho ještě vyráběli a spalovali na topení? Zachycování CO2 při spalování je 100 % a pravděpodobnost úniku nulová? Účinnost akumulace syntetickými palivy je kolem 30 %. Mě se více líbí gravitační úložiště, které mývají přes 80% účinnost. Dělají se obří s výkonem 20 MWh, ale i malé 250 kWh.
Technologií je spousta, například přímořské státy mohou stavět přílivové generátory. Mě se líbí i domácí chytrá baterie, která umí v noci nakupovat levnou energii a přes den část prodávat. Velký potenciál vidím právě v domácnostech a v elektroautech, které ve spojení vytváří megawatová úložiště. Obecně mám tedy namysli krátkodobá (vyrovnávací) úložiště, dlouhodobá úložiště se takto moc řešit nedají. Jednáme dle naučených vzorců a známe zásobníky plynu, tak je plníme, nic nového zatím nikdo nevymyslel na skladování pro řadu měsíců nebo let v dostatečném množství, ale je to zase jen otázka času. Ukládání energie bude v budoucnu velký business.
Technologií je spousta, například přímořské státy mohou stavět přílivové generátory. Mě se líbí i domácí chytrá baterie, která umí v noci nakupovat levnou energii a přes den část prodávat. Velký potenciál vidím právě v domácnostech a v elektroautech, které ve spojení vytváří megawatová úložiště. Obecně mám tedy namysli krátkodobá (vyrovnávací) úložiště, dlouhodobá úložiště se takto moc řešit nedají. Jednáme dle naučených vzorců a známe zásobníky plynu, tak je plníme, nic nového zatím nikdo nevymyslel na skladování pro řadu měsíců nebo let v dostatečném množství, ale je to zase jen otázka času. Ukládání energie bude v budoucnu velký business.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Vodíkové vlaky
Zatim baterie se optimalizuji na velky vykon a maximalny pocet cyklu. Baterije na dlouhodobe ulozeni museji byt optimalizovane na maximalni hustotu, pocet cyklu a vykon nemuseji byt velke. Priklad pro preziti zimy, kdyz nesviti slunce ja by potreboval baterku na 2MWh ale nabijet-vybijet ji budu max 10kW, je to 0.005C. Take kdyz bude mit i jen 300 cyklu bude stacit na 300let. Ale chtel by ji mit conejmensi. Zatim jsem neslysel ze by vyvijeli podobne baterky - vsechni chteji pro automotive a letadla - tisice cyklu a max hustota vykonu.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Re: Vodíkové vlaky
Plán hezký.
Ale nějak zapomínáš na to, že baterka taky stárne věkem.
Tak k čemu mi je vyrobit baterku udělat jí tak 10 cylků za rok a pak jí za 15-20 let vyhodit až zdegraduje chemicky věkem?
A mě třeba stačí na rok 1MWh. Takže na zimu tak 0,6. Ale nejsou dím ostatní podle sebe.
Co fabriky, další energeticky náročné provozy, lidi co mají TČ?
Ale nějak zapomínáš na to, že baterka taky stárne věkem.
Tak k čemu mi je vyrobit baterku udělat jí tak 10 cylků za rok a pak jí za 15-20 let vyhodit až zdegraduje chemicky věkem?
A mě třeba stačí na rok 1MWh. Takže na zimu tak 0,6. Ale nejsou dím ostatní podle sebe.
Co fabriky, další energeticky náročné provozy, lidi co mají TČ?
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Re: Vodíkové vlaky
Zalezi na cene. Pokud bude levna muze se vyhodit i za 10-15 let. Ja uvadel kapacitu jako priklad pro nizkou hustotu vykonu. Samozrejme musi byt velka podle naroku uzivatele. Ale mas pravdu chemicka degradace je problem. zvlast' kdyz baterka je dlouho nabyta na 100%, coz u dlouhodobeho ulozeni je prave ten pripad - v lete nabijete pak za 3 mesice zacnete vybijet.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Re: Vodíkové vlaky
Josef píše:Snižování emisí metanu je celosvětová záležitost (skládky produkují 20% celosvětové produkce metanu) a že bychom ho ještě vyráběli a spalovali na topení? Zachycování CO2 při spalování je 100 % a pravděpodobnost úniku nulová? Účinnost akumulace syntetickými palivy je kolem 30 %. Mě se více líbí gravitační úložiště, které mývají přes 80% účinnost. Dělají se obří s výkonem 20 MWh, ale i malé 250 kWh.
Technologií je spousta, například přímořské státy mohou stavět přílivové generátory. Mě se líbí i domácí chytrá baterie, která umí v noci nakupovat levnou energii a přes den část prodávat. Velký potenciál vidím právě v domácnostech a v elektroautech, které ve spojení vytváří megawatová úložiště. Obecně mám tedy namysli krátkodobá (vyrovnávací) úložiště, dlouhodobá úložiště se takto moc řešit nedají. Jednáme dle naučených vzorců a známe zásobníky plynu, tak je plníme, nic nového zatím nikdo nevymyslel na skladování pro řadu měsíců nebo let v dostatečném množství, ale je to zase jen otázka času. Ukládání energie bude v budoucnu velký business.
Tak je to za mě nejrychlejší možnost a neříkám, že jediná a na vždy. Co je lepší mít novou technologii CO2 neutrální za 50+ let, nebo ze 70% neutrální za 5let +? Pořád tam zbývá těch 55+ let na zlepšení těch 30%. (čísla jsou jen příklad a můj velmi hrubý odhad) A přechod na nové technologie bude vyžadovat hodně energie.
Re: Vodíkové vlaky
Úplně vidím, jak v nějaké chumelenici (což se občas někde na světě stává) zůstane xx aut.
A jak jim tam nouzově nosí vodík v bandasce na zádech.
Nebo když někomu dojde palivo, tak přijede malinká mobilní vodíková tankovačka, aby to auto bylo vůbec možné nějak dostat ze silnice.
To fakt chceš, samá pozitiva a sociální jistoty.
A jak jim tam nouzově nosí vodík v bandasce na zádech.
Nebo když někomu dojde palivo, tak přijede malinká mobilní vodíková tankovačka, aby to auto bylo vůbec možné nějak dostat ze silnice.
To fakt chceš, samá pozitiva a sociální jistoty.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)