CNG - Škoda Octavia G-tec - zkušenosti
Napsal: sob 27. úno 2016 15:36:42
Ahoj,
jezdím teď dost ve Škodě Octavii G-tec. Troufám si říct, že když dám vedle sebe nějaké starší dieslové auto a moderní elektromobil, tak Octavia III G-tec patří podobně jako hybridy přesně mezi ně - komfortem jízdy, jízdními náklady, ekologií, dojezdem apod. Zde jsou moje postřehy a důvody, proč si to myslím.
Pohonné ústrojí je 1.4TSI 81kW a motor je schopný spalovat jak benzín, tak CNG. Vůz má cca 50 litrovou nádrž na benzín umožnující vozu ujet cca 850km a CNG bomby, kam lze natlačit cca 16kg CNG, což postačuje pro dojezd cca 400km. K přirovnání se zde hodí elektromobil s prodlužovačem dojezdu. Jistota delšího dojezdu je hezká, ale v běžném provozu jeho využití nedává smysl. Nebudu odkládat tankování CNG, abych jezdil za více peněz a méně ekologicky... Z tohoto důvodu jsem zatím neměl důvod plnit benzínovou nádrž do plna a tahat tak sebou zbytečnou hmotnost benzínu navíc.
Fotka z doby, kdy jsem auto přebíral a mělo za sebou různé servisní přesuny - údaje o dojezdech tedy byly dost zmatené.
Tankování CNG - ze začátku jsem s tím trochu bojoval, na některých stanicích se mi např. nepovedlo správně nasadit plnící hadici na auto nebo se mi po tankování třeba minutu nedařilo hadici odpojit. Dále návštěva nějakých CNG stanic je v noci skoro o strach. Zapadlé stojany v průmyslových oblastech kde široko daleko nikdo není (ani obsluha). Člověk je rád, když odtamtud vypadne. Nyní jsem již myslím dostal ten správný grif a jezdím k jedné klasické benzínce, kde je i CNG stojan, takže tankování už vůbec za problematické nepovažuji. Plnění trvá cca 3 minuty.
CNG stanic je sice zatím dost málo, ale dostupné mapy se stanicemi jsou rozhodně použitelnější než v případě nabíjecích stanic pro elektromobily. Obecně většina aplikací s mapami obsahují prakticky všechny stanice v ČR - i jiných provozovatelů. Já si vystačím s aplikací přímo od Škody. Počet CNG stanic je v současnosti v ČR něco přes 100, ale jejich počet rychle roste s tím, jak stoupá obliba tohoto pohonu (což je dost). Já mohu tankovat plyn aniž bych si musel při běžném provozu domov-práce zajíždět, takže zde bez problémů, nemusí to ale platit pro všechny.
Jízdní náklady s CNG - o tom bylo napsáno již hodně. Dá se jezdit pod 1kč/km. Já mám dlouhodobou spotřebu tuším asi 4,2kg CNG na 100km, ale leze to teď dolu - začínal jsem v v tom nejhorším počasí.
Ekologie - CNG je na tom rozhodně lépe než fosilní paliva. Jednak CNG není pouze vedlejší produkt ropy, jako je LPG. Odpadá tedy velký dopad na ekologii při výrobě tohoto paliva. Dále motor při provozu na CNG produkuje výrazně méně škodlivých částic. Podrobněji např. zde: http://www.cng.cz/cs/626/
Jízdní komfort - proč řadím toto auto mezi staré klasické vozy a elektromobily? Je to kombinací start-stop systému, bezklíčkového provozu a tichosti pohonu.
1) Tichost motoru - oktávka mi nikdy nepřišla nějak extra odhlučněná, ale tady se mi někdy stává, že motor vůbec neslyším ani když je spuštěn na volnoběh. Není to tak vždy a není to pouze podle zahřátí motoru. Zatím jsem nevysledoval, proč někdy motor na volnoběh slyším a jindy vůbec - v každém případě se jedná o velice tichý motor. Říká se, že CNG kultivovanost motoru ještě zvyšuje a mohu to potvrdit. Jedná se také o turbo motor, takže není problém držet velmi nízké otáčky i při jízdě. Při pomalé jízdě ho tedy prakticky taky také neslyšíte, protože valivý odpor pneumatik a odpor vzduchu je hlučnější. Jedná se ale o společné rysy všech moderních malých benzínů - s dieslama v podobné cenové kategorii se to nedá srovnat.
2) Jedná se o celkem malý motor, kde mi start-stop systém nečiní problémy. Vypínám ho pouze v kolonách při pomalém popojíždění, kdy se často musím rozjet sekundu po zastavení. Na světelných křižovatkách to nijak nezdržuje a způsobuje, že kdykoliv zmizí hluk od valivého odporu kol, neprodukuje vůbec žádný zvuk ani motor. Pocitově tedy motor přestanete zcela slyšet už při sundání nohy z plynu před dojezdem ke křižovatce. Jeden čas byl toto jeden z důvodů, proč jsem uvažoval o pořízení hybridu od Toyoty. Moderní malé turbobenzíny jsou ale vlastně při provozu ještě tišší než tento hybrid. Nepíská zde rekuperace a při sešlápnutí plynu se motor nemusí tolik točit jako v priusu, protože má turbo. Samozřejmě motor se začne vypínat až po jeho zahřátí, ale to je hned a u hybridu je to vlastně taky tak.
3) bezklíčkový systém - korunu tomu nasazuje tato funkcionalita. Když někam přijedu, vlastně se o běh motoru vůbec nemusím starat stejně jako u elektromobilu. Stačí zastavit (motor se automaticky hned vypne) a vystoupit. Při otevření řidičových dveří při zhaslém motoru auto samo vypíná elektroniku. (Světla zhasnou až po uzamknutí zvenku.) Ještě by po "nastartování" mohl s během motoru počkat do doby, než skutečně šlápnu na plyn.
Stav po natankování - hodnoty se nulují až po rozjezdu.
Řadit se zde ale musí. Octavia s tímto pohonem automat nenabízí. CNG s automatem ale nově nabízí např. VW Caddy. Co se týče Octávky, ještě bych zmínil svůj subjektivní pocit o podvozku - drncá to. Auto přenáší malé nerovnosti do sedačky více, než by se mi líbílo. Dále můžu zmínit mělčí zavazadlový prostor bez místa pro rezervu (auto má pouze opravné sady). U kombi toto může vadit méně než u liftbacku. A mám pocit, že přívěs za tuto oktávku asi nezaháknete, nepřišlo mi, že by vzadu bylo místo pro uchycení koule. Jist si ale nejsem. Každopádně výfuk se také kvůli plynovým bombám nedostane až dozadu - končí ještě před zadními koly.
Nevýhodou je zákaz parkovat v některých veřejných garážích - často bohužel bez bezpečnostního důvodu - CNG lze narozdíl od LPG snadno odvětrat. Poskytovatelům garáží se ale často nechtělo rozdíl mezi rizikem těchto dvou plynů řešit a tak CNG zakázali společně s LPG. S rostoucím počtem těchto aut se ale bude situace zlepšovat.
Z mého pohledu bude CNG teď v kurzu. Elektromobily jsou přece jenom stále ještě dost drahé pro masový trh. Beru tedy CNG jako poslední přestupní stanici, protože věřím a doufám, že elektromobilita bude ta, která se bude smát naposled. Budu ale rád, když si tuto recenzi přečtou i ti, kdož slepě obhajují elektromobil a neseděli v nějakém moderním turbobenzínu. Není to tak černobílé, jako by se mohlo zdát.
jezdím teď dost ve Škodě Octavii G-tec. Troufám si říct, že když dám vedle sebe nějaké starší dieslové auto a moderní elektromobil, tak Octavia III G-tec patří podobně jako hybridy přesně mezi ně - komfortem jízdy, jízdními náklady, ekologií, dojezdem apod. Zde jsou moje postřehy a důvody, proč si to myslím.
Pohonné ústrojí je 1.4TSI 81kW a motor je schopný spalovat jak benzín, tak CNG. Vůz má cca 50 litrovou nádrž na benzín umožnující vozu ujet cca 850km a CNG bomby, kam lze natlačit cca 16kg CNG, což postačuje pro dojezd cca 400km. K přirovnání se zde hodí elektromobil s prodlužovačem dojezdu. Jistota delšího dojezdu je hezká, ale v běžném provozu jeho využití nedává smysl. Nebudu odkládat tankování CNG, abych jezdil za více peněz a méně ekologicky... Z tohoto důvodu jsem zatím neměl důvod plnit benzínovou nádrž do plna a tahat tak sebou zbytečnou hmotnost benzínu navíc.
Fotka z doby, kdy jsem auto přebíral a mělo za sebou různé servisní přesuny - údaje o dojezdech tedy byly dost zmatené.
Tankování CNG - ze začátku jsem s tím trochu bojoval, na některých stanicích se mi např. nepovedlo správně nasadit plnící hadici na auto nebo se mi po tankování třeba minutu nedařilo hadici odpojit. Dále návštěva nějakých CNG stanic je v noci skoro o strach. Zapadlé stojany v průmyslových oblastech kde široko daleko nikdo není (ani obsluha). Člověk je rád, když odtamtud vypadne. Nyní jsem již myslím dostal ten správný grif a jezdím k jedné klasické benzínce, kde je i CNG stojan, takže tankování už vůbec za problematické nepovažuji. Plnění trvá cca 3 minuty.
CNG stanic je sice zatím dost málo, ale dostupné mapy se stanicemi jsou rozhodně použitelnější než v případě nabíjecích stanic pro elektromobily. Obecně většina aplikací s mapami obsahují prakticky všechny stanice v ČR - i jiných provozovatelů. Já si vystačím s aplikací přímo od Škody. Počet CNG stanic je v současnosti v ČR něco přes 100, ale jejich počet rychle roste s tím, jak stoupá obliba tohoto pohonu (což je dost). Já mohu tankovat plyn aniž bych si musel při běžném provozu domov-práce zajíždět, takže zde bez problémů, nemusí to ale platit pro všechny.
Jízdní náklady s CNG - o tom bylo napsáno již hodně. Dá se jezdit pod 1kč/km. Já mám dlouhodobou spotřebu tuším asi 4,2kg CNG na 100km, ale leze to teď dolu - začínal jsem v v tom nejhorším počasí.
Ekologie - CNG je na tom rozhodně lépe než fosilní paliva. Jednak CNG není pouze vedlejší produkt ropy, jako je LPG. Odpadá tedy velký dopad na ekologii při výrobě tohoto paliva. Dále motor při provozu na CNG produkuje výrazně méně škodlivých částic. Podrobněji např. zde: http://www.cng.cz/cs/626/
Jízdní komfort - proč řadím toto auto mezi staré klasické vozy a elektromobily? Je to kombinací start-stop systému, bezklíčkového provozu a tichosti pohonu.
1) Tichost motoru - oktávka mi nikdy nepřišla nějak extra odhlučněná, ale tady se mi někdy stává, že motor vůbec neslyším ani když je spuštěn na volnoběh. Není to tak vždy a není to pouze podle zahřátí motoru. Zatím jsem nevysledoval, proč někdy motor na volnoběh slyším a jindy vůbec - v každém případě se jedná o velice tichý motor. Říká se, že CNG kultivovanost motoru ještě zvyšuje a mohu to potvrdit. Jedná se také o turbo motor, takže není problém držet velmi nízké otáčky i při jízdě. Při pomalé jízdě ho tedy prakticky taky také neslyšíte, protože valivý odpor pneumatik a odpor vzduchu je hlučnější. Jedná se ale o společné rysy všech moderních malých benzínů - s dieslama v podobné cenové kategorii se to nedá srovnat.
2) Jedná se o celkem malý motor, kde mi start-stop systém nečiní problémy. Vypínám ho pouze v kolonách při pomalém popojíždění, kdy se často musím rozjet sekundu po zastavení. Na světelných křižovatkách to nijak nezdržuje a způsobuje, že kdykoliv zmizí hluk od valivého odporu kol, neprodukuje vůbec žádný zvuk ani motor. Pocitově tedy motor přestanete zcela slyšet už při sundání nohy z plynu před dojezdem ke křižovatce. Jeden čas byl toto jeden z důvodů, proč jsem uvažoval o pořízení hybridu od Toyoty. Moderní malé turbobenzíny jsou ale vlastně při provozu ještě tišší než tento hybrid. Nepíská zde rekuperace a při sešlápnutí plynu se motor nemusí tolik točit jako v priusu, protože má turbo. Samozřejmě motor se začne vypínat až po jeho zahřátí, ale to je hned a u hybridu je to vlastně taky tak.
3) bezklíčkový systém - korunu tomu nasazuje tato funkcionalita. Když někam přijedu, vlastně se o běh motoru vůbec nemusím starat stejně jako u elektromobilu. Stačí zastavit (motor se automaticky hned vypne) a vystoupit. Při otevření řidičových dveří při zhaslém motoru auto samo vypíná elektroniku. (Světla zhasnou až po uzamknutí zvenku.) Ještě by po "nastartování" mohl s během motoru počkat do doby, než skutečně šlápnu na plyn.
Stav po natankování - hodnoty se nulují až po rozjezdu.
Řadit se zde ale musí. Octavia s tímto pohonem automat nenabízí. CNG s automatem ale nově nabízí např. VW Caddy. Co se týče Octávky, ještě bych zmínil svůj subjektivní pocit o podvozku - drncá to. Auto přenáší malé nerovnosti do sedačky více, než by se mi líbílo. Dále můžu zmínit mělčí zavazadlový prostor bez místa pro rezervu (auto má pouze opravné sady). U kombi toto může vadit méně než u liftbacku. A mám pocit, že přívěs za tuto oktávku asi nezaháknete, nepřišlo mi, že by vzadu bylo místo pro uchycení koule. Jist si ale nejsem. Každopádně výfuk se také kvůli plynovým bombám nedostane až dozadu - končí ještě před zadními koly.
Nevýhodou je zákaz parkovat v některých veřejných garážích - často bohužel bez bezpečnostního důvodu - CNG lze narozdíl od LPG snadno odvětrat. Poskytovatelům garáží se ale často nechtělo rozdíl mezi rizikem těchto dvou plynů řešit a tak CNG zakázali společně s LPG. S rostoucím počtem těchto aut se ale bude situace zlepšovat.
Z mého pohledu bude CNG teď v kurzu. Elektromobily jsou přece jenom stále ještě dost drahé pro masový trh. Beru tedy CNG jako poslední přestupní stanici, protože věřím a doufám, že elektromobilita bude ta, která se bude smát naposled. Budu ale rád, když si tuto recenzi přečtou i ti, kdož slepě obhajují elektromobil a neseděli v nějakém moderním turbobenzínu. Není to tak černobílé, jako by se mohlo zdát.