Energetická nezávislost

Domácí elektrárny, úložiště energie

Moderátor: Josef

dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Energetická nezávislost

Příspěvekod dracekvo » úte 15. bře 2022 13:57:05

Josef píše:Slunce-Elektřina-BEV


Jo a na zimu si koupíme krávy, které budou chodit dokolečka přivázané k tyči a roztáčet generátor.

Právě že slepá víra v obnovitelné zdroje nás přivedla tam kde jsme.
Němci zavírají jádro, aby to nahradili solárníma panelama a když nesvítí ani nefouká, tak roztáčení naplno turbíny na ruskej plyn.

A to vůbec nemluvím o té pseudo ekologii, kdy se čistá amotová energie nahrazuje plynem ....
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Stagnace trhu s EV

Příspěvekod Josef » úte 15. bře 2022 14:27:53

Naopak, sem nás přivedla slepá víra v ruskou a arabskou naftu a plyn. Už dávno se nemusely budovat nesmyslné polní FVE, které z poloviny vlastní ČEZ, kterému platíme pravidelné "odvody" a mohlo se 30 let podporovat FVE na soukromých domcích a domech či firemních sídlech, či z nich udělaná krytá parkoviště v okolí bytovek apod. Místo toho zabíráme ornou půdu a stíníme rostlinám. To co praktikuje Brusel jako EKO je pitomost, to víme všichni.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Stagnace trhu s EV

Příspěvekod petr.balas » úte 15. bře 2022 14:58:05

Nevím jakou máte doma FVE ale ta moje vyrobí v zimě sotva desetinu toho, co v létě. Takže musíme vymyslet, jak si doma naakumulovat elektriku na ty 3 měsíce, kdy nesvítí. A to bohužel nemá řešení :-(. Nebo to akumulovat ve velkém, tady je jediná varianta vyrábět syntetický plyn a ten v zimě pálit v plynových elektrárnách. Jen pak jaksi cena elektriky v zimě bude astronomická.

Pro boj s CO2 je zatím smysluplné řešení ty 3 zimní měsíce překlepat na něčem spalovacím, jen to chce co nejlevnější elektrárnu a cena paliva klidně může být vyšší. Což jsou bohužel ty plynové elektrárny :-(, bez nich je FVE nepoužitelné.

Takže minimalizovat investice do FVE a maximalizovat investice do větrných elektráren, pokud možno u moře, kde fouká skoro furt. A pro nás, co nemají moře tak je jediná možnost jádro.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Stagnace trhu s EV

Příspěvekod Josef » úte 15. bře 2022 17:44:46

Kdysi jsme chtěli nabízet řešení FVE + kogenerační jednotka, ke které by bylo fajn mít BEV, tomu jsme říkali energetická nezávislost. Přes zimu teplo + elektřina z kogenerace, v létě FVE. Bohužel nebyl zájem.
Přílohy
EZ.jpg
Audi Q4 Sportback e-tron 50
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Stagnace trhu s EV

Příspěvekod petr.balas » úte 15. bře 2022 19:32:39

Napište odkaz na kogenerační jednotku vhodnou jako náhradu za plynový kotel do slušně zatepleného rodinného domku (tepelné ztráty odhadem 8 kW, máme nekondenzační plynový kotel a protopíme za zimu 18 MW).

Ale furt ta kogenerace bude na plyn z Ruska, nabídku na výrobník plynu z přebytků FVE nějak na trhu nevidím :-(.

P.S. pokud by někdo navrhnul tepelné čerpadlo, tak prosím doložit COP či lépe SCOP pro teplotu otopné vody alespoň 50 °C, máme radiátory (hint - nevyjde to).
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Stagnace trhu s EV

Příspěvekod Josef » úte 15. bře 2022 19:45:58

Kogenerační jednotka na pelety, to jsem zapomněl dodat. Chtěli jsme nabízet tyhle
Přílohy
Kog.jpg
Audi Q4 Sportback e-tron 50
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Stagnace trhu s EV

Příspěvekod petr.balas » úte 15. bře 2022 20:06:03

:o pěkné, to by se mi hodně líbilo

Tušíme (alespoň přibližně) cenu?
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
xdenser
Příspěvky: 315
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Stagnace trhu s EV

Příspěvekod xdenser » úte 15. bře 2022 20:13:48

Josef píše:Kogenerační jednotka na pelety, to jsem zapomněl dodat. Chtěli jsme nabízet tyhle

Trochu mi unika smysl kogeneraci v tom to pripade. Spalovanim prece vyrabime teplo pro vytapeni. Aby vyrobili elektrinu musime toho spalit vic.
Kogenerace ma smysl kdyz mame prebytek tepla - ja tady zadny prebytek nevidim.
Jedine co by mohlo byt lepsi - pohanet tim stirlingem tepelne cerpadlo, ale primo, bez konveze v elektrinu. I takl pochybuji ze to bude efektivni.
I jednoduchy plynovy kotel potrebuje pravidelnou udrzbu, a v te jednotce je spousta pohyblivych casti, udrzba sezere jakou koliv vyhodu od kogenerace.
Naposledy upravil(a) xdenser dne úte 15. bře 2022 20:20:29, celkem upraveno 2 x.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Stagnace trhu s EV

Příspěvekod Josef » úte 15. bře 2022 20:19:01

Spalováním se vyrábí teplo a zároveň energie cca 1 kW pro baterie. Nejedná se o přebytek ale průběžnou výrobu tepla i pro stirling. Cena byla před 6 lety poměrně vysoká cca 500 tis., dnes netuším, ale doba určitě hodně pokročila, před 2 lety se chlubila jedna malá firma, že se dostane na 250 tis.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
xlfd
Příspěvky: 64
Registrován: pon 01. lis 2021 8:42:17
Bydliště: Valašské Klobouky
Kontaktovat uživatele:

Re: Stagnace trhu s EV

Příspěvekod xlfd » stř 16. bře 2022 7:33:35

O něčem takovém teď uvažujeme pro obecní výtopnu, která má cca 700 kW kotel. Mě to teda smysl dává. Člověk se na to musí dívat jako na výrobu elektřiny, kdy odpadní teplo plně využije pro vytápění v domech. A pak už ani nevadí, že účinnost výroby té elektřiny je 5 až 10 %.
Peugeot Ion (najeto my: 14,4 tisíc km (za 2,5 let) [Konečná cena na využitý km: 9,77 Kč])
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Stagnace trhu s EV

Příspěvekod Radovan » stř 16. bře 2022 7:42:47

Zkuste se pobavit s panem Mandrygalem z https://young4energy.cz/, taková řešení oni umí. Včetně optimalizace sítě, zrušení odběrných míst atp. Toto je třeba ukázkový příklad dobré praxe https://young4energy.cz/ukazka-reference/budisov/
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Energetická nezávislost

Příspěvekod Josef » stř 16. bře 2022 7:53:08

Asi jste dohledali tady nějaké info o té kogeneraci s peletami.

https://oze.tzb-info.cz/vytapeni-peleta ... stacny-dum

o tomto řešení je i video na youtube

https://www.dumazahrada.cz/clanek/dum-b ... 11118.html

a jedno shrnutí v bakalářce

http://www.ustavkonstruovani.cz/FileDow ... 2017_.pdf/
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Energetická nezávislost

Příspěvekod Radovan » stř 16. bře 2022 8:17:18

Kotel na peletky se stierlingovým motorem, baterie a akumulaci do vody používá projekt Český soběstačný dům https://www.csdum.cz/. a jak říká autor, kotel firma do projektu zapůjčila, páč stojí balík. Bude z toho mít reklamu a data o provozu.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Stagnace trhu s EV

Příspěvekod Štemba » stř 16. bře 2022 8:17:53

petr.balas píše:Napište odkaz na kogenerační jednotku vhodnou jako náhradu za plynový kotel do slušně zatepleného rodinného domku (tepelné ztráty odhadem 8 kW, máme nekondenzační plynový kotel a protopíme za zimu 18 MW).


Nebo jít druhým směrem, než řešit zdroj, tak snížit tepelné ztráty. Pokud to není něco obřího, ale standardní RD s půdorysem kolem 100-110 m2, tak 8 kW tepelných ztrát mi přijde hodně. Měly by být méně jak poloviční.
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Energetická nezávislost

Příspěvekod dracekvo » stř 16. bře 2022 8:31:56

To jako myslíte vážně?

Pokud to čistou náhodou to zařízení bude pracovat na katalogové maximum, tak to během 20 hodin dobije auto na cca 100 km zimní jízdy.
A to ani nemluvím o problému nabíjet auto takto malým výkonem a ztrát tím vzniklých.

Pak se nabízí další otázka. Během těch 20 hodin běhu na plný výkon budu mít vyrobeno 260 kWh tepla. S tím mám dělat co? Otevřít okna, nebo namontovat na střechu velký chladič?

A poslední otázka. Když je život s panelama, el. autem, kogenerační jednotkou v ostrovu tak super, že to nabízíte dalším lidem. Máte to sám takto doma?

Solár jsem měl. Chtít to provozovat v ostrovu se dá. Ale jen za předpokladu, že člověk žije doma sám, případně ve dvojici se stejnou náturou a člověk ROZHODNĚ nevlastní el. auto. A i přes to vče se stejně jednou za čas v ostrovu musí nastartovat centrála.

Navíc trošku zapomínáte, že el. energii nepotřebují jen domácnosti, ale i firmy, kde ty spotřeby jsou v úplně jiných řádech.

Kamionovou dopravu, MHD máte započítanou kde?

Také čím víc bude solárních panelů, tím více roste potřeba zdrojů pro jejich náhradu v době kdy nevyrábí. A to jsou právě ony plynové elektrárny, protože jako jedny z mála jsou schopné rychlých reakcí.

Podívejte se na tuto mapu, kam to ta slavná zelená DE s panelama a větrníkama dopracovala. Jednak cenama, kterejma teď likviduje nižší střední třídu v celé EU, tak produkcí CO2.
https://app.electricitymap.org/zone/CZ

A pak se podívejde na Francii, jakou má produkci CO2 a nebejt provázanosti na burze, tak mají i nejlevnější elektriku.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Energetická nezávislost

Příspěvekod petr.balas » stř 16. bře 2022 9:34:14

2 patra + obytná půda, podlahová plocha cca 260 m2. Kolaudováno v roce 1988. Zatepleny stěny, střecha, stropy ve sklepě, nová okna.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Energetická nezávislost

Příspěvekod Štemba » stř 16. bře 2022 10:01:21

petr.balas píše:2 patra + obytná půda, podlahová plocha cca 260 m2. Kolaudováno v roce 1988. Zatepleny stěny, střecha, stropy ve sklepě, nová okna.

Tak to beru zpět. Na 35 let starý dům to neí zas tak špatné :)
mp1
Příspěvky: 233
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Energetická nezávislost

Příspěvekod mp1 » stř 16. bře 2022 17:21:41

teoretizovať oenergetickej nezávislosti je zbytočmá!
totiž nejestvuje všeobecná dohoda naprieč nielen politickým spektrom, ale ani medzi aktivistami dona a v eu parlamente.
nejestvuje dohoda čo je eko dnes, zajtra, o desať, päťdesiat rokov.!
uhlie sa na sk prestáva ťažiť, posledna elektráreň končí a bude iba dodávať teplo z niečoho "eko".
plan (ruský, zemný, stlačený, kvapalný, ekobio, ... ) rovnako má byť v (radšej) biťčej bujdúcnosti mimo
vietor minulý rok vypiekol veterníky a je jednou z príčin nedostatku.
slnko je zatiaľ pre všetkých fajn,ale aktivisti sa dozvedajú že nie všetko bude v pohode. už počuli o zatmeniach, oblačnosti, ...
a jadro. cez 65 rokov počúvam ao o pár rokov bude fúzia. a na striedačku vyhlásenia za a proti. všetko experti.
akurát že tu a teraz nemáme nikoho kto by je zatváral, dokonca napriek embargu zž druhž let z ruska do bratisklavy s nákladom paliva. oni totiž sk ministerstvo hospodárstva zabudli na hmotnénrezervy a je prázdno.

ps - pre prežitie vo vzžahu kpotravinám postačuje obsiať polia v rozsahu ktorž zvládne súčasný počet koní. na chlieb, peťivo a koláče je to kúsok poľa.