Včerejší konference trochu více komerčněji zaměřená, než jsem předpokládal, ale rozumím, že někdo to platit musí. Celkově to hodnotím spíše kladně.
Nicméně jsem si včera (bohužel) potvrdil své domněnky, že s rozvojem elektromobility to nebude tak růžové, jak bychom si představovali.
1. Dobíjecí infrastruktura
Pro masivnější rozmach elektromobility je to naprosto nezbytný krok, v tom se asi shodneme. Lidé ze sídlišť si EV nebudou pořizovat, dokud nebudou mít kde pohodlně nabíjet. Sice modelů nabíječek (i DC) je aktuálně více na trhu než modelů EV, ale s receptem pro obyvatele sídlišť nikdo zatím nepřichází. Další faktor je ten, že provoz DC stanice (AC neřeším, podle mě veřejné AC nabíjení pro EV nedává moc smysl, možná kola, koloběžky atd.) není nijak extra komerčně zajímavá záležitost, pokud se dá vůbec hovořit o nějaké ziskovosti. Pokud je investice do zřízení DC stanice 1,5mio + (bez pozemku) a navíc technologie poměrně rychle stárne, těžko to bude životaschopné s marží 50hal na kWh. Asi nebyla náhoda, že p. Chmelík z ČEZu mluvil o 10-20Kč za kWh u dobíjecí stanice, což už by provozovateli stanice smysl dávalo, ale samozřejmě to vůbec nedává ekonomicky smysl uživateli EV. Takže solidně začarovaný kruh. Osobně moc nevěřím tomu, že se do budování sítě DC nabíječek pustí někdo bez dotace, a že to bude komerčně životaschopné.
Osobně jsem se od p.Chmelíka dozvěděl, že by měl ČEZ do měsíce spustit platbu za odebrané kWh, což kvituji, ale jsem zvědav na cenovou politiku, kterou jsem se podrobněji nedozvěděl.
2. Dealeři vozidel
Jak tam včera zaznělo, pro dealery jsou EV nutné zlo. Mám s tím také svoji zkušenost. Je třeba vědět, že jejich hlavní zdroj není z prodeje aut, ale z jejich servisu a prodeje ND. Čím servisně náročnější a poruchovější vůz, tím lépe, bohužel je to tak. Proto EV pro ně nejsou zajímavý segment a budou cpát spalováky zákazníkům dokud to půjde. A z tohoto důvodu navíc nelze očekávat, že budou na EV tak velkorysé slevy vůči ceníkovkám, jako u spalováků, což srovnávání cenových hladin také moc nepomůže.
Pokud mají EV ve větší míře nahradit na silnicích spalováky, bude se muset najít zcela odlišný business model jejich prodeje, servisu a tankování, než jak jsme doposud zvyklí.
Ve vší úctě (sám bych to zcela jistě nezvládl lépe) bych si dovolil malou poznámku k nekomerčním přednáškám na konferenci, zejména k té poslední:
Jako laik bych nejspíš nabyl dojmu, že všichni přecházejí k elektromobilitě pouze z ekonomických důvodů, což pro některé je zcela jistě velmi důležité, a bylo tam také (soudě dle dotazů z publika) poměrně silné zastoupení fleetových manažerů. Ale provoz EV sebou přináší i další výhody, o kterých tam mělo být zmíněno. Nulové místní emise, komfortnější jízda a ovládání, účinnost pohonu, rekuperace a také třeba i geopolitický pohled (že jezdit na elektřinu vyrobenou v ČR, je mnohem smysluplnější, než platit za ropu často pošahaným megalomanům, kteří tento výnos investují do lidstva ohrožujících projektů). Zkrátka, že jezdit na ropu je barbarství
))) Vím, že pro nás je to už obehraná písnička, ale pro většinu národa jsou elektromobilsté stále jen ekopomatenci.
Navíc se domnívám, že provoz EV bude mít ekonomicky takto velkorysou výhodu jen dočasně, protože provozovatelé nabíječek budou chtít realizovat zisk, a také že Babiš se o spotřební daň z PHM obrat zcela jistě nenechá.