Topení v elektrickém voze

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Štemba » čtv 17. pro 2020 10:35:34

martin7470 píše:Zajímavé je, že i když je vypnuté topení, automaticky se zapíná vytápění okna (přední okno se nikdy nezamlží) a to aniž by se rozsvítila jakákoli kontrolka. Zatím jsem nepřišel na to, jak vytápění okna vypnout. Vytápění okna má spotřebu cca 550W.

Toto je zajímavé, mě čelní okno netopí pokud jej nezapnu tlačítkem. A soudě dle klidové spotřeby kolem 300W při "nastarovaném" autě se na pozadí určitě nezapíná.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4051
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » čtv 17. pro 2020 13:00:57

Lama píše:Josef:
- Výrobce deklaruje kapacitu při určitých ideálních podmínkách (25°C), nikoliv při -20°C, kdy naopak na možné problémy upozorňuje.
- Baterka má napětí stále stejné při +25 i při -20°C (nuance neřešíme). Změřte si to. Navíc máte dashboard, tak vidíte napětí baterie, které když dobijete do 100% má stejné hodnoty v létě i zimě. Mohu doložit nespočet měření z IONIQa a něco i z KONY.
- když si auto předtápíte, zkuste jet jet těch 15km s topením na OFF a spotřeba bude podobná letní. Já těch 15 km jel včera mezi 9-10kwh/100km a celá trasa 140km, jde byla polovina dálnice jsem jel bez topení (pro TUTBA v zájmu vědy - mohl by to po městě také zkusit a napsat, zda bude jezdit stále za 20kwh/100km) a trasa byla tam a zpět za celkových 13,7 kwh/100km. Stejnou trasu při stejných +4°C jsem jel s lehkým topením (17-20°C) za 16,7 kwh/100km.

Ještě pro zajímavost. Včera jsme s kolegou (každý soji KONOU) jeli 40km po dálnici tempomatových 100km/hod (bez topení) a spotřeba se ustálila na 14,8 - 14,9 kWh/100km (zimní kola, občas stěrače), tedy velmi podobná letní 14,5 kWh/100km (viz. YT zahraniční testy spotřeby KONY na dálnici při 100 a 130 km*hod).


Baterie v autě není Li-Ion článek, ale celý soubor zařízení kolem baterie, který ukazuje to, co vám předkládá infotainment, jiné hodnoty stejně nevidíte. Pořád měříte věci v závislosti co vám ukazuje auto, nikoliv reálné hodnoty.

Věřte, že fyzikální hodnoty baterií Li-Ion jsou dostatečně prokázány a že auta fyzikální vlastněsti nebourají, jen si upravují výstupní hodnoty jak potřebují. Co se týká topení, nemůže mít tak zásadní vliv na spotřebu, u mě to dělá podle typu jízdy při 4°C 11-20% (dálnice-popojíždění po městě) z celkové spotřeby. Tedy když jedu stejný úsek stejně rychle ve 20°C za 10 kWh/100 km a dnes za 16 kWh/100 km tak to prostě nevychází.

Na grafu je jasně vidět jak se hýbe výstupní napětí baterie při 25°C a při -20°C a dané kapacitě, stejné rozhodně není ani být z fyzikálních důvodů nemůže.

Obrázek
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Lama » čtv 17. pro 2020 14:11:31

Josefe, já Vám předkládám i příklady z praxe a Vy jen teorie?
Kolik % je asi rozdíl mezi mojí jízdou se spotřebou 13,7 kterou jsem jel bez topení a 16,7 s topením? Něco přes 20% VZALO TOPENÍ (a mám TČ).
Na přiloženém grafu je vidět značný pokles kapacity baterie v zimě, ale napětí je +/- 4 a něco Voltu (nuance neřešíme jsem psal).
Uvedu ještě jako příklad 12V autobaterii, která má stále stejné napětí (ideálně 12,6V) a je i dobíjena stejným napětím v létě i zimě, pouze její kapacita se snižuje klesající teplotou.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4051
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » čtv 17. pro 2020 14:47:39

Na grafu odečtěte napětí např. při 50% kapacity tedy při +25°C je 3.75 V a při -20°C je + 3.55 V. Při 98 článcích je to viditelný rozdíl ( 367,5V versus 347,9V). Vám to topení tolik žere tedy 20% z celkové spotřeby? Pokud topení bere v průměru 1.5 KW tak za 24 minut je to 0,6 kWh a při spotřebě necelých 6 kWh na těch 40 km je to 10%. Musíte si uvědomit, že pokles kapacity baterie je v tomto případě tak 5%, tedy žádné velké číslo, které by výrazně ovlivnilo měření na tak krátké trase. No nic, já v tom mám jasno, vy zřejmě taky a tak se můžeme věnovat jiným věcem.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Lama » čtv 17. pro 2020 17:58:53

Jasně máme v tom jasno, jen si opravte hodnotu +3,55V na +3,30V, kterou jste asi špatně odečetl. Já klidně mohu doložit napětí všech článků i při 50%, které uvádíte, jelikož si jej také zapisuji a věřte, že léto a zima na hodnoty nemá vliv. Nicméně nemáte zájem, tak nic. 8-)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod martin7470 » čtv 17. pro 2020 18:27:01

Já teda nejsem expert na baterie, přesto se zapojím do diskuze. Baterie má při nízkých teplotách bez zátěže pouze nepatrně nižší napětí. Rozdíl, je při zátěži, kdy při nízké teplotě klesá napětí mnohem více. Příčinou je vzrůstající vnitřní odpor baterie (odpor je při 0 C cca 2,5 x vyšší než při 25 C - pokles napětí při stejném zatížení je tak pro 0C cca 2.5 x vyšší).
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Lama » čtv 17. pro 2020 18:30:30

martin7470: Nu sláva, a je vyřešeno ;)
Děkuji, L 8-)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1069
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 17. pro 2020 18:41:29

Josef píše:Lama: Spotřeba žárovky stejná nebude, protože se mění výstupní napětí baterie, které je stejně závislé na teplotě, jako kapacita. Ve skutečnosti budou možná svítit stejně dlouho.

Dlouhodobě jsem si psal spotřebu na 15 km trase do práce, která trvá cca 20 minut. V létě spotřeba 9,5-10 kWh/100 km, v zimě jsem vyrazil v předtopeném autě, a spotřeba 16,5 kWh/100 km. Topení bralo v průměru 1,5 kW, tedy nemá prakticky na spotřebu na vliv v porovnání se spotřebou auta. Zabýval jsem se tím několik let a jiná možnost nikoho nenapadla, než že to je otázka výpočtu auta. To že auto hlídá teplotu baterie a podle toho počítá dojezd je evidentní. Stačí když se oteplí o několik stupňů a okamžitě stoupne dojezd i bez toho, že by se auto pohlo z místa.
Nemáte šanci bez té matematiky se dobrat správných hodnot. Kdybyste jezdil za stejnou spotřebu v zimě jako v létě, nemůžete čerpat stejnou kapacitu, tedy mění se vám dojezd, ale pak je kapacita baterie úplně jiná, než deklaruje výrobce. Škoda má myslím tento pokles v manuálu, Kia ho tam nemá. Ve skutečnosti je tedy úplně jedno zda máte vyšší spotřebu nebo menší kapacitu, výsledek je stejný a jak stále opakuju je to jen matematika a výsledku se dá dobrat různou cestou.


Pokud jedete do práce 20 minut 15 Km tak to je průměrná rychlost 45 kM/hod 100 Km by jste tedy jel 2,22 hod a to Vám za tu dobu vezme topení teoreticky 3,33 kWh o to se Vám zvýší spotřeba. Tak jaký má to tepelné čerpadlo tedy význam, když tu všichni trvdí že auto bez Tč bere na topení 4x víc. Na úvod jsem dal tabulku, kde se mě na krátkých trasách zvýšila spotřeba o proti létu o 4-5 kWh/100 Km u sice menšího vozu, ale bez Tč.
Podle teoretiků bych měl protopit 12 kWh/100 Km a mít spotřebu 22?
Dokonce jsem někde četl , že při určitých podmínkách na testech ID3 mělo auto s Tč dokonce vyšší spotřebu.
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod martin7470 » čtv 17. pro 2020 18:42:35

Štemba píše:
martin7470 píše:Zajímavé je, že i když je vypnuté topení, automaticky se zapíná vytápění okna (přední okno se nikdy nezamlží) a to aniž by se rozsvítila jakákoli kontrolka. Zatím jsem nepřišel na to, jak vytápění okna vypnout. Vytápění okna má spotřebu cca 550W.

Toto je zajímavé, mě čelní okno netopí pokud jej nezapnu tlačítkem. A soudě dle klidové spotřeby kolem 300W při "nastarovaném" autě se na pozadí určitě nezapíná.


Tak jsem se díval i do manuálu k autě, ohřev okna se řídí automaticky na základě senzoru vlhkosti a teploty a je aktivní, když je větrání v režimu AUTO. Já bohužel nejsem schopný to AUTO vypnout. I když zmačknu tlačítko auto, stále na displeji svítí :-(.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1069
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 17. pro 2020 19:19:25

Ale spotřeba toho okna je minimalni oproti tomu kdyz by jste musel na zamlzene okno pustit horky vzduch. Spina se to na radove minuty. Kdyz to nepotrebujete tak se asi da vytahnout pojistka.
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod martin7470 » čtv 17. pro 2020 19:31:06

Vytápění okna se občas hodí. Myslím si jen, že bych jeho spínání řídil lépe než nějaký senzor :-)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4051
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » čtv 17. pro 2020 23:32:42

Citigo e IV píše: Tak jaký má to tepelné čerpadlo tedy význam, když tu všichni trvdí že auto bez Tč bere na topení 4x víc.


Tady je porovnání Tesla Y s a bez tepelného čerpadla, rozdíl je evidentní. Výrobce samozřejmě nebude investovat do nesmyslu, tedy vyvíjet TČ kdyby to nemělo zásadní vliv.

https://electrek.co/2020/12/03/tesla-mo ... n-results/

Tady je výstup z testu v Norsku, jak vidíte Tesla 3 bez TČ má příšerné ztráty. Tady lze porovnat všech 20 aut včetně Citigo-e, které na tom není špatně. U Kony nesedí WLTP, to je 485 km.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Štemba » čtv 17. pro 2020 23:39:15

martin7470 píše:Tak jsem se díval i do manuálu k autě, ohřev okna se řídí automaticky na základě senzoru vlhkosti a teploty a je aktivní, když je větrání v režimu AUTO. Já bohužel nejsem schopný to AUTO vypnout. I když zmačknu tlačítko auto, stále na displeji svítí :-(.

Auto se vypne změnou rychlosti větráku, ať nahoru či dolů. Alespoň mě to tak funguje.
Při auto ee zapne i topení, ne?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4051
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » pát 18. pro 2020 13:21:11

Dnes pomalá cesta do práce s e-Nirem 22 km za 43 minut :) Celkové množství odebrané energie 3.9 kWh, narekuperováno 1.5 kWh, tedy úbytek z baterie 2.4 kWh. Topení sežralo 20% elektronika 16%. Auto hlásí průměrnou spotřebu 14.2 kWh. Tak a teď se k tomu průměru dopočítejte :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Lama » pát 18. pro 2020 15:39:19

Josefe, co mi to děláte, vy jste dosáhl menší spotřeby s topením než já 8-)
Bez topení by jste atakoval desítku ;)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4051
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » pát 18. pro 2020 16:48:10

To je po městě, venku to je kolem 14% :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Lama » pát 18. pro 2020 17:21:00

Myslel jsem spotřebu po městě bez topení vašich téměř také 10 kWhú100km.

Jen 20% topení po městě je nic, může to být i mnohem více než 50%. Záleží zda jsou a jak dlouhé zastávky.
Na YT je jízda po německé dálnici maximální rychlostí (test ID.3 a KONA při 165km/hod.) a topení dělá jen 1%.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4051
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » pát 18. pro 2020 18:54:24

Jenže to byla je cesta skoro pořád v mírném klesání, cesta zpět po té samé trase je za 19 kWh/100km :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1069
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Citigo e IV » ned 20. pro 2020 11:29:22

Josef píše:Dnes pomalá cesta do práce s e-Nirem 22 km za 43 minut :) Celkové množství odebrané energie 3.9 kWh, narekuperováno 1.5 kWh, tedy úbytek z baterie 2.4 kWh. Topení sežralo 20% elektronika 16%. Auto hlásí průměrnou spotřebu 14.2 kWh. Tak a teď se k tomu průměru dopočítejte :)


A kde jste zíkal ty data, vy víte kde jsou v systému umístěny ty watmetry? Jak jsem psal v jimém vlákně jestli narekuperováno je to co přišlo do baterky, nebo veškerá záporná energie z motoru? Jediná relevantní data máte spotřebu z PP a ty % co Vám hlásí obrazovka, všecho ostatní jsou doměnky.

Každopádně máte v zimě zásadně vyšší spotřebu i přes instalaci tepelného čerpadla, talže výrobci těchto vozů nám něco tají, spotřeba by měla být stejná max o 5-10% vyšší než v létě, protože v létě zase používáte klimatizaci. Když se podíváte do mé tabulky tak v létě mám 1 kwh/100km spotřebu klimatizace a v zimě 4-5 tj. 4x více protože citigo má odporové topení. Ale proč mají vozy s tč vyšší spotřebu v zimě taky o 3-4 kWh/100 Km ?

Když bych si měl za 32 tis. přikupovat do Enyaqa tč. tak bych se asi dost rozmýšlel jestlis se to za životnost vozu vůbec zaplatí + další krám možnost poruch. To už jestli není lepší na opravdu dlouhé zimní cesty třeba do Alp za ty penize nainstalovat do vozu nezávislé topení na kapalná paliva.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4051
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » ned 20. pro 2020 12:33:46

Všechny mnou prezentované údaje spotřeby a rekuperace hlásí auto přes OBD II, tedy domněnky to nejsou, pokud tedy KIA reportuje čísla jak má :)

Některá auta mají TČ v základu, takže se nic nepřikupuje. U škodovek budou za chvíli prodávat zvlášť i volant.
Audi Q4 Sportback e-tron 50