Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Lama » ned 14. úno 2021 14:22:37

Je to krásně měřitelné jako rozdíl hodnot CCC - CDC (Ah) nebo (kWh). Večer zkusím vypsat hodnoty.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » ned 14. úno 2021 15:18:52

Tyhle hodnoty znám, ale to je ovlivněno rekuperací. Mám 2517.9 kWh vybito a 2596.7 nabito. Ten rozdíl je rekuperace, která se postupně načítá.
Přílohy
20210212_094437.jpg
20210212_094437.jpg (157.41 KiB) Zobrazeno 8088 x
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod e-LUKY » ned 14. úno 2021 17:19:55

Takže já mám na rekuperováno za 21 tis ujetých km 209,7 kWh.
To vychází na 100km cca 1kWh.

Je to moc nebo málo?

IMG_20210214_170826.jpg
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » ned 14. úno 2021 19:12:16

Hodnoty CEC a CED se údajně měří bočníky přímo v baterii. Jízda po dálnici je s velmi malou rekuperací a ty toho nalítáš po dálnici hodně. Nicméně se to takto nedá úplně dobře spočítat, uvedu malý příklad. Nabiju 10 x 50 kWh a vykonám X cest kde těch 50 kWh projedu. Jenže zároveň mohu např. 10 % (50 kWh) narekuperovat, tedy uvažujme, že do baterie nateklo 550 kWh a vyteklo 500 kWh. Jenže pokud bude mít baterie účinnost 95 % pak je v baterii o 25 kWh méně, tedy rekuperace musela být vyšší než 10%, ale pokud je ztráta zanedbatelná, pak rekuperace odpovídá. Teď je otázka, jaká je účinnost nabíjení baterie.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod e-LUKY » ned 14. úno 2021 19:40:20

Tak nevím jestli tady a nebo někde jinde ve sloupci se o tom psalo a měřilo.
Na AC vychází ztráta cca 10-15% a na DC je to cca 5%.

Na AC je to ale v usměrňovači a ten by měl být před baterií a tak se do to do toho měření snad nepočítá?
Když to měří co do baterie nateklo a vyteklo, tak by tam ty ztráty neměly být vůbec započítané, a to je dobře.
Já teď nemám na mysli celkovou účinnost ale jen to co do baterie nateče a vyteče.
To by tedy ten ukazatel byl asi správně, aspoň to tak beru.

Spíš jsem se ptal na to množství na rekuperované energie na počet ujetých km.

Jak to máte ostatní, na 100km ?

Mimo město jezdím skoro vždy na adaptivní tempo-mat a ten určuje kolik se na rekuperuje.
Já když jedu tak většinou plachtím a jen pádly si přibrzďuji, když je potřeba ale vyjímečně, víc používám jízdou po městě.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Lama » ned 14. úno 2021 22:00:25

Josef píše:Tyhle hodnoty znám, ale to je ovlivněno rekuperací. Mám 2517.9 kWh vybito a 2596.7 nabito. Ten rozdíl je rekuperace, která se postupně načítá.

Rozdíl by neměl být žádný, kdyby byla účinnost baterie 100%.
Vybito jízdou, topením atd. by se mělo rovnat Nabito dobíjením + rekuperací. Jenže se to nerovná, z čehož usuzuji, že to co chybí jsou ztráty v baterii.
Kdy hodnoty odečítáte? Při 0%, 50%, nebo 100% SOC.BMS?
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » ned 14. úno 2021 22:19:49

e-Luky: Ono je to jak kdy a na jaké trase. Klidně jsem schopen narekuperovat až 20% energie na 25 km trase, která je celou dobu mírně "z kopce", po cestě zpět je to 5%. Běžná rekuperace by měla být kolem 15%, ale jak jsem psal, dálnice je minimum, kopcovitý terén je zase více.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » ned 14. úno 2021 22:22:25

Lama píše:Kdy hodnoty odečítáte? Při 0%, 50%, nebo 100% SOC.BMS?


Teď nerozumím otázce, uvádím vyčtené hodnoty CED a CEC, které se akumulují po celou životnost baterie, SOC na to nemá vliv.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod e-LUKY » ned 14. úno 2021 22:26:26

Josef píše:e-Luky: Ono je to jak kdy a na jaké trase. Klidně jsem schopen narekuperovat až 20% energie na 25 km trase, která je celou dobu mírně "z kopce", po cestě zpět je to 5%. Běžná rekuperace by měla být kolem 15%, ale jak jsem psal, dálnice je minimum, kopcovitý terén je zase více.


**
Jasně, nebavme se o jedné cestě.
Napište průměr jaký máte doposud, dle ujetých km a na rekuperovaných kWh, stejně jak jsem to udělal já.
Myslím i ostatní nejen vás.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » ned 14. úno 2021 22:42:54

Hodnoty vidíš na displeji evDash, ale z toho se to nedá vyvozovat. To byste si musel každý den psát nebo ukládat v evDash, z CEC a CED hodnot to nelze dovodit.

Tady je zajímavá diskuze na téma CEC a CED: https://www.speakev.com/threads/torque- ... on.140410/
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Štemba » ned 14. úno 2021 22:54:42

e-LUKY píše:Jasně, nebavme se o jedné cestě.
Napište průměr jaký máte doposud, dle ujetých km a na rekuperovaných kWh, stejně jak jsem to udělal já.
Myslím i ostatní nejen vás.

Dlouhodobě kolem 3,2kWh/100km.
80% jízd jsou cesty do práce 5km, jedním směrem z kopce takže brzdění (rekuperace).
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod e-LUKY » pon 15. úno 2021 7:41:55

Dík, samozřejmě, každý to bude mít jinak a proto mne to zajímá.
Žádný závěr z toho dělat nebudu jen mne to tak zajímá.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » pon 15. úno 2021 8:15:06

Jak vidno z odkazu rozdíl mezi CEC a CED je cca 96% a to je tedy efektivita nabíjení baterie, rekuperaci z toho dovodit nelze, protože nelze oddělit nabíjení od rekuperace, pro baterii je to stejná věc. Rekuperace by měla být minimálně 5-20% v závislosti na terénu, průměr bude nějakých 15% teda asi trojnásobek toho, co uvádí e-Luky.
Pokud si vezmeme že e-Luky má vybito 4170 kWh a najeto 21 tis. km, vychází celková spotřeba 19.8 kWh/100 km (v tom je započítána i to co auto narekuperovalo). Pokud je tedy spotřeba podle palubního počítače např. 17 kWh/100 km, pak rekuperace dodala cca 19% energie. Možná má moje úvaha ale nějakou chybu.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod e-LUKY » pon 15. úno 2021 8:30:19

Tak určitě tam nějaký rozdíl v celkovém výpočtu bude ale to měření přes OBD asi měří každému stejně. Takže bez ohledu na jednotlivé jízdy a bez ohledu na přesnost měření mne zajímá jak to každému vychází, když to spočítá podle těch dvou vedených hodnot, nic víc a nic míň nechci.

Jelikož si celkové hodnoty často vymazávám, takže nevím jaká je průměrná spotřeba EV, klidně to může být těch 19,8kWh/100km, ale podle toho, že po 100% nabití to ukazuje dojezd vždy mezi 380-410 km, tak ta spotřeba bude asi nižší. Ukazovaná spotřeba je už s topením, které naštěstí nemusím vůbec vypínat. Jinak i teď v těch mrazech mi auto do 1-2 minut vytopí vnitřek na nastavenou teplotu, u spalováku to bylo podstatně déle!
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » pon 15. úno 2021 8:33:10

Já mám aktuální průměrnou spotřebu 16,8 kWh/100 km za celou dobu ježdění a dle výpočtu z CED mám spotřebu 20.4 kWh/100 km.

Mimochodem u Soulu jsem měl CEC 2991 kWh a CED 2847 kWh.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod e-LUKY » pon 15. úno 2021 8:35:18

No a co je tedy správně, tedy spíš reálu?

A ten poměr rekuperace?
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » pon 15. úno 2021 10:03:53

Rekuperace se z toho vyčíst nedá, pouze se dá vyčíst účinnost nabíjení v % , tedy účinnost = CED/CEC*100 (%).

Rekuperace je vidět ale na evDash, bohužel v autě není počítadlo, které by to akumulovalo. Já mám na své trase, při spotřebě cca 10 kWh zhruba 1,8 kWh rekuperace, tedy v kilometrech na 100 km 3,6 kWh. To odpovídá tomu co psal Štemba.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Lama » pon 15. úno 2021 10:13:09

Josef píše:
Lama píše:Kdy hodnoty odečítáte? Při 0%, 50%, nebo 100% SOC.BMS?


Teď nerozumím otázce, uvádím vyčtené hodnoty CED a CEC, které se akumulují po celou životnost baterie, SOC na to nemá vliv.

Někde byl počátek....
Pokud byl počátek na nule, pak po prvním nabití na 100% bude rozdíl roven cca kapacitě baterie. Následnými cykly se rozdíl zvětšuje o ztráty baterie.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » pon 15. úno 2021 11:35:12

Chápu, kde byl počátek se zjistit nedá, protože netuším, zda výrobce baterii nabil a pak resetoval hodnoty počítadel, nebo zda baterie začaly počítat hodnoty v SOC 0%. Obecně bychom mohli říci že SOC bylo 50% když byly počítadla nulová, ale těch 32 kWh nebude na 4000 kWh rozhodující.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
i3rex
Příspěvky: 40
Registrován: úte 21. črc 2020 15:40:35

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod i3rex » pon 15. úno 2021 14:57:40

nokia9500 píše:@Josef
u i3 jsem to neměřil, ale TMX má rozdil mezi stojanem a energii do baterky na AC v létě 3-4% a v zimě 6-7% ... takhle to vychazi i dalsim majitelum Tesly

@i3rex
s i3 teď jezdí přítelkyně, venku hluboko pod nulou auto stoji venku, předehřev nepoužíváme a spotřebu na displeji v autě ukazuje 18.5 ... topení tam má na 23° a většina jizd jsou couračky po okolí, nákupy, škola atd.
vyšší spotřeby se dají udělat stáním na místě a spuštěným topením na max
sedačky nemaji vliv ... ty berou pár desitek wattů


@nokia9500:

Prisla fraktura za eletriku (mam na solo smlouve) tak muzu udelat resume za leden:

ujeto 1793km, podle auta spotreba 19,74 kWh/100km (jestli je v tehle spotrebe i dalkovy predehrev auta netusim - pouzivam denne, nekdy 2x)
na fakture 414 kWh, spotreba od zasuvky tedy vychazi 23,01kWh/100km

Pres den auto stoji venku, pres noc v nevytapene spolecne garazi pod panelakem - prumerna mesicni teplota podle auta -1,56°C

To by vychazelo ze ztrata nabijenim (AC ca. 10,5kW) kolem 17% v pripade ze do spotreby co hlasi auto jde i spotreba na predehrev interieru vzdalene.

H