Výroba replik trolejbusů v ČR

Moderátor: Josef

opatrny
Příspěvky: 12
Registrován: úte 15. pro 2015 22:42:54
Kontaktovat uživatele:

Výroba replik trolejbusů v ČR

Příspěvekod opatrny » čtv 26. pro 2019 13:05:18

trolejbus Keigley 1911

Obrázek
foto obou replik, pro muzeum v GB je to červená, vlevo

Pan Mgr. Jiří Kovář je duší muzejník a nadšený propagátor výroby replik trolejbusů. V Českých Velenicích se již podařily postavit dvě velmi zdařilé repliky - Mercedes-electrique Stoll a model Cedes 1911 s karoserií Bayley
V Rakousko-Uhersku bylo před 1. světovou válkou postaveno několik trolejbusových provozů, jejichž společným rysem bylo využití konstrukce Cedes Stoll – výrobcem vozidel byla rakouská pobočka firmy Mercedes, elektrický proud byl odebírán pomocí čtyřkolového vozíku navrženého Carlem Stollem a zdokonaleného jeho synem Ludwigem, který se pohyboval po dvou nadzemních vodičích.
V roce 1911 byl jeden z podvozků, postavený firmou Austro-Daimler, dovezen společností Cedes Electric Traction Limited do Velké Británie, kde byl karosován firmou EH Bayley v Londýně.

více podrobností na : http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=15173&secid=1

Okrajově jsem se podílel a se zájmem sledoval vývoj pohonu druhého z trolejbusů, který je v současné době v trolejbusovém muzeu Sandtoft v GB. Původní trolejbus měl dva motory v zadních kolech. Přikládám dobovou fotografii, která sloužila pro celkovou představu o budoucí replice:

Obrázek

K vytvoření repliky pro britské muzeum ve Sandtoftu musely být splněny mnohdy náročné požadavky na dobovou věrnost ve vybavení, vzhledu, rozměrech, ... Kompromis se musel udělat v zabezpečení pohonu v kolech - místo jedné nápravy se použily motory na všech kolech, trolejbus je vybaven i nezávislým bateriovým pohonem. Pro úplnost ještě přidávám odkaz na časopis Trolleybus, kde je tato replika zmíněna:

https://drive.google.com/file/d/1eiPWrip-83bjHfy0RdaO1UkJn-efstpJ/view?usp=sharing