Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Moderátor: Josef

Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Vembloud » čtv 26. říj 2017 10:41:41

Diky moc:-)
Zkusim zatim setrit, Potrebuji realny dojezd na jedno nabiti aspon 150 km a to je na hrane zatim u vsech alternativ krome Tesly. Jak je to se snizovani dojezdu, pokud jedu v zime delsi dobu a musim si topit a sem tam pustit klimu na odmlzeni oken? Mate zkusenosti s takovymi podminkami?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 234
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Josef » čtv 26. říj 2017 11:10:58

V současné době je asi nejrozumnější varianta Nissan Leaf 40kWh, eGolf 36 kWh a Chevrolet Bolt 60 kWh. Těch 60km denně se dá jezdit prakticky vším co je dnes na trhu. Já Jezdím trasu 200 km KIa Soulem s jednou 20 minutovou přestávkou, nevidím v tom problém, záleží kam člověk cestuje. V zimě topení a v létě klima není problém, pokud má auto tepelné čerpadlo, tak to bere tak 5km z dojezdu. Běžný dojezd v Soulu Praha a okolí mám 170km s klimou nebo topením. Mám vyzkoušen i dojezd 270 km při teplotě kolem 12°C s 20 minutouvou přestávkou na nabíjení, kde 40% trasy tvořila dálnice.
Obrázek
petr.balas
Příspěvky: 38
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod petr.balas » pát 27. říj 2017 9:40:55

Vembloud píše:Diky moc:-)
Zkusim zatim setrit, Potrebuji realny dojezd na jedno nabiti aspon 150 km a to je na hrane zatim u vsech alternativ krome Tesly. Jak je to se snizovani dojezdu, pokud jedu v zime delsi dobu a musim si topit a sem tam pustit klimu na odmlzeni oken? Mate zkusenosti s takovymi podminkami?


S Nissan Leaf 24 kWh máme bez problémů a omezování se dojezd 130 km v létě, 110 v zimě (je to model bez tepelného čerpadla). T.j. cokoliv s alespoň 35 kWh baterií a tepelným čerpadlem bude OK.

Ad odmlžení oken - jako energeticky nejvýhodnější se ukázalo v zimě topit na 17 stupňů, a foukat to na přední sklo. Pak není potřeba odmlžovat. Netopit a každou chvíli odmlžovat vycházelo hůře.
2,5 roku, 75.000 km, Nissan Leaf 24kWh
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Vembloud » pát 27. říj 2017 10:47:00

Diky moc, toto jsou dulezite info. Domluvim si predvadeci jizdu a uz nebude asi cesty zpet;-)
Neni tu nahodou stastny majitel Leafu nebo Soulu z ostravska?
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Vembloud » pát 27. říj 2017 10:48:22

Josef píše:V současné době je asi nejrozumnější varianta Nissan Leaf 40kWh, eGolf 36 kWh a Chevrolet Bolt 60 kWh. Těch 60km denně se dá jezdit prakticky vším co je dnes na trhu. Já Jezdím trasu 200 km KIa Soulem s jednou 20 minutovou přestávkou, nevidím v tom problém, záleží kam člověk cestuje. V zimě topení a v létě klima není problém, pokud má auto tepelné čerpadlo, tak to bere tak 5km z dojezdu. Běžný dojezd v Soulu Praha a okolí mám 170km s klimou nebo topením. Mám vyzkoušen i dojezd 270 km při teplotě kolem 12°C s 20 minutouvou přestávkou na nabíjení, kde 40% trasy tvořila dálnice.


Super, diky za info.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 342
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » pát 27. říj 2017 12:41:45

Vembloud píše:Diky moc, toto jsou dulezite info. Domluvim si predvadeci jizdu a uz nebude asi cesty zpet;-)
Neni tu nahodou stastny majitel Leafu nebo Soulu z ostravska?


Nejbližší Soul na svezení bude asi Olomouc a Eco taxi http://www.ecotaxiolomouc.cz/, mají hned 2 kousky, jinak až Pemm Brno, který je 100% prodává http://www.kia-brno.cz/.

Předváděčku Leafu není problém dohodnout s Autobond Nissan Ostrava-Hrabová u Makra http://www.autobond.cz/?provozovny=nissan-3 , dnes jsem jel kolem a stál tam předváděcí kousek nebo v Opavě http://nissan.nissanreprecar.cz/kontakt .
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 66 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 24 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Vembloud » pát 27. říj 2017 13:12:41

Super, jeste otazka na majitele, kteri maji EV delsi dobu. Jak je to s zivotnosto baterie po nekolika letech? Bude se kapacita snizovat postupne pomalu, nebo po nejakych 7 letech najednou odejde 50% kapacity? Da se stara baterie nejak rozumne recyklovat nebo se clovek musi smirit s tim ze bud koupi novou baterii v cene pulky auta nebo auto odepise a koupi si nove?
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 342
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » pát 27. říj 2017 14:25:21

To je otázka, na kterou Vám nikdo neodpoví. Někomu rychleji, někomu méně rychle, někomu skoro vůbec. je to otázka stylu jízdy, nabíjení a podmínek provozování. Obvyklé garance od výrobce, že kapacita neklesne pod 80% jsou 5, 7, 8 i 10 let. U dnes na trhu nejlevnějšího sériově vyráběného Peugeotu Ion (trojčata Mitsubishi iMiev/Citroen Zero) je třeba 5 let.
Baterie se skládá z článků, u Ionu třeba z 88, u Tesly z 8 tisíc. Elektromobilisté už si umí proměřit SW podobně jako servis co je špatně a šikovnější i vyměnit bez servisu článek či více.
Baterku recykluje dnes výrobce, v podstatě z ní skládá statická úložiště pro obnovitelné zdroje, typicky FVE (Třeba Toyota je dává sponzorsky do národních parků v USA, aby byly soběstačné a měly ostrovní systémy) nebo malé kontejnery na vyrovnávání špiček u rychlonabíječek (naposledy Renault).
Baterka doposud vždy auto bohatě přežila. Nejstarší NiCD v Peugeotu 106 electric z roku 1999 dodnes jezdí, jen má po 18 letech a 270 tis. km 20% úbytek ze 100 na 80 km dojezdu.
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 66 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 24 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Vembloud » pát 27. říj 2017 14:46:32

Radovan píše:To je otázka, na kterou Vám nikdo neodpoví. Někomu rychleji, někomu méně rychle, někomu skoro vůbec. je to otázka stylu jízdy, nabíjení a podmínek provozování. Obvyklé garance od výrobce, že kapacita neklesne pod 80% jsou 5, 7, 8 i 10 let. U dnes na trhu nejlevnějšího sériově vyráběného Peugeotu Ion (trojčata Mitsubishi iMiev/Citroen Zero) je třeba 5 let.
Baterie se skládá z článků, u Ionu třeba z 88, u Tesly z 8 tisíc. Elektromobilisté už si umí proměřit SW podobně jako servis co je špatně a šikovnější i vyměnit bez servisu článek či více.
Baterku recykluje dnes výrobce, v podstatě z ní skládá statická úložiště pro obnovitelné zdroje, typicky FVE (Třeba Toyota je dává sponzorsky do národních parků v USA, aby byly soběstačné a měly ostrovní systémy) nebo malé kontejnery na vyrovnávání špiček u rychlonabíječek (naposledy Renault).
Baterka doposud vždy auto bohatě přežila. Nejstarší NiCD v Peugeotu 106 electric z roku 1999 dodnes jezdí, jen má po 18 letech a 270 tis. km 20% úbytek ze 100 na 80 km dojezdu.

Děkuji za zodpovezeni, cekal jsem ze zivotnost baterii bude podstatne horsi.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 234
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Josef » ned 29. říj 2017 14:47:04

Jen doplním, že někdo musí baterii (tedy nějakou část) řešit i po roce provozu a v podstatě je to podobné jako u běžných aut, někdo nemusí na auto sáhnout mnoho let a někdo musí do servisu každé 4 měsíce. U EV je zpravidla problém pouze s baterií. U Soulu někomu odchází malá 12V baterie, mě odešla v záruce po 1,5 roce, ale to je marginální problém. Kolik bude po mnoha letech stát nová hlavní baterie si nikdo dnes netroufne odhadnout. Dnes je náklad na baterii kolem 200 USD/kWh, ovšem prodejní cena bývá dvojnásobná, tedy u Soulu odhaduji kolem 6 tis. EUR, což člověk ušetří náklady oproti spalovacímu motoru klidně za 2 roky, záleží na ročním nájezdu.
Obrázek
petr.balas
Příspěvky: 38
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod petr.balas » ned 29. říj 2017 15:38:45

Vembloud píše:Super, jeste otazka na majitele, kteri maji EV delsi dobu. Jak je to s zivotnosto baterie po nekolika letech? Bude se kapacita snizovat postupne pomalu, nebo po nejakych 7 letech najednou odejde 50% kapacity? Da se stara baterie nejak rozumne recyklovat nebo se clovek musi smirit s tim ze bud koupi novou baterii v cene pulky auta nebo auto odepise a koupi si nove?


2, 5 roku, 75.000 km Nissan Leaf 24 kWh
baterie má cca 85 procent, kapacita víceméně klesá plynule.
Pokud člověk jezdí krátké trasy, tak klesne více, po vybití k nule a opětovném dobití se baterie zase o pár procent vzpamatuje.
V zimě se baterie tváří, že má vyšší kapacitu :-)

Výměna baterie u Leafa (24kWh) stále před 3 toky 220.000,-, při koupi jsem se ptal znovu a tehdy to bylo 150.000,-
Dnešní ceny neznám, kdyžtak se ptejte u Nissanu.
Výměna znamená nutnost vrátit starou baterii.
BTW to, že mi byli schopni říci cenu za baterii byl pro mne jeden z argumentů proč Nissana.

Baterie se skládá z jednotlivých článků, tyto lze vyměnit samostatně t.j. citelně levněji. Prográmek LeafSpy (na Android) mi dokáže vypsat stav jednotlivých článků, t.j. servis je schopen se podívat na totéž. U jiných značek očekávám totéž.
2,5 roku, 75.000 km, Nissan Leaf 24kWh