Miroslav8 píše:Problémem není zda současná výroba elektřiny stačí na provoz aut.
Problémem je jak tuto elektřinu dopravit ke koncovému uživateli a hlavně jak zabránit odběrovým špičkám v síti které elektromobily způsobí.
Dalším problémem je ekologičnost elektrovozů. Dokud nebude jejich provoz pokrývat jaderná energetika, tak nelze hovořit o ekologickém provozu.
Pro masovější rozšíření elektrovozů je nejprve nutné vyřešit minimálně tyto dvě věci.
Ano, současná výroba by hravě pokryla změnu minimálně všech osobních aut a dodávek do 3,5 tuny na elektrická (celkem máme dnes registrováno 5.127.000 vozidel).
Vůbec není problémem, jak tuto elektřinu dopravit ke koncovému uživateli, to s přehledem zvládají nynější dráty. Hodně lidí si neuvědomuje, že do BEV neteče elektřina stále, ale po kouskách. A že běžné nabíjení z běžné zásuvky znamená při 10A nabíjecím kabelu, standardně dodávanému k autům, pouhých max. 2,3 kW špičkového odběru, tedy o něco silnější mikrovlnku či rychlovarnou konvici (obvykle kolem 1,5-2,2 kW). A daleko méně, než jejich nynější elektrická trouba, co peče maso a buchtu klidně po sobě 3 hodiny v kuse a beze i 3,6 kW. Jinými slovy tak silné spotřebiče už dávno v domácnostech máme a provozujeme. Hodně lidí ani neví, kolik jejich domácnost, zejména rodinný domek, žere v době jejich nepřítomnosti. Nejen standby režimy, ale chladnička, mražák, oběhové čerpadlo a elektronika kotle či tepelného čerpadla, alarm, akvárium, terárium a další blbiny.
Vůbec není problémem, jak zabránit odběrovým špičkám v síti. Jednak ji elektromobily ještě dlouhé roky nezpůsobí, protože jsou na úrovni běžných spotřebičů, druhák pokud má někdo zásuvku 16A 400V (11 kW výkon), pak má na ni dimenzovaný odběr i jističe a muselo mu to být schváleno distributorem. Takže distributor s tím musel počítat a je to jeho problém, pokud na to kašlal. I z takové zásuvky však může cucat plný výkon minimum aut, většina má "větší palubní nabíječku" jen od 6,6 do 7 kW výkonu, tedy jako elektrická trouba plus pár dalších spotřebičů typu pračky či sušičky zároveň. 11 kW si umí vzít jen Smart ED, Mercedes B, Renalut Zoe a Tesly. Jinak se už dnes řeší omezení rovnou na úrovni nabíjení v objektu, kdy má odběr domácnosti/objektu přednost před nabíjením. To je běžná věc. Dokonce u nabíječek napájených z OZE tak lze nastavit plný výkon jen na elektřinu z OZE a omezený ze sítě.
S ekologičností elektroaut z hlediska výroby elektřiny si vůbec hlavu nelámejte. To je pseudoargument jako kráva. Nikomu nevadí megasračky ze spalovacích aut ani to, že i výroba paliv do nich, z nichž megasračky vznikají, je ze spalovacích elektráren. 1,3 kWh na 1 L benzínu. O dopravě, skladování a těžbě ropy nemluvě. Najednou ale všem vadí, že na stejných 1,3 kWh střední elektromobil rovnou ujede "špinavých" 10 km. Bez dalších megasraček a oné dopravy, skladování a těžby. To všichni spadli na hlavičku nebo se prostě hodí každá hůl, aby bylo psa čím bít?