Degradace
Moderátor: Josef
Degradace
Ahoj,
uvažuji o koupi svého prvního elektra jako druhé auto do rodiny. Denně 30 km - tzn. klidně Leaf I nebo VW up, nemám problém doma nabíjet. Měl bych dotaz na zkušenější elektromobilisty. Jak se chová baterie s nízkým SOH řekněme pod 7Oprocent. Jen se stále postupně snižuje dojezd a životnost může být teoretický i 30 let (třeba s dojezdem jen 4O km), Nebo pod určitou hranici již je baterie nefunkční úplně? Předem děkuji za rady
Mám možnost koupit eup za 170000 s SOH 79 a nevadí mi nízky dojezd jen se bojím aby baterka neodešla za rok úplně
uvažuji o koupi svého prvního elektra jako druhé auto do rodiny. Denně 30 km - tzn. klidně Leaf I nebo VW up, nemám problém doma nabíjet. Měl bych dotaz na zkušenější elektromobilisty. Jak se chová baterie s nízkým SOH řekněme pod 7Oprocent. Jen se stále postupně snižuje dojezd a životnost může být teoretický i 30 let (třeba s dojezdem jen 4O km), Nebo pod určitou hranici již je baterie nefunkční úplně? Předem děkuji za rady
Mám možnost koupit eup za 170000 s SOH 79 a nevadí mi nízky dojezd jen se bojím aby baterka neodešla za rok úplně
vw e-up 2015, 105 tis., koupeno 2024
Re: Degradace
Já bych do toho nešel a raději bych připlatil. Ty malé baterky mnoho km neujedou. Kolik to má najeto?
Už jsem zde psal, jak se choval ION s nájezdem 150tis. (180tis.). Nešlo nabíjet na DC, rapidně klesal dojezd a nedalo se pořádně akcelerovat a větší kopec byl problém, často se rozsvěcela želva.
U každé baterky to bude ale jiné, podle toho, zda má vyrovnané články, nebo zda jsou některé články hodně mimo ostatních (stačí jeden špatný a baterka jako celek se bude řídit podle toho slabého). Rozhodně by to chtělo se na články podívat přes OBD a to při 100% SOC a pak někde kolem 5-10% a nejlépe při zátěži, kde uvidíte největší rozdíly. Pak také zkusit dojezd (u malé baterky není problém ji za chvilku vyjet).
Už jsem zde psal, jak se choval ION s nájezdem 150tis. (180tis.). Nešlo nabíjet na DC, rapidně klesal dojezd a nedalo se pořádně akcelerovat a větší kopec byl problém, často se rozsvěcela želva.
U každé baterky to bude ale jiné, podle toho, zda má vyrovnané články, nebo zda jsou některé články hodně mimo ostatních (stačí jeden špatný a baterka jako celek se bude řídit podle toho slabého). Rozhodně by to chtělo se na články podívat přes OBD a to při 100% SOC a pak někde kolem 5-10% a nejlépe při zátěži, kde uvidíte největší rozdíly. Pak také zkusit dojezd (u malé baterky není problém ji za chvilku vyjet).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
-
- Příspěvky: 144
- Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14
Re: Degradace
Pokud Leaf, nebo e-up, tak z pohledu degradace baterie berte e-up. Tam bude baterie i u nejstarších většinou přes 80 %, u Leafu to bude tak 60 až 70 %. Určitě je dobré baterii prověřit, tak jak psal Lama. Pokud to bude na jízdy 30 km za den, tak bych do toho klidně šel, nemá cenu kupovat nic "lepšího".
Re: Degradace
[quote="Lama"]Já bych do toho nešel a raději bych připlatil. Ty malé baterky mnoho km neujedou. Kolik to má najeto?
Najeto 107000 (těžkých rozvoz jídla), ujel jsem 96 km a cca 6% zbylo (ručička v půlce červeného), spotřebu auto hlásilo 11,7 a na nabíječce (DC 50 kw Čez) pak do 100% jsem nabil 13,6
Můžeš mi prosím poslat link na forum jak se choval ten ion po 150 tisicích
Dík
Najeto 107000 (těžkých rozvoz jídla), ujel jsem 96 km a cca 6% zbylo (ručička v půlce červeného), spotřebu auto hlásilo 11,7 a na nabíječce (DC 50 kw Čez) pak do 100% jsem nabil 13,6
Můžeš mi prosím poslat link na forum jak se choval ten ion po 150 tisicích
Dík
vw e-up 2015, 105 tis., koupeno 2024
Re: Degradace
Tak to je e-UP z roku pred 2019 s baterkou 16kWh netto?
Podle spotreby vychazi mi SOH kolem 74.6%: 11.7 * 96km/100km /(100%-6%) /16(netto)
podle dobijeni 84%: 13.6*0.95(ztraty)/(100%-6%)/16(netto)
Ale opravdove ztraty je velka neznama.
Take je otazka jestli CEZ pocita na AC strane nebo na DC, pokud na AC, tak samozrejme jsou tam vetsi ztraty.
Jaky rocnik? Je uz po zaruce 8 let na baterku?
Podle spotreby vychazi mi SOH kolem 74.6%: 11.7 * 96km/100km /(100%-6%) /16(netto)
podle dobijeni 84%: 13.6*0.95(ztraty)/(100%-6%)/16(netto)
Ale opravdove ztraty je velka neznama.
Take je otazka jestli CEZ pocita na AC strane nebo na DC, pokud na AC, tak samozrejme jsou tam vetsi ztraty.
Jaky rocnik? Je uz po zaruce 8 let na baterku?
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Re: Degradace
výroba 2014 registrace 2015, je k tomu certifikat ze servisu vw asi měsíc starý SOH 79 procent, mě by zajímalo jak se chovaji auta kde SOH hodně klesne třeba pod 50, jestli se jen sníží dojezd na polovinu a auto funguje normálně, nebo je prostě nefunkční. Chci to jako druhé auto na cesty do prace cca 30 km denně, ale aby to třeba vydrželo deset let - jako náhrada za Peugeout 106. Druha možnost je pro mně citigo Benzin. Určitě do toho nechci investovat víc jak 200
vw e-up 2015, 105 tis., koupeno 2024
Re: Degradace
To je ten modrý E-Up?
Re: Degradace
Já myslím že tady to vám nikdo neřekne jak degraduje baterka u VW e-Up. Asi to víte i sam že cena je podprůměrná. Na mobile.de takové e-UPy jsou za 8000+ eur. Bohužel nepíšou tam SOH. Ale mám dojem že na 107tkm je to dost velká degradace. Otázka čím to je - vadný článek nebo to moc nabíjeli na DC. Pak je otázka v jakém stavu je interiér - jestli ta cena není jen kvůli interiéru a SOH tam nezapočítali. Já myslím že pokud nechcete nazbirat zkušenosti s řešením problémů takového auta tak nemá smysl do toho jít.
Naposledy upravil(a) xdenser dne ned 04. úno 2024 12:31:34, celkem upraveno 1 x.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Re: Degradace
cena je nízka i kvůli stavu laku a karoserie (městská džungle se na něm dost podepsala) a čalounění zadních sedadel je na výměnu nebo vyčištění, ale s tím nemám problém si poradit,
jen se obávám té baterie
jen se obávám té baterie
vw e-up 2015, 105 tis., koupeno 2024
Re: Degradace
Jako Eup jsem s vadnou baterkou ještě v inzerci neviděl, tím neříkám, že nejsou.
Vzhledem k novější generaci Citigo nebo EUp od 300tis. bych radši investoval o 100tis.víc do vozidel se zárukou alespoň na baterii a využíval také dvojnásobnou kapacitu baterii.
Ale osobně jsem začínal taky na malé baterce, takže chápu.
Pokud je cena do 200tis.asi to stojí za pokus.
Vzhledem k novější generaci Citigo nebo EUp od 300tis. bych radši investoval o 100tis.víc do vozidel se zárukou alespoň na baterii a využíval také dvojnásobnou kapacitu baterii.
Ale osobně jsem začínal taky na malé baterce, takže chápu.
Pokud je cena do 200tis.asi to stojí za pokus.
Re: Degradace
Vzhledem k tomu kolik to furt stojí, jsou dle mě starý leafy a upy vyhozené peníze.
Jediné, co by stálo za zvážení by byla koupě leafa s kaput baterkou za pár kourun a nechat ho osadit novou baterkou.
Jediné, co by stálo za zvážení by byla koupě leafa s kaput baterkou za pár kourun a nechat ho osadit novou baterkou.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Re: Degradace
vas2525 píše:Lama píše:Můžeš mi prosím poslat link na forum jak se choval ten ion po 150 tisicích
Dík
Psal jsem o tom já na tomto fóru, ale kde, to už těžko dohledám. Shrnuto - Nešlo nabíjet na DC, rapidně klesal dojezd a nedalo se pořádně akcelerovat a větší kopec byl problém, často se rozsvěcela želva. Mám kontakt na majitele, kterému se i takovýto vůz podařilo prodat myslím za 70 tis. Kč. Pokud Vám jde o cenu, tak si myslím, že za uvedených 170 tis. Kč by jste pořídil iON (MiEV) asi v lepším stavu. U těchto aut ale je už potřeba více uvažovat o servisu, který zase je u UP!a širší a také UP! oproti iONu dobře topí.
Pokud si chcete popovídat s původním majitelem toho iONa po 150 tisících kilometrech, tak mi na sebe do SZ napište ideálně tel. a já vám zavolám a případně dám na něj kontakt.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Degradace
Jako minimum bych dnes viděl max 3-4 roky staré Citigo, které se dá koupit kolem 300 tis. Kč, lépe nějakou Konu 39 kW nebo lépe 64 kWh do 600 tis. Kč. Ostatní pod 300 tis. je šrot a nemá smysl se tím zabývat.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Degradace
Přidám moji zkušenost.
Původně jsem chtěl poměrně povedené Zoe, které se dá sehnat kolem 200k s dojezdem nad 100km. Bohužel jsem měl přísnější rozpočet a taky jsem se trochu bál poruch, které Zoe občas mívá. Případná oprava by mi celý projekt zbořila, tak jsem šel do osvědčeného ročníku 2014 Leafa s najetými 281 tis km a baterkou na 56%. Případnou výměnu baterky (relativně běžná věc) jsem nevnímal jako opravu, ale upgrade vozu. Možná je to šrot, ale smysl mi to dávalo a pořád dává. Nabíjím převážně doma ze zbastlené FVE ze 2nd hand komponent, byť teď v zimě spíše z DS. Jako mít 350k na koupi elektra je určitě super, nepředpokládám ale, že je tazatel má. Jinak by vzal třeba novou Dačku z DE včetně všech záruk na baterku a nezakládá tohle vlákno.
Ohledně baterky a provozu.
Kdybych jezdil denně 30-40km, tak nemůžu říct ani popel, bohužel potřebuju jezdit 65-75km, což se dá s lehkou nohou za dobrých teplot v pohodě dát, ale v teplotách pod nulou už je to někdy stres i přes silně defenzivní jízdu, člověk prostě nechce dojet na posledních 5%. Želva mi blikla akorát za větších mrazů nehledě na SOC a nepřišlo mi 30kW (na které želva omezuje) nějak tragické pro běžnou jízdu, jak píšu, jezdím dost defenzivně, výkon motoru u mě zpravidla nepřekračuje 20kW. Po cestě mám 50ku DC, kde občas cucnu pro jistotu 1-2 kWh, ale ten výkon nabíjení je bída. Když dobře, tak začíná na 24kW, ale pak to padá až ke 3kW.
Původně jsem chtěl poměrně povedené Zoe, které se dá sehnat kolem 200k s dojezdem nad 100km. Bohužel jsem měl přísnější rozpočet a taky jsem se trochu bál poruch, které Zoe občas mívá. Případná oprava by mi celý projekt zbořila, tak jsem šel do osvědčeného ročníku 2014 Leafa s najetými 281 tis km a baterkou na 56%. Případnou výměnu baterky (relativně běžná věc) jsem nevnímal jako opravu, ale upgrade vozu. Možná je to šrot, ale smysl mi to dávalo a pořád dává. Nabíjím převážně doma ze zbastlené FVE ze 2nd hand komponent, byť teď v zimě spíše z DS. Jako mít 350k na koupi elektra je určitě super, nepředpokládám ale, že je tazatel má. Jinak by vzal třeba novou Dačku z DE včetně všech záruk na baterku a nezakládá tohle vlákno.
Ohledně baterky a provozu.
Kdybych jezdil denně 30-40km, tak nemůžu říct ani popel, bohužel potřebuju jezdit 65-75km, což se dá s lehkou nohou za dobrých teplot v pohodě dát, ale v teplotách pod nulou už je to někdy stres i přes silně defenzivní jízdu, člověk prostě nechce dojet na posledních 5%. Želva mi blikla akorát za větších mrazů nehledě na SOC a nepřišlo mi 30kW (na které želva omezuje) nějak tragické pro běžnou jízdu, jak píšu, jezdím dost defenzivně, výkon motoru u mě zpravidla nepřekračuje 20kW. Po cestě mám 50ku DC, kde občas cucnu pro jistotu 1-2 kWh, ale ten výkon nabíjení je bída. Když dobře, tak začíná na 24kW, ale pak to padá až ke 3kW.
Nissan Leaf 2014, 284 tis. km
Re: Degradace
Úctyhodný nájezd 284 tis. km na tak malou baterku.
Je zajímavé, že to ještě jezdí a nabíjí na DC. Asi baterka jako celek je stále dobře balancována (články jsou vyrovnané).
Velká přednost Leafu je, že můžete udělat upgrade baterky a i za větší kapacitu.
Když jsem měřil a počítal degradaci baterie u MiEVa, tak to obecně vycházelo -0,1% co měsíc a -0,1% co 1000km. Zde by to dle výpočtu byla degradace -40,4% (stáří 10let -12% a ujeté km -28,4%), tedy SOH 59,6%, což cca odpovídá uváděným 56% (LEAF má degradaci obecně větší).
Je zajímavé, že to ještě jezdí a nabíjí na DC. Asi baterka jako celek je stále dobře balancována (články jsou vyrovnané).
Velká přednost Leafu je, že můžete udělat upgrade baterky a i za větší kapacitu.
Když jsem měřil a počítal degradaci baterie u MiEVa, tak to obecně vycházelo -0,1% co měsíc a -0,1% co 1000km. Zde by to dle výpočtu byla degradace -40,4% (stáří 10let -12% a ujeté km -28,4%), tedy SOH 59,6%, což cca odpovídá uváděným 56% (LEAF má degradaci obecně větší).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Degradace
dnes domluvena půjčení na 14 dnů za 10000, v případě že auto koupím odečteno od ceny. První cesta z práce domů 15,6 km - fascinuje mně udávána spotřeba 9,6 Kwh na 100km a to jak auto drží v zatáčkách, jsem zvědavý jak to bude dlouhodobě. Všem děkuji za poskytnuté rady
vw e-up 2015, 105 tis., koupeno 2024
Re: Degradace
Ahoj,
je normální že s poklesem nabití baterie klesá výkon nebo je to náznak závady baterie.
při nabití cca 90 procent jsem naměřil 0-100 za 12,2 s, při 7O % zhruba stejně, při 50 proc. už 13,3s, při 30 %. už 15,1s, při cca 15 % už 21,7s, a při dojezdu cca 7km už to 100 km/h nedá. Nějaký želvička mód nebo jakákoliv hláška od vozidla se vůbec neobjeví (ani při dojezdu jen 3km - níže jsem nešel)
Jinak dobíjení AC i DC plně funkční
Dík předem za Vaše názory
je normální že s poklesem nabití baterie klesá výkon nebo je to náznak závady baterie.
při nabití cca 90 procent jsem naměřil 0-100 za 12,2 s, při 7O % zhruba stejně, při 50 proc. už 13,3s, při 30 %. už 15,1s, při cca 15 % už 21,7s, a při dojezdu cca 7km už to 100 km/h nedá. Nějaký želvička mód nebo jakákoliv hláška od vozidla se vůbec neobjeví (ani při dojezdu jen 3km - níže jsem nešel)
Jinak dobíjení AC i DC plně funkční
Dík předem za Vaše názory
vw e-up 2015, 105 tis., koupeno 2024
Re: Degradace
Výkon se mění dle %SOC a teploty baterie.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Degradace
vas2525 píše:Ahoj,
je normální že s poklesem nabití baterie klesá výkon nebo je to náznak závady baterie.
při nabití cca 90 procent jsem naměřil 0-100 za 12,2 s, při 7O % zhruba stejně, při 50 proc. už 13,3s, při 30 %. už 15,1s, při cca 15 % už 21,7s, a při dojezdu cca 7km už to 100 km/h nedá. Nějaký želvička mód nebo jakákoliv hláška od vozidla se vůbec neobjeví (ani při dojezdu jen 3km - níže jsem nešel)
Jinak dobíjení AC i DC plně funkční
Dík předem za Vaše názory
U Citiga IV to bylo normální mělo to vetší baterku, ale měla menší napětí a se zmenšujícím se napětím klesal výkon a při nižších teplotách už vůbec.
Vy tam máte jinou baterku s poloviční kapacitou, ale vyšším výkonem a co si vzpomínám když jsem ho měl půjčenýho tak to tak nedělalo. Ale podle mě to nevadí a dá se s tím žít, ale proč vybíjet auto na dojezd 3 Km? mám najeto v EV asi 150 tis. a do stavu 6km dojezdu jsem se dostal jen jednou.
Tyhle auta je třeba jezdit 35%-80% jinak se budou nadmíru ničit. To není moderní elektro s vytápěnou a chlazenou baterií. Pokud Vám stačí dojezd poloviny baterky tak do toho můžete v klidu jít. Jinak to rychle odejde. Případně koukněte na BMW I3 ty mají nesmrtelné samsungy
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault