Elektrická nákladní doprava

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Elektrická nákladní doprava

Příspěvekod Josef » pát 11. srp 2023 9:06:07

Pořád přemýšlím, jak by elektrické kamiony měly fungovat, aby to dávalo smysl. Jezdit na elektřinu dráže než na naftu (spotřeba 180 kWh/100km), to asi nikoho táhnout k těmto autům nebude, nemluvě o dojezdu 300 km. Spotřeba se musí dostat na 100 kWh/100 km.

https://www.hybrid.cz/gebruder-weiss-v- ... cky-tahac/
Audi Q4 Sportback e-tron 50
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Elektrická nákladní doprava

Příspěvekod xdenser » pát 11. srp 2023 19:52:05

1. Kdyz podivate se na stranky Volvo tak tam byl test a ujelo to volvo 345km a ne 300
2. Kdyz podivate se videa od eDeda a myslim Bacina take jezdil se stejnym panem od Volva, tak tam padlo ze dostupna kapacita baterky je 80%

Z toho vyplyva uz o neco lepsi spotreba 125kWh/100km ale v idealnich testovacih podminkach. Pry ale podobnym zpusobem testuji i spalovaky.
Dalsi vec ze ti Volva nejsou vubec rekordmany z ucinnosti - oni tam vyndali dieselovy motor a dali 3 elektromotory, vicestupnova preveodovka tam zustala, a z te prevodovky se vyuziva tak 6 prevodu z 25. Samozrejme to pak ma mizernou ucinnost a navic neumeji na rozdil od Tesly vypinat motory pri ustalene rychlosti. A to auto musi rocne do servisu a samozrejme nekdy i vymenit olej v te na tretinu vyuzite prevodovce, to moc snizeni nakladu neprospiva.

Takze pokud Volvo neudela ciste elektricku platformu nemuze konkurovat tesle, Na druhou stranu Tesla to ma o mnohem tezsi - protoze cena nafty v USA je obecne pulka od ceny v Evrope, elektrina sice take levnejsi ale ne o tolik a nevsude.
Take Volvu pomuze zavedeni povolenek na naftu - celkova spotreba nafty bude muset klesat, a nebo budou ceny atakovat strop. A je to vlastne spatny - Volvo nema stymul optimalizovat ucinnost.

Je zajmavy ze se mluvi vic o Volvech. Existuji ale take elektricke kameony od Mercedesu (e-Actros) a myslim ze ti jsou udelane chytrej, i kdyz za to nemuzu rucit. Matne ale pamatuji ze ma motory primo v zadni naprave. Jsou asi ale tak drahe, ze Volvo s tou svoji prestavbou ma vetsi uspech.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Elektrická nákladní doprava

Příspěvekod Citigo e IV » pát 11. srp 2023 22:42:45

Josef píše:Pořád přemýšlím, jak by elektrické kamiony měly fungovat, aby to dávalo smysl. Jezdit na elektřinu dráže než na naftu (spotřeba 180 kWh/100km), to asi nikoho táhnout k těmto autům nebude, nemluvě o dojezdu 300 km. Spotřeba se musí dostat na 100 kWh/100 km.

https://www.hybrid.cz/gebruder-weiss-v- ... cky-tahac/


Tak s osobním elektromobilem taky jezdíte dráže jak na benzín a přitom ty auta jdou taky na odbyt. Záleží na ceně za jakou kupujete palivo, nebo elektřinu. Nevím jakou cenu třeba zvolí Tesla pro nabíjení tahačů, ale v osobních vozech má jednoznačný náskok jejich cena za nabíjení je bezkonkurenční s ohledem že nemusíte platit paušál jak u koncernu.

Sem byl v Rakousku a 0,33€ za KWh na 240 kW nabíjčce je slušná cena vychází to 1,3 Kč/km
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Elektrická nákladní doprava

Příspěvekod Josef » pát 11. srp 2023 23:37:36

Já jezdím levněji než na benzín nebo naftu, konkrétně za polovinu, jen je potřeba porovnávat porovnatelné. V okolních státech mají elektřinu za třetinu co u nás, takže tam jdou auta na odbyt. Těch pár tisíc BEV (3460 aut za H1) co se u nás prodá je nic neříkající, ale často mohou nabíjet z FVE.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Elektrická nákladní doprava

Příspěvekod Citigo e IV » sob 12. srp 2023 13:00:49

Právě tak, provozovatel nákladní dopravy na elektřinu asi nebude nabíjet z Cezu za 18 Kč za kWh. Jinak ekvivalent nafty vs elektřiny není problém orientačně vypočítat podle výhřevnosti a účinnosti spalovacího motoru. Myslím že se jezdit na elektřinu může i v nákladní dopravě vyplatit.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault