Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
Moderátor: Josef
Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
Ahoj komunito,
naše rodina (dva dospělí a tři děti - z toho všechny ještě v sedačkách či podsedácích - věk 5, 7 a 9 let) má dosluhujícího Forda S-Maxe. Pomalu odchází automatická převodovka, která se dle vyjádření servisu prakticky nedá rentabilně opravit, takže se čeká, až doslouží definitivně.
Jelikož se mi líbí myšlenka elektromobility, navíc jako člověk, který standardním autům moc nerozumí a každá návštěva servisu je pro mě o nervy, oceňuji i ten minimalismus, co se týká servisních potřeb u EV a daleko menšího spektra možností, kde se dá v autě něco pokazit.
ALE
Bydlíme v bytovce na okraji Prahy bez reálné možnosti nabíjet za svou domovní elektřinu. Takže veškeré nabíjení by muselo probíhat na AC/DC nabíječkách po cestách. Nenajedeme toho moc - poslední roky se nájezd pohybuje kolem 11 tisíc km/rok. Většina cest je pak na kratší vzdálenosti a víceméně po městě, což je pro EV ideál.
Chtěl bych se tedy zeptat, jestli při tomto mém setupu má vůbec cenu a ekonomické ratio o pořízení EV uvažovat (nejspíše nějaké jeté z Německa apod.). Limit ceny pro pořízení tohoto auta máme 30 000 €.
Nejde tedy jen o to, aby auto bylo dostatečně prostorné, včetně potřeby mít vzadu místo pro dvě plnohodnotné sedačky s isofixem a jeden podsedák, ale aby i jeho provoz vyšel úsporněji než v případě pořízení nějaké benzinové/naftové alternativy našeho S-Maxe. Při zběžném porovnání nákladů na nabíjení u veřejných nabíječek (zvláště těch rychlejších) mi to nákladově v poměru nafta/elektrika už moc nevychází. Ale možná jsem jen přehlédl nějakou možnost výhodnějšího nabíjení v kombinaci s nějakými kartami nebo předplatným...
Budu rád za vaše názory a rady. Na celou věc nespěchám, převodovka zatím drží, ale výhled je, že to budu muset do cca roku rozseknout.
Díky.
Kacbunda
naše rodina (dva dospělí a tři děti - z toho všechny ještě v sedačkách či podsedácích - věk 5, 7 a 9 let) má dosluhujícího Forda S-Maxe. Pomalu odchází automatická převodovka, která se dle vyjádření servisu prakticky nedá rentabilně opravit, takže se čeká, až doslouží definitivně.
Jelikož se mi líbí myšlenka elektromobility, navíc jako člověk, který standardním autům moc nerozumí a každá návštěva servisu je pro mě o nervy, oceňuji i ten minimalismus, co se týká servisních potřeb u EV a daleko menšího spektra možností, kde se dá v autě něco pokazit.
ALE
Bydlíme v bytovce na okraji Prahy bez reálné možnosti nabíjet za svou domovní elektřinu. Takže veškeré nabíjení by muselo probíhat na AC/DC nabíječkách po cestách. Nenajedeme toho moc - poslední roky se nájezd pohybuje kolem 11 tisíc km/rok. Většina cest je pak na kratší vzdálenosti a víceméně po městě, což je pro EV ideál.
Chtěl bych se tedy zeptat, jestli při tomto mém setupu má vůbec cenu a ekonomické ratio o pořízení EV uvažovat (nejspíše nějaké jeté z Německa apod.). Limit ceny pro pořízení tohoto auta máme 30 000 €.
Nejde tedy jen o to, aby auto bylo dostatečně prostorné, včetně potřeby mít vzadu místo pro dvě plnohodnotné sedačky s isofixem a jeden podsedák, ale aby i jeho provoz vyšel úsporněji než v případě pořízení nějaké benzinové/naftové alternativy našeho S-Maxe. Při zběžném porovnání nákladů na nabíjení u veřejných nabíječek (zvláště těch rychlejších) mi to nákladově v poměru nafta/elektrika už moc nevychází. Ale možná jsem jen přehlédl nějakou možnost výhodnějšího nabíjení v kombinaci s nějakými kartami nebo předplatným...
Budu rád za vaše názory a rady. Na celou věc nespěchám, převodovka zatím drží, ale výhled je, že to budu muset do cca roku rozseknout.
Díky.
Kacbunda
Re: Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
Ekonomické ratio bude pokud
1. Budeš vynalézavý co se týče nabíjení
2. Povede se sehnat levné auto
Co se týče vozu nejlepší náhrada za S-Max byl by Tesla model X, ale to v pojizdnem stavu za 30 t.eur neseženeš.
Pak z velkých vozů zbývá Nissan eNV- 200 v osobním provedení, ten se dá koupit i pod 25t.eur, ale je to zastaralá technologie, a má to myslím podobnou technologií jako Leaf, asi bude to fungovat ale IMO žádná sláva. Myslím že máme tady na fóru i majitelé podobného vozu. Pak jsou ještě Enyaq/ID.4 s menší baterkou, které se dá sehnat lehce nad/pod 30t.eur. To jsou ale menší auta, ale mají lepší techniku.
Co se tyče nabíjení v bytovce musíš být vynalézavý, existuje pořad levnější nabíjení u Lidlu, Kauflandu. Zdarma AC u Bauhausu. Momentálně je možné relativně levné nabíjení u Ionity s BE Charge (9.5 Kč /kWh), ale musíš najet alespoň 600km měsíčně. Ale situace se pořad meňi, co bylo platný před rokem už neplatí. Možná ti se podaří natáhnout kabel z bytovky - to by bylo nejlepší. Nebo přesvědčit družstvo/radnici/PRE udělat AC nabiječku u bytovky, někdy/u někoho to přece musí začít.
1. Budeš vynalézavý co se týče nabíjení
2. Povede se sehnat levné auto
Co se týče vozu nejlepší náhrada za S-Max byl by Tesla model X, ale to v pojizdnem stavu za 30 t.eur neseženeš.
Pak z velkých vozů zbývá Nissan eNV- 200 v osobním provedení, ten se dá koupit i pod 25t.eur, ale je to zastaralá technologie, a má to myslím podobnou technologií jako Leaf, asi bude to fungovat ale IMO žádná sláva. Myslím že máme tady na fóru i majitelé podobného vozu. Pak jsou ještě Enyaq/ID.4 s menší baterkou, které se dá sehnat lehce nad/pod 30t.eur. To jsou ale menší auta, ale mají lepší techniku.
Co se tyče nabíjení v bytovce musíš být vynalézavý, existuje pořad levnější nabíjení u Lidlu, Kauflandu. Zdarma AC u Bauhausu. Momentálně je možné relativně levné nabíjení u Ionity s BE Charge (9.5 Kč /kWh), ale musíš najet alespoň 600km měsíčně. Ale situace se pořad meňi, co bylo platný před rokem už neplatí. Možná ti se podaří natáhnout kabel z bytovky - to by bylo nejlepší. Nebo přesvědčit družstvo/radnici/PRE udělat AC nabiječku u bytovky, někdy/u někoho to přece musí začít.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Re: Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
Díky za příspěvek. Vynálezavý bych chtěl být, ale moc mi to nepomůže. Bytovka je stavěna do kopce. Na jedné straně je předzahrádka a pak chodníček, kde se dá sice na chvilku zastavit a vyndat věci, ale dlouhodobě stát a nabíjet by již bylo moc i na velmi tolerantní sousedy.
Z druhé strany je pak cca 3 metry výška a dále docela frakventovaný chodník a teprve za ním je pár podélných parkovacích míst. Ale opět to je prakticky nereálné. Tahat tam kabel z okna přes chodník, kde chodí lidi a ještě k tomu doufat, že se tam zrovna uvolní místo u silnice... Utopie.
Jelikož máme kvůli synově postižení vyhrazené ZTP stání na parkovišti cca 100 metrů od domu, které není moc daleko od menší trafostanice, napadla mě jen varianta domluvit se s PRE, že mi z trafostanice udělají výstup s elektroměrem a patikolíkovou zásuvkou. Ale jednak vůbec netuším, jestli by to uměli udělat a jednak sám nevím, jestli bych chtěl mít takto dostupnou elektřinu pro každého na vlastní elektroměr.
Fakt jsem se tím už zabýval a reálně možnost vlastního nabíjení fakt nevidím. Relativně blízko máme nabíječku u prodejny Lidl a pak dvě PRE AC nabíječky. Vše ale veřejné bez možnosti tam nechat auto přes noc, respektive to lze, ale platí se pak pokuta za překročený čas...
Z druhé strany je pak cca 3 metry výška a dále docela frakventovaný chodník a teprve za ním je pár podélných parkovacích míst. Ale opět to je prakticky nereálné. Tahat tam kabel z okna přes chodník, kde chodí lidi a ještě k tomu doufat, že se tam zrovna uvolní místo u silnice... Utopie.
Jelikož máme kvůli synově postižení vyhrazené ZTP stání na parkovišti cca 100 metrů od domu, které není moc daleko od menší trafostanice, napadla mě jen varianta domluvit se s PRE, že mi z trafostanice udělají výstup s elektroměrem a patikolíkovou zásuvkou. Ale jednak vůbec netuším, jestli by to uměli udělat a jednak sám nevím, jestli bych chtěl mít takto dostupnou elektřinu pro každého na vlastní elektroměr.
Fakt jsem se tím už zabýval a reálně možnost vlastního nabíjení fakt nevidím. Relativně blízko máme nabíječku u prodejny Lidl a pak dvě PRE AC nabíječky. Vše ale veřejné bez možnosti tam nechat auto přes noc, respektive to lze, ale platí se pak pokuta za překročený čas...
xdenser píše:Ekonomické ratio bude pokud
1. Budeš vynalézavý co se týče nabíjení
2. Povede se sehnat levné auto
Co se týče vozu nejlepší náhrada za S-Max byl by Tesla model X, ale to v pojizdnem stavu za 30 t.eur neseženeš.
Pak z velkých vozů zbývá Nissan eNV- 200 v osobním provedení, ten se dá koupit i pod 25t.eur, ale je to zastaralá technologie, a má to myslím podobnou technologií jako Leaf, asi bude to fungovat ale IMO žádná sláva. Myslím že máme tady na fóru i majitelé podobného vozu. Pak jsou ještě Enyaq/ID.4 s menší baterkou, které se dá sehnat lehce nad/pod 30t.eur. To jsou ale menší auta, ale mají lepší techniku.
Co se tyče nabíjení v bytovce musíš být vynalézavý, existuje pořad levnější nabíjení u Lidlu, Kauflandu. Zdarma AC u Bauhausu. Momentálně je možné relativně levné nabíjení u Ionity s BE Charge (9.5 Kč /kWh), ale musíš najet alespoň 600km měsíčně. Ale situace se pořad meňi, co bylo platný před rokem už neplatí. Možná ti se podaří natáhnout kabel z bytovky - to by bylo nejlepší. Nebo přesvědčit družstvo/radnici/PRE udělat AC nabiječku u bytovky, někdy/u někoho to přece musí začít.
Re: Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
Pochybuji že by PRE dělalo individuální zásuvku, spiš veřejnou AC nabiječku. Ale tam nemusíte stát celou noc, stačí 3 hodiny. Já doma z 11kw víc jak 3 hodiny nenábijím. Doma ale nemusim jít auto preparkovat. Celou noc pak je potřeba pro jednofázové nabíjení. Tak že bez tahání kabelu z bytovky bude potřeba vždy přeparkovat auto. U Lidlu pak je DC nabíjení tam víc jak 40 minut se ani nezdržete, dá se to spojit s nákupem, případně 10 minut počkat. Koukněte třeba videa na YouTube Hofyho se "Strejdou", ten "Strejda" žije v bytovce a nějak zvládá nabíjení své TMY. V nejakem rozhovoru to i vysvětluje. Podle mě ano potřebuje to určitou míru nadšení, není to na 100% pohodlný.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Re: Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
je stránka elektromobilistu, ktorý hodnotil auto na použitie troch detských sedačiek. v poslednom čase už asi nie, ale dá sa prejsť archív
https://www.youtube.com/@ElektromobilTV
potom je ďalší, ktorý si kúpil elektromobil a v jeho mestečku nabíjačky nie sú
https://www.mojelektromobil.sk/byvaju-v ... bil-video/
https://www.youtube.com/@ElektromobilTV
potom je ďalší, ktorý si kúpil elektromobil a v jeho mestečku nabíjačky nie sú
https://www.mojelektromobil.sk/byvaju-v ... bil-video/
Re: Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
Našel jsem jednu Teslu X z Norska, takže možnost je, pokud vím DPH se při dovozu auta z Norska neplatí.
https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v% ... 29164.html
Nějaké info o dovozu https://carinvest-europe.cz/auta-z-norska/
Obecně BEV auto pro 7 lidí bude drahé, moc možností v současné době není, navíc máte komplikované nabíjení a velmi malý nájezd, tedy příliš mnoho parametrů, které říkají, elektroauto NE.
https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v% ... 29164.html
Nějaké info o dovozu https://carinvest-europe.cz/auta-z-norska/
Obecně BEV auto pro 7 lidí bude drahé, moc možností v současné době není, navíc máte komplikované nabíjení a velmi malý nájezd, tedy příliš mnoho parametrů, které říkají, elektroauto NE.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
Kupte si další S-Max, ve vaší situaci nedává EV smysl. Pokud dobře koupíte pár let jetý kousek, tak náklady na km včetně poklesu hodnoty budou troufám si tvrdit, mnohem nižší než u EV.
Re: Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
Ta Tesla vypadá dobře, v čem myslíte, že bude háček když je tak levná? Nestačilo by prostorově Sko? Nebo ten Enyaq možná.
Josef píše:Našel jsem jednu Teslu X z Norska, takže možnost je, pokud vím DPH se při dovozu auta z Norska neplatí.
https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v% ... 29164.html
Nějaké info o dovozu https://carinvest-europe.cz/auta-z-norska/
Obecně BEV auto pro 7 lidí bude drahé, moc možností v současné době není, navíc máte komplikované nabíjení a velmi malý nájezd, tedy příliš mnoho parametrů, které říkají, elektroauto NE.
Re: Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
V Norsku je u EV cena běžně nižší, protože to jsou silně dotovaná auta a je to vidět v bazarech v Norsku. V Německu lze dotované auto rovněž prodat už za 6 měsíců od nákupu, tedy rovněž je zde velký tlak na cenu, když Němci mají dotaci i kolem 8000 EUR.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
Díky moc za reakce. Situaci neřeším teď hned, ani jsem primárně nechtěl vybírat konkrétní auta, protože za rok třeba bude na second handovém trhu zase jiná situace...
Každopádně si z toho celého odnáším zejména to, že elektromobilní cesta pro mou současnou situaci je v současnosti neschůdná. Nejde ani tak o vyšší cenu auta, ale spíše o to, že by kolem něj bylo mnoho dalších komplikací a improvizace. Což jsem tak trochu tušil a vy jste mi to svými komentáři potvrdili.
Ale třeba to tu bude užitečné pro někoho, kdo řeší podobnou situaci jako já, jen má třeba lehčí cestu k nabíjení vlastním proudem.
Mít barák s fotovoltaikou na střeše, už by nebylo co řešit. Situace v panelácích a bytovkách je ale nyní bohužel neřešitelná. Nejen, že jsou elektroauta dražší (s tím jsem počítal a byl ochoten si oproti fosilnímu připlatit), ale samotný provoz by byl stále spíše v mínusu oproti spalováku, protože ty ceny na veřejném nabíjení opravdu vyrostly extrémně a zároveň zmizela možnost nabít zadarmo nebo skoro zadarmo u obchoďáků.
Každopádně ještě jednou díky za tipy a ochotu podělit se o zkušenosti.
Každopádně si z toho celého odnáším zejména to, že elektromobilní cesta pro mou současnou situaci je v současnosti neschůdná. Nejde ani tak o vyšší cenu auta, ale spíše o to, že by kolem něj bylo mnoho dalších komplikací a improvizace. Což jsem tak trochu tušil a vy jste mi to svými komentáři potvrdili.
Ale třeba to tu bude užitečné pro někoho, kdo řeší podobnou situaci jako já, jen má třeba lehčí cestu k nabíjení vlastním proudem.
Mít barák s fotovoltaikou na střeše, už by nebylo co řešit. Situace v panelácích a bytovkách je ale nyní bohužel neřešitelná. Nejen, že jsou elektroauta dražší (s tím jsem počítal a byl ochoten si oproti fosilnímu připlatit), ale samotný provoz by byl stále spíše v mínusu oproti spalováku, protože ty ceny na veřejném nabíjení opravdu vyrostly extrémně a zároveň zmizela možnost nabít zadarmo nebo skoro zadarmo u obchoďáků.
Každopádně ještě jednou díky za tipy a ochotu podělit se o zkušenosti.
Re: Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
Obecně BEV auta jsou především pro domácí nabíjení a nabíjení na cestách je jen doplněk. Nabíjet se dá při tak malých nájezdech ze zásuvky 230V/16A, ale kdy není kde, je to problém. Řešením by byl třeba paušál PRE nebo při nákupech Lidl, kde se pohybuje člověk v cenách domácí elektřiny bez fixu.
https://www.premobilita.cz/cs/dobijeni- ... -dobijeni/
https://www.lidl.cz/c/e-mobilita/s10012567
https://www.premobilita.cz/cs/dobijeni- ... -dobijeni/
https://www.lidl.cz/c/e-mobilita/s10012567
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
Tak zase tak strašné to není při vašem nájezdu, by to znamenalo 1-2x týdně 40 min. u Lídlu a budete jezdit levněji než ze spalovákem. Jinak si myslím, že udělat u Vašeho parkovacího místa, pokud je to technicky možné, bez výrazného zásahu do infrastruktury wallbox nevidím jako nereálné, stačí trochu apelovat na místní zastupitele, na PRE atd a ještě se u toho někdo vyfotí jak pomáhá občanům.
kacbunda píše:Díky moc za reakce. Situaci neřeším teď hned, ani jsem primárně nechtěl vybírat konkrétní auta, protože za rok třeba bude na second handovém trhu zase jiná situace...
Každopádně si z toho celého odnáším zejména to, že elektromobilní cesta pro mou současnou situaci je v současnosti neschůdná. Nejde ani tak o vyšší cenu auta, ale spíše o to, že by kolem něj bylo mnoho dalších komplikací a improvizace. Což jsem tak trochu tušil a vy jste mi to svými komentáři potvrdili.
Ale třeba to tu bude užitečné pro někoho, kdo řeší podobnou situaci jako já, jen má třeba lehčí cestu k nabíjení vlastním proudem.
Mít barák s fotovoltaikou na střeše, už by nebylo co řešit. Situace v panelácích a bytovkách je ale nyní bohužel neřešitelná. Nejen, že jsou elektroauta dražší (s tím jsem počítal a byl ochoten si oproti fosilnímu připlatit), ale samotný provoz by byl stále spíše v mínusu oproti spalováku, protože ty ceny na veřejném nabíjení opravdu vyrostly extrémně a zároveň zmizela možnost nabít zadarmo nebo skoro zadarmo u obchoďáků.
Každopádně ještě jednou díky za tipy a ochotu podělit se o zkušenosti.
Re: Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
Když započítám i čas, který strávím skákáním kolem nabíjení, tak nikdy nebudu jezdit levněji jak se spalovákem.
Taky je docela marné do ceny provozu počítat s tím, že mi někdo bude poskytovat neustále nabíjení zdarma.
Spíš bych si pořídil nějaké lepší auto, než je ford, abych neměl osypky z návštěv servisu.
Taky je docela marné do ceny provozu počítat s tím, že mi někdo bude poskytovat neustále nabíjení zdarma.
Spíš bych si pořídil nějaké lepší auto, než je ford, abych neměl osypky z návštěv servisu.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Re: Otázka - EV pro vetsi rodinu bez moznosti nabijet doma | Ano nebo ne?
Každý si to může nastavit tak, že je levnější pro něj jezdit spalovákem. Třeba někdo jezdí starým TDI, který ho stojí jen palivo a nikdy se mu za 10 let nic nerozbilo a leje do toho naftu z ušetřeného paliva z traktoru nebo kamionu. Jiný jezdí na CNG nebo LPG, další zase má služební auto atd. Prostě každý si to nastaví dle svých možností.
Audi Q4 Sportback e-tron 50