Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
petrv
Příspěvky: 84
Registrován: sob 20. led 2018 15:29:53

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod petrv » pát 25. zář 2020 12:40:28

Radovan píše:Je v tom trochu zmatek, protože wallboxy od Tesly se dají pořídit jak zdarma pro tesla destination charger, tak běžně koupit. Mohlo se tedy stát, že HE3DA se normálně přihlásila o dotaci na nákup elektormobilů a pořízení nabíjecích stanic a TM3 nakoupila Tesla wallboxy. Nebo si je pořídila ze svého. Nebo jde o Tesla destination charger, jen je prodleva od zprovoznění do uvedení na mapách, což je taky docela běžné, někdy v řádu měsíců.

Jsou to jen wallboxy.
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod stejk » čtv 18. úno 2021 5:24:27

Špionážní aféra připraví USA o čtvrtinu baterií.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/za-spionaz-10-let-zakazu-prodeje-baterii-v-usa-na-co-budou-j/r~da4d22886d1411ebbdfd0cc47ab5f122/
Komise pro mezinárodní obchod (US ICT) uznala žalobu firmy LG Chem, že konkurenční SK Innovation odcizila a zneužila její patenty. Za trest nesmí baterie v USA prodávat po dobu 10 let. Rozhodnutí značně ztíží tamní výrobu elektromobilů, vetovat ho může jen prezident Biden.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod Josef » čtv 18. úno 2021 6:44:15

V USA se stejně moc BEV neprodávají (vzhledem k prodejům ICE), tak budeme mít v Evropě baterií o to více, díky ICF za podporu elektromobility v Evropě :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod stejk » stř 24. úno 2021 22:07:50

stejk píše:

Kód: Vybrat vše

Maďarsko se díky asijským investicím stává velmocí ve výrobě lithiových baterií pro automobilový průmysl

V současné době již zde mají výrobní závody jihokorejská firma Samsung SDI a japonská společnost GS Yuasa. V blízké budoucnosti by se pak měly maďarské výrobní kapacity výrazně navýšit v důsledku otevření závodů jihokorejských firem Inzi Controls, SK Innovation a druhému závodu firmy Samsung SDI.
https://www.mzv.cz/budapest/cz/obchod_a_ekonomika/madarsko_jakozto_nastupujici_velmoc_ve.html

Samsung SDI chystá investici za 18 miliard Kč do rozšíření své továrny na výrobu baterií pro elektrická auta v Maďarsku.
https://oenergetice.cz/elektromobilita/samsung-chce-rozsirit-vyrobu-baterii-pro-elektromobily-v-madarsku
Uživatelský avatar
petrv
Příspěvky: 84
Registrován: sob 20. led 2018 15:29:53

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod petrv » stř 11. kvě 2022 11:33:29

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod Josef » stř 11. kvě 2022 13:32:26

Jak se dá krásně žít z dotací a peněz investorů, že?
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
petrv
Příspěvky: 84
Registrován: sob 20. led 2018 15:29:53

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod petrv » stř 11. kvě 2022 14:14:15

Josef píše:Jak se dá krásně žít z dotací a peněz investorů, že?


Ach jo, pořád to stejné... Zásadou zdravé diskuze je, že když kromě JPP o něčem nic nevím, tak se k tomu nevyjadřuju, myslel jsem, že tohle je doménou Hybridu, ale což...

Já jsem tam s tou nabíječkou dva dny byl, takže o tom něco vím.

Co vy, Josefe?

Jestlipak víte, že tenhle projekt nemá ani korunu dotace? A investoři si už dnes dokáží spočítat, kdy a kolik peněz dostanou? A (pro vás) kupodivu se najednou přidávají další?
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod Marek71 » stř 11. kvě 2022 21:38:18

No a jsou někde konečně i technické informace o baterkách, ověřené někým nezávislým, nebo je to pořád sliby a "Black Box"?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod Josef » čtv 12. kvě 2022 7:43:20

petrv: Pravda je, že trh o těchto bateriích nic neví a až na nějaké ukázkové instalace žádné výrobky na trhu nevidíme. Já jsem 5 let se k tomuto projektu vyjadřoval neutrálně, ale vše má svoje hranice. Tyhle "Potěmkinovy vesnice" mi už nedávají smysl. O tomto boxu se již psalo před 2 lety, že bude, 2 roky výroba boxu je šílenost. Zelené baterie na vozíku, který mají snad do dneška jsem osobně viděl myslím v Letňanech.

Jejich poslední zveřejněná účetní závěrka je z roku 2019 a je to naprosto amatérský pamflet, který někdo dělal částí rukou, částí na tiskárně z 90tých let a údaje jsou naprosto nepoužitelné. Já bych jim nedal ani 50 tis. Kč, natož 50 milionů, ale je vidět, že peníze nemají už hodnotu v těchto dobách, používají se jako hnůj. Frolík dal peníze Procházkovi, protože se mu to líbilo, přestože se vyjádřil, že jeho minulost nezná.

No a nakonec HE3DA má podobné parametry a vlastnosti jako LiFePo4, včetně váhy a kapacity, jejich cena je ale výrazně nižší než HE3DA.

Továrna dostala od investorů stovky milionů (část bude muset zřejmě vrátit), tenhle projekt není potřeba snad již dotovat, navíc dosavadní akcionáři prodali část akcií, takže zatím peníze jsou. Fabrika otevřela v roce 2020 a stále vidím kulové a ne 1 GWh baterií. Přitom už v roce 2016 předváděla za účasti MPO baterie a jejich skvělou budoucnost. Pro mě všechny tyto údaje staví HE3DA do naprosto nedůvěryhodného světla

https://www.e15.cz/reportaze/pro-baterk ... ne-1387480
https://ekonomickydenik.cz/slaba-mista- ... kladatelu/
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/bat ... pravy_pjen
https://bc-as.com/he3da-priprava-vyroby ... i-suche-2/
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
petrv
Příspěvky: 84
Registrován: sob 20. led 2018 15:29:53

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod petrv » sob 14. kvě 2022 22:03:25

Já naprosto souhlasím s tím, že tenhle projekt má velké komunikační rezervy. Podle mého názoru je to tím, že ti, kdo ho vedou, jsou víc technici, než obchodníci. Bez diskuze.

Ale není třeba pravda, že někdo vyráběl box 2 roky - ta nabíječka, která byla naprosto volně přístupná v Ostravě, se sice prý vyráběla cca 2-3 měsíce, ale protože to byl první prototyp. Řízení je od Phoenix Contact, který to dodává i ke stojanům, které staví naši distributoři, baterek je tam 250 kWh. V Ostravě to bylo otevřeno pro každého, kdo o to projevil zájem, pokud si pamatuji, měřil si to tam třeba Mirek Matyáš, který tam byl s nějakou instalací taky celý víkend - určitě může nabídnout svůj nestranný názor.

Účetní závěrky nekomentuji, každý, kdo podniká a má nějakou svoji střední či větší firmu, na to má svůj názor...

Továrna nedostala od investorů stovky milionů, ale 1,4 mld CZK, to lze snadno dohledat v OR.. a nevidím nikde žádný důvod, proč by cokoli z toho měla vracet, když se rozjíždí výroba ve velkém - tohle mi trochu nedává smysl...?
A ano, souhlasím, že výroba má oproti deklarovaným termínům jisté zpoždění, ale je třeba férově říct, že covid opravdu zpomalil všechny dodavatelské řetězce (něco o tom vím z vlastní výrobní firmy) a průkopnický vývoj unikátní výrobní technologie také nejde úplně přesně naplánovat v kalendáři.

Baterky HE3DA lze vyrobit s parametry "na zakázku", ty černo-zelené, které zmiňujete, byly navrženy pro energetiku, konkrétně pro úlužiště k FVE a z toho plynou i jejich vlastnosti. Továrna MES v Horní Suché již dnes vyrábí články (modré), které mají vlastnosti trochu jiné a připravuje výrobu rychlých článků, které jsou velmi rychlé a tudíž vhodné jako předřadný buffer např. pro rekuperaci v elektromobilitě. Ty by se údajně měly hromadně vyrábět již na konci letošního roku.

Takže já si osobně nemyslím, že je to Potěmkinova vesnice. Baterky jsou založeny na nanomateriálech, vyvinul je p. Procházka, jehož nanonátěry (FN nano) mnoho let používám na budovách a v bazénech - a tam perfektně fungují...
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod stejk » sob 20. srp 2022 20:36:55

stejk píše:

Kód: Vybrat vše

Maďarsko se díky asijským investicím stává velmocí ve výrobě lithiových baterií pro automobilový průmysl

V současné době již zde mají výrobní závody jihokorejská firma Samsung SDI a japonská společnost GS Yuasa. V blízké budoucnosti by se pak měly maďarské výrobní kapacity výrazně navýšit v důsledku otevření závodů jihokorejských firem Inzi Controls, SK Innovation a druhému závodu firmy Samsung SDI.
https://www.mzv.cz/budapest/cz/obchod_a_ekonomika/madarsko_jakozto_nastupujici_velmoc_ve.html

Kód: Vybrat vše

CATL postaví v Maďarsku za 7,3 miliardy eur závod na baterie pro elektromobily
Po dokončení bude továrna největším závodem na výrobu bateriových článků v Evropě a druhou továrnou firmy CATL v regionu.
Investice je také důležitá pro Maďarsko, které se stává významným centrem výroby elektromobilů a baterií v Evropě.
https://oze.tzb-info.cz/129820-catl-postavi-v-madarsku-za-7-3-miliardy-eur-zavod-na-baterie-pro-elektromobily
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod stejk » pát 28. říj 2022 3:29:11

https://energozrouti.cz/z/vedci-vytvorili-levnejsi-baterie-pro-elektromobily-ty-by-diky-nim-mohly-zlevnit-licenci-na-ne-uz-ma-volkswagen
levnější baterie pro elektromobily, ty by díky nim mohly zlevnit. Licenci na ně už má Volkswagen
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod stejk » pon 08. kvě 2023 8:58:52

CATL představil novou polotuhou baterii s kondenzovaným elektrolytem. Do jednoho kilogramu její váhy se vejde 500 watthodin energie, slibuje Wu Kai, šéf výzkumného týmu společnosti CATL. Pro srovnání: současné akumulátory se nedostanou ani na 300 watthodin na kilogram.
https://vtm.zive.cz/clanky/cinsky-gigant-catl-jde-do-trhaku-jeho-nove-baterie-maji-nevidanou-energetickou-hustotu/sc-870-a-222046/default.aspx
https://www.catl.com/en/news/6015.html
xdenser
Příspěvky: 315
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod xdenser » pon 08. kvě 2023 9:04:14

Je to spis reakce na tohle od americanu.
https://amprius.com/products/

Slysel jsem ze CATL ma ambice v nejake blizke perspektive nahradit olovene baterky Na-Ion baterkami.
Je to obrovsky trh.
1. Vydrzi dele
2. Funguji pri nizkich teplotach
3. Hustota energie uz ted' je 2x od olovenych
4. Mnohem vetsi pocet cyklu
A vypada ze cenove budou srovnatelne, jinak to nema smysl.
Je to pozitivny i pro vyvoj tich to akumulatoru pro trakcni baterie .
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod stejk » pát 12. kvě 2023 21:04:14

Švédský Northvolt se rozhodl svou gigafactory postavit na severu Německa.
Northvolt a německá vláda oznámily výstavbu závodu ve městě Heide ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko
https://www.e15.cz/byznys/nemecko-prilakalo-gigafactory-svedskeho-northvoltu-za-cenu-stovek-milionu-eur-1398199
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod stejk » sob 19. srp 2023 20:59:57

CATL uvedla dne 16. srpna 2023 na trh baterii Shenxing, první lithium-železo-fosfátovou baterii se 4C nabíjením
https://ekologickaauta.cz/news/catl-uvadi-na-trh-baterii-shenxing-se-superrychlym-nabijenim-a-zahajuje-tak-eru-superrychleho-nabijeni-elektromobilu/
xdenser
Příspěvky: 315
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod xdenser » sob 19. srp 2023 21:18:43

No 4C nabijeni u LFP neni zadny zazrak.
https://www.evlithium.com/A123-Battery/632.html

Cell Capacity(nominal/minimum) (0.5C Rate) 2.5/2.4Ah
Recommended Fast Charge Method to 80% SOC 10A to 3.6V CC, 12 min

10A/2.5Ah = 4C

Takze rozhodne neni prvni.
Ale cena ...
https://www.peckamodel.cz/7ba1106a-a123 ... 6nEALw_wcB
Tu mi vychazi 42000 Kc/ kWh, myslim ze u CATL musi byt alespon tak 15 krat min - to je podstatny

Take hustota energii
U toho draheho clanku je jen 108Wh/kg, to je malo pro automotive.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod Josef » ned 20. srp 2023 1:00:41

Myslím, že nelze porovnávat malou baterii u místního prodejce s výrobcem autobaterií. Tesla s úspěchem LFP používá a taky mají poměrně malou energetickou hustotu, nicméně pravidelné nabíjení na 100% je výhoda oproti běžným 80%.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
xdenser
Příspěvky: 315
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Příspěvekod xdenser » ned 20. srp 2023 9:34:03

Josef píše:Myslím, že nelze porovnávat malou baterii u místního prodejce s výrobcem autobaterií. Tesla s úspěchem LFP používá a taky mají poměrně malou energetickou hustotu, nicméně pravidelné nabíjení na 100% je výhoda oproti běžným 80%.

Automotive LFP maji hustotu blize k 160Wh/kg. Take LFP-ckova baterka od BYD pouzita nove v Teslach ma plochou krivku na urovni 170kW do 50% SOC. A to odpovida rychlosti nekde kolem 3C, protoze baterka ma kolem 60kWh. Nelze ale rici ze ta nova baterka od CATL "je prvni LFP baterii s rychlosti nabijeni 4C", to je celkem bezna rychlost pro LFP chemii od 90 let. Jen baterie s takovou rychlosti nebyli zatim vhodne pro automotive. Ted' jsou. Je to ale asi moc podrobnosti pro kriklavy titulek.

Proc nelze porovnavat cenu? Myslite ze mistni prodejce napalil cenu x15, ja myslim mozna x3-x5, stale ten LFP 4C clanek od cinskeho vyrobce stal x3 az x5 krat draz, nez dnesni ceny clanku pro automotive.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)