Záznam z přednášky po začátečníky

Moderátor: Josef

rattkin
Příspěvky: 16
Registrován: úte 28. úno 2023 9:39:24

Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod rattkin » sob 02. bře 2024 22:12:00

Kamarád dělal přednášku, určenou zejména těm kdo EV ještě nemají a porovnává je se spalováky a s domněnkami co kolují v médiích

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod Josef » ned 03. bře 2024 9:51:25

Moc se mi nelíbil ten přehnaný žoviální tón a pak některé polopravdy typu, že u nás je zima mírná a dojezd se moc nemění, to je problém v krajinách s -20°C a ani bych neřekl, že je Tesla nejdále. Jinak je v prezentaci spousta zajímavých údajů a porovnání.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod Citigo e IV » ned 03. bře 2024 12:05:49

Přišlo mi to taky takový divný, nevím jestli nechtěl zájemce spíše od elektromobility odradit. Je fakt že skokové zdražení elektřiny tomu moc taky nepomohlo. I když se se to vrací pomalu zpátky. Neustále mluvil o Tesle a přitom jezdí Kiou .

Jsem se vrátil z výletu z Vídně na jednu noc (805 Km) s Teslou a myslím že Tesla je reálně nejdále v počtu aut a nabíjecích bodů. Nebo kde nabíjí ty ostatní auta a kolik jich reálně jezdí dálkové trasy koncem února i když mírného?

Třeba na Vystrkově středa 21 hodin supercharger plně obsazen 6 aut a vedlejší EON drive nikdo. Na D1 jsem potkal jen Tesly. Je pravda že ta sít u nás chce posílit a hlavně volit místa kde se dá jít 24 hod na toaletu.

Jel jsem jel takovou dálkovou cestu (bez možnosti dobíjet v cíli) elektromobilem poprvé i když jezdím EV 8. rokem a mám najeto na elektřinu kolem komína 200 tis. Km, musím říci že oproti spalováku je to očistec, plánování, dojezdová tíseň jako 2 x ročně se to dá přežít a držet kvůli tomu spalováka nebudu. Aby jste ujeli tuhle trasu dálniční rychlostí na zimních pneu bez aero krytů při teplotě 0-5 st. a topení na 21st. je nutný na trase 3x dobíjet kolem 24-26 minut. Spotřeba atakuje 19 kWh/100 Km žádných 15 jak se o Teslách říká. Cena za ujetý Km až 2 Kč/Km taky není nic levného.
Ale na ježdění do práce a při dobíjení z FVE se to prima a už bych se nechtěl ke spalováku na denní jízdy vracet.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod xdenser » ned 03. bře 2024 13:21:57

Citigo e IV píše:...musím říci že oproti spalováku je to očistec, plánování, dojezdová tíseň jako 2 x ročně se to dá přežít a držet kvůli tomu spalováka nebudu...

To je jen věc zkušenosti. Mě dálkové cesty vůbec problém nedělají. Pravda je že jsem přešel z CNG auta, kde také byla potřeba plánovat, ale vždy byla pojistka možnosti jet na benzin. Ale u CNG byli mnohem horší možnosti plánování protože nebyli tak dobře appky, je mnohem řidší síť a dojezd na nádrž prakticky stejný jak u EV. Ale čím víc jezdíš tím víc jistoty. Tim lip i znas auto. S ID.3 nejdřív jsem chtěl rezervu min 50km, pak i 30km už bylo ok. S Teslou jsem v pohode pokud je to mezi 5% a 10% v mezicili. U Tesly nepotřebuješ plán "B" pokud jedeš na SC. A dá se to i ovlivnit - prostě když se přestřelil tak zpomal. Většinou to se stava v zime. V létě jsem už preplanovaval i o kus dál - jel jsem nabíjet dál než bylo naplánováno.
Cesta na Vídeň je hračka - každých 30km se něco najde místy i každých 15km. Nejdrsnější u mě zatím byl jihovýchodní roh Polska v zimě.

Na Vystrkově u Tesly je plno a u E.Onu ne, protože není alternativa pro Teslu. Telsa neplánuje nabíjení u jiných dodavatelů. Lidi jsou líní to plánovat ručně. Ale u jiných je 20km Ionity Pavov před tím, 200m potom Shell recharge, 30km potom Loket. Stačí kouknut na https://chargefinder.com/ a zadat filtr na 50+kW. Take tesel asi vic jezdi dalky.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod Citigo e IV » ned 03. bře 2024 20:54:48

Zkušenost moc nepomůže. Kiou NIRO PHEV bych těch 800 Km dal bez tankování, možná přicucnout pro jistotu při čůrání.

Tady jsem Vyjel z Jablonce nad Nisou, v Brně jsem s 15% (mám je SR) po 266 Km dobíjel asi 28 minut na 90% - ztracený čas nešlo se ani jít na záchod nebo do Olympie, protože nebylo 10 hodin a Olympie byla zavřená.(ano mohl jsem v Brně nabíjet jen 13 minut a zbytek dobít ve Vídni na obědě)

Přijeli jsme do Vídně asi s 50% , nabíjelo se asi 25 minut do 99% což nebyl problém šli jsme na oběd bylo 11,30 hod. Musel jsem odpojovat ještě než jsme dostali jídlo..

Cesta zprátky z Vídně na 88% nechtěl jsem jet přes to šílený Brno, tak jsem jen na Hatě a přes Znojno a rovnou na Vystrkov kam jsem dojel s 16%. Přestávka s kávou trvala 24 minut (dala by se u spalováku zkrátit na 10 min) a pak nám auto s 78% hlásilo že pro dojetí do cíle (cca 200 Km) je třeba zůstat pod 110 Km/hod protže SC v Praze byl plnej. Nakonec naštěstí se dalo jet normálně asi díky klesání do Prahy a dobrá spotřeba po Praze způsobila že jsem domu dojeli s baterkou na 8% .

Cesta z Vidně do Jablonce trvala 4:45 hod včetně dobíjení plánovače to dělají od 4 do 4:30 hod. To se nedá obejit, ale jak říkám pokud to člověk nejezdí každý týden tak mě to jako nadšencovi nevadí, ale pro masy to není.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod Josef » ned 03. bře 2024 22:03:07

Taky mi na cestách přijde, že všude dobíjí jen Tesly, ostatní BEV dojedou do cíle bez nabíjení :)

Na ty moje 200 km cesty na Moravu jezdím s nabíjením v cíli, ale stejně se po cestě občas stavím na kafe. Při těchto teplotách kolem 10°C jezdím dálnice za 21 kWh/100 km (130 km/h dálnice), takže mi stačí 60% baterie. Pravda, kdybych jezdil často, tak nabíjím na Ionity, kde je s paušálem cena 11,80 Kč/km.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod xdenser » pon 04. bře 2024 0:27:44

Citigo e IV píše: ale pro masy to není.

ale zvyknou. To je jen o ceně auta. Hustota nabíječek vyroste jak bude víc EVeček.
Jako dělat zajizdky kvůli SC není problém ale samotné nabíjení problém je ;)?
Myslím že zajížďka k Olimpii je +5 minut k cestě. Místo Olimpii s 15% se dá jet do Mikulova na ČEZ 180kW. Pak po 15 minutách jet rovnou do Vídně. Ušetřilo by se 20 minut. Trošku mi ten výpočet kazí podezření že ČEZ do Tesly nedodá 180kW - jelikož asi má omezení na 200A.
Ale plánovat zajíždět na Vestec (pomalý) když v M.Boleslavi je 360kW ČEZ a u Čestlic Ionity obojí přímo u cesty ...
Lidi kvůli pár korunám výhody jezdeji pro potraviny do Polska, co nějaké nabíjení ;)?
Momentálně nemá smysl se omezovat jen na SC, zvlášť v Česku. Bude míň stresu.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod Josef » pon 04. bře 2024 8:00:43

Často slyším stesky, že je málo nabíječek na místech nabíjení. Třeba proč nestaví Ionity 16 stanic a místo toho jen 4 stanice apod. Chápu, že jim jde o efektivitu v době, kdy je průměr nabíjení na stojanu cca 2 auta za den. Tesla staví bez rozmyslu SC v USA, nechápu, jak se jim to rentuje. Když jezdíte po USA mimo Kalifornii, uvidíte stovku nabíjecích hubů bez aut, nerozumím takové rentabilitě.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod xdenser » pon 04. bře 2024 8:42:35

SC jsou výrazně levnější ve výrobě než jiné nabíječky. Je to investice do budoucna. V USA Tesla v podstatě ovládla trh nabíjení.
Jak vidíme v Česku tesla moc nespěchá s vývojem sítí. V Německu naopak rostou jak houby a je přímo vidět na mapě ze hustota sítí není rovnoměrná. Kolem Mnichova třeba najdeš SC i kzadych 20km. Na severu u hranic s Polskem je to mnohem řidší. Čím asi to mohlo by být?
Nemyslím si že Tesla plitva a neoptimalizuje.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod Citigo e IV » pon 04. bře 2024 9:51:32

xdenser píše:
Citigo e IV píše: ale pro masy to není.

ale zvyknou. To je jen o ceně auta. Hustota nabíječek vyroste jak bude víc EVeček.
Jako dělat zajizdky kvůli SC není problém ale samotné nabíjení problém je ;)?
Myslím že zajížďka k Olimpii je +5 minut k cestě. Místo Olimpii s 15% se dá jet do Mikulova na ČEZ 180kW. Pak po 15 minutách jet rovnou do Vídně. Ušetřilo by se 20 minut. Trošku mi ten výpočet kazí podezření že ČEZ do Tesly nedodá 180kW - jelikož asi má omezení na 200A.
Ale plánovat zajíždět na Vestec (pomalý) když v M.Boleslavi je 360kW ČEZ a u Čestlic Ionity obojí přímo u cesty ...
Lidi kvůli pár korunám výhody jezdeji pro potraviny do Polska, co nějaké nabíjení ;)?
Momentálně nemá smysl se omezovat jen na SC, zvlášť v Česku. Bude míň stresu.
¨

V Brně jsem nabíjel 175 kW což je proud téměř 500A a to nedá jiná nabíječka než SC V3. Když by dala nabíječka jen 200A tak jsem na 75 kW což za 18 Kč není uplně výhodná cena. Dají se časy zkracovat ,ale cenu bych nesnesl už i při 9,5 Kč u Tesly jsem cenově jak PHEV a jezdit za 2 tolik to nedává smysl.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod Josef » pon 04. bře 2024 11:04:05

xdenser píše:SC jsou výrazně levnější ve výrobě než jiné nabíječky. Je to investice do budoucna. V USA Tesla v podstatě ovládla trh nabíjení.
Jak vidíme v Česku tesla moc nespěchá s vývojem sítí. V Německu naopak rostou jak houby a je přímo vidět na mapě ze hustota sítí není rovnoměrná. Kolem Mnichova třeba najdeš SC i kzadych 20km. Na severu u hranic s Polskem je to mnohem řidší. Čím asi to mohlo by být?
Nemyslím si že Tesla plitva a neoptimalizuje.


Trh s nabíjením může ovládnout jen globální výrobce elektřiny, ostatní jsou jen přeprodejci. Nemyslím si, že udělat stovku hubů s nabíječkami, které nikdo nepoužívá, tedy nepotřebuje, je investice. Jeden nabíjecí hub není úplně levný cca 250-350 tis. USD (ano, je to výrazně méně než u konkurence) a živnost Tesla předpokládá 12 let. Tedy můžeme předpokládat, že investice ve výši 30 milionů USD leží ladem.

Neříkám, že to staví bez rozmyslu, ale podle mě penězi někde plýtvá a naopak někde nabíječky nestaví prakticky vůbec. Na stejném území v Německu, velkém jako je ČR, najdeme zhruba 20x více nabíjecích stanic a Tesly z celé EU nabíjí často i u nás, takže to není jen o počtu prodaných aut v daném státě.

Nakonec, pro nás jen výhoda, Tesla postupně uvolňuje nabíjecí stanice i pro další auta, zatím Německo, Francie a UK, později se přidají další země.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod petr.balas » pon 04. bře 2024 11:35:56

IMHO je vizí Tesly dělat ty nabíjecí huby včetně FVE panelů a bateriových úložišť. Pak si netriviální množství energie sama vyrobí a co bude chybět, tak může koupit dopředu v době, kdy bude elektřina nejlevnější (v zimě v noci, v létě přes den). Momentálně ale nemá nadbytek baterek, takže je dává primárně do aut, kde na nich nyní vydělá více. Ale mohu se mýlit :-)
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod xdenser » pon 04. bře 2024 11:42:38

No právě Tesla chce být globálním výrobcem elektřiny v určitém smyslu - viz virtual power plant a tesla mega pack. Sice mega pack není přímo výrobce ale vliv na cenu mít bude. A business mega packu roste u Tesly poslední dobou rychle.
Uvolnění pro jiné značky v Evropě je daný tím že tam jsou dotace na stanice a podmíněné takovým uvolněním. V USA je to ovládnutí trhu.
V Evropě na to má i vliv obtížnost zřízení SC (birokracie) - evidentně tam kde má teám určený pro vývoj SC to jede rychle. V Česku myslím takový teám nemá. To co je tady staví a udržují lidi z Německa. Maximálně tak mají jednoho místního kdo pomáhá s komunikací s úřady. Je to muj nazor nevim to presne.
Naposledy upravil(a) xdenser dne pon 04. bře 2024 11:52:42, celkem upraveno 1 x.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod xdenser » pon 04. bře 2024 11:50:41

Citigo e IV píše:V Brně jsem nabíjel 175 kW což je proud téměř 500A a to nedá jiná nabíječka než SC V3.

To není pravda. Nabíječky Ionity to dodají, stejně tak myslím nabíječky ČEZu v M.Boleslavi - myslm ti 300+kW. PRÉ a E.On také mají podobné.
Vestec vůbec nedává smysl používat pokud chceš ušetřit čas.
U 180 od ČEZu a 150 u E.On nejsem si jistý. Nezkoušel jsem to. Ale viděl jsem štítek 200A na CEZovske 180ce u babišove pumpy v Průhonicích.
E.On na Vystrkově teď také dodá max rychlost pro teslu. Pokud vechno je obsazený na SC, dá se použít.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod Josef » pon 04. bře 2024 18:38:52

Chápu, že business prodávat Megapacky je zajímavý, ale nikde jsem nečetl, že Musk se hodlá stát výrobcem elektřiny. Malinký ČEZ v porovnání se světovými výrobci vyrobí 33 TWh ročně z obnovitelných zdrojů, tedy asi 260x více, než pojme největší baterie světa v Austrálii. Zde se ale nejedná o budování energetických zdrojů, ale energetických zásobníků.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod xdenser » pon 04. bře 2024 19:23:03

Ale tvrzení "Trh s nabíjením může ovládnout jen globální výrobce elektřiny" také nemusí být pravda. Výroba elektřiny je jen malá část toho podnikání. A to je vidět i na struktuře konečné ceny.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod Josef » pon 04. bře 2024 19:39:27

Ano, hezky si to rozdělují mezi sebou chlapci ten business. Nakonec ČEZ platí sám sobě poplatky za PoZE.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod xdenser » pon 04. bře 2024 23:26:51

Ale ten poplatek není ani 10% ceny nabíjení. Navíc co to má společného s trhem nabíjení v USA?
Business nabíjení je o vytíženosti a na tom ani jeden z PRE, E.ON, ČEZ není dobré.
O Tesle statistiky nevíme ale vypadá že v Česku vytižení jsou i když tady to bylo spíše postavený pro tranzit aby alespoň něco bylo než nějaký výdělek.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Záznam z přednášky po začátečníky

Příspěvekod Josef » úte 05. bře 2024 7:57:59

My se bavíme o USA? Jen odpovídám na to, že výroba elektřiny je jen část toho businessu, ale nakonec se u nás všichni podělí a odnese to občan. Vzhledem k průměrné mzdě, máme skoro nejdražší elektřinu v EU, takže nevytíženost majitelům tolik nevadí, zvláště, když nabíječky platíme z vlastních a evropských peněz. Státy v bývalé východní zóně, ceny v EUR za kWh: ČR - 0.312, SK - 0.19, PL - 0.18, HU - 0,12.
Audi Q4 Sportback e-tron 50