strategie nabijení EV
Moderátor: Josef
Re: strategie nabijení EV
Diky za Váš názor, myslim si ze budu vokot takovou tu zlatou stredni cestu. Zitra se chystam na cesty a uz od 15 hodin laduji baterku kabelem 230v 12A a procenta pribybaji dost pomalu, nez bude 3fazovy wallbox doma tak budu střídat podle potreby DC a AC a potom vladtne také. Na delsich cestách bude nutnost DC, s tim ze budu dobíjet tak at mam na pokrytí cesty co potřebuji a k tomu rezervu minimalne 10% oro pripad nouze. S autem zatim velka spokojenost. Jen ho musim stridat s dieselovou dodavkou na vetsi veci, tsk uvidim kdy zacnu v dodávce hledat padla pod volantem na rekuperaci
Co se tyce kobaltovych baterek uvidíme, jedns z vsriant je ze az tohle auticko bude odepsane, půjdou baterky do ostrovniho systemu jako uloziste.
Co se tyce kobaltovych baterek uvidíme, jedns z vsriant je ze az tohle auticko bude odepsane, půjdou baterky do ostrovniho systemu jako uloziste.
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1071
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: strategie nabijení EV
Jedině co bych doporučil je nenechávat auto dlouho nabité do 100% tj. nabíjet do 80% u Vašeho Nira se to dá nastavit v menu.
Já si udělal nabíječku která komunikuje s vozem tj, vyčítá z něho udaj o % nabití a pohodlně se dá před nabíjením zvolit kolit% se má nabít, aniž bych musel cokoliv nastavovat ve voze, jen na dotykáči cvaknu kolik % a dám start.
zde jsem o tom napsal článek, mám niro PHEV ale funguje na i na "obyčejné EV"
http://www.hybrid.cz/esky-elektromobiln ... je-s-autem
Já si udělal nabíječku která komunikuje s vozem tj, vyčítá z něho udaj o % nabití a pohodlně se dá před nabíjením zvolit kolit% se má nabít, aniž bych musel cokoliv nastavovat ve voze, jen na dotykáči cvaknu kolik % a dám start.
zde jsem o tom napsal článek, mám niro PHEV ale funguje na i na "obyčejné EV"
http://www.hybrid.cz/esky-elektromobiln ... je-s-autem
Re: strategie nabijení EV
Nabíječka vypadá hodně dobře.
Já mám k autu mobilní aplikaci UVO, čekal jsem že bude mít více možností nastavení, např. úroveň nabití baterie.
V menu lze poholdlně nastavit úroveň nabití pro AC i DC.
Co se OBD diagnostiky týká, uvažuji o ní, jaké informace se z ní z jízdních dat dají vyčíst?
Díky tomuto foru jsem vyléčený z toho nabíjet auto na 100% a k tomu ještě pro jistotu, co kdyby se někam jelo:-)
nabíjím ať mám baterku mezi 30-60% a dobíjím před jízdou na 80-90% podle plánované trasy, s možností docucnout si z DC po cestě, nebo při delším jednání přeš AC.
Já mám k autu mobilní aplikaci UVO, čekal jsem že bude mít více možností nastavení, např. úroveň nabití baterie.
V menu lze poholdlně nastavit úroveň nabití pro AC i DC.
Co se OBD diagnostiky týká, uvažuji o ní, jaké informace se z ní z jízdních dat dají vyčíst?
Díky tomuto foru jsem vyléčený z toho nabíjet auto na 100% a k tomu ještě pro jistotu, co kdyby se někam jelo:-)
nabíjím ať mám baterku mezi 30-60% a dobíjím před jízdou na 80-90% podle plánované trasy, s možností docucnout si z DC po cestě, nebo při delším jednání přeš AC.
-
- Příspěvky: 241
- Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05
Re: strategie nabijení EV
Rozdíl v životnosti baterie mezi nabíjením do 60 % a 80 % bude zcela minimální, ani při nabíjení do 90 % ten rozdíl nebude velký. Aneb - teď si hrejte, až Vás to přestane bavit, tak nastavte 80 nebo klidně i 90 % (předpokládám, že stejně jako Kona nelze nastavit 85 % - ty bych jinak preferoval).
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Re: strategie nabijení EV
někde jsem viděl tabulku, už ji ale nenajdu ani zdroj, a tam se psalo u baterie (tuším Samsung SDI) že počet cyklů mezi 0-100% je 1700 a mezi 50-65% je 7000 ... teoreticky kdyby někdo nabijel jen z 50ti do 65 % vydrží 3x víc, ale je to jen teorie,v praxi nereálné
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 87.000 e-km
Tesla X LR, 97.000 e-km a ve firmě ještě
Tesla Y SR 5.000 e-km
Tesla X LR, 97.000 e-km a ve firmě ještě
Tesla Y SR 5.000 e-km
Re: strategie nabijení EV
Já ze zkušenostech vycházím z toho, že pro baterku je nejhorší vybíjení pod 20%.
Proto hodně lidem v telefonu vydrží baterka 2 roky. Protože jí hodně často trápí až do vypnutí. Já mám telefon od 9.2017 a nepozoruju zatím žádný úbytek v kapacitě. Držím se mezí 30-90%. A hlavně telefon nenechávám na nabíječce přes noc.
Jinak dobít na 100% je občas potřeba. Aby se baterky vybalancovali.
Proto hodně lidem v telefonu vydrží baterka 2 roky. Protože jí hodně často trápí až do vypnutí. Já mám telefon od 9.2017 a nepozoruju zatím žádný úbytek v kapacitě. Držím se mezí 30-90%. A hlavně telefon nenechávám na nabíječce přes noc.
Jinak dobít na 100% je občas potřeba. Aby se baterky vybalancovali.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Re: strategie nabijení EV
dracekvo píše:Já ze zkušenostech vycházím z toho, že pro baterku je nejhorší vybíjení pod 20%.
Proto hodně lidem v telefonu vydrží baterka 2 roky. Protože jí hodně často trápí až do vypnutí. Já mám telefon od 9.2017 a nepozoruju zatím žádný úbytek v kapacitě. Držím se mezí 30-90%. A hlavně telefon nenechávám na nabíječce přes noc.
Jinak dobít na 100% je občas potřeba. Aby se baterky vybalancovali.
ono dojet k nabíječce třeba s 15% nebude takový problém jako nechat stát auto s baterií pod 20% nebo nad 90% řadu dní
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 87.000 e-km
Tesla X LR, 97.000 e-km a ve firmě ještě
Tesla Y SR 5.000 e-km
Tesla X LR, 97.000 e-km a ve firmě ještě
Tesla Y SR 5.000 e-km
-
- Příspěvky: 241
- Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05
Re: strategie nabijení EV
1700 cyklů při jednom cyklu denně je 4,5 roku. Pokud se dokážete udržet ve většině případů v rozmezí 20 - 80 % tak to bude minimálně 3x více a máte jistotu, že baterky to auto přežijí. A více nepotřebujete
Moje zkušenost:
Nissan Leaf 24 kWh, nabíjení VŽDY do 100 % (ta baterka byla tak malá, že to jinak nešlo) a Leaf neměl teplotní management baterií (což životnost baterie odhadem zkrátilo na polovinu) a po 4 letech a 110 000 km byla baterie na 82 % SOH.
Kona má 3 x větší baterii což znamená 3 x méně cyklů t.j. 3 x delší životnost. Teplotní management baterie je další cca zdvojnásobení životnosti. Nabíjení na 80 % opět cca dvojnásobná životnost. Aneb baterie mi u Kony to auto přežije
IMHO má smysl nabíjet na max 90 % a víc neřešit.
Moje zkušenost:
Nissan Leaf 24 kWh, nabíjení VŽDY do 100 % (ta baterka byla tak malá, že to jinak nešlo) a Leaf neměl teplotní management baterií (což životnost baterie odhadem zkrátilo na polovinu) a po 4 letech a 110 000 km byla baterie na 82 % SOH.
Kona má 3 x větší baterii což znamená 3 x méně cyklů t.j. 3 x delší životnost. Teplotní management baterie je další cca zdvojnásobení životnosti. Nabíjení na 80 % opět cca dvojnásobná životnost. Aneb baterie mi u Kony to auto přežije
IMHO má smysl nabíjet na max 90 % a víc neřešit.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Re: strategie nabijení EV
ano naprosto souhlasím, u i3 je to 200.000 km k degradaci na 80% kapacity, proto to taky neřeším...doma nabijím taky do 100% ale potom teda hned jedu po 62t na tacho a 5 let stáří je degradace kolem 5%
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 87.000 e-km
Tesla X LR, 97.000 e-km a ve firmě ještě
Tesla Y SR 5.000 e-km
Tesla X LR, 97.000 e-km a ve firmě ještě
Tesla Y SR 5.000 e-km
Re: strategie nabijení EV
petr.balas píše:Rozdíl v životnosti baterie mezi nabíjením do 60 % a 80 % bude zcela minimální, ani při nabíjení do 90 % ten rozdíl nebude velký. Aneb - teď si hrejte, až Vás to přestane bavit, tak nastavte 80 nebo klidně i 90 % (předpokládám, že stejně jako Kona nelze nastavit 85 % - ty bych jinak preferoval).
nastavit jdou opravdu jen procenta po desítkách, ale i to myslím stačí, další možnost je nabíjení ukončit ručně při 85%. Vyzkouším jak inteligentní je nastavit ukončení dobíjení na danou kapacitu na dobu odjezdu.
20% se snažím nechávat jako rezervu k DC nabíječce na dlouhé jízdy a hned dobít na rozumnou míru (pár minut na alespoň 30%).
Re: strategie nabijení EV
Vembloud píše:Děkuji za potvrzení, na stitku jsem viděl jen 10,5 kW podívám se jestli najdu i údaj i o počtu u fází.
Dnes vyzkoušeno u AC nabijecky 43 kW, auto nabijelo 10,5 kW 3 fázově
Re: strategie nabijení EV
Ještě mám dotaz je možné možné přes nějakou redukci nabijet auto s CCS konektorem přes ChaDemo? Dnes jsem přijel na nabiejcku u Lidlu 1. AC 43 kW ze kterych vyuziji jen 11 kW 2. 50 kW ChaDemo 3. 50 kW CCS. CCS bylo obsazené, tak mne napadlo mit tak redukci mohou nabijet dve auta současně (nevim jakym vykonem nabijecka nabiji dve auta, musim zjistit).
Pro strýčka Příhodu by se taková redukce možná hodila, nevím jestli není problém s komunikací mezi autem a nabíječkou při použití redujce na jiný typ kabelu?
Pro strýčka Příhodu by se taková redukce možná hodila, nevím jestli není problém s komunikací mezi autem a nabíječkou při použití redujce na jiný typ kabelu?
Re: strategie nabijení EV
Vembloud píše:Ještě mám dotaz je možné možné přes nějakou redukci nabijet auto s CCS konektorem přes ChaDemo? Dnes jsem přijel na nabiejcku u Lidlu 1. AC 43 kW ze kterych vyuziji jen 11 kW 2. 50 kW ChaDemo 3. 50 kW CCS. CCS bylo obsazené, tak mne napadlo mit tak redukci mohou nabijet dve auta současně (nevim jakym vykonem nabijecka nabiji dve auta, musim zjistit).
Pro strýčka Příhodu by se taková redukce možná hodila, nevím jestli není problém s komunikací mezi autem a nabíječkou při použití redujce na jiný typ kabelu?
Na DC lze nabijet pouze jedno vozidlo, bud CCS nebo ChaDemo. Redukce neni mozna. A kdyz bude obsazeno na DC, tak ani AC nepojede naplno. Vse zavisi na stanici a jejim jisteni.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: strategie nabijení EV
Děkuji
-
- Příspěvky: 241
- Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05
Re: strategie nabijení EV
Existují nabíječky, které umí nabíjet současně CCS i CHADEMO ale jejich cena bude skoro dvounásobná, t.j. téměř se nevyskytují. Pokud si to dobře pamatuji, tak evmapa Poříčany umí 2x rychlé nabíjení současně ale je to 2x CHADEMO.
Redukce CHADEMO na CCS ale pokud vím neexistují.
Redukce CHADEMO na CCS ale pokud vím neexistují.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Re: strategie nabijení EV
Na ČEZ 50 kW lze nabíjet na AC do určitého příkonu v případě, že bude nabíjet DC (CCS nebo Chademo). Samozřejmě pokud bude nabíjet z AC auto 3x16A a více, pak nepůjde nabíjet z DC (platí i obráceně). Čez udělal i výkonější nabíječku 150 kW (např. v ulici Duhová), bohužel tak již ale nemá zcela nepochopitelně zásuvku AC. http://www.hybrid.cz/cez-uvede-do-provo ... -akumulaci
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: strategie nabijení EV
Nabíječka u Lidlu v Ostravě má AC 43kW, Chademo 50 kW a CCA 50kW, před rokem jsem si ověřil, že pokud nabíjelo auto přes Chademo a já se chtěl připojit na CCS tak buďto se nabíjení druhého auta vůbec nespustilo nebo se sníženýmn výkonem - nabíječka psala čeká se na obnovení napájení.
Zatím se u Lidlu nabíjet dá, s trochou štěstí (člověk šetří čas běžným nákupem a za těch 20-30 minut se už něco nabije).
Zatím se u Lidlu nabíjet dá, s trochou štěstí (člověk šetří čas běžným nákupem a za těch 20-30 minut se už něco nabije).
Re: strategie nabijení EV
Výrobce (Hyundai,Kia) dodávají k 64kWh baterii nabíjecí kabel 230V/10A - tj C = 2,3 / 64 = 0,036, to je hodně vzdálené od doporučovaného C=0,1.
Proč?
Proč?
Re: strategie nabijení EV
Nechce se jim dodávat dražší model s regulovaným proudem a řada lidí má zásuvky 10A a 16A, tedy dělají tu nižší hodnotu.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: strategie nabijení EV
Miro píše:Výrobce (Hyundai,Kia) dodávají k 64kWh baterii nabíjecí kabel 230V/10A - tj C = 2,3 / 64 = 0,036, to je hodně vzdálené od doporučovaného C=0,1.
Proč?
Zdravím!
Kto a kde odporúča C=0,1 pre nabíjanie?
Ďakujem za odpoveď!