Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Moderátor: Josef
Re: Kona servis
Třeba u nás ve firmě pracujeme doma skoro všichni vývojáři. Teda, až na občasné pracovní cesty.
Otázka je návratnost investice oproti nabíjení ze sítě.
Otázka je návratnost investice oproti nabíjení ze sítě.
Re: Kona servis
Tak pokud by to bylo bez baterie, jednoduché zařízení s pár panely a bez připojení do sítě (odpadnou problémy s přetoky), tak ta návratnost bude 5-10 let podle nájezdu, hlavně je tam nezávislost na veřejné síti, což může být k nezaplacení. Solar Edge nic levného není, je řada podstatně levnějších produktů.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Tak mě by malý přetok do sítě nevadil protože ho mám povolenej (FVE), jde mi spíše o to, že jakmile bych to chtěl zlegalizovat, přišel by ČEZ právě s tou vzdálenou regulací FVE - kterou jsem u své FVE nemusel řešit. A kdybych to neudělal, tak si toho taky můžou všimnout - přeci jen si fotili počet panelů i SN měniče. Takhle bych jim řekl, že toto je ostrov, galvanicky oddělený a víte co mi můžete A aby mi někdo vzdáleně vypínal wallbox? Stačí wallbox, který má pětikolík a mám je na háku - míchačka nebo EV co je jim do toho.
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
TomTom píše:Tak mě by malý přetok do sítě nevadil protože ho mám povolenej (FVE), jde mi spíše o to, že jakmile bych to chtěl zlegalizovat, přišel by ČEZ právě s tou vzdálenou regulací FVE - kterou jsem u své FVE nemusel řešit. A kdybych to neudělal, tak si toho taky můžou všimnout - přeci jen si fotili počet panelů i SN měniče. Takhle bych jim řekl, že toto je ostrov, galvanicky oddělený a víte co mi můžete A aby mi někdo vzdáleně vypínal wallbox? Stačí wallbox, který má pětikolík a mám je na háku - míchačka nebo EV co je jim do toho.
**
Tak vy máte už to co jsem popisoval a to je o něčem jiném.
Nikde není psáno, že si na střechu nemůžete dát navíc panely, jediné co je napsáno je, že je nesmíte připojit ke stávající dotované elektrárně ale tu novou s wallboxem musíte mít mimo měřící účtovací elektroměr. Je to trochu problém připojit síťovou FVE k síti na místě kde už je jedna schválená.
Správně by jste měl žádat i pro tu novou na distribuci ale to by vám nepovolili !
Takže jedině načerno.
S tou nabíječkou si vůbec nedělám starosti, teď ani potom, jen jsem upozorňoval jaké nesmysly na nás opět chystá čez.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Kona servis
Josef píše:Ten odkaz jsem do příspěvku dával, není potřeba baterie a síť pro nabíjení BEV. SolarEdge vyjde tak zhruba na 4-násobek?
**
Odkaz jsem samozřejmě viděl, ale nikde to nebylo bez sítě!
Nebo jsem něco přehlédl?
Některé výňatky, z odkazu..
GridFree měnič s limiterem je revoluční řešení pro síťové fotovoltaické elektrárny,
Velmi efektivní a snadný způsob řešení pro nezávislou výrobu el. energie se zachováním připojení k distribuční síťi.
Na 4 násobek čeho?
Samostatného měniče a samostatné nabíječky spolu spolupracující?
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Kona servis
Obecně lze nabíjet auto bez sítě (například benzínovou centrálou). Měnič potřebuje pro provoz 230V (lze nahradit přes nějakou UPS) auto síť samozřejmě nepotřebuje.
Měl jsem namysli cenu jen měniče a panelů bez ohřevu vody.
https://www.mojefotovoltaika.cz/fve-solaredge/
Měl jsem namysli cenu jen měniče a panelů bez ohřevu vody.
https://www.mojefotovoltaika.cz/fve-solaredge/
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Marek71 píše:Aha... No já podle toho videa a prezentace právě myslel, že to je jednoduché. Koupit panely, zapojit do měniče a do zásuvky a hotovo, o níc víc se estarat.
Jsem to právě počítal něco přes 30 tisíc za 1 kWh mini elektrárnu i s baterkou a píchnout to na nejvíc zstizenou fázi a když to ročně ušetří třetinu náklady, kolem 4-5 tisíc, tak za pár let je to zaplaceno
Právě to prezentují jako hrozně jednoduché a výhodné řešení.
Tak nic, no
Jde to jednoduše jak píšete, ale "nelegálně". Má to tak hodně lidí, ale musíte zabezpečit, aby se "modrásek" odpojil, když se auto nenabíjí
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
To odpojení by právě měla dělat nějaká sonda a vypínač. T.j., když zjistí, že je spotřeba nižší než výroba, tak odpojí panely a nedochází k přetokům. resp. pokud jsou součástí i baterie, tak se nabíjí baterie. Ale i pak je vhodný ten limiter a odpojovač, když teda se baterky nabijí a výroba furt bšží, aby to nešlo do sítě.
Takže závěr je takový, že to není až tak jednoduché a hlavně legální, jak to prodejce popisuje, je tak?
Takže závěr je takový, že to není až tak jednoduché a hlavně legální, jak to prodejce popisuje, je tak?
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Je to tak, není to jednoduché ani legální a i když budete mít zapojen ten limiter, tak než zareaguje stejně dojde k přetoku.
Tyhle zařízení prodávají specializované firmy, kterým je tak nějak jedno co s tím uděláte. Když by to bylo tak jednoduché, tak ten panel koupíte v Bauhausu, nebo na Alze třeba a zapojíte do zásuvky jak vánoční stromeček
Tyhle zařízení prodávají specializované firmy, kterým je tak nějak jedno co s tím uděláte. Když by to bylo tak jednoduché, tak ten panel koupíte v Bauhausu, nebo na Alze třeba a zapojíte do zásuvky jak vánoční stromeček
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Marek71 píše:To odpojení by právě měla dělat nějaká sonda a vypínač. T.j., když zjistí, že je spotřeba nižší než výroba, tak odpojí panely a nedochází k přetokům. resp. pokud jsou součástí i baterie, tak se nabíjí baterie. Ale i pak je vhodný ten limiter a odpojovač, když teda se baterky nabijí a výroba furt bšží, aby to nešlo do sítě.
Takže závěr je takový, že to není až tak jednoduché a hlavně legální, jak to prodejce popisuje, je tak?
Problém je ten, že to odpojení prostě nestihnete udělat dostatečně rychle, aby nedošlo k mikro-přetokům. Stejně jako když vypnete doma větší spotřebič (třeba cirkulárku), tak dochází krátkodobě ke zpětné dodávce do sítě.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Kona servis
Benzínovou centrálou jde samozřejmě auto nabíjet, protože má stále stejný výkon, dokud nedojde benzín. U solárních panelů to bez baterky jde těžko.
Auto nabíjené na AC požaduje stalý příkon typicky 2 , nebo 3,7 kW nebo i méně, ale málokdy podporuje nabíjení pod 1 kW příkonu. A pokud budete mít solární elektrárnu bez baterek, nebo bez podpory sítě, tak nevyužijete plnou kapacitu panelů. když bude po ránu , nebo večer a elektrárna dá jen 500W výkonu, tak se prostě EV nastavené na 2 kW nebude nabíjet vůbec a bude se čekat na poledne, pak se to pustí, ale přijde mrak, nebo si na jeden panel sedne pták a okamžitě se nabíjení přeruší a pokud to udělá tohle 20x za den, tak Vám jen odejde stykač v autě, bude to stejné jako by Vám 20x za noc nešla elektřina.
Když budete mít ostrovní elektránu s baterkama, tak dáte za amortizaci baterek balík a cena za kWh bude větší jak se sítě....
a pokud nechcete mít elektránu na černo, tak z toho technicky není řešení
Auto nabíjené na AC požaduje stalý příkon typicky 2 , nebo 3,7 kW nebo i méně, ale málokdy podporuje nabíjení pod 1 kW příkonu. A pokud budete mít solární elektrárnu bez baterek, nebo bez podpory sítě, tak nevyužijete plnou kapacitu panelů. když bude po ránu , nebo večer a elektrárna dá jen 500W výkonu, tak se prostě EV nastavené na 2 kW nebude nabíjet vůbec a bude se čekat na poledne, pak se to pustí, ale přijde mrak, nebo si na jeden panel sedne pták a okamžitě se nabíjení přeruší a pokud to udělá tohle 20x za den, tak Vám jen odejde stykač v autě, bude to stejné jako by Vám 20x za noc nešla elektřina.
Když budete mít ostrovní elektránu s baterkama, tak dáte za amortizaci baterek balík a cena za kWh bude větší jak se sítě....
a pokud nechcete mít elektránu na černo, tak z toho technicky není řešení
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Kona servis
To chápu a jsme zpět u toho, že takové řešení s baterií pro auto nemá návratnost. Jen mě napadá, že BEV Sono to má zapojené jinak, proto může bezproblémově nabíjet stále a jakýmkoli příkonem.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Kona servis
SOno to má uděláno tak, že má asi pravděpodobně speciální měnič DC-DC a nabíjí přímo z panelů co svítí slunce výkonem třeba jen 100W převede na vyšší napětí (pravděpodobně nemá na autě 400V FVE systém) a nabíjí.
Já jsem to trochu rozvedl v diskuzi nabíjí někdo z fotovoltaiky, jak nabíjet rovnou z panelů do baterie, ale bohužel zdejší osazenstvo nemá technické vzdělání na to, aby můj nástin pochopilo, tak jsem toho nechal.
Pro běžné lidí, pokud to DC pomalé přímé dobíjení nebude implementovat výrobce, nemá řešení jedině přes AC.
I když CHÁPU Váš dotaz a máte pravdu, že to jít musí, proč mít baterku za 100 tis. třeba 10 kWh v elektrárně, když ji máte 6x větší v autě a zadarmo
Já jsem to trochu rozvedl v diskuzi nabíjí někdo z fotovoltaiky, jak nabíjet rovnou z panelů do baterie, ale bohužel zdejší osazenstvo nemá technické vzdělání na to, aby můj nástin pochopilo, tak jsem toho nechal.
Pro běžné lidí, pokud to DC pomalé přímé dobíjení nebude implementovat výrobce, nemá řešení jedině přes AC.
I když CHÁPU Váš dotaz a máte pravdu, že to jít musí, proč mít baterku za 100 tis. třeba 10 kWh v elektrárně, když ji máte 6x větší v autě a zadarmo
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Kona servis
Josef píše:To chápu a jsme zpět u toho, že takové řešení s baterií pro auto nemá návratnost. Jen mě napadá, že BEV Sono to má zapojené jinak, proto může bezproblémově nabíjet stále a jakýmkoli příkonem.
Myslím, že IONIQ_5 ve výbavě se solární střechou také nabíjí hlavní baterii jako Sono.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Ano, každý síťový i hybridní měnič má někdy malé přetoky do sítě, nepomůže tomu žádný regulátor!
Ten elektroměr do domu tyto malé přetoky měsíčně sečte a výsledek může být i několik kWh nebo i 10kWh přetečených do sítě.
Za každou neoprávněně dodanou kWh do sítě je pokuta cca 1 620 Kč/kWh !
Toto se bohužel týká i u současných schválených FVE, pokud dodáte větší výkon do sítě než máte schválený.
Takže pokud nemáte baterii nebo nějaký regulátor kam vyrobenou elektřinu uložit, tak máte stejný problém s pokutou.
Ten elektroměr do domu tyto malé přetoky měsíčně sečte a výsledek může být i několik kWh nebo i 10kWh přetečených do sítě.
Za každou neoprávněně dodanou kWh do sítě je pokuta cca 1 620 Kč/kWh !
Toto se bohužel týká i u současných schválených FVE, pokud dodáte větší výkon do sítě než máte schválený.
Takže pokud nemáte baterii nebo nějaký regulátor kam vyrobenou elektřinu uložit, tak máte stejný problém s pokutou.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Navíc u běžných elektroměrů je dodávka do sítě započínána do vlastní spotřeby.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Jistě, teď jsou u těch co nemají FVE nebo načerno dva typy elektroměrů.
Jeden co měří 4Q a započítává přetok do registru elektroměru, tam je to pod zkratkou P a spotřeba VT T1 a spotřeba ve VT T2.
Pod P je pak přesně vidět kolik nasbíral kWh za měsíc.
Druhý je normální je se zápisem VT a NT a ten zaznamenává přetok, tedy přičte k jednomu nebo druhému tarifu jako spotřebu.
To je celkem dobré s ohledem na případnou pokutu u prvního.
Jeden co měří 4Q a započítává přetok do registru elektroměru, tam je to pod zkratkou P a spotřeba VT T1 a spotřeba ve VT T2.
Pod P je pak přesně vidět kolik nasbíral kWh za měsíc.
Druhý je normální je se zápisem VT a NT a ten zaznamenává přetok, tedy přičte k jednomu nebo druhému tarifu jako spotřebu.
To je celkem dobré s ohledem na případnou pokutu u prvního.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
K tomu gridfree měniči byl snad mohlo jít zapojit proudové relé, které když by poklesl dobíjecí proud (když už auto balancuje články) tak měnič odpojí, aby nedošlo k přetokům...
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
To by se dalo, ale kdy zase panely připojit rélé nemůže tušit jak hodně bude v okamžiku připojení svítit slunce, aby se proces neopakoval do nekonečna. Ale stejne to bude nechválený systém nelegálně připojený k síti. Mít něco s návratností 8-10 let beru, ale nelegálně?
Když by byla roční návratnost, tak super za to riziko to asi stojí , něco jako byli před 20 lety nelegální přestavby aut na LPG za půl roku investice zpátky a za pět let byla úspora vyšší než cena toho auta, to se to jezdilo
Když by byla roční návratnost, tak super za to riziko to asi stojí , něco jako byli před 20 lety nelegální přestavby aut na LPG za půl roku investice zpátky a za pět let byla úspora vyšší než cena toho auta, to se to jezdilo
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Já bych řešil dvě různé situace.
1. FVE která má jen dodávat do sítě energii pro elektromobil - Řešil bych to nabíječkou samotného vozidla, kde je PWM modul, který udává nabíjecí výkon a také odpojuje nabíječku pomocí relé. Takže toto relé mi může spínat/rozpínat velký stykač, který odpojí elektrárnu při zahájení/ukončení nabíjení vozidla. Výpadek elektřiny ze sítě je řešen omezením maximálního výkonu panelů, na dejme tomu 50 až 70% potřebného nabíjecího výkonu. Při výpadku sítě, tak panely nedokáží vyrobit dostatek energie, dochází k přetížení měniče, pádu do poruchy měniče a jeho vypnutí. Přetoky neexistují z důvodu, že vše pozře elektromobil a bez něj není elektrárna připojená k síti.
2. Offgrid/ostrovní FVE (používám) - přetoky neexistují, protože veškerá elektřina je galvanicky oddělená od veřejné sítě. Krátkodobý nedostatek energie kvůli oblačnosti je brán z baterie domu. Dlouhodobý nedostatek slunce mi řeší PLC dovybavené malým solárním článkem se zátěží v jednom ze vstupů, který funguje jako měřák slunečního svitu. PLC tak dokáže regulovat nabíjecí výkon pro BEV a zároveň při dostatku energie, přepíná el. obvody domu ze sítě na FEV. Výsledkem je Nonstop napájení běžných spotřebičů domu a síť funguje jen jako záloha. Měnič mám hybridní s funkcí UPS, který si dokáže ze sítě brát elektřinu, do sítě ji ale nedodává. Elektřinu dodává jen do separátních obvodů. Ideální na zimní provoz, kdy v NT nabíjím baterie domu ze sítě a VT jedu z FVE a baterie domu. PLC si ale dokáže samo zapnout napájení ze sítě pokud jsou baterie vybité, nebo omezeně regulovat zátěž. Nevýhodou tohoto řešení FVE, je vyšší pořizovací cena elektrárny, protože to je ostrov + řízení. Také je potřeba si umět naprogramovat PLC. Neviděl jsem firmu která by tohle řešení dělala na přání.
1. FVE která má jen dodávat do sítě energii pro elektromobil - Řešil bych to nabíječkou samotného vozidla, kde je PWM modul, který udává nabíjecí výkon a také odpojuje nabíječku pomocí relé. Takže toto relé mi může spínat/rozpínat velký stykač, který odpojí elektrárnu při zahájení/ukončení nabíjení vozidla. Výpadek elektřiny ze sítě je řešen omezením maximálního výkonu panelů, na dejme tomu 50 až 70% potřebného nabíjecího výkonu. Při výpadku sítě, tak panely nedokáží vyrobit dostatek energie, dochází k přetížení měniče, pádu do poruchy měniče a jeho vypnutí. Přetoky neexistují z důvodu, že vše pozře elektromobil a bez něj není elektrárna připojená k síti.
2. Offgrid/ostrovní FVE (používám) - přetoky neexistují, protože veškerá elektřina je galvanicky oddělená od veřejné sítě. Krátkodobý nedostatek energie kvůli oblačnosti je brán z baterie domu. Dlouhodobý nedostatek slunce mi řeší PLC dovybavené malým solárním článkem se zátěží v jednom ze vstupů, který funguje jako měřák slunečního svitu. PLC tak dokáže regulovat nabíjecí výkon pro BEV a zároveň při dostatku energie, přepíná el. obvody domu ze sítě na FEV. Výsledkem je Nonstop napájení běžných spotřebičů domu a síť funguje jen jako záloha. Měnič mám hybridní s funkcí UPS, který si dokáže ze sítě brát elektřinu, do sítě ji ale nedodává. Elektřinu dodává jen do separátních obvodů. Ideální na zimní provoz, kdy v NT nabíjím baterie domu ze sítě a VT jedu z FVE a baterie domu. PLC si ale dokáže samo zapnout napájení ze sítě pokud jsou baterie vybité, nebo omezeně regulovat zátěž. Nevýhodou tohoto řešení FVE, je vyšší pořizovací cena elektrárny, protože to je ostrov + řízení. Také je potřeba si umět naprogramovat PLC. Neviděl jsem firmu která by tohle řešení dělala na přání.
Nissan Leaf 2012 40kWh, VW Golf V Variant 1,9TDI
FVE 5,4kWp, 1P Axpert 5kW, Pylontech 7,2kWh
FVE 5,4kWp, 1P Axpert 5kW, Pylontech 7,2kWh