Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Moderátor: Josef
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Rád bych Vám pomohl s tím dobíjením, montuju elektrárny na technologii Victron, stavím dobíjecí stanice a když sem stavěl svoji elektrárnu, tak než jsem to stihl připojit do sítě, tak jsem provizorně dobíjel Citigo v ostrovu na 12KS 385Wp panelů, tedy cca 4,6 kW pomocí Victron Multiplus 3000 a 48V baterky - jeden modul z BMW i3 a docela to fungovalo.
Na druhou stranu nechápu to Vaše snažení, jaký to má mít účel a proč se tak bráníte připojení k distribuční síti, stačil by obyčejný on grid měnič a sít
vyhladí mraky a bude to 100% spolehlivé a levné a navíc to bude dodávat i elektřinu do domu, nebo bytu.
Jen se ptám protože neznám souvislosti, ale dělat ostrov v místě kde je distribuční sít není moc ekonomický řešení.
Na druhou stranu nechápu to Vaše snažení, jaký to má mít účel a proč se tak bráníte připojení k distribuční síti, stačil by obyčejný on grid měnič a sít
vyhladí mraky a bude to 100% spolehlivé a levné a navíc to bude dodávat i elektřinu do domu, nebo bytu.
Jen se ptám protože neznám souvislosti, ale dělat ostrov v místě kde je distribuční sít není moc ekonomický řešení.
Naposledy upravil(a) Citigo e IV dne sob 29. dub 2023 22:23:41, celkem upraveno 1 x.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Sem si vzpoměl , že jsem dělal na extra přánízákazníka, ostrov pro dobíjení elektromobilu a bylo to na multiplusu 5000 zvládne to 16A 1F. Jako úložiště je 8 modulů také z BMW i3 přepojených paraelně a chráněných 200A BMS a tohle funguje už jako plnohodnotný systém během dne nastřádá slunce a pak se vybije do vozu, nebo se dá rovnou dobíjet ze slunce kapacitu to má asi 18 kWh.
Když by někdo měl zájem, tak mám jeden modul 12 článku a dalšíma dvěma volný takže se to dá zapojit na 48V měnič
Když by někdo měl zájem, tak mám jeden modul 12 článku a dalšíma dvěma volný takže se to dá zapojit na 48V měnič
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
No neni to tak jednoduchy. On-Grid menic znamena hrozici pretoky, takze jedine oficialne jako mikrozdroj bez pretoku.
A urcite pak ta distribuce dovoli pripojit vic jak 1800Wp na 1F?
3F bude zase jeste drazsi a zbytecny. Rozhodne 3F u ~3kWp systemu nema uz vubec smysl.
Nebo nacerno?
A pak samozrejme na MP 5000 jeste s GX to nebude moc ekonomicky, a k tomu jeste je potreba MPPT.
Jen ti dve modre krabice ne fotce stoj dohromady tak 60tisic.
Victron je flexibilny, snad spolehlivy ale rozhodne ne ekonomicky.
A urcite pak ta distribuce dovoli pripojit vic jak 1800Wp na 1F?
3F bude zase jeste drazsi a zbytecny. Rozhodne 3F u ~3kWp systemu nema uz vubec smysl.
Nebo nacerno?
A pak samozrejme na MP 5000 jeste s GX to nebude moc ekonomicky, a k tomu jeste je potreba MPPT.
Jen ti dve modre krabice ne fotce stoj dohromady tak 60tisic.
Victron je flexibilny, snad spolehlivy ale rozhodne ne ekonomicky.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Přetoky přece k ničemu nevadí distributor za ně převezme odchylku a dají se zpeněžit. Na 1 Fázi jde připojit 3,6 kWp což je podle mě dostatečný výkon pro 1F dobíjení elektroauta a navíc v době kdy auto není doma tak to napájí dům, nebo třeba bojler.
Sem připojoval 8*460Wp panel na jednu fázi 3680Wp a prošlo to
Chápu že Victron je drahej ,ale zase funguje, otázka je co bude dělat ten levnej čínskej měnič až z něj budem tahat 2500W nepřetržitě 10 hodin
ale že ty to nebylo ekonomický? Máš ID3 je to ekonomický , když sis mohl koupit Springa, nebo Zdi dou?
Asi se shodneme že přímo ze slunce s měničem za 5000 Kč a bez baterky asi nabíjet prostě nepůjde malá baterka bude neúměrně cyklovat a velká je zase drahá. Možná by šlo použít MPTT a superkapacitory, ale při mraku by se muselo auto neustále odpojovat a nedělalo by mu to dobře.
Podle mě řešení pro domek kdo nemá VFE a nechce investovat 500 tis. je 1F 3680Wp panelů , měnič 2,4kW výkon Muliplus II 3000 GX k tomu regulátor 48V 70A, baterku 4,8 kWh pylontech prostě plnohodnou hybridní elektrárnu na značkových komponentech, po dotaci za 140 tis. na klíč a je klid, nebo za 120 tis. když zákazník trochu vypomůže. Nemá smysl cokoliv patlat za 40-50 tis. s tím že výtežnost ze slunce bude poloviční.
Sem připojoval 8*460Wp panel na jednu fázi 3680Wp a prošlo to
Chápu že Victron je drahej ,ale zase funguje, otázka je co bude dělat ten levnej čínskej měnič až z něj budem tahat 2500W nepřetržitě 10 hodin
ale že ty to nebylo ekonomický? Máš ID3 je to ekonomický , když sis mohl koupit Springa, nebo Zdi dou?
Asi se shodneme že přímo ze slunce s měničem za 5000 Kč a bez baterky asi nabíjet prostě nepůjde malá baterka bude neúměrně cyklovat a velká je zase drahá. Možná by šlo použít MPTT a superkapacitory, ale při mraku by se muselo auto neustále odpojovat a nedělalo by mu to dobře.
Podle mě řešení pro domek kdo nemá VFE a nechce investovat 500 tis. je 1F 3680Wp panelů , měnič 2,4kW výkon Muliplus II 3000 GX k tomu regulátor 48V 70A, baterku 4,8 kWh pylontech prostě plnohodnou hybridní elektrárnu na značkových komponentech, po dotaci za 140 tis. na klíč a je klid, nebo za 120 tis. když zákazník trochu vypomůže. Nemá smysl cokoliv patlat za 40-50 tis. s tím že výtežnost ze slunce bude poloviční.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Tak mě by poloviční výtěžnost stačila, pořád lepší než nic a dotaci bych raději využil na větší elektrárnu pro celý dům. Mám zatím 8 panelů a tak když seženu nějaký 1f měnič a malou baterku, zapojím to pro nabíjení auta, když ne schovám je na větší instalaci, nebo prodám. Už je mě jasné, že to nijak jednodušeji udělat nepůjde.
-
- Příspěvky: 241
- Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Blbá myšlenka - co to řešit "modráskem"?
https://www.i4wifi.cz/cs/279929-gwl-ele ... n-2000g2-t
https://www.i4wifi.cz/cs/210725-gwl-ele ... sun-2000g2
zapojit na jednu fázi a tuto bude "přikrmovat", jeho limiter zajistí aby se nedodávalo do sítě. Resp. nějaké mikrododávky tam budou (rychlost zpětné smyčky regulace) ale pokud máte doma např. výtah, tak taky občas dodáváte.
A pak už jen zařídit aby se auto dobíjelo jen pokud bude dostatečně svítit. Takže asi nějaké čidlo osvitu + řízení. Levně bych to stavěl např. na Arduinu, profi řešení existují, ale budou dražší. Výhodou toho Arduina bude, že tam snadno zařídíte, že se nabíjení nepřeruší pokud bude nějaký mráček - necháte nabíjení běžet (bude se chvilku dobíjet ze sítě) a přestanete až po delším výpadku.
Není to úplně profi řešení ale pokud to máte jen na překlenutí roku, dvou než půjdete do "pořádné" FVE, tak bych to risknul.
https://www.i4wifi.cz/cs/279929-gwl-ele ... n-2000g2-t
https://www.i4wifi.cz/cs/210725-gwl-ele ... sun-2000g2
zapojit na jednu fázi a tuto bude "přikrmovat", jeho limiter zajistí aby se nedodávalo do sítě. Resp. nějaké mikrododávky tam budou (rychlost zpětné smyčky regulace) ale pokud máte doma např. výtah, tak taky občas dodáváte.
A pak už jen zařídit aby se auto dobíjelo jen pokud bude dostatečně svítit. Takže asi nějaké čidlo osvitu + řízení. Levně bych to stavěl např. na Arduinu, profi řešení existují, ale budou dražší. Výhodou toho Arduina bude, že tam snadno zařídíte, že se nabíjení nepřeruší pokud bude nějaký mráček - necháte nabíjení běžet (bude se chvilku dobíjet ze sítě) a přestanete až po delším výpadku.
Není to úplně profi řešení ale pokud to máte jen na překlenutí roku, dvou než půjdete do "pořádné" FVE, tak bych to risknul.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Neni to blba myslenka,
nabijet potrebujes tak jak tak, nastavis proste 10A a modrasek bude pomahat,
pretokum zamezis spravnym postupem vypnuti zapnuti.
Pokud zapnes v 14 hodin a pokud v aute chybi min 10kWh mas zhruba 5 hodin nez si auto vypne nabijeni, a muzes to klidne zapnout, pak staci zasuvka s hodinami aby v noci odpojila modraska a nebo spolehat na to ze kdyz auto pres noc se dobije tak modrasek rano uz se nezapne
jde tam nastavit minimalny vykon na zapnuti ? On ten adapter k autu bude odebirat neco tak jak tak.
Takze proste zapnout modraska pres vypinac a nalepit tabulku SOC a v kolik hodin je bezbecne to zapnout, chytra zasuvka to muze zjednodusit - odepne modraska tesne pred dosazenim 80% SOC, nato ale je potreba internet pripojeni a nejaky script mozna pres IFTTT to by slo, ruzne zasuvky to urcite podporuje ale nevim jak s SOC auta.
Asi nejjednodussi system bude s tim modraskem a zasuvkou s hodinamy ktera odepne modraska od site pred nabitim auta.
Jen 3.xkWp panelu je moc na jednoho modraska. Nevim jestli jde zapojit 2x na jednu fazi, prodejci o tom nic nepisou.
Navic ten modrasek primo u GWL je levnejsi. V navodu je napsany ze muze byt vic na jedne Fazi.
Takze min system pro 8 panelu - 2x modrasky + levne spinaci hodiny, jen nevidim nic vhodneho primo na tento ucel aby to bylo jako kuchynsky budik,
vsechno co nabizeji je pro periodicke spinani
Ale mozna pro pripad nabijeni auta ten jeho limiter neni tak spatny, jedna vec kdyz v dome se zapina a vypina lednicka kolikrat za den, a druha vec kdyz jednou za den se vypne nabijeni auta.
A pak jeste do systemu pridat WB od GWL take s dynamickym rizenim nastavit to na 7A (max odber ze site na vstupu) a bude to nabijet vic ze slunce i kdyz s jednim modraskem to asi moc smysl nedava, ale s 2x jo. Ale to uz vychazi na najakych +- 30 tisic.
Tady je skoro spravny casovac
https://zasuvky.heureka.cz/ansmann-aes- ... /#prehled/
bohuzel nejde nastavit treba 6 hodin jen 4 nebo 8
nabijet potrebujes tak jak tak, nastavis proste 10A a modrasek bude pomahat,
pretokum zamezis spravnym postupem vypnuti zapnuti.
Pokud zapnes v 14 hodin a pokud v aute chybi min 10kWh mas zhruba 5 hodin nez si auto vypne nabijeni, a muzes to klidne zapnout, pak staci zasuvka s hodinami aby v noci odpojila modraska a nebo spolehat na to ze kdyz auto pres noc se dobije tak modrasek rano uz se nezapne
jde tam nastavit minimalny vykon na zapnuti ? On ten adapter k autu bude odebirat neco tak jak tak.
Takze proste zapnout modraska pres vypinac a nalepit tabulku SOC a v kolik hodin je bezbecne to zapnout, chytra zasuvka to muze zjednodusit - odepne modraska tesne pred dosazenim 80% SOC, nato ale je potreba internet pripojeni a nejaky script mozna pres IFTTT to by slo, ruzne zasuvky to urcite podporuje ale nevim jak s SOC auta.
Asi nejjednodussi system bude s tim modraskem a zasuvkou s hodinamy ktera odepne modraska od site pred nabitim auta.
Jen 3.xkWp panelu je moc na jednoho modraska. Nevim jestli jde zapojit 2x na jednu fazi, prodejci o tom nic nepisou.
Navic ten modrasek primo u GWL je levnejsi. V navodu je napsany ze muze byt vic na jedne Fazi.
Takze min system pro 8 panelu - 2x modrasky + levne spinaci hodiny, jen nevidim nic vhodneho primo na tento ucel aby to bylo jako kuchynsky budik,
vsechno co nabizeji je pro periodicke spinani
Ale mozna pro pripad nabijeni auta ten jeho limiter neni tak spatny, jedna vec kdyz v dome se zapina a vypina lednicka kolikrat za den, a druha vec kdyz jednou za den se vypne nabijeni auta.
A pak jeste do systemu pridat WB od GWL take s dynamickym rizenim nastavit to na 7A (max odber ze site na vstupu) a bude to nabijet vic ze slunce i kdyz s jednim modraskem to asi moc smysl nedava, ale s 2x jo. Ale to uz vychazi na najakych +- 30 tisic.
Tady je skoro spravny casovac
https://zasuvky.heureka.cz/ansmann-aes- ... /#prehled/
bohuzel nejde nastavit treba 6 hodin jen 4 nebo 8
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Zde na fóru jsme Modrásky už řešili. Měl jsem 3 kusy k prodeji (byly prodány komplet myslím za 11tis.).
Nicméně se zde řešili právě ty přetoky... , že když se ukončí nabíjení a Modrásek bude dále vyrábět !!! Například při výpadku elektřiny a pak jejím obnovení některá EV nepokračují v nabíjení... (a občas dochází i mikro výpadkům, kterými distribuce lokalizuje poruchy). Nebo auto třeba na 10 minut přestane nabíjet, což dělal už MiEV a i některé KONY...
Nicméně se zde řešili právě ty přetoky... , že když se ukončí nabíjení a Modrásek bude dále vyrábět !!! Například při výpadku elektřiny a pak jejím obnovení některá EV nepokračují v nabíjení... (a občas dochází i mikro výpadkům, kterými distribuce lokalizuje poruchy). Nebo auto třeba na 10 minut přestane nabíjet, což dělal už MiEV a i některé KONY...
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
A uz meli te modrasky limiter? S limiterem pri hrozi jen mikropretoky a pak zalezi na elektromeru jestli on to zaregistruje nebo ne.
Nektere pretoky neregistruji vubec, nektere ano a pak jsou garantovane problemy kdyz FV neni nahlasena.
Pak takovy klon Axperta mel by zamezit pretokum
https://www.kaufland.cz/product/4635387 ... LDEALw_wcB
nejsem si jisty jestli to opravdu ma AC-DC-AC konverzi, ale podle obrazovky jo
nejdriv jsem se divil ze kaufland uz prodava klony cinskych stridacu, ale to je jen marketplace, prodava to nekdo jiny
Nektere pretoky neregistruji vubec, nektere ano a pak jsou garantovane problemy kdyz FV neni nahlasena.
Pak takovy klon Axperta mel by zamezit pretokum
https://www.kaufland.cz/product/4635387 ... LDEALw_wcB
nejsem si jisty jestli to opravdu ma AC-DC-AC konverzi, ale podle obrazovky jo
nejdriv jsem se divil ze kaufland uz prodava klony cinskych stridacu, ale to je jen marketplace, prodava to nekdo jiny
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Je tu někdo z Brna kdo vlastní fotovoltaiku, a chtěl by prodávat přebytky odběratelovi přímo? Rád bych kupoval přímo od výrobce. Nabíjel bych vůz především odpoledne, když bude svítit, a "už nebudete vědět kam to dávat". Lepší cena za kWh pro výrobce, i pro mne odběratele. Najdu někoho takového?
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Sice nejsem z Brna, ale protože mám fotovoltaiku , tak mě zajímá jak jste to technicky myslel? Jako příjet na návštěvu, nebo natáhnout drát?
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Citigo e IV píše:Sice nejsem z Brna, ale protože mám fotovoltaiku , tak mě zajímá jak jste to technicky myslel? Jako příjet na návštěvu, nebo natáhnout drát?
Pokud bysme se dohodli na ceně za kWh, tak bychom jsme diskutovali jak to technicky vyřešit.
1. parkovací místo kde bude přivedený kabel, konec s elektroměrem a zásuvkou zamčený v krabici
2. logika/pravidla spínání napětí z domu do kabelu k vozidlu
3. vozidlo připojovat pouze ve slunné dny, napr od 15 do 17, klidne s respektovani nizkych SPOTovych cen (zajisteni maximalni vyhodnosti)
4. dalsi optimalizace, tak abychom jsme se (já s vámi) pokud mozno nevídali, nezatežovali se vzájemnou interakcí
Je klidne mozne, ze 2. bude potreba pridat nejaky prvek. Zalezi jak mate FVE zrealizovanou. Co nebo odkud budeme brat informace pro nastaveni pravidel pro rozhodnuti o spinani kontaktů. Pravděpodobne bych musel nejaky programek napsat, nebo nasadit nejake PLC, nebo se pripojit do menice. Tohle je predpokladam jadro vaseho dotazu.
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1076
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Dotaz byl položený tak, že jsem myslel že máte nějaký nápad jak přenášet proud před platností komunitní energetiky.
Takže návštěva, což znamená že dotyčný kromě elektrárny musí mít ještě parkovací stání. Vyplatí se to vůbec řešit kvůli pár korunám.
Kolega už má drahou elektřinu, tak jsem mu navrhl at si přijede nabít má to 3 km ,ale jak by se dostal zpátky a přece tam nebude čekat. Bylo by možné si měnit auta a ráno bych mu přivezl nabité, ale i tak by to byl opruz.
Takže návštěva, což znamená že dotyčný kromě elektrárny musí mít ještě parkovací stání. Vyplatí se to vůbec řešit kvůli pár korunám.
Kolega už má drahou elektřinu, tak jsem mu navrhl at si přijede nabít má to 3 km ,ale jak by se dostal zpátky a přece tam nebude čekat. Bylo by možné si měnit auta a ráno bych mu přivezl nabité, ale i tak by to byl opruz.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault