Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod Radovan » stř 18. pro 2019 13:00:36

Zbytečně se pánové přete, každá technologie má své limity. I ten kůň potvora bez trávy a vody nejede, o chodcích nemluvě. Je to o energetickém mixu, ovšem smysluplném. Tedy co mohu vyrobit čistě a jednoduše na místě - ta připomínka křemíku je hezká, ovšem ve srovnání s miliony tun betonu a kovů třeba u jaderky je to plivnutí - to pro mne znamená prioritu a ekologii. Pak se teprve dívám, čím to doplnit. Bohužel lidi a zejména firmy přemýšlejí stylem dodej, já se o nic nechci starat. A dodej levně, po mně potopa. Přestože to jde jinak už dnes. Třeba s vodou https://www.pocitamesvodou.cz/mapa-prikladu/
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod Havrla » sob 21. pro 2019 22:06:01

Premyslim nad tim kremikem verzus tuny betonu... tam neni celkem co resit, absolutni kriterium je cena elektriny na vystupu. JEDU i JETE dokaze vyrobit 1 kilowatthodinu pod korunu s planovanou zivotnosti elektrarny 30 let a cena zahrnuje ze po ukonceni vyroby je na miste zelena louka, co je nad 30 let je ultra bonus.
JETE na 2GWe ano hodne betonu a nerezu. Hmotnost jednoho reaktoru je 800tun nerezi, nutno podotknout, ze chladici veze a beton neni treba tavit.
Investicni naklady 50 000 Kč/kW

1 FVE panel 250Wspicka 2 000 000 000 / 250 = 8 milionu panelu * cca 20kg = 160 000 tun kremiku, veskery kremik se musi roztavit.
1,6m^2 * 8 000 000 = 13 000 000 m^2 = 13 km^2
Investicni naklady cca 72 000 kc /kW spicka.
No a mistni provozovatele FVE udaji koeficient na prepoceet spicka vykon -> trvale dostupny vykon s energetickym ulozistem :-) + zapocist uloziste.

Uctivy ctenar si udlela jiste obrazek sam co je plivnuti :-)

Ja si upne nemyslim ze FVE je uplne plivnuti... ano kremik tavi v Cine, takze to nevidime :-)
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod Radovan » ned 22. pro 2019 9:52:53

Jenže to se zase dostáváme do srovnávání neporovnatelného. Němci dnes rozebírají atomky, takže faktická konečná cena JE je úplně někde jinde, svět si od nich kupuje know-how a bude za něj ještě hodně platit. Z těch nových odprodávají díly do těch jedoucích kolem. Pak je tam dost materiálu, který je nutno dekontaminovat a stále zbude spousta pro jaderné úložiště, to taky něco stojí a bude ještě roky stát jeho provoz. Nehledě na vyhořelé palivo. Ale jinak už jen ta demolice to stojí děsné peníze, nevyrábí ani kilowathodinu a přitom spotřebovává obrovské množství energie.

Můžeme se jistě shodnout, že získávání energie pro lidstvo nebylo nikdy nic levného a ani do budoucna tomu nebude příliš jinak. Možnou cestou je kombinace nízké energetické náročnosti procesů, efektivnosti využívání energií a teprve až nakonec její levná a čistá výroba. Podle hesla nejlevnější je ta energie, která nemusela být vůbec vyrobena.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod Havrla » ned 22. pro 2019 22:22:12

1. Ale vzdyt atomova elektrarna ma vlastni likvidacni ucet na ktery se provozem prispiva, aby bylo pak za to elektrarnu demontovat. Alespon tak to rikaji v JETE a JEDU. Tzn v cene elektriky je jak vystavba tak demontaz... obsem pokud nejste tupej nemec, kterej elektrarnu nastartuje a za mesic ji chce zastavit :D tak je to pak jasne.

Co se tyce odpadu, existuje v evrope jedno takove misto, kam se bude nedohorele palivo vozit a kde bude bezpecne uchovano k pripadnemu dalsimu pouziti.... jmenuje se to Cernobylska zona :-) Vlada na ukrajine ma v planu v zone udelat trvale uloziste pro celou evropu, loni jsem tam byl a uz tam obnovovali zeleznicni infrastrukturu za timto ucelem. Nouvidime jestli se jim to povede realizovat, nicmene ty moznosti tam jsou.

:-)
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod stejk » ned 22. pro 2019 23:28:18

add Případné další použití paliva.
Naposledy upravil(a) stejk dne čtv 26. pro 2019 6:01:05, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod Radovan » pon 23. pro 2019 10:22:16

Já jsem po zkušenostech - nejen z Ostravska - k těmto do budoucna odkládaným penězům hodně skeptický. Protože buď se v průběhu let prošustrujou v rámci kouzlení se státním rozpočtem nebo brutálně ztratí na hodnotě.
Vidíme to na rekultivaci krajiny po dolování, viděli jsme to na odtěžování a čištění území Koksovny a dolu Karolina v centru Ostravy, vidíme to stále na likvidaci olejových lagun v Ostravě-Mariánských Horách, vidíme to na odtěžování hald po celém ostravsko-karvinském revíru, vidíme to na stálém a do budoucna nutném neustálém odčerpávání důlních vody a plynů ze všech starých důlních děl po celém revíru, prostě těch externalit už tu známe tolik, že to je fakt brutální.
Ano, pokud se podaří druhotné využití nejen jaderných paliv, ale i spousty dalších jaderných odpadů, třeba z rentgenů z nemocnic či z výroby, bude to jenom fajn. Na rozebírání třeba těch hald vidíme, že z nich dnešními technologie dokážeme získat další uhlí a dost stavebního kamene. Zatím nejímáme metan z důlních děla a nevyužíváme ho, největší problém je umístění odvětrávacích šachet uprostřed zástavby. Co se vod týče, tak letos nedopadla dobře myšlenka přečerpávací důlní elektrárny, důlní voda je šíleně agresivní a doslova ničí zařízení před očima. Čili recyklaci dáváme, ale zadarmo to rozhodně není. Přesto jsem optimista.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod Havrla » čtv 26. pro 2019 0:08:22

No prednaska z roku 2006, ted mame 2019 a USA s Trumpem je vime kde :-)
Jinak Fyzikalni Ctvrtky dost dobry :-)
Dejte si hledat "Kulhanek Sileny profesor", kdyz tam o nem ke konci mluvi :-)
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod stejk » čtv 26. pro 2019 6:04:04

Sorry, já odkaz na přednášku pana Hrona nedal včetně URL s přímou časovou značkou na nejzajímavější část... Upraveno. Případně si posuňte na 1:13:15 kde po dotazu z publika je řečeno to podstatné.