Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Moderátor: Josef

opalek
Příspěvky: 2
Registrován: pon 26. úno 2018 15:49:10

Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod opalek » pon 26. úno 2018 16:00:41

Ahoj ve spolek,

přemýšlíme o výměně menšího auta určeného na ježdění po Praze a zvažujeme i elektromobil. Bydlíme v bytě v klasické novostavbě, kde jsou společná garážová stání. Co jsem se předběžně informoval, tak by nebyl problém dovést k parkovacímu stání zásuvku. Rád bych se zeptal zkušenějších na zdejším fóru na pár praktických informací. Je lepší jít do 220V nebo 380V? S tím autem by se většinou jezdilo tak do 100 km denně, v noci v garáži. Utáhne to i menší zásuvka? A druhý dotaz je k nabíjecím kabelům. Díval jsem se, že jsou docela drahé a když je přes noc nechám zapojeny při nabíjení, je tam nějaka ochrana proti krádeži (ala nějaký zámek)? Jestli už se to zde řešilo, tak se omlouvám a poprosím na odkaz na diskuzi. Sám jsem to najít nedokázal.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod Josef » pon 26. úno 2018 16:47:05

Na 100km denně se dá nabíjet i z klasické zásuvky 230V/16A. Kabel se ve většině aut zajišťuje proti vytažení automaticky po zamknutí auta, nebo lze zamknout i malým zámečkem, samozřejmě ukrást se dá cokoli, když někdo bude chtít. Výhoda zásuvky 400V/32A je v rychlejším nabíjení, ale v noci to asi není kritické, za 8-12 hodin se ze zásuvky 16A nabije většina dnešních aut s bateriemi do 40 kWh.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
opalek
Příspěvky: 2
Registrován: pon 26. úno 2018 15:49:10

Re: Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod opalek » úte 27. úno 2018 8:34:13

Děkuju za info.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod Radovan » čtv 01. bře 2018 11:00:58

Důležité je, aby i obyčejná zásuvka měla jistič 16A, dá se nabíjet i 10 A, ale to pak dlouho trvá. Orientačně 10A 230V zásuvka dává každou 1 hodinu nabíjení do baterky auta 2,3 kWh, 16A 230V každou 1 hodinu nabíjení do baterky auta 3,6 kWh. Takže Peugeot Ion 16 kWh baterka z nuly do plna nabíjím buď 7 hodin nebo 4,5 hodiny. Zvláště pak pro přidání do baterky v průběhu dne to je významné. Něž sníte za hodinku oběd, máte v autě navíc skoro 1/4 baterky. Samozřejmě k tomu musíte dokoupit nabíjecí kabel pro Vaše auto, protože výrobci z důvodu ochrany před vypadlými pojistkami dávají k vozu standardně z výroby pouze 230V 10A.
Auta dnes umí nabíjet podle typu své palubní nabíječky 3,6 kW, 6,6 kW, 7 kW, 11 kW, 17 kW i 22 kW, jedno nebo trojfázově. Dá se říci, že pokud už tam zásuvku budete montovat a bude to jen trochu možné, dejte si alespoň malý červený pětikolík 400V 16A (umí trojfázově až 11 kW, velký červený pětikolík i 22 kW), budete mít do budoucna rezervu. Záležet ale bude na typu auta a jeho palubní nabíječky, já třeba u vývojově 11 let starého Peugeot Ion více než 3,6 kW ze zásuvek nabít neumím. Kia Soul EV, co ji má kolega odpovídající výše, umí 7 kW, tam už se červený pětikolík vyplatí. Ale přesně jak píše on, pokud hodláte jezdit málo a dobíjet jen přes noc, stačí obyčejná zásuvka jako pro mobilní telefon.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod Josef » sob 03. bře 2018 10:40:32

Kia Soul má max 6,6 kWh, pokud je na nabíječce 22 kW ČEZ samo, pokud nabíjí další auto je příkon jen ~3.3 kWh.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Charvyburger
Příspěvky: 2
Registrován: ned 13. říj 2019 12:38:07

Re: Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod Charvyburger » ned 13. říj 2019 12:49:16

Dobrý den.
řeším podobný problém, ale nemáme to ještě postavené. Velká společná garáž, kde si můžeme nechat zapojit nabíječku. Problém je, že zatím el. auto nemáme a o jeho koupi uvažujeme výhledově (5 let) a chceme se na to připravit. Jestli jsem to pochopil správně, tak nejlepší řešení je velká červená zásuvka 400V s 32A pojistkou. Je to tak? Na to si pak mohu dokoupit k autu jakýkoliv kabel a budu mít teoreticky tu nejvyšší rychlost nabíjení. Objednvávat teď přesný model wallboxu nebo homeboxu nedává smysl, že? Developer nám říká, ať si pořídíme nějakou nabíječku za 20 tisíc, ale mě to přijde blbost. Díky za pomoc.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod Radovan » ned 13. říj 2019 13:16:42

Nejlépe je v projektu počítat s tím, že v garáži bude odběr 400V 32A a dovést do ní kabeláž a udělat třeba jen obyčejnou rozvodnou desku nebo krabičku za tisícovku, např. https://eshop.elkov.cz/produkty/ng-zas- ... -nast-1015.
Tzn. že tam do budoucna bude rezerva příkonu a v pohodě při delším stání (např přes noc) nabije několik aut z obyčejných domácích zásuvek 230V 16A, které tam rozvedete k parkovacím stáním, tedy výkonem 2,3 kW, při 10 hodinách stání je to 23 kWh, tedy plná baterie staršího Nissanu Leaf 24 kWh. Obvykle auto stojí doma 12-14 hodin v pracovní den, o víkendu klidně i 24 hodin.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
dort
Příspěvky: 83
Registrován: ned 03. bře 2019 21:08:37

Re: Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod dort » ned 13. říj 2019 19:36:30

lépe se připravit co nejdříve, než náš stát přijde o kolik peněz přichází na spotřební dani .....

z mého pohledu bohatě stačí 230V / 16A - zamyslete se i nad rezervací příkonu (jistič = pravidelný platba) do celého domu a následně v jaké sazbě bude elektřinu odebírat ..... není to úplně jednoduché, doporučuji opravdu poctivě počítat nejen jednorázovou investici, ale neopomenout pravidelné měsíční platby ....... a cenu za 1kW
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod stejk » ned 13. říj 2019 22:57:39

Doporučení se bude lišit od typu vozu a očekávaného používání. Za mne: pokud bych kupoval teslu a měl vysoké denní nájezdy, tak nechám osadit jističem 3x32amp (vyšší platby za rezervovaný výkon zkousnu - využiji to). Pokud bych kupoval použitý vůz, který nevyužívá tři fáze (vůz má palubní nabíječku 1 fázovou) a denní nájezdy bych měl jako běžný občan (do 50km/den), tak vše (především vodiče) nadimenzuji "do budoucna" aby zvládlo 3x32 amp, ale osadím pouze hlavním jističem 1x 16 amp (nebo 20?) tedy abych byl v nejnižší měsíční sazbě za rezervovaný výkon, a nabíjel vozem z 1fáze 16 ampérama. A dle délky vedení (pokud z rozvodné skříně není velká vzdálenost) bych zrealizoval asi dvě vedení, každé vlastní zásuvku. Jedno trvale pod napětím a druhé pouze spínané při NT (nízký tarif) u signálu HDO, tuto zásuvku s NT bych využíval primárně (nižší cena za kWh) a čímž srazil výdaje za nabíjení ještě níž. Zásuvku trvale pod napětím bych využíval ve chvíli, kdy se vracím domů z práce např. v 16h s baterkou 30% a vím že v 19h téhož dne pojedeme ještě něco zařídit, tak "doplním" několik kilowatt. A až se vrátím, tak na noc zapojím do NT zásuvky. Snad Vám to pomohlo.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod Radovan » ned 13. říj 2019 23:20:53

Má pravdu předseda. ;) Dokud nevím, čím budu jezdit, pak je to taková sázka do loterie. Sice s jistou výhrou, ale ta může být od jedné koruny do milionu. Prowtě kolik toho denně projezdíte plus velikost palubní nabíječky auta definuje potřebu typu zásuvky. Pokud máte zkriplený elektromobil se spalovacím myšlením (malá palubní nabíječka 3,6 nebo 7,2 kW a k tomu možnost rychlonabíjení 50 a více kW = jsem závislý na tom, co kdo postaví v okolí a kolik za to bude chtít = totéž, co benzínka), pak v podstatě není co řešit a postačí pro každé auto 16A 230V jistič a zásuvka, jako na myčku nebo pračku.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod dracekvo » pon 14. říj 2019 6:57:22

Hele, pokud se to dělá s ohledem na budoucnost, tak je blbost si tam nechat dát 1x 1f 16A, když úplně stejně pracné tam bude dát klidně 2x 3f 32A. Jediný rozdíl bude v trošce materiálu navíc. Případně tam zatím natáhnout jen kabel do krabice a tam ho nechat a zásuvky v garáži udělat až to bude potřeba. Ale rozhodně bych netroškařil.

Taky je třeba brát ohlede na přípojku domu. Jestli tam rovnou i nezatáhnout od hlavního rozvaděče UTP kabel, nebo nějaký jiný kabel (nevím který je potřeba). Aby tam do budoucna bylo možné třeba osadit nabíječky, které se omezí podle zatížení domu.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Charvyburger
Příspěvky: 2
Registrován: ned 13. říj 2019 12:38:07

Re: Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod Charvyburger » pon 14. říj 2019 16:52:08

Pánové, díky za rady. Zjistím od developera jak to bude zapojené a jaké to bude mít tarify. Pochybuju ale, že v této fázi bude něco vědět.
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod stejk » pon 14. říj 2019 22:25:40

Charvyburger píše:Pochybuju ale, že v této fázi bude něco vědět.
Což je ale škoda(až chyba?), protože pokud v té nové výstavbě je větší počet park. stání, kde postupně si jednotlivý majitelé budou chtít zřídit odběrná místa pro nabíjení, tak jednoho dne se například u třetího zájemce narazí na limit přívodu do domu. Kde distributor odmítne zřídit nové odběrné místo (rezervovat výkon) tomuto třetímu zájemci, protože přívodní vedení a další prvky jsou navrženy pro X bytů a s nabíjením Z vozů se nepočítalo. Mohlo se. Nevím v jakém dokumentačním stupni se stavba nachází, no.. snad kdyby nyní developer ... ale víte co ...
Charvyburger píše:a jaké to bude mít tarify
Zde přesně nerozumím co tím myslíte. Vy si vytvoříte projekt, zrealizujete přívodní vedení k vozu, revizi, a požádáte distribuční energetickou společnost o připojení. Budete tedy v rámci domu mít dvě odběrná místa (v bytě a druhé v garáži). Možná byste mohl nezřizovat nové odběrné místo, a vodiče v rozvodné skříni napojit tak, aby vycházeli z přípojky pro byt. Pro byt byste si tedy nechal zvýšit hlavní jistič. Bude tedy na Vás si sjednat tarif s energetickou společností. A pokud jste vlastník el.vozu, tak Vám tarif d27D přiznají.
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Nabíjení elektromobilu ve společně garáži

Příspěvekod nokia9500 » úte 15. říj 2019 8:11:50

Radovan píše:Důležité je, aby i obyčejná zásuvka měla jistič 16A, dá se nabíjet i 10 A, ale to pak dlouho trvá. Orientačně 10A 230V zásuvka dává každou 1 hodinu nabíjení do baterky auta 2,3 kWh, 16A 230V každou 1 hodinu nabíjení do baterky auta 3,6 kWh.


takhle jednoduše matematicky to v praxi nefunguje ... při AC nabíjení vznikají ztráty v DC měniči cca 8-15% takže je lepší počítat na 10A s 2kW a 16A s 3kW v baterce
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km