Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Moderátor: Josef

xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod xdenser » úte 11. dub 2023 19:31:27

Nechavat stat tyden nabitou na 100% v horku to je nejhorsi, pres noc v zime jednou za mesic - nic se deje.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Citigo e IV » úte 11. dub 2023 20:05:51

Já bych nabíjel na 80%, na DC potom jde stejně hrozně pomalu. Pokud by byla šance to udělat na jedno nabítí tak na 100% jednou za měsíc se asi nic nestane. Sám sem za 3 roky a 50 tis Km Citigo taky nabil asi 10x naplno, ale pak jsem co nejdříve jel. Ve škodovce umí vyčíst z vozu kolik hodin stálo s baterkou na 100% a podle toho mohou z zrušit záruku na baterku

A to jako nabíjet 3x na cestě to jsi myslel vážně? To by s Konou musela být trasa 1000 Km+ a na ty s myslím není elektromobil moc vhodný, nehledě jak se bude ničit baterka a taky cena rychlonabíjení, na to by byla lepší Kona v hybridu.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Uživatelský avatar
MilanDka
Příspěvky: 51
Registrován: ned 17. črc 2022 20:59:21

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod MilanDka » úte 11. dub 2023 20:08:44

...nechat auto na nabíječce přes noc nelze, protože pokuta bude dražší než nabíjení...

To by mě ani nenapadlo, ale děkuju za upozornění.
...Na WallBoxu se dá plánovat, kdy má nabíjení začít, tedy když opravdu potřebuju v 8 ráno 100%, tak začne WallBox nabíjet např. ve 4 ráno...

To si nejsem jistý, že náš WallBox bude umět. Přeci jen poběží v režimu poloveřejné nabíječky. Každý v domě bude mít čip, a podle toho nabíječka pozná, komu má fakturovat elektřinu. A v podstatě ani nevím, jestli se dá takto "naprogramovat" Kona. Ale tuším, že ano - snad u nějakého videa u elektrotáty jsem to zahlédl. Ale lepší by byla funkce - v 6 ráno chci mít nabito, budu tě dobíjet 7,2/11kW tak začni nabíjet kdy potřebuješ. :lol: Zase na druhou stranu, jako správce domu budu mít přístup k informacím ohledně FVE včetně nějaké základní administrace, tak by to snad mohlo jít. Myslím, že v následujících pár letech budu zatím jediný s EV v našem domě. Jsme u nás vlastně jen 2 relativně mladé rodiny. Zbytek jsou důchodci a ti už dožijí se svými spalováky.
Nechavat stat tyden nabitou na 100% v horku...

To udělá snad jen šílenec. :D A nabití v létě večer na 100% a nechat to přes noc, kdy teploty klesají oproti teplotám přes den, je tedy problém? V zimním režimu to chápu. Tam je ta teplota opravdu nízká.

Opravdu nerad Vás tímto otravuju, ale v EV jsem úplný nováček. Jen jsem nezačal něčím ojetým - hodně jsem zvažoval i3 120A ale nakonec jsem se rozhodl raději pro nové, když v základní výbavě, kde je vlastně v základu součástí TČ. To byla moje podmínka. A druhá 64kW baterie. Ta malá mi nedávala smysl i s ohledem na degradaci v budoucnu.
Hyundai Kona Smart 64kW
Uživatelský avatar
MilanDka
Příspěvky: 51
Registrován: ned 17. črc 2022 20:59:21

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod MilanDka » úte 11. dub 2023 20:13:56

A to jako nabíjet 3x na cestě to jsi myslel vážně? To by s Konou musela být trasa 1000 Km+ a na ty s myslím není elektromobil moc vhodný, nehledě jak se bude ničit baterka a taky cena rychlonabíjení, na to by byla lepší Kona v hybridu.

Ano, myslel. Ono to bude třeba 2x, ale to je v podstatě jedno. Chci s ní jet v létě do Francie s přespáním v Itálii. A co mám tak nastudováno, tak u EnBW při nejvyšším paušálu se to i vyplatí. Jde snad po měsíci zrušit. Přemýšlel jsem i nad Ionity tarifem - tím vyšším, ale tam je to na té trase nula od nuly, protože roční předplatné. Zase předpoklad je, že někam dál s ní pojedu vícekrát než 1x za rok, tak by se to mohlo i vyplatit...
Hyundai Kona Smart 64kW
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod petr.balas » úte 11. dub 2023 20:29:04

Otázka jak dlouho Vás bude bavit si s tím hrát. Třeba zjistíte, že nabíjet na 80 % vám vlastně skoro vždycky stačí, přestanete to řešit a nastavíte nabíjení na 80 % a jen občas, když budete vědět že druhý den pojedete hodně daleko, tak v autě nastavíte nabití na 100 %. A pak zjistíte, že si na to přepnutí nabíjení stejně nevzpomenete - vlastní zkušenost :-).

Reality check - Leaf s 24 kWh baterkou jsme nabíjeli na 100 % protože dojezd a nějaký výraznější pokles dojezdu byl až po 100.000 km. Kona má
2,6x větší baterku tj. degradace by se pravděpodobně projevila až někde u 250.000 km, reálně spíš později protože Kona narozdíl od Leafa baterii chladí / ohřívá což opět vede k citelně delší životnosti.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod xdenser » úte 11. dub 2023 20:34:27

Nevim jak u Hyundae, ale ja v ID.3 muzu v appce nabijeni kdykoliv zastavit a pokud auto zustane pripojene tak zase spustit. Ono na to reaguje az do 2 minut ale funguje to. V bytovem dome WB mel by byt rizeny, myslim si ze dokonce distributor vymaha moznost nuceneho odpojeni, a take myslim si ze podminky dotace vymahaji rizeni vykonu. Takze nejspis to bude WB take s appkou. On ten WB je nic vic jak takova chytrejsi zasuvka, nevim proc to stoji obcas i pres 30 tisic, opravdu nejdrazsi vec je tam kabel.
Samotne rizeni vykonu probiha v aute, WB muze max auto odpojit relatkama ktere tam tak jak tak ma, kdyz auto neplni pokyny.

Ja nabjim na delsich cestach i vic jak 3x, nenabijim do 100%. Optimalni bylo by nabijet do 60%, ale jen kdyz po ceste je doistatek rychlonabijecek.
Pausalni nabijeci plany nemaji zadny smysl pokud nejezdis vyslovne kazdy tyden. Za par cest v roce se to nevyplati na dlouhe ceste potrebujes proste nabit a neomezovat se na nejakou jednu sit. Navic pro IONITY jsou triky jak to zlevnit, minule leto to byl Bonnet, ted' Enel X, mozna ze se objevi neco noveho.
Naposledy upravil(a) xdenser dne úte 11. dub 2023 21:19:36, celkem upraveno 1 x.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
MilanDka
Příspěvky: 51
Registrován: ned 17. črc 2022 20:59:21

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod MilanDka » úte 11. dub 2023 20:52:47

...jak dlouho Vás bude bavit si s tím hrát. Třeba zjistíte, že nabíjet na 80 % vám vlastně skoro vždycky stačí...

V běžném režimu, kdy s tím budu jezdit Dobruška - HK mě určitě bude stačit nabíjet na 80%. I tak to bude 1x za týden. Ještě jsem zvažoval nabíjení na 90% ale nevím, co by tomu dlouhodobě řekla baterie.
... v ID.3 muzu v appce nabijeni kdykoliv zastavit a pokud auto zustane pripojene tak zase spustit...

To umí i Kona, jen si nejsem jistý, jestli bude mít BlueLink. Když jsem ji objednával, tak Kona měla mít menší displej, BlueLink, Apple CarPlay - bezdrátový. Ale když se kouknu na konfigurátor Kony teď, tak i Smart verze má velký displej a asi aby udělali rozdíl v ceně, tak nemá BlueLink a ani CarPlay nebo AndroidAuto. Což by mě teda opravdu hodně naštvalo. Zase na druhou stranu se u modelů 2023 zrychlilo nabíjení na DC snad o 10 min. Uvidím. V pondělí má dorazit k prodejci a v pátek by mělo proběhnout předání.

Každopádně děkuji za cenné rady.
Hyundai Kona Smart 64kW
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Josef » úte 11. dub 2023 21:11:38

MilanDka píše:V běžném režimu, kdy s tím budu jezdit Dobruška - HK mě určitě bude stačit nabíjet na 80%. I tak to bude 1x za týden. Ještě jsem zvažoval nabíjení na 90% ale nevím, co by tomu dlouhodobě řekla baterie.


Cycling from 100 to 0 % we get 500 cycles (25.000 kWh from a 50 kWh battery)
Cycling from 90 to 10 % we get 1.500 cycles (75.000 kWh from a 50 kWh battery)
Cycling from 90 to 20 % we get 2.000 cycles (100.000 kWh from a 50 kWh battery)
Cycling from 80 to 20 % we get 3.500 cycles (175.000 kWh from a 50 kWh battery)
Cycling from 70 to 20 % we get 6.000 cycles (300.000 kWh from a 50 kWh battery)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
MilanDka
Příspěvky: 51
Registrován: ned 17. črc 2022 20:59:21

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod MilanDka » úte 11. dub 2023 21:17:25

Díky Josefe.
Hyundai Kona Smart 64kW