Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 853
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Radovan » pon 30. zář 2019 21:59:27

Outlander má techniku z trojčat a 10 kWh baterku.
Proto má taky standardní kabel z domácí zásuvky 230V 1F 10A, tedy za hodinu nabije max 2,3 kWh, proto 5,5 hodiny
Nabíjení v domácnosti kabelem Mennekes 3,5 hod. (není součástí dodávky, přikupuje se za příplatek) 230V - opět 1 F, ale 16A, tedy 3,6 kWh za hodinu nabíjení, proto jen 3,5 hodiny. Oni neznají 16A domácí zásuvky, v západní Evropě jsou často jen 6 či 8A, 10A berou jako fakt silnou. Takže neznají aní kabel 230V 16A Schuco zástrčka. Vše posuzují přes Mennekes, protože neznají ani červený pětikolík 400V 16A nbeo 32A. Ale to auto má prostě 3,6 kW palubní nabíječku a i když použiju silnější kabel a zásuvku, tak nabíjí se jen takovou rychlostí, jaký je nejslabší článek řetězu po cestě. A to je 3,6 kW.
Rychlonabíjení CHAdeMO, 25 min. (to je případ mimo domácnost) DC - odpovídá.
ZÁVĚR - NIČÍM, S VÝJIMKOU kabel 230V 16A Schuco zástrčka DO ZÁSUVKY JIŠTĚNÉ 16A JISTIČEM, DOMÁCÍ NABÍJENÍ NEURYCHLÍTE. Mám to doma skoro 6 let, věřte mi.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 87 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 40 tis. (54 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič panel 2000.
hoki
Příspěvky: 8
Registrován: sob 28. zář 2019 15:33:10

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod hoki » pon 30. zář 2019 22:11:24

Radovan píše:Outlander má techniku z trojčat a 10 kWh baterku.
Proto má taky standardní kabel z domácí zásuvky 230V 1F 10A, tedy za hodinu nabije max 2,3 kWh, proto 5,5 hodiny
Nabíjení v domácnosti kabelem Mennekes 3,5 hod. (není součástí dodávky, přikupuje se za příplatek) 230V - opět 1 F, ale 16A, tedy 3,6 kWh za hodinu nabíjení, proto jen 3,5 hodiny. Oni neznají 16A domácí zásuvky, v západní Evropě jsou často jen 6 či 8A, 10A berou jako fakt silnou. Takže neznají aní kabel 230V 16A Schuco zástrčka. Vše posuzují přes Mennekes, protože neznají ani červený pětikolík 400V 16A nbeo 32A. Ale to auto má prostě 3,6 kW palubní nabíječku a i když použiju silnější kabel a zásuvku, tak nabíjí se jen takovou rychlostí, jaký je nejslabší článek řetězu po cestě. A to je 3,6 kW.
Rychlonabíjení CHAdeMO, 25 min. (to je případ mimo domácnost) DC - odpovídá.
ZÁVĚR - NIČÍM, S VÝJIMKOU kabel 230V 16A Schuco zástrčka DO ZÁSUVKY JIŠTĚNÉ 16A JISTIČEM, DOMÁCÍ NABÍJENÍ NEURYCHLÍTE. Mám to doma skoro 6 let, věřte mi.


Již jsme blízko, vůbec mi nejde o rychlost nabíjení, primárně mi jde o to , zda mohu použít Mennekes pro 3F 16A, 400V AC , tedy klasickou domovní motorovou zásuvku. Auto má asi vlastní integrovanou nabíječku s proudem 3,7 kW, baterii to má 13,8 kWh
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 853
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Radovan » pon 30. zář 2019 22:35:00

Opět to zopakuji. Je úplně jedno, co použijete, důležitý je nejslabší článek po cestě a tím je vždy 1F 3,6 kW palubní nabíječka ve vozidle. Dnes jsem nabíjel na Mennekesu. Kabelem Mennekes type2 - Yazaki Type1. A přestože jsem byl na stojanu sám, dával 22 kW, kabel uměl přenést 400V 32A 3F, tak palubní nabíječka více než 3,6 kW nepustila a za haodinu jsem nabil max. 3,6 kWh do baterky.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 87 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 40 tis. (54 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič panel 2000.
hoki
Příspěvky: 8
Registrován: sob 28. zář 2019 15:33:10

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod hoki » pon 30. zář 2019 22:47:11

Radovan píše:Opět to zopakuji. Je úplně jedno, co použijete, důležitý je nejslabší článek po cestě a tím je vždy 1F 3,6 kW palubní nabíječka ve vozidle. Dnes jsem nabíjel na Mennekesu. Kabelem Mennekes type2 - Yazaki Type1. A přestože jsem byl na stojanu sám, dával 22 kW, kabel uměl přenést 400V 32A 3F, tak palubní nabíječka více než 3,6 kW nepustila a za haodinu jsem nabil max. 3,6 kWh do baterky.


OK, já chápu, že tam nepůjde více než umožňuje nabíječka konkrétního vozu, v mém případě 3,7 kW, ale nemohl jsem se dopátrat faktu, zda je jedno , že použiji přípojku 1F nebo 3F . Podle toho co pišete v tom zřejmě není problém a mohu nabíjet z 3F 400V přípojky proudem 3,7kW , je to tak, bez ohledu na nabíjecí čas.
nokia9500
Příspěvky: 384
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod nokia9500 » pon 30. zář 2019 23:28:19

ano v tomto případě na kabelu nezáleží, důležitá je palubní nabíječka 3.7 kW (1f x 16A)

u i3 je rozdíl markantnější
zásuvka 230V x 10A - 2.3kW
AC Wallbox 1f x 32A - 7.4 kW
BMW i3 60Ah, 38.000 e-km
Tesla X LR, 6.000 e-km
dracekvo
Příspěvky: 545
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod dracekvo » úte 01. říj 2019 6:34:00

Ano, nabíjet z 3f zásuvky lze. Ale bude využita pouze jedná z fází. Nebude to tak, že by se zátěž rozprostřela mezi všechny fáze.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 82 tis. km)
hoki
Příspěvky: 8
Registrován: sob 28. zář 2019 15:33:10

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod hoki » úte 01. říj 2019 7:51:41

dracekvo píše:Ano, nabíjet z 3f zásuvky lze. Ale bude využita pouze jedná z fází. Nebude to tak, že by se zátěž rozprostřela mezi všechny fáze.


Díky, tak to je ta zásadní informace, proč jsem pátral po možnosti napojení na 3F zásuvku. Nejsem elektrikář, tak jsem si myslel, že když moje FVE dává do každé fáze např. 500W, tak v souhrnu pro účel dobíjení využiji těch 1500W a ne jen 500W s 1F nabíječkou. Tak pokud tudy cesta nevede je zbytečné kupovat drahý 3F kabel Mekkenes apod. Je to tedy asi dáno typem nabíječky pro každý vůz, některé to asi umožňují, ty s velkou baterií asi ,že.
Díky za objasnění Hoki.
jpr
Příspěvky: 2
Registrován: ned 23. úno 2020 1:22:35

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod jpr » ned 23. úno 2020 19:18:15

dracekvo píše:Ano, nabíjet z 3f zásuvky lze. Ale bude využita pouze jedná z fází. Nebude to tak, že by se zátěž rozprostřela mezi všechny fáze.

A nesel by pouzit transformator? Nekde jsem videl schema trafa 3f primar, 1f sekundar. I kdybychom uvazovali jen "obycejne" jednofazova trafo 400V->230V, primar zapojen mezi dve faze, neuvazujeme-li ztraty, pak 400V*16A = 6.4kW, tedy na sekundary bychom dostali 6400/230 = 27.8A a nabijeli bychom jednofazovy autak ze dvou fazi domu.
dracekvo
Příspěvky: 545
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod dracekvo » pon 24. úno 2020 15:49:39

3F travo s výstupem na 230V nevím jak by to bylo.
Ale ručitě to půjde zapojit jen mezi dvě fáze, tj na 400V a brát z toho 230V. Jenže nechci vědět tu cenu a velikost trafa.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 82 tis. km)
mp1
Příspěvky: 119
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod mp1 » pon 24. úno 2020 17:11:24

odpoveď výrobcu:

Posielam Vám cenovú ponuku na transformátor.

Trafo 400//230-250V 8kVA cena: 598.-€/ks bez DPH

Rozmery: š.280mm hl.250mm v.400mm váha.85kg

dod.termín: 2 týždne
Honzi
Příspěvky: 30
Registrován: sob 27. kvě 2017 12:49:23

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Honzi » pon 24. úno 2020 23:29:20

Jaké jsou ztráty na trafu?
dracekvo
Příspěvky: 545
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod dracekvo » pát 17. dub 2020 8:55:23

Jelikož mi nabíječka kterou jsem dostal k autu 8/14A nějak začala zlobit a už jsem neměl sílu to řešit (opravoval jsem jí asi 3x) začal jsem schánět novou.
České ceny nabíječek 6+ tisíc za kus kabelu se dvěma zásuvkami nechtěl akceptovat, našel jsem na aliexpress nabíječku s odesláním z CZ. za 120€.

Má přepínání 8/10/13/16A. Na 16A bere necelých 14A. Nevím čím to je, jestli nabíječkou nebo autem, ale co jsem četl, tak je to běžný stav, že prý na 16A to nebere 16A. Na 13A bere 12A. Zbytek jsem netestoval, ale nějak očekávám, že to bude obdobné.
Po vypnutí si mapatuje navolený režim, ale zatím jsem nezkoušel jak dlouho.
Za ty peníze spokojenost. Kabely pěkné, konektory také.
Jako bonus je tam displej, který víceméně ukazuje správně. Jen počítadlo kWh je nějaké divné. Pohodině při odběru 3.2kW mi to ukázalo 2kWh :)

Mají jak s Type 1 tak Type 2.

https://www.aliexpress.com/item/4000095847375.html

Za mě za ty prachy spokojenost.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 82 tis. km)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 853
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Radovan » pát 17. dub 2020 9:26:32

Je to palubní nabíječkou trojčat a ztrátami po cestě, proto jen těch +-14A. I ten odběr 2 kWh mohl být správně, protože záleží na úrovni nabití baterie, čím více je nabitá, tím je i pomalé nabíjení pomalejší.

Proto když jmenovitých 16 kWh (respektive využitelných +-14 kWh) podělím teoretickým nabíjecím výkonem 230V 16A což je 3,68 kW, tak mi sice vyjde doba nabíjení 4,35 h (respektive 3,8 h), ale ve skutečnosti bude nabíjení trvá z 0 na 100% vždy 4,5 hodiny a déle, podle teploty baterie a okolí. Přehřátá nebo podchlazená znamená vždy prodloužení doby nabíjení.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 87 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 40 tis. (54 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič panel 2000.
Lama
Příspěvky: 169
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Lama » pát 17. dub 2020 9:43:58

"dracekvo" Vaše EV si víc jak 14A nevezme i když mu dáte 32A (při 13 by to ale mělo být 13, nikoliv 12).
Odebrané 2kWh při 3,2kW také budou odpovídat, jelikož dochází k balancování (někdy se i stane, že se na 15 minut přeruší nabíjení...).
Když si změříte část nabíjení cca 40-80%, kdy to nabíjí většinou naplno, tak to bude většinou sedět. Nicméně dochází k velkým ztrátám při AC nabíjení mezi tím co naměříte na odběru a dodání do EV (třeba přes app, nebo i početně z kapacity baterie). Mám naměřeno 4-50% ztrát...
dracekvo
Příspěvky: 545
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod dracekvo » pát 17. dub 2020 9:51:40

To vše vím.
Parazitní spotřeba auta je 600W. Tj. když ze zásuvky jde 3kW, tak do baterky leze pouze 2.4kW.

Vesměs je mi jedno, co nabíječka ukazuje. Auto se nabíjí přes noc. Nabíječka je za stykačem pro NT. A přerušením proudu se veškeré hodnoty co nabíječka spočítala vymažou.
Mám tam separátní hodny, abych věděl kolik si auto skutečně odebralo ze zásuvky.

S píš jsem to jen tak zmínil v rámci recenze nabíječky.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 82 tis. km)
Marek71
Příspěvky: 11
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Marek71 » úte 21. dub 2020 15:18:49

Cena v CZ, 6990 KČ :-)
https://auto.bazos.cz/inzerat/117877390 ... -8-16a.php

Nebo to je jiná?
dracekvo
Příspěvky: 545
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod dracekvo » stř 22. dub 2020 14:32:51

Je to ta samá.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 82 tis. km)