IoTMeter, wallbox EVMate a nabíjení z přetoků FVE

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
hondras
Příspěvky: 92
Registrován: úte 24. zář 2019 14:20:48
Bydliště: Pardubice

IoTMeter, wallbox EVMate a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod hondras » pon 24. črc 2023 19:52:43

Ahoj, poradil byste mi někdo s nastavením nabíjení přes IoT Meter? I přes nastavení na pomoc ze sítě max. 6A mi aplikace stále zobrazuje nabíjení 16A i ve chvílích, kdy dle mého názoru FVE takový přetok nemá. Mýlím se, a nebo je něco špatně nastaveno?
Je to spojené s 3f wallboxem EVMate a v autě je 1f nabíječka.
Díky.
IMG_0170.png
IMG_0169.png
IMG_0168.png
Naposledy upravil(a) hondras dne úte 25. črc 2023 13:21:03, celkem upraveno 1 x.
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1878
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Wattrouter a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod Lama » pon 24. črc 2023 21:31:29

Předpokládám, že máte model Wattrouteru s regulací 0-10V a máte ho správně nastaven (je podrobně popsáno v návodu, případně FAQ).
Má Wallbox možnost externího řízení přes PWM (0-10V) ?
Naposledy upravil(a) Lama dne pon 24. črc 2023 22:21:46, celkem upraveno 1 x.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
hondras
Příspěvky: 92
Registrován: úte 24. zář 2019 14:20:48
Bydliště: Pardubice

Re: Wattrouter a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod hondras » pon 24. črc 2023 21:52:11

No, jako mírně poučený laický koncový uživatel správné nastavení neumím zhodnotit. Regulace 0-10V je.
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1878
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Wattrouter a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod Lama » pon 24. črc 2023 22:26:48

hondras píše:No, jako mírně poučený laický koncový uživatel správné nastavení neumím zhodnotit. Regulace 0-10V je.

Ta regulace musí být drátově mezi wattrouterem a wallboxem propojena, to máte?
Naposledy upravil(a) Lama dne pon 24. črc 2023 22:31:23, celkem upraveno 1 x.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1878
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Wattrouter a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod Lama » pon 24. črc 2023 22:28:20

Nenašel jsem wallbox EVMate, který má externí PWM regulaci (1-10V)...
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
hondras
Příspěvky: 92
Registrován: úte 24. zář 2019 14:20:48
Bydliště: Pardubice

Re: Wattrouter a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod hondras » úte 25. črc 2023 5:56:39

Původně jsem měl vybrán wallbox Sampro, který regulaci měl, bohužel pro jeho nedostupnost byl firmou nahrazen za EVMate, který měl být parametrově stejný, a nebo lepsi… Důvěřoval jsem…
Takze problém vidíte ve wallboxu a v jeho neschopnosti být regulován?
Na případně propojeni s wattrouterem se podívám, v tuto chvíli nevím…
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1878
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Wattrouter a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod Lama » úte 25. črc 2023 7:36:05

hondras píše:Původně jsem měl vybrán wallbox Sampro, který regulaci měl, bohužel pro jeho nedostupnost byl firmou nahrazen za EVMate, který měl být parametrově stejný, a nebo lepsi… Důvěřoval jsem…
Takze problém vidíte ve wallboxu a v jeho neschopnosti být regulován?
Na případně propojeni s wattrouterem se podívám, v tuto chvíli nevím…

Koukal jsem na EVMate a dražší - "je variantně vybavená rozhraním RS485 pro nadřazené řízení (např. FVE)".
https://www.autonabijeni.cz/nabijeci-stanice/evmate-kabel-typ-2-az-22-kw/?variantId=9754&gad=1&gclid=Cj0KCQjwwvilBhCFARIsADvYi7ILYV5JyMQOWTan3OwmnvHGTvCL3AB36MUc1gf5pt4kLJiBUzBsBi8aArZ0EALw_wcB
To ale nebude komunikace s wattrouterem, ale přímo s měničem.
Musíte komunikovat s prodejcem, zda a jak je wallbox propojitelný s vaším měničem.
Případně nabízí "IoT meter pro Wallbox EVmate" https://www.autonabijeni.cz/dynamicke-ovladani-vykonu/iot-meter-pro-wallbox-evmate/.
Je ale pravděpodobné, že dvě regulace společně nepojedou a wattrouter bude muset být vyřazen...
Všechny wallboxy od Sampro vidím uvádí "Vstup regulace 0-10V"..., tedy O.K. pro regulaci wattrouterem a za poloviční peníze, ale asi to bude bez aplikace v mobilu...
https://wifi.sampro.cz/wallboxy

Když zde uvedete jaká přesně máte zařízení (měnič, wallbox, wattrouter), pak jsou zde odborníci, kteří montují FVE i wallboxy a mohou poradit.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1878
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Wattrouter a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod Lama » úte 25. črc 2023 7:54:24

WATTrouter FAQ https://solarcontrols.cz/cz/wattrouter_faq.html

Lze na WATTrouter zapojit nabíječ elektromobilu (EV)?
Ano lze, ale musí to nabíječ umožnit, tedy musí být vybaven alespoň možností externího sepnutí nabíjení (pak se použije reléový výstup WATTrouteru) nebo možností plynulého řízení výkonu nabíječe pomocí signálu PWM nebo 0-10V (pak se použije SSR výstup ve funkci PWM, tato varianta tedy nebude fungovat pro nejstarší WATTrouter CWx).

S jakými nabíječkami elektromobilů (EV) WATTrouter spolupracuje?
V současné době (leden 2021) jsou přímo podporovány nabíječky českých firem Inchanet Inchanet s.r.o. a Olife Energy, a.s.. Před nákupem nabíječe tyto firmy vždy informujte o záměru propojení jejich nabíječe s Wattrouterem tak, aby vám byl dodán nabíječ s příslušným nastavením.
U obou výrobců se používá rozhraní 0-10V, jímž lze řídit nabíjecí proud plynule od 6A do maxima podle přebytků FVE. Pro použití s Wattrouterem je vstup nabíječe nastaven takto:
0 - 1V = maximální nabíjecí proud (10, 16, 20, 32A)
1 - 9V = plynulá regulace nabíjecího proudu od maxima do 6A
9V = 6A (nejmenší možný nabíjecí proud)
9 - 9,3V = hystereze pro vypínání/zapínání
9,3 - 10V = vypnuto
Toto nastavení umožňuje při odpojení řídicího signálu 0-10V od nabíječe nabíjení maximálním nabíjecím proudem.

Ve Wattrouteru je nutné mít nahrán dostatečně aktuální firmware (Mx >= 1.6, M >= 3.0, ECO >= 2.0). Dále se předpokládá použití regulačního režimu v každé fázi odděleně dle aktuálně platné legislativy v ČR. Nastavení příslušného výstupu SSR ve Wattrouteru ECO, M a Mx se pak provede takto:
.... dále následuje dlouhý podrobný popis nastavení jednotlivých položek.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
hondras
Příspěvky: 92
Registrován: úte 24. zář 2019 14:20:48
Bydliště: Pardubice

Re: Wattrouter a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod hondras » úte 25. črc 2023 8:19:00

Díky za pomoc a spoustu informací, ve kterých se ale -po pravdě- mírně ztrácím. S dodavatelem komunikuji, jen je to trochu na dlouhé lokty, takže jsem to zkusil touto cestou ve snaze odhalit nějakou “banální” chybu v nastavení přes aplikaci…
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Wattrouter a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod petr.balas » úte 25. črc 2023 8:36:29

Překlad do češtiny :-). Wattrouter mluví jedním jazykem (0-10 V), ale nabíječka rozumí jen jinému jazyku (RS485) takže to z principu nemůže fungovat. Jediné řešení je jiná nabíječka. Hodně štěstí při nucení dodavatele k její výměně.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
hondras
Příspěvky: 92
Registrován: úte 24. zář 2019 14:20:48
Bydliště: Pardubice

Re: Wattrouter a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod hondras » úte 25. črc 2023 13:19:07

Tak se omlouvám za mystifikaci. Jak jsem pochopil, tak nemám wattrouter, ale IoTMeter a ty screenshoty, co jsem dával na začátku jsou z aplikace k tomu IoT meteru. Střídač je Victron.
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: IoTMeter, wallbox EVMate a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod xdenser » úte 25. črc 2023 14:19:15

Tak asi nebylo by od veci precist manual
https://evmate.eu/images/uploaded/EVmat ... Z_2023.pdf
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
hondras
Příspěvky: 92
Registrován: úte 24. zář 2019 14:20:48
Bydliště: Pardubice

Re: IoTMeter, wallbox EVMate a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod hondras » úte 25. črc 2023 15:27:21

Manuál k dispozici mám, četl jsem ho, ale i přes to, že jsem IoT meter nastavil podle manualu (viz. screenshot), tak mi to stejně jede fixne na 16A. Slunce neslunce. A nebo se to alespoň dle meho nazoru tak tváři. Auto bohužel ukazatel aktuálního nabijeciho proudu nemá a monitoring Victronu na to, co teče do wallboxu vůbec nevidí.
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: IoTMeter, wallbox EVMate a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod xdenser » úte 25. črc 2023 16:43:33

Tak pokud auto nic neukazuje a EVMate take tak bez proudovych klesti aby zmeril proud do auta o moc se to ne posune.
Kdyz auto alespon ukazuje jestli nabiji nebo ne, tak zkuste mu nastavit max proud 0, a podivat se jestli ten EVMate na to reaguje.

Mozna ten IoTMeter to ani neumi sparvne spocitat kdyz WB zetezuje jen jednu fazi a FV vyrabi 3.
Ale pokud on ridi jen nabijeni tak asi ani nema smysl to na 3 faze nastavovat, pokud spotreba je jen na jedne fazi.
Pak je otazka na ktere - jestli ho prepnout na 1f FVE nastaveni - logicky on bude myslet ze FVE je na prvni faze, pak je otazka jestli auto to bere ze stejne fazi. Ale to by asi slo zjistit - on tam musi nekde ukazovat kolik tece pres jednotlive faze. Povypinat vsechno mozny v dome a podivat se kde je 16A.
Pak je otazka - Victron take prece musi mit vlastni mereni na vstupu, nebo jak je to udelany? Sedi to co ukazuje Victron a IoTMeter ?
Nema ten IoTMeter transformatory obracene? pak bude "myslet" ze mate spoustu vykonu a povoli max vykon nabijeni.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Wattrouter a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod Citigo e IV » pon 31. črc 2023 9:57:14

hondras píše:Díky za pomoc a spoustu informací, ve kterých se ale -po pravdě- mírně ztrácím. S dodavatelem komunikuji, jen je to trochu na dlouhé lokty, takže jsem to zkusil touto cestou ve snaze odhalit nějakou “banální” chybu v nastavení přes aplikaci…


Já tenhle systém montuji a wall box k tomu dělám vlastní výrobu s využitím EVSE od stejného výrobce. A mě to funguje SW na IOT metru mám stejný
jako vy. Jen nemám zapnuté přetok zapni relé což asi nemá vliv. A HDO aktivní nabíjej ,ale pokud to nabíjí tak asi taky nic.

Pak je třeba zkusit nastavit ručně menší proud místo 16A třeba 6A a přesvedčit na na victronu jestli klesnul odběr, nebo pokus je zapojen wall box mimi victron tak na elektroměru, dioda musí blikat znatelně pomaleji.

A pokud bude wall box na 6A reagovat, tak bude na 100%problém v zapojení iot metru jako před, za wall boxem, nebo umístění cívek jak psal kolega.

Jinak tohle se používá hlavně v on grid elektrárnách pro přetoky. Hybrid tohle nastavení nepotřebuje, přetoky dělá jen při plné baterce.
Za mě nejlepší dát wall box za měniče a nastavit ručně proud podle slunce a spotřeby domu. Stejně u 1F moc možností není
max 6-10A. A to dá slunce pokud není hnusně skoro vždy.
ps jak výkonné máte měniče?
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Uživatelský avatar
hondras
Příspěvky: 92
Registrován: úte 24. zář 2019 14:20:48
Bydliště: Pardubice

Re: IoTMeter, wallbox EVMate a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod hondras » pát 11. srp 2023 14:53:31

Omlouvám se za nereakci (dovolena a nenabijeni auta).

Když nemám v nastavení zapnuto “přetok zapni relé”, tak wallbox nezačne nabíjet, necvakne relé.
Dnes se sešlo, že jsem doma současně s autem a svítí, takže to zkouším a při nabíjení auta dioda na elektroměru bliká pomaleji (tedy ta levá).
Současně mi monitorace Victronu ukazuje přetok 4kW a aplikace IOT metru cca 0,8. Tzn. Nyní to vypadá, ze se nabijí ze slunce…
Victron mám 3x Multiplus II 3000 kV.

Tak možná je problém pouze v tom, ze aplikace IOT metru ukazuje v dolní části monitorace s ikonkou baterie max. nabíjecí proud (nastavený) a ne aktuální odpovídající výkonu elektrárny.
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Uživatelský avatar
hondras
Příspěvky: 92
Registrován: úte 24. zář 2019 14:20:48
Bydliště: Pardubice

Re: IoTMeter, wallbox EVMate a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod hondras » úte 19. zář 2023 17:58:58

Tak to cele bylo komplikovanější!
Zjistil jsem totiž, že od výměny elektroměru v červenci mi strašně stoupla spotřeba energie. Za srpen jsem údajně odebral 450kWh, zatím co za duben+květen+červen jsem měl spotřebu 340kWh. Reklamoval jsem elektroměr, dnes proběhla výměna - jednak ukazoval divný formát čísel a druhak byl opačně zapojeny přívod/odvod na L1 a L3.
A pak se v tom má člověk nějak vyznat.
Nicméně jsem rozhodnutý nechat si wallbox přepojit tak, aby fungoval jako běžný spotřebič a dobíjel nezávisle na pretocich. Člověka zamrzí, když dopoledne elektrárna vyrábí, ale protože není zcela dobitá domácí baterka, tak se auto plně dobíjí ze sítě…
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1878
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: IoTMeter, wallbox EVMate a nabíjení z přetoků FVE

Příspěvekod Lama » pát 22. zář 2023 7:42:37

hondras píše:Tak to cele bylo komplikovanější!
Zjistil jsem totiž, že od výměny elektroměru v červenci mi strašně stoupla spotřeba energie. Za srpen jsem údajně odebral 450kWh, zatím co za duben+květen+červen jsem měl spotřebu 340kWh. Reklamoval jsem elektroměr, dnes proběhla výměna - jednak ukazoval divný formát čísel a druhak byl opačně zapojeny přívod/odvod na L1 a L3.
A pak se v tom má člověk nějak vyznat.
Nicméně jsem rozhodnutý nechat si wallbox přepojit tak, aby fungoval jako běžný spotřebič a dobíjel nezávisle na pretocich. Člověka zamrzí, když dopoledne elektrárna vyrábí, ale protože není zcela dobitá domácí baterka, tak se auto plně dobíjí ze sítě…

Ta spotřeba může být tím, že jste měl starý el.měr ještě součtový a nový el.měr 4Q měří po fázích... 8-)
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)