Dynamicky řízený domácí wallbox

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Štemba » čtv 24. úno 2022 20:00:56

Hele, s tím bojlerem verzus nabíječkou to pravě stejně není. Do bojleru posíláš od nízkých desítek wattů, ale do auta skrze standard nabíječek potřebuješ minimálně 6A (to jest cca 1400W).
Proto je lepší předřadit to baterii (čehož dosáhne třeba tím senzorem osvitu), tu můžeš dobijet přebytky co zbudou po tom co zkonzumuje dům a můžeš ji nabíjet jako ten bojler, od jednotek wattů.
Ještě nad tím popřemýšlej, lepší je kontinuita nabíjení, než jej pořád vypínat a zapínat. Jak píše Petr.
Poskládat jde téměř cokoliv, lae nakonec člověk zjistí, že tam má mraky relatek co mají taky nějakou spotřebu, opotrebovavaji se a berou místo a něco staly. V jednoduchosti je krása.
Pokud budeš mit povolené pretoky, tak není důvod, proč to neposílal ven. S tarifem který má nízké distribuční sazby se vyplatí i virtuální baterie, když se to dobře promysli, pak člověk platí defakto jen paušál a distribuční složku elektřiny....
Ony ty systémy s baterií samý o sobě mají nějakou spotřebu a rovnováhu na výstupu cíli spíše na mírnou spotřebu ze site (aby nevybijely přes noc baterku) dokud nenastane pretok. Plus jak píše Petr, dynamika systému má nějakou odezvu a není úplně mala.
rob.brno
Příspěvky: 55
Registrován: úte 15. pro 2015 17:35:57

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod rob.brno » pát 25. úno 2022 10:19:21

Řízení Wallboxu by mělo nejlépe umět fungovat ve vícero režimech, např. režim plného nabíjení nebo jen nabíjení z přebytků FVE, k nabíjení použít i energii z baterie, atd.

Každopádně ke "sofistikovanému" řízení WB bude nutno použít informace přímo ze střídače - stav toku na patě domu a stav výroby z FVE.

Např. v režimu nabíjení z přebytků FVE nemá WB jak zjistit, kdy ubrat výkon nabíjení(např. při snížení výroby z FVE nebo připojení jiné zátěže), střídač bude dotovat energii pro WB z baterie. K zamezení toho je nutno znát stav výroby nebo stav toku proudu z baterie.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Citigo e IV » stř 02. bře 2022 11:19:30

Trochu jsem nad tím přemýšlel a došel jsem k názoru, že nabíjení auta by se opravdu nemělo často měnit a přerušovat. Vypnout nabíjení auta např. kvůli zapnuté rychlovarce na pár minut je blbost. Já si třeba musím auto na druhý den dobít tak jako tak a doma mám nabíjení stejně nejvýhodnější.
Ale pokud přijedu domů třeba v 16 hodin, tak bych si rád využit západního slunce tak abych neměl přetoky a zbytek baterie se dobije v noci z čezu.
Plánuji sledovat stav domácí baterie a to tak, že budu v řádu minut vyhodnocovat jestli se baterka z dlouhodobějšího hlediska nabíjí , nebo vybíjí s podle toho se nastavovat nabíjecí proud vozu. Tím, pádem zajistím aby domácí baterka zbytečně necyklovala. Posílat přetoky ven a provozovat virtuální baterky nevidím jako dobrý řešení, musí se znovu platit distribuce+ paušál za tu službu a je otázka jestli by se to vůbec vyplatilo i když záleží na ceně silové elektřiny ,ale porub by to mělo být pro většinu lidí výhodný, tak to službu určitě nějak změní a není dobrý na tom cokoliv stavět.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Lama » stř 02. bře 2022 12:00:12

KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Štemba » stř 02. bře 2022 17:05:36

Citigo e IV píše: Posílat přetoky ven a provozovat virtuální baterky nevidím jako dobrý řešení, musí se znovu platit distribuce+ paušál za tu službu a je otázka jestli by se to vůbec vyplatilo i když záleží na ceně silové elektřiny ,ale porub by to mělo být pro většinu lidí výhodný, tak to službu určitě nějak změní a není dobrý na tom cokoliv stavět.

Vyrtiální baterie se vyplatí jen u sazby přímotop/tepelné čerpadlo/elektrické topení, tam je distribuce a sousvisející poplatky v obou pásmech pod 1,-Kč/kWh. A současně u těchto sazeb je předpoklad velké spotřeby do topení, čili fyzická baterka by byla 4 - 6 měsíců vycuclá jak brčkem a jen by přispávala svou spotřebou do celkové spotřeby.
To co pak člověk ušetří v létě (když sníží noční spotřebu domu na minimum) mu návratnost fyzické baterie posune za horizont 30-40 let (za životnost baterie)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Citigo e IV » stř 02. bře 2022 20:48:58

U vitruální baterky lze přece použít jakýkoliv paušální tarifu, jestli se vyplatí to záleží především na ceně silovky a poplatku za tu službu. U virtuální baterky šetřím pořád a stále jen silovou energii nezávisle na tarifu. A pokud se mě vyplatí v běžným provozu tarif D01 tak na tom služba virtuální baterky nic nezmění.
Kdy se zaplatí baterka není podstatný, důležitá je návratnost celý investice a díky mnohem vyšší dotaci je systém s baterkou první volba pro domácnost s běžným typem odběru i když můžou být vyjímky.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Turbo » úte 26. črc 2022 16:35:58

Používáte tu někdo v praxi řízený WB wattrouterem přes PWM 0-10V?
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Lama » úte 26. črc 2022 17:20:08

Turbo píše:Používáte tu někdo v praxi řízený WB wattrouterem přes PWM 0-10V?

Mám, ale nepoužívám. Co vás zajímá?
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Turbo » stř 27. črc 2022 9:57:48

Mě právě zajímá jak to funguje když to někdo používá :)

Jsem těsně před zprovozněním 10kWp + 10kWh. Panely už jsou na střeše a ještě má dorazit elektrikář a zprovoznit to.
Takže teď jsem spíš v té teoretické rovině a vymýšlím co a jak.
Chtěl bych samozřejmě využívat výrobu FVE na maximum a pokud možno to automatizovat. Takže přebytky přes wattrouter do aut a do TUV.
Nemyslím si, že mě bude dlouho bavit hlídat kolik FVE vyrábí a pouštět ručně nabíjení. Na druhou stranu kvůli řízení WB toho budu muset doma poměrně dost rozvrtat, tak jestli to stojí za to.
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod petr.balas » stř 27. črc 2022 10:17:01

Pokud máte baterku, tak bych možná zvážil spouštění nabíjení podle procenta nabití baterie. Používám a funguje velice pěkně.
Mám 10 kWp + 24 kWh, spínám dva bojlery, nabíjení auta a ohřev bazénu.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Citigo e IV » stř 27. črc 2022 11:20:53

Turbo píše:Mě právě zajímá jak to funguje když to někdo používá :)

Jsem těsně před zprovozněním 10kWp + 10kWh. Panely už jsou na střeše a ještě má dorazit elektrikář a zprovoznit to.
Takže teď jsem spíš v té teoretické rovině a vymýšlím co a jak.
Chtěl bych samozřejmě využívat výrobu FVE na maximum a pokud možno to automatizovat. Takže přebytky přes wattrouter do aut a do TUV.
Nemyslím si, že mě bude dlouho bavit hlídat kolik FVE vyrábí a pouštět ručně nabíjení. Na druhou stranu kvůli řízení WB toho budu muset doma poměrně dost rozvrtat, tak jestli to stojí za to.


Já už 10kWp mám v provozu asi měsíc a půl, když tak se můžete skočit podívat, wall boxy budu dávat asi v září a kvůli dotaci budou řízeny taky dymamicky, ale digitálně přes 485. Budou mít vlastní měření a aplikaci kde si nastavím proud, nebo i možnost regulovat na nulu. Mám papír montéra nabíjecích stanic a tak to mohu i dodat. Ale jak to tak vidím a testuji, tak zatím bohatě stačí nastavit proud na 6 ,nebo 8A a nabíjím, jako vypínat nabíjení když se třeba sepne pračka nevidím jako nutný. Podle aplikace od Victronu dobírám denně ze sítě 2-6 KWh elektřiny z důvodu nedostatečného výkonu měničů a nabíjet prouze přebytkem neřeším, protože nabít musím tak jako tak, jen samozřejmě primárně připojím auto když svítí. S elektromobilem je to v pohodě, má dostatečný dojezd abych mohl nabíjení odložit. Horší je to s PHEV ten se musí nabíjet po práci každý den , aby se mohlo jet znovu do práce. A tak se cca polovina baterky nabije ze zápaního stringu a druhá polovina z domovní baterky. Jako optimální kapacitu domácí baterky vidím cca 20 kWh.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Turbo » stř 27. črc 2022 12:05:01

Citigo e IV píše:
Turbo píše:Mě právě zajímá jak to funguje když to někdo používá :)

Jsem těsně před zprovozněním 10kWp + 10kWh. Panely už jsou na střeše a ještě má dorazit elektrikář a zprovoznit to.
Takže teď jsem spíš v té teoretické rovině a vymýšlím co a jak.
Chtěl bych samozřejmě využívat výrobu FVE na maximum a pokud možno to automatizovat. Takže přebytky přes wattrouter do aut a do TUV.
Nemyslím si, že mě bude dlouho bavit hlídat kolik FVE vyrábí a pouštět ručně nabíjení. Na druhou stranu kvůli řízení WB toho budu muset doma poměrně dost rozvrtat, tak jestli to stojí za to.


Já už 10kWp mám v provozu asi měsíc a půl, když tak se můžete skočit podívat, wall boxy budu dávat asi v září a kvůli dotaci budou řízeny taky dymamicky, ale digitálně přes 485. Budou mít vlastní měření a aplikaci kde si nastavím proud, nebo i možnost regulovat na nulu. Mám papír montéra nabíjecích stanic a tak to mohu i dodat. Ale jak to tak vidím a testuji, tak zatím bohatě stačí nastavit proud na 6 ,nebo 8A a nabíjím, jako vypínat nabíjení když se třeba sepne pračka nevidím jako nutný. Podle aplikace od Victronu dobírám denně ze sítě 2-6 KWh elektřiny z důvodu nedostatečného výkonu měničů a nabíjet prouze přebytkem neřeším, protože nabít musím tak jako tak, jen samozřejmě primárně připojím auto když svítí. S elektromobilem je to v pohodě, má dostatečný dojezd abych mohl nabíjení odložit. Horší je to s PHEV ten se musí nabíjet po práci každý den , aby se mohlo jet znovu do práce. A tak se cca polovina baterky nabije ze zápaního stringu a druhá polovina z domovní baterky. Jako optimální kapacitu domácí baterky vidím cca 20 kWh.


Až to bude funkční, tak by mě to zajímalo v reálu. O WB s vlastním měřením jsem taky přemýšlel, ale chci přebytky pouštět i do boileru a jde o to, aby se to pak vše uregulovalo a nějak nerozhoupalo, protože ten WB má minimum 6A. Navíc jsou to další měřiče, další trvalá spotřeba a možnost poruchy.
Já právě denně do plna nabíjet nemusím, manželka může odpoledne a mě by pravděpodobně stačilo podvečerní dokrmení plus víkendy.
Samozřejmě čím větší baterie k FVE, tím lepší, ale momentálně nejsou ceny moc příznivé a nějaké 20-30kWh úložiště je docela úlet.
O jaký přesně se jedná WB?
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Lama » stř 27. črc 2022 15:58:23

Wattrouter lze k novým instalacím legalizovat? Já ho mám už 10 let, ale prej už ho teď ČEZ neschválí (možná "Citigo e iV" ví víc.).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod petr.balas » stř 27. črc 2022 16:16:28

Nové wattroutery spínají "v nule" takže mě nenapadá proč by měl ČEZ vůbec mluvit do toho, že si jej zapojíte. Z pohledu ČEZu je to spotřebič jako jakýkoliv jiný. ČEZ Vám taky nediktuje jaký bojler si můžete koupit.

Pokud si ale pamatuji, tak původní wattroutery šly přepnout do režimu, kdy spínaly mimo nulu. To sice umožňovalo přesnější regulaci ale za cenu brutálního rušení všeho okolo. Takové zapojení je dnes nelegální a prasárna to byla vždycky. Pokud Vám na to dnes ČEZ přijde, tak se bude zlobit.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Lama » stř 27. črc 2022 19:37:00

petr.balas píše:Nové wattroutery spínají "v nule" takže mě nenapadá proč by měl ČEZ vůbec mluvit do toho, že si jej zapojíte. Z pohledu ČEZu je to spotřebič jako jakýkoliv jiný. ČEZ Vám taky nediktuje jaký bojler si můžete koupit.

Pokud si ale pamatuji, tak původní wattroutery šly přepnout do režimu, kdy spínaly mimo nulu. To sice umožňovalo přesnější regulaci ale za cenu brutálního rušení všeho okolo. Takové zapojení je dnes nelegální a prasárna to byla vždycky. Pokud Vám na to dnes ČEZ přijde, tak se bude zlobit.

Mám Wattrouter a SSR. Po jeho instalaci netrvalo dlouho a přijel ČEZ 2x během měsíce na měření. Až později jsem se dozvěděl, že to bylo kvůli kmitání
wattroutru kolem nuly (podívejte se co jak se mění šipky u 4Q el.měru a přes počítač je to krásně vidět, jak jste hodně +/-). Měl jsem ofset nastaven na 30W, což jsem myslel že stačí (chtěl jsem být co nejblíže nuly. Nyní používám 150W a je klid. ČEZ vyžaduje, aby mezi každým sepnutím i když je to v nule bylo min. 10 sekund prodlevy. Ano je to spotřebič, ale pokud spotřebič nefunguje dle představ ČEZu, pak čekejte měření. Wattrouter nezahrnujete do dokumentace, aby se o něm nevědělo a je potřeba ho správně nastavit. Pokud se budete snažit jet na nulu, pak bude kmitání +/- kolem nuly a to už je problém (a to mám ZB s odkupem).
Myslím, že problém tedy není ve spínání v nule, ale v samotné regulaci, kolem nuly (dle technika ČEZu - kmitání). Tedy odběr střídá dodávku !!!
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Turbo » stř 27. črc 2022 21:05:53

Lama: Proč neřídíte WB přes wattrouter?
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Lama » stř 27. črc 2022 22:01:21

Turbo píše:Lama: Proč neřídíte WB přes wattrouter?

Mám jeden z prvních Wattroutrů, který PWM regulaci ještě neměly. Chtěl jsem jej nahradit posledním modelem, ale nemá to smysl....
Lidé mají jisté představy když si staví FVE, dále jak budou nabíjet jen ze sluníčka a že nevezmou ani kWh od ČEZu atd....
V praxi pak zjistí, že je to lepší dělat jinak. A teď se doba navíc změnila a hodnoty se změnily. Jak už jsem psal v jiném vlákně, dnes se snažím maximum prodat když je cena vysoká 10-20 Kč/kWh a nabíjet z FVE hlavně když je cena nízká nebo i záporná. Dříve jsem se snažil maximum vyrobené spotřebovat, dnes se snažím maximum prodat. EV si mohu nabít za levný noční tarif, ale raději někde zdarma.
Wollbox jsem si nechal postavit s regulací 0-10V pro řízení nabíjení přes Wattrouter, jelikož u FVE provozované od 2009 na Zelený Bonus nemám baterie. Dnes jsou ale lepší způsoby dobíjení EV, jelikož můžete mít baterie. Takže asi ideálně pro vás jak píše "petr.balas", ale i "Citigo e IV" má dobré řešení.
Tesla i ostatní EV, která neumí nabíjet od 2A jako Hyundai/KIA se vám moc přes Wattrouter nedobijí, jelikož potřebují krmit min. 6A a pokud jim to nedodáte, tak ukončí nabíjení. Navíc pokud máte systém s bateriemi, pak nevím zda to bude schopen Wattrouter uregulovat, když nebude mít podle čeho.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Citigo e IV » stř 27. črc 2022 22:43:26

Souhlasím s Lamo wattrouter je podle mě u hybridní elektrárny s baterií skoro k ničemu. Pokud je solární přebytek tak jde do baterky a wattrouter by teoreticky fungoval až když bude baterie na 100% a bude povolen export do sítě. Ale já třeba chci nabíjet auto ráno když vstanu a domovní baterie je ješte vybitá a nechci čekat na to až se nabije na 100%. Mě třeba stačí nabíjet auto výkonem něco přes 3 kW . Typicky nabíjím citigo proudem 2x6A myslím že i elekrodad psal že nabíjí většinou proudem 6A u teslu tedy 3x6A. Bohatě to stačí a je ji docela velká rezerva pro ostatní spotřebiče domu.
A výkon 3kW dá 10kW fve od jaro do podzimu skoro vždy když jen trochu svítí a když prší a je pod mrakem tak nabíjím 1x6A a jestli nabíjím přímo ze slunce,nebo z domovní baterky neřeším je to proud jako proud. Nabít auto musím je je jedno jestli na baterku jde myčka, nebo auto.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Turbo » stř 27. črc 2022 22:57:22

No, uvidíme jak se to bude vyvíjet, "levný noční tarif" bude asi na několik příštích let tabu a co jsem koukal na spotové ceny, tak nejlevnější elektřina je zpravidla právě když svítí slunce naplno. Ale nepopírám, že představy se nemusí s realitou potkávat.

Wattrouter lze i s hybridem, zde je k tomu velmi vyčerpávající video:



Problém je, že ho nelze aktuálně stejně nikde koupit, takže do jara času dost :)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Citigo e IV » stř 27. črc 2022 23:48:01

Zajímavé video, díky až bude čas kouknu na celé. v 11 minutě ten uspávač hadů říká přesně to co jsem psal musí být na hybridním střídači povolena dodávka do sítě a spotřebiče co jsou připojeny na wattrouter musí být zapojeny mimo okruh hybridního měniče. To je ale podstatná nevýhoda protože není možno ten spotřebič uvést do provozu dříve než se nabíje baterie hybridního měniče na 100%. A to znamená že v době když málo svítí tak si elektomobil, nebo bojler nenabiju. Mě se třeba dneska nabila baterie na 100% až k večeru když začalo trochu svítit.
Přílohy
vfe.JPG