Snížená kapacita baterie a nabíjení

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
karlic
Příspěvky: 6
Registrován: ned 20. čer 2021 14:06:24

Snížená kapacita baterie a nabíjení

Příspěvekod karlic » ned 20. čer 2021 14:28:56

Jak je to s náklady na baterii, která bude mít např. 50% kapacitu?
Příklad:
Nové auto, nová baterie, zaplatím 100Kč za nabití, vyjedu vozidlem do zdechnutí 90Kč, 10Kč ztráta v nabíjení.

Stará baterie, poloviční kapacita stářím baterie
Nabiju auto za 100Kč nebo 50Kč, když ujedu na starou baterii poloviční km?
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Snížená kapacita baterie a nabíjení

Příspěvekod Citigo e IV » ned 20. čer 2021 15:19:43

Pokud se bavime o modernim voze s Li baterkou tak zaplatite jen to co projedete i kdyz bude mit baterka mensi kapacitu. Je to asi jako kdyz by se Vam ve spalovacim voze zmensovala nadrz, taky do ni natankujete mene.

Neco jineho je odepsana PB baterka, ta muze pri nabijeni ke konci hrat a kapacitu nenabijete.
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Snížená kapacita baterie a nabíjení

Příspěvekod martin7470 » ned 20. čer 2021 16:25:51

U baterie časem naroste vnitřní odpor. Po cca 1000 cyklech může být nárůst okolo 50 %. V praxi to znamená, že při DC nabíjení vzrostou ztráty nabíjení např. z 3% na 4.5%. Ve skutečnosti ke vzrůstu ztrát při nabíjení ani nemusí dojít, auto může rychlost nabíjení u "staré "baterie omezit (např. Tesla :-)) a ztráty při nabíjení tak zůstanou podobné jako u baterie nové.

Ve výsledku je jízda se starým elektromobilem z pohledu nákladů na nabíjení prakticky stejná jako s novým :-)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Snížená kapacita baterie a nabíjení

Příspěvekod Lama » ned 20. čer 2021 19:33:58

karlic píše:Jak je to s náklady na baterii, která bude mít např. 50% kapacitu?
Příklad:
Nové auto, nová baterie, zaplatím 100Kč za nabití, vyjedu vozidlem do zdechnutí 90Kč, 10Kč ztráta v nabíjení.

Stará baterie, poloviční kapacita stářím baterie
Nabiju auto za 100Kč nebo 50Kč, když ujedu na starou baterii poloviční km?

Nabijete za 50Kč a ujedete poloviční km. Nutno ale podotknout, že baterie s 50% je v elektromobilu "už po smrti" (za hranici použitelnosti se bere cca 60-65%. Postupně se bude snižovat výkon baterie a tedy i výkon motoru vozidla (při plném sešlápnutí bude blikat želva a výkon bude omezen) a želva se také bude rozsvěcet dříve (již při větším procentu baterie). Dále se bude snižovat výkon DC nabíjení cca na polovinu i méně. To jsou hlavně zimní zkušenosti z Peugeotu iON, který má najeto přes 154 tis.km. Teď v létě to lehkou nohou dá 80-90km (někdy svítí dojezd i 100km).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)