Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 680
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod stejk » ned 21. črc 2019 23:29:00

nokia9500 píše:a není to zbytečné ? když se baterie nabije na 100% dle PP tak doopravdy je nabitá na cca 87% (19.2/22). P.S. a někde jsem četl že té baterce vadí když ji necháte nabitou na max stát, ale jestli se přes noc nabije na 100% a ráno auto vyjede na cestu tak to by neměl být problém
Ano + dále pokud ji takto ponecháte na vysokých teplotách (40 st.C).
Z mého pozorovaní se zdá, že ke zpomalování nabíjení začíná někde u 90% využitelné kapacity. Předpokládám, že zde začíná růst vnitřní odpor baterie. V mém případě se hodnota SoCmax (ze skrytého menu) pohybuje cca okolo 17kWh tj. 100%. A 90% využitelné kap. tedy představuje cca 15.3kWh (15.3/17). Z nabíjecí praxe mám vypozorováno kde se jak rychle vůz nabíjí, a snažím se ukončovat nabíjení před 90%. Jak předpokládám tedy předtím, než začne růst vnitřní odpor baterie. Na využitelných 100% nechávám nabíjet pouze pokud vím, že do několika hodin po ukončení nabíjení s vozem budu realizovat cestu. Proto souhlasím s tím, že pokud budete nabíjet přes noc v létě (teplota vzduchu 15 st.C), kdy dosáhnete využitelných 100% např ve 4h ráno a v 7h vyjíždíte do práce, tak zde myslím žádný problém není. A ano celé řešení je tedy asi zbytečně složité.
SoC__max_a_min__per_day.png
SoC___prubeh.png
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod Josef » pon 22. črc 2019 8:39:41

Nabíjení řídí jednotka BMS (battery management system) a nemá to nic společného s vnitřním odporem, ale s definovanou nabíjecí křivkou výrobce baterií. Pravda, ty malé 22 kWh baterie dostávají poměrně dost zabrat velkým počtem nabíjecích cyklů, takže není problém po 50 tis. km degradace třeba 15%, ale každá baterie se chová jinak. Tady je zajímavé povídání o baterii.

https://www.bmwblog.com/2017/04/24/bmw- ... -expected/
Audi Q4 Sportback e-tron 50
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod dracekvo » pon 22. črc 2019 8:59:59

Ale ono to je právě o vnitřím odprou baterie.
Protože baterie s vyšším vnitřním odporem dříve dosáhne max napětí, takže BMS začne omezovat nabíjecí výkon dříve jak u baterie v lepší kondici.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Mishaczech
Příspěvky: 141
Registrován: stř 10. črc 2019 8:18:43

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod Mishaczech » pon 22. črc 2019 12:29:51

2Stejk: Tudíž je můj předpoklad dobíjení správný a nebo je to jedno :-) Mám v plánu dobíjet 1xza tři dny po cca 180km (tj. z cca 20% zbytkového potenciálu baterie) na DC do 80% a doma dobíjet jen v případě nutnosti delší trasy...

2Jourin: Ano, je to přesně ta z té fotky. To mě mrzí, že jsem byl rychlejší, nicméně jsem na tom taky ležel docela dost dlouho :-)

Aktivaci "autonomního řízení" i mimo dálnice jsem naše, ale co jsem pochopil, tak je k tomu potřeba ještě nějaká ta jejich krabička za 300$ :-(

https://www.youtube.com/watch?v=X-zD3MtDyd8&t=223s
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod dracekvo » pon 22. črc 2019 13:32:14

Jakej máš důvod dobíjet jen na DC? Čip od ČEZ?
Podle mě je pomalejší dobíjení k baterce šetrnější.
Já sem to počítal a mě teda vyšlo levněji dobíjet doma i když bylo nabíjení u ČEZ zadarmo. Protože ten čas strávený u nabíječky se mi vyplatilo raději zůstat v práci na přesčas (nebo bejt prostě raději doma), než čučet půl hodiny u nabíječky.
Započítal sem do toho i to jak si cením svého času.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod nokia9500 » pon 22. črc 2019 15:16:38

stejk píše:
nokia9500 píše:u i3 je ještě možnost (u 60Ah ) vymazat softwarově buffer baterie, takže v tom skrytém menu bude potom zase více ...po 45t km jsem měl 19.2
Prozradíte jak na to? Díky


https://okedv.dyndns.org/wbb/blog/index ... ry-reinit/
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
Mishaczech
Příspěvky: 141
Registrován: stř 10. črc 2019 8:18:43

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod Mishaczech » pon 22. črc 2019 15:35:45

dracekvo píše:Jakej máš důvod dobíjet jen na DC? Čip od ČEZ?
Podle mě je pomalejší dobíjení k baterce šetrnější.
Já sem to počítal a mě teda vyšlo levněji dobíjet doma i když bylo nabíjení u ČEZ zadarmo. Protože ten čas strávený u nabíječky se mi vyplatilo raději zůstat v práci na přesčas (nebo bejt prostě raději doma), než čučet půl hodiny u nabíječky.
Započítal sem do toho i to jak si cením svého času.


Důvod je prodejna LIDL v Horoměřicích s DC nabíjením zdarma, kterou mám přímo po cestě do práce/resp. domů. Přítelkyně si dojde na nákup a já si vyřídím emaily :-)
Mishaczech
Příspěvky: 141
Registrován: stř 10. črc 2019 8:18:43

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod Mishaczech » úte 23. črc 2019 16:41:26

Tak dneska mě i3 trochen vylekala. Zajedu ke stanici a na DC se dobíjelo nějaký pako v Leafu. 93% baterie a majitel nikde.
Tak jsem zkusil vzít AC400 kabel, strčím to do auta a po chvíli chyba nabíjení.... pana v Leafu jsem odpojil a dal nabíjet normálně na CCS DC, dobíjení normálně do 80%.
Zkusil jsem znovu AC a opět chyba dobíjení i když na nabíjecí stanici nic neprobíhalo. Znovu jsem spustil Leafa dobíjet a odjel jsem. Co s tím? Servis? Doma na 230V to dobíjí 12A normálně...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod Josef » úte 23. črc 2019 17:37:13

Zkusil bych jinou nabíječku. Pokud to nabijí přes zásuvku 240V, není důvod, aby to nenabíjelo přes zásuvku Mennekes 400 V.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Mishaczech
Příspěvky: 141
Registrován: stř 10. črc 2019 8:18:43

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod Mishaczech » úte 23. črc 2019 17:57:08

Tak jsem zkusil Tesla destination charger u hospody a normálně to nabijí. To mě trochu uklidnilo, bal jsem se aby neodešlo něco v autě po týdnu ;-( Ale stejně mi to vrtá hlavou. To že to jde na 230V v jedny fázi automaticky znamená že to musí jít i na tři fáze? Wallbox neplánuju kupovat... zkusím ještě nějakou CEZ dobiječku.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod Josef » úte 23. črc 2019 19:25:11

Setkal jsem se s nabíječkama, které mi nenabíjely EV Soul ani na DC, prostě chyba nabíječky, stává se to i na ČEZ AC 22 kWh na Smíchově apod.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
nanano
Příspěvky: 20
Registrován: stř 17. dub 2019 9:49:03
Bydliště: Brandýs n. Labem

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod nanano » stř 24. črc 2019 13:19:02

Mishaczech píše:Tak dneska mě i3 trochen vylekala. Zajedu ke stanici a na DC se dobíjelo nějaký pako v Leafu. 93% baterie a majitel nikde.
Tak jsem zkusil vzít AC400 kabel, strčím to do auta a po chvíli chyba nabíjení.... pana v Leafu jsem odpojil a dal nabíjet normálně na CCS DC, dobíjení normálně do 80%.
Zkusil jsem znovu AC a opět chyba dobíjení i když na nabíjecí stanici nic neprobíhalo. Znovu jsem spustil Leafa dobíjet a odjel jsem. Co s tím? Servis? Doma na 230V to dobíjí 12A normálně...


Dobrý den, jestli myslíte že se Vám tohle stalo u nabíječky Lidlu v Horoměřicích, tak tam se mi stalo to stejné.
Řešením je ten jejich Mennekes kabel "přidržet než se chytne trošku nahoře" a pak už to jede.. Taky mne to před cca 3 týdny překvapilo.
BMW i3 60Ah REX, black, 2016
od 6/2019 zatím najeto 11.000km
mopadzi
Příspěvky: 77
Registrován: stř 22. kvě 2019 7:59:01

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod mopadzi » stř 24. črc 2019 21:08:22

jak to vypadá u Lídlu v Hořovicích? je tam fronta na nabíjení?
chystám se udělt adrenalinovou jízdu na dojezd z hranic ze Slovenskem do Děčína...
BMW i3 94Ah
Jourin
Příspěvky: 15
Registrován: ned 21. črc 2019 23:18:56
Bydliště: Praha 9

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod Jourin » stř 24. črc 2019 21:53:02

mopadzi píše:jak to vypadá u Lídlu v Hořovicích? je tam fronta na nabíjení?
chystám se udělt adrenalinovou jízdu na dojezd z hranic ze Slovenskem do Děčína...


Zrovna jsem v Tatrách a říkal jsem si, že bych mohl až se vrátíme dát expedici z Prahy na ukrajinský hranice :) :) :) Na východě je to velmi specifické :)
BMW i3 94 REX und BMW 850csi V12, 381 hp :twisted:
Mishaczech
Příspěvky: 141
Registrován: stř 10. črc 2019 8:18:43

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod Mishaczech » čtv 25. črc 2019 10:15:53

2 Nanano: Zdravím, ano byla to tato nabíječka. Včera jsem zkoušel dobíjet na EONu u Globusu v Čakovicích a vše probíhalo normálně. Takže chyba nabíječky u LIDLu v Horoměřicích...

2 Mopadzi: Co se týká front tak je to dle mých zkušeností dost nárazové. Hlavně když tam přijede idi0t co odejde na dvě hodiny a nechá si auto dobíjet do 100%. Dobíjel jsem tam asi 4x, z toho 2x nikdo, 1x na AC400 nějaký iON což mi bylo jedno s jeho maximálním odběrem a 1x ten mamlas s Leafem - přijedu a již proběhlá doba nabíjení 40min, baterie nad 80%... Kolem jezdím ale v podstatě od začátku a v časech 14-18 hod tam toho prozatím moc nestálo. Co jsem koukal tak není ani zatím ta nabíječka zanesená v mapách, takže se o ní zřejmě moc zatím neví...

"Výhoda" těchto nabíječek je to, že můžeš zastavit dobíjení bez čipu a dobít si sám. Když jsem ho vypnul měl jsem 20%, za 15min jsem dobil do 60%, zapnul mu znovu dobíjení a odjel.

BTW: Včera jsme se vraceli dost pozdě z jižních čech a ty dálkový světla jsou skutečně nic moc - nemáte někdo prosím ověřenou výměnu žárovek H11 za něco lepšího? S tím bych vyměnil i ty blinkry rovnou za nějaký LED
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod nokia9500 » pát 26. črc 2019 13:03:51

Josef píše:Nabíjení řídí jednotka BMS (battery management system) a nemá to nic společného s vnitřním odporem, ale s definovanou nabíjecí křivkou výrobce baterií. Pravda, ty malé 22 kWh baterie dostávají poměrně dost zabrat velkým počtem nabíjecích cyklů, takže není problém po 50 tis. km degradace třeba 15%, ale každá baterie se chová jinak. Tady je zajímavé povídání o baterii.

https://www.bmwblog.com/2017/04/24/bmw- ... -expected/


bych chtěl vidět i3 s 50t km a degradací 15% :shock:

mam 2015 najeto 48t km a chybí do plna cca 3.6% ... a už jsem tu psal o portugalské i3 s 200t km a "úbytek" byl cca 14%

p.s. možná N Leaf ...
Přílohy
20190723_211119.jpg
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod nokia9500 » pát 26. črc 2019 13:17:39

Mishaczech píše:Tak jsem zkusil vzít AC400 kabel, strčím to do auta a po chvíli chyba nabíjení....


to se některým starším i3 stává ... mě taky a i jinde než u Lidlu...jednoduchý trik....na stanici zapnout start a hned potom vzít konektor na kabelu a přitlačit ho po zasunutí trochu nahoru během toho jak to bliká oranžově nebo žlutě a za 5 vteřin začne modře a pak ho pomalu pustíte, to už se zaklapne zámek v konektoru

pak nesmíte už otevřít dveře nebo se zase nabíjení ukončí, to je nejhorší co mi u AC nabíjení vadí
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod Josef » pát 26. črc 2019 14:33:07

nokia9500 píše:bych chtěl vidět i3 s 50t km a degradací 15% :shock:

mam 2015 najeto 48t km a chybí do plna cca 3.6% ... a už jsem tu psal o portugalské i3 s 200t km a "úbytek" byl cca 14%

p.s. možná N Leaf ...


Tředa tady https://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=5305

U Soulu jsem viděl v Californii i přes 30%. Je to dáno i teplotou, ve které se provozuje baterie, jejím nabíjením a i jak jsem psal, každá baterie se chová trochu jinak. Já mám aktuálně necelých 50000 km a degradaci kolem 2%.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod nokia9500 » sob 27. črc 2019 10:01:32

nečetl jsem tu diskuzi celou (jenom první stránku) je otázka co s tím ten první majitel dělal, ale každopádně je to extrém !!! takovou degradaci neměl ani ten Portugalec po 200t km a žádný jiný případ jsem nezaznamenal...bylo by zajímavé zkusit se podívat u tohoto vozu na buffer baterie
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 680
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Výběr mírně ojetého EV - dilema - vybráno i3, diskuze pokračuje...

Příspěvekod stejk » sob 27. črc 2019 11:49:38

na buffer jsem udělal sólo vlákno zde viewtopic.php?f=12&t=589
A pokud vysdílíte v tom vláknu svoji zkušenost s SW úpravou, tak budu rád. Zajímá mne jakou hodnotu dojezdu pak vůz zobrazuje (došlo ke zvýšení)? Vůz umožní uložení vyššího množství energie (vyšší napětí článků)? Jaká byla motivace SW zásah vykonat (zvědavost, zvýšení dojezdu)? A jak se naplnila očekávání po SW zásahu.